/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Leasing af biler uden afgifter (valutaudlæ~
Fra : Jesper Larsen \(Fjer~


Dato : 15-12-03 00:54

Jeg påtænker at flytte til Sverige. Jeg har 100% af min indtægt i DK hos et
dansk firma, skal bruge en bil erhvervsmæssigt i DK (og dermed kunne få
kørselsgodtgørelse) og vil køre/køre med andre til DK næsten daglidt i.f.b.
med kundemøder.

Jeg havde tænkt mig at lease en bil i DK på danske plader. Har jeg
mulighedfor at benytte mig af "lov om registreringsafgift af motorkøretøjer
m.v. §2 stk.9 nr 15" - og dermed reglerne for afgiftsfritagelse for
valutaudlæninge?

Er der regler for hvor lang tid jeg må lease en bil i DK?

Kan jeg modtage kørselgodtgørelse af min danske arbejdsgiver ved brug af en
bil efter ovenstående ordning?

Er der specifikke krav til hvordan leasingaftalen skal udformes (løbetid,
exitklausuler, købsoptioner o.s.v?

Er det et problem, hvis jeg ejer fast ejendom i DK, som er udlejet?

Stilles der krav til hvor mange dage jeg skal opholde mig i Sverige årligt?

Må jeg køre i bilen i Sverige?

På forhånd tak

Jesper

P.S herunder den nævnte lov
Afgiftsfritagelse

§ 2. Fritaget for afgift er:

(KLIP)

15) køretøjer, der efter regler fastsat af skatteministeren udelukkende
anvendes til udlejning til valutaudlændinge,







Love og regler > Lovorientering > Love fremsat i folketingsåret 2002-2003
Forholdsmæssig registreringsafgift af udenlandske leasingbiler m.v. og
fritagelse af visse tivoli- og cirkuskøretøjer

----------------------------------------------------------------------------
----

Folketinget har den 18. februar 2003 vedtaget skatteministerens lovforslag
om ændring af registreringsafgiftsloven (L 97).

Loven indeholder følgende elementer:

a.. Reglerne for udenlandske leasingbiler ændres, så der alene
betalesregistreringsafgift for den tid, bilerne er i Danmark. Der skal være
tale om en tidsbegrænset leasing til personer, der er bosiddende i Danmark.
Bilerne skal fortsat være registreret på danske nummerplader, og der skal
betales vægtafgift af bilerne.


b.. Danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne får
status som "valutaudlændinge". De kan derfor leje en afgiftsfri dansk
indregistreret bil under kortere ophold i Danmark.


c.. Tivoli- og cirkuskøretøjer på 12 t eller derover fritages fra
vægtafgift.
Danske statsborgere, der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
heller ikke omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt,
og som følge heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Danske
statsborgere er imidlertid ikke omfattet af reglerne om valutaudlændinge og
kan derfor ikke leje et valutaudlejningskøretøj i Danmark. Men fordi de ikke
er omfattet af registreringspligten betyder det, at denne personkreds kan
lej e en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den afgiftsfrit her
i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne kan
imidlertid ikke leje et valutaudlejningskøretøj og anvende det i Danmark.
Det må anses for at være konkurrenceforvridende. Derfor foreslås, at
reglerne i registreringsafgiftsloven vedrørende valutaudlejningsbiler
udvides til at omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland e ller
på Færøerne.



Skatteudvalget
(Alm. del - bilag 28)
lovudkast
(Offentligt)




Folketingets Skatteudvalg

Christiansborg

1240 København K










12.2002.170.6




Til udvalgets orientering fremsendes hermed:


Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Løbende
registreringsafgift af udenlandske leasingbiler m.v.).


Lovforslaget er den 7. ds. udsendt til høring hos en række ministerier,
organisationer m.v. med anmodning om at modtage bemærkninger til udkastet
snarest muligt.




Med venlig hilsen




Annemette V. Jacobsen.










2002-511-00065








Resumé af Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
(udenlandske leasingbiler mv.)

Lovforslaget indebærer for det første en ændring af de danske afgiftsregler
vedrørende udenlandske leasingbiler med henblik på, at bringe de danske
regler i overensstemmelse med EU-retten. Den anden del af lovforslaget, er
en udvidelse af de gældende regler vedr. valutaudlændinge til også, at
omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland og på Færøerne.

