Forsikring og GTi
Fra : Fly Christensen

Dato : 16-12-03 08:26

Dawsa!

Kan det virkelig passe, at bare fordi, der står "GT(i)" på en bil, så er
det næsten umuligt at få den forsikret?

Min broders Toyota er ved at afgå ved rustdøden. Han kigger derfor efter
en anden bil. Han har lidt kig på en gammel BX GTi. Den har 122 HK mens
min standard non-Gti har 120. Hans forsikring ar laangt støøre end min.
Jeg ved godt at de to ikke er umiidelbart sammenlignelige, men
alligevel. Jeg har ikke på fornemmelsen, at kaffeklubbens medlemmer med
en Sierra 2,0i DOHC betaler en herregård i forsikring.
Der er da et aller andet galt her, er der ikke?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-12-03 08:48

On Tue, 16 Dec 2003 07:25:56 GMT, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

>Kan det virkelig passe, at bare fordi, der står "GT(i)" på en bil, så er
>det næsten umuligt at få den forsikret?

Afhænger af alder - jeg har ingen problemer med almindelige GTI og
turbobiler under 600.000 kr. Over dét beløb er det et helvede med
megen forhandling hvérgang

>Min broders Toyota er ved at afgå ved rustdøden. Han kigger derfor efter
>en anden bil. Han har lidt kig på en gammel BX GTi. Den har 122 HK mens
>min standard non-Gti har 120. Hans forsikring ar laangt støøre end min.

Alder, anciennitet ?

>Jeg ved godt at de to ikke er umiidelbart sammenlignelige, men
>alligevel. Jeg har ikke på fornemmelsen, at kaffeklubbens medlemmer med
>en Sierra 2,0i DOHC betaler en herregård i forsikring.

100 kr pr måned for en ren ansvar

>Der er da et aller andet galt her, er der ikke?

Jow - det er helt hen i skoven. Men ligemeget hjælper det - de er
næsten ikke til at hugge eller stikke i

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)

Fra : Fly Christensen

Dato : 16-12-03 08:50

On Tue, 16 Dec 2003 08:48:03 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Afhænger af alder - jeg har ingen problemer med almindelige GTI og
>turbobiler under 600.000 kr. Over dét beløb er det et helvede med
>megen forhandling hvérgang

Hvorfor det egentlig? 600.000 rammer man jo egentlig "let" idag, hvis vi
snakker ny bil.

>Alder, anciennitet ?

Uha, så skal jeg til at regne... 9-79'er - 12-03 bumbumbum, det kan vi
ikke, så må vi låne... 24år og har haft bil i 4 år.
På trods af dette ville en standard 120 HK være en del billigere end 122
GTi?!?

>100 kr pr måned for en ren ansvar

Jeg betaler 230 DKK i Teilkasko. Hvad der er i ren ansvr ved jeg ikke
lige.

>Jow - det er helt hen i skoven. Men ligemeget hjælper det - de er
>næsten ikke til at hugge eller stikke i

De skulle kigge lidt med syd. Her er man gået væk fra, at mange heste,
GTi og andet sjov per definition er farligt. Det er billigere at
forsikre en Porsche end en Golf 3/4 når vi taler ansvar.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : peter

Dato : 16-12-03 23:03

Prøv GF hos dem ser de ikke en Citroen Bx som en special bil og den går der
for til normal pris.. Mener en citroen må have optil 140-150 HK hos dem....

En gammel brugt Alfa 33 med 98 HK, ville de ikke forsikre.

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-12-03 23:59

Det er efterhånden dagen "sikre indlæg" at nogen ikke forstår at de ikke kan
forstå at de som 20 årige med 40.000 km på bagen ikke kan forsikre en GTI
bil til samme pris, som en landmand med en Skoda LS.

