godt vinterdæk 205/55/r16?
Fra : Anders

Dato : 16-12-03 12:43

Hej,

Jeg tror mest jeg kommer til at køre på våde/"snaskede" vinterveje og altså
knap så emget direkte på is eller sne ( jegb har besluttet at købe vinterdæk
så helst ingen råd om at beholde sommerdæk).

Bilen er en peogøj 406 stationcar, og dækstørrelsen er altså 205/55/r16 -
jeg kommer ikke til at køre mere end 150 km/t på vinterdæk, så det er altså
ikke en højhastigheds dæk jeg er ude efter men et godt allround dæk.

Mvh: Anders

Fra : Tom

Dato : 16-12-03 13:00

> [...]
altså
> ikke en højhastigheds dæk jeg er ude efter men et godt allround dæk.

Hvorfor nævner du 205/55-16, du har vel ikke tænkt dig at købe SÅ brede
vinterdæk?
Hele idéen med at de skal fortrænge vandet/sjappet (som er de typsike
vejforhold i danmark i sneperioden), den ryger jo med de brede dæk.

Ellers er Goodyear Ultra Grip et udmærket valg til vinterdæk.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Stefan

Dato : 16-12-03 14:56

Jeg er også på jagt efter vinterdæk.. men det er mest 205 dæk de vil sælge,
det er jo mod alt fornuftig omkring Sne og sjap med BREDE dæk. Måske om 2-3
år hvis udviklingen forsætter, skal vi køre rundt med 250/20/18 dæk.

Når vi ser rally på tv fra det kolde norden.. så ser det ud som de køre på
skiver, med pigge i !

Så alt i alt vel jeg fortrække ca. 165 dæk og om sommeren.. "for min skyld
500/10/20 dæk ok"

Det var lige min mening om det.

http://hjem.get2net.dk/stefans/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-12-03 15:34

Tom wrote:

> Hvorfor nævner du 205/55-16, du har vel ikke tænkt dig at købe SÅ
> brede vinterdæk?

Det er faktisk ikke nogen dårlig ide. Sagen er at brede vinterdæk kører
bedre end de smalle vinterdæk 90 procent af vinterhalvåret - nemlig i den
periode, hvor der ikke er is og sne på vejen.

Når der ér is og sne på vejen (3 uger om året) står de lidt dårligere fast
end de smalle.

> Hele idéen med at de skal fortrænge vandet/sjappet (som er de typsike
> vejforhold i danmark i sneperioden), den ryger jo med de brede dæk.

Aqauplaning er efter min mening ikke noget større problem, når dækkene ikke
er slidt ned - og det skal vinterdæk naturligvis ikke være.

> Ellers er Goodyear Ultra Grip et udmærket valg til vinterdæk.

Jep - men husk at de kun er godkendt til 190 km/t.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : hanzen

Dato : 16-12-03 15:44

> Det er faktisk ikke nogen dårlig ide. Sagen er at brede vinterdæk kører
> bedre end de smalle vinterdæk 90 procent af vinterhalvåret - nemlig i den
> periode, hvor der ikke er is og sne på vejen.

Så er et godt sommerdæk vel endnu bedre

> [...]
ikke
> er slidt ned - og det skal vinterdæk naturligvis ikke være.

Igen er et godt sommerdæk bedre.

> Jep - men husk at de kun er godkendt til 190 km/t.

Derover er rystelserne for kraftige til at fartkontrollen kan få et skarpt
billede.

--
hilzen
hanzen

Hvorfor hedder det rødgran når det burde hedde grøngran?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-12-03 16:11

hanzen wrote:

> Så er et godt sommerdæk vel endnu bedre

Ja, men på brede højhastighedsdæk er du fuldkommen hjælpeløs på sne.

> Igen er et godt sommerdæk bedre.

Ja, men på brede højhastighedsdæk er du fuldkommen hjælpeløs på sne.

Hvis man har stærkt behov for at kunne køre næsten alle vegne, når sneen er
her, så er det en god i de at købe vinterdæk. Og vil man have en kompromis
mellem de to dæk-typer, så kan et bredt vinterdæk være en god ide.

Et rimeligt vedhæfte BÅDE på tør/våd og sne/is vej.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0