Den 21. marts 2002 afsagde EF-domstolen en kendelse i en præjudiciel
forelæggelse af en østrigsk domstol vedr. udenlandske leasingbiler. I dommen
fastslår Domstolen, at det er i strid med EF-traktatens bestemmelser
vedrørende den frie bevægelighed for tjenesteydelser, at kræve fuld
registreringsafgift af leasingbiler der er ejet af et udenlandsk selskab og
som leases ud til indenlandske personer eller virksomheder. Afgiften skal i
stedet forholdsmæssig sv are til den periode køretøjet befinder sig i
landet. Derfor foreslås registreringsafgiftsloven ændret, så den
registreringsafgift der pålægges udenlandske leasingbiler svarer til
varigheden af den pågældende leasingkontrakt. Køretøjerne skal dog fortsat
være registreret på danske nummerplader og der skal ligeledes betales
vægtafgift mv. af køretøjerne.


Det vurderes, at forslaget med nogen usikkerhed medfører et engangstab på 4
mio. kr. før skat i 2003, 2004 og 2005. Efter skat vil provenutabet være i
størrelsesordenen 3 mio. kr. I 2006 og fremefter er der ingen
provenuvirkning.

For så vidt angår den anden ændring, foreslås bestemmelsen vedrørende
valutaudlændinge udvidet til også at omfatte danske statsborgere der har
fast bopæl i Grønland eller på Færøerne. I dag er disse ikke omfattet af
reglerne for valutaudlændinge hvilket betyder, at de ikke lovligt kan leje
en valutaudlejningsbil til brug ved kortere ophold i Danmark. Imidlertid er
danske statsborgere med fast bopæl i Gr ønland eller på Færøerne ikke
omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt, og som følge
heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Det betyder, at danske
statsborgere med fast ophold i Grønland og på Færøerne kan leje et køretøj i
f.eks. Sverige eller Tyskland og anvende det i Danmark i forbindelse med
ophold af kortere varighed. Det må anses som værende konkurrenceforvridende.

Ændringen forventes på kort sigt at være provenuneutral. På længere sigt
skønnes forslaget at medføre et merprovenu. Det er ikke muligt præcist at
skønne over størrelsen heraf, men det vurderes at det vil være i en beskeden
størrelsesorden.

Skatteministeriet

19.7.2002

Udkast



Forslag

Til

Lov om ændring af registreringsafgiftsloven

(Løbende registreringsafgift af udenlandske leasingbiler mv.)





§1

I lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 807 af 24. september 2000 som ændret ved § 3 i lov nr.165 af 15. marts
2000, lov nr. 1029 af 22. november 2000 og § 3 i lov nr. 342 af 27. maj
2002, foretages følgende ændringer:

1. I §1 stk. 3, indsættes som 5 og 6. pkt.:

Der foretages fornyet beregning af afgift for et motorkøretøj omfattet af §
3 b, stk. 1 som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig
henseende er identisk med det motorkøretøj, for hvilket der tidligere er
beregnet afgift. Henføres motorkøretøjet efter reparation eller ombygning
under reglerne i § 3 b, stk. 1, betales afgift efter reglerne i § 3 b, stk.
2.



2. I § 2, stk. 1, nr. 15 ændres "valutaudlændinge", til "valutaudlændinge,
herunder personer med fast bopæl på Færøerne eller i Grønland".

3. Efter §3a indsættes:

§3b Efter ansøgning kan de statslige told- og skattemyndigheder meddele
tilladelse til, at afgiften af registreringspligtige leasede køretøjer, der
registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, betales
efter reglerne i stk. 2, når motorkøretøjet tilhører en virksomhed eller et
fast driftssted, der er beliggende i udlandet. Det er en betingelse, at
køretøjet lejes ud til en person, der er bosiddende her i la ndet, i en
tidsbegrænset periode aftalt ved kontrakt, der dog skal vare mindst 12
måneder.