Så forstå det dog! Forsikringsselskaberne _har_ regnet den ud. Der er
absolut ingen 20-25 årige der køber en GTI bil for at overholde "god
kørselsteknik" Der vil _altid_ komme et par vanvittige overhalinger mm for
at vise sig for vennerne, eller at sparke til den på motorvejen. Det er i de
fleste selskaber relativt ligegyldigt med HK, men så snart den hedder GTI
koster det. Og I véd det. Så der er to muligheder: betal ved kasse 1, eller
køb en Kadet 1.3S de første par år.

Det selskab der er ligelad med om en bil hedder 1.1 GL eller 2.0 GTI,
Ralley, sport eller lign. findes ganske simpelt ikke.

Det er ikke for ingenting at der i hvert 3. "alvorlige" uheld er en person
under 25 indblandet. Man er fra selskabets side bedøvende ligeglad med den
der Golf GTi eller Peu. 106 Ralley... Det er personskaderne der koster, og
dem er de unge (under 25) mestre i at producere. Det er naturligvis synd for
dem der ingen skader har haft, men statistikkerne lyver ikke. Det _er_
knaldhamrende farligt at møde en under 25 i en GTI bil.

Nu er der sikkert mange der føler sig forulempet, og siger: Jeg kører som en
drøm. Ok, det er sikkert rigtigt, men prøv dette eks.: Hvis du er en ung
fyr/pige og har en Golf GTi med en selvrisiko på 10.000,- Ville DU sætte
dit tlf. nummer i min bilrude hvis du bakker ind i min bil? 90% gør det
ikke. Det er endnu en af grundene til at det er dyrt at forsikre sig, hvis
man er < 25. Surt er det sgu. Men vi har alle været igennem det.

/Jasper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-12-03 23:44

On Tue, 16 Dec 2003 23:59:04 +0100, "Jasper Norman"
<ahrensbach_fjern_dette_@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>koster det. Og I véd det. Så der er to muligheder: betal ved kasse 1, eller

Nu synes jeg at du er lige lovligt for generaliserende. Jeg kunne da
godt tænke mig en GTI. Men grunden til mit valg er at den er hurtigere
til at accelerere og hurtigere opnår den lovlige topfart.
Jeg er personligt træt af at lammetæske en 1,1-1,4 for bare at få den op
på 110 Km/T inden at man kommer ud på motorvejen.

Har man en en mere effektrig bil er det alt andet lige, mere sansynligt
at man sliper fra en hasarderet overhaling end i en bovlam Kadett 1,3,
eller anden bovlam bil.

Men nu har de fleste GTI vogne atså også nogle flere hestekrafter end
ikke GTI vogne.

Men har nu ikke tænkt mig at brokke mig over at jeg skal slipe ca 15.000
om året i ansvar for en bilforsikring på den GTi bil jeg meget løst har
overvejet at købe., når at pengene engang er til det.

> [...]
>dem der ingen skader har haft, men statistikkerne lyver ikke. Det _er_
>knaldhamrende farligt at møde en under 25 i en GTI bil.

I en del tilfælde er det ikke den unge der er skyld i uheldet, men som
regel den anden part. Og ældre mennesker er sqi mindst lige så meget en
risiko som "vi" unge.

> [...]
>ikke. Det er endnu en af grundene til at det er dyrt at forsikre sig, hvis
>man er < 25. Surt er det sgu. Men vi har alle været igennem det.

Nu påstår jeg ikke at jeg er en mesterbillist. Men set i forhold til de
unge jeg har færdes med vil jeg da våge og påstår at jeg har et mere
real syn på det med at kører bil samt at jeg generelt set og kører
pænere i det fleste tilfælde. Jeg har dog ikke den vilde erfaring endnu
da jeg ikke selv har min egen bil.

Men nu ville jeg så personligt ALDRIG accepterer en selvrisiko på 10.000
kr. Jeg vil max accepterer mellem 1000-3000 Kr.
Men klart jeg kan skam sagtens se "grunden" til at vælge at lade være
med at skrive navn og telefonnummer i en anden bilist rude hvis at man
har påkørt ham med den størrelse selvrisiko. At jeg så synes at det er
for lavt at stikke af fra ens ansvar kan jeg ikke gøre så meget ved.

Men ejeren af bilen har selv valgt at accepterer en selvrisiko på
10.000, så må han også så ved det valg og udvise ansvar. Men for lige at
tale om noget andet, så hører det godtnok til sjældenthederne at folk
faktisk skriver deres navn og nummer i forruden på en bil hvis at de
påkører den.
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-12-03 07:35

On Wed, 17 Dec 2003 23:44:12 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> [...]
>Men ejeren af bilen har selv valgt at accepterer en selvrisiko på
>10.000, så må han også så ved det valg og udvise ansvar.

Hvad vurdere du på?

Jeg kender flere herinde, som har selvrisiko i dén højde - mig selv
inkl. Det kan skyldes, at der ikke er anden mulighed eller, at man
selv har valgt det. I mit tilfælde er det førstnævnte.

En selvrisiko's højde vurderes/bestemmes IMO ved, at man kigger bag ud
og ser på, hvormeget kasko'en har været anvendt tidligere. Ved megen
anvendelse vælger man en relativ lav selvrisiko - ved "ingen"
anvendelse det modsatte.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-12-03 01:21

On Thu, 18 Dec 2003 07:35:09 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hvad vurdere du på?

Hvad mener du ?. Kan ikke lige se hvad det helt præcist er i mit indlæg
at du henviser til som væredende en vurdering.

>Jeg kender flere herinde, som har selvrisiko i dén højde - mig selv
>inkl. Det kan skyldes, at der ikke er anden mulighed eller, at man
>selv har valgt det. I mit tilfælde er det førstnævnte.

Jeg ville personligt ikke accepterer en selvrisiko af den højde, men nu
kommer jeg nok ikke lige til at kører AR, Porshe, Masarati, Ferrari,
Bentley, Lotus, Jaguar, RR, eller Maybach som første bil og så tror jeg
alt andet lige at jeg nok godt kan slippe med en noget billigere
selvrisiko.

> [...]
>og ser på, hvormeget kasko'en har været anvendt tidligere. Ved megen
>anvendelse vælger man en relativ lav selvrisiko - ved "ingen"

Nu regner jeg fx ikke med at skal have kasko på min første bil. Men så
vidt jeg ved så gælder selvrisikoen på en ansvarsforsikring da uanset
hvad. Men i hvilke situationer skal man betale selvrisiko og i hvilke
skal man ikke.
Er det egt ikke kun i situationer hvor at ens ansvarsforsikring ville
dække at man skal betale, såfremt at erstatningen til modparten ikke
overstiger selvrisikoen?
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-12-03 07:37

On Fri, 19 Dec 2003 01:21:29 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

<clip af en masse>
>Er det egt ikke kun i situationer hvor at ens ansvarsforsikring ville
>dække at man skal betale, såfremt at erstatningen til modparten ikke
>overstiger selvrisikoen?

Selvrisiko og ansvarsforsikring hører ikke sammen - den hænger sammen
med en kaskoforsikring.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-12-03 13:29

On Fri, 19 Dec 2003 07:36:31 +0100, Mogens Knudsen
> [...]

><praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
>
><clip af en masse>
>
>Selvrisiko og ansvarsforsikring hører ikke sammen - den hænger sammen

Hvis man slår et forsikringstilbud op på fx forsikringsluppen.dk så
skriver de sjovt nok noget med selvrisko :-?
Flemming Jacobsen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 19-12-03 16:32

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man slår et forsikringstilbud op på fx forsikringsluppen.dk så
> skriver de sjovt nok noget med selvrisko :-?

Der er ikke selvrisiko på en ansvarsforsikring alene.
Derfor heller ikke på en skade dækket af ansvarsforsikringen.
Har du både ansvar- og kaskoforsikring er der selvfølgelig selrisiko på
skade på kaskodelen som dækker dine egne ting, men stadig ikke hvis du kun
forvolder skade på andres ting eller hvis du vælger selv at betale skaden på
din egen bil.

/Mark.