Stk. 2. Afgiften opkræves på registreringstidspunktet for hele den
kontraktfastsatte leasingperiodes varighed. For køretøjer der på
registreringstidspunktet er ældre end 3 måneder udgør afgiften 1 procent af
den beregnede registreringsafgift per påbegyndt måned samt et fast tillæg på
i alt 5.000 kr. for hele perioden. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5
pct. per påbegyndt måned af den del af registreringsafgif ten der resterer
efter betaling, herunder betalingen af det faste tillæg på 5.000 kr.
Tillægget opkræves ligeledes på registreringstidspunktet. For køretøjer
mellem 0-3 måneder udgør afgiften 2 pct. af den beregnede
registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter første registrerings- eller
ibrugtagningstidspunkt i de første 3 måneder og 1 pct. af den beregnede
registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter reg istrerings- eller
ibrugtagningstidspunktet for de efterfølgende måneder samt et fast tillæg på
i alt 5.000 kr. for hele perioden. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5
pct. per påbegyndt måned af den del af registreringsafgiften der resterer
efter betaling herunder betalingen af det faste tillæg på 5.000 kr.
Tillægget opkræves ligeledes på registreringstidspunktet.

Stk. 3. For betaling af afgift og tillæg efter stk. 1 hæfter den person
eller virksomhed, der er registreret som ejer af køretøjet.

Stk. 4. Ved en afbrydelse af leasingkontrakten samt hvis køretøjet udgår af
ordningen, jf. § 1, stk. 3, 5. og 6. pkt., ophører registreringspligten.
Ophører registreringspligten før den kontraktfastsatte leasingperiodes udløb
eller udgår køretøjet af ordningen, jf. § 1 stk. 3, tilbagebetaler de
statslige told- og skattemyndigheder den afgift og tillæg, der er betalt for
meget. Der tilbagebetales kun afgift og tillæg for hele måneder og kun for
den periode der ligger ud over de første 12 måneder.


Stk. 5. Overgår et motorkøretøj til varig anvendelse her i landet ved salg
eller anden overdragelse, forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften
af køretøjet i stedet afgiftsberigtiges efter reglerne i § 4, stk. 6-14, §5,
§5a eller §6.

4. I §19, stk. 1, indsættes efter "jf. dog § 3 a" : "og § 3 b, stk. 3 "

5. I § 25, stk. 1, indsættes efter " enhver bruger af motorkøretøjer
omfattet af § 3 a, stk. 1, 6 eller 7": "og § 3 b, stk. 1,"

6. I § 27 stk. 3, indsættes efter "eller for hvilket der ikke er meddelt
tilladelse efter bestemmelserne i § 3 a, stk. 1, 7 og 8,": og § 3 b, stk.
1,"

§2

Loven træder i kraft den 1. januar 2003. Udenlandske leasingbiler
registreret før 1. januar 2003 og hvor der er betalt fuld
registreringsafgift kan få omregnet registreringsafgiften efter de i §1 nr.
3 anførte regler. Der tilbagebetales i disse nævnte tilfælde den afgift der
er betalt for meget.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige Bemærkninger


Baggrund

Afgifter på motorkøretøjer er som udgangspunkt ikke harmoniserede i EU og
varierer derfor betydeligt fra land til land. Afgifter i forbindelse med
registrering eller køb samt periodiske afgifter i forbindelse med ejerskab
eller brug af motorkøretøjer er som udgangspunkt knyttet til køretøjets
registreringssted. Som værn mod en udhuling af afgiftsprovenuet fra
bilafgifterne er hovedreglen i Danmark, at personer med fast b opæl i
Danmark ikke må anvende et udenlandsk registreret køretøj ligesom der skal
betales afgift efter registreringsafgiftslovens bestemmelser af køretøjer
der anvendes permanent her i landet.

Den 21. marts 2002 afsagde EF-domstolen en kendelse i en sag vedr.
udenlandske leasingbiler forelagt af en domstol i Østrig. Domstolen fastslår
i dommen, at den registreringsafgift der opkræves af udenlandske
leasingkøretøjer skal være proportionale med den periode, køretøjet anvendes
i landet. Det betyder, at størrelsen af den registreringsafgift der opkræves
af køretøjer der indføres med henblik på længer evarende udlejning (leasing)
til personer bosiddende her i landet, af en virksomhed eller, et fast
driftssted etableret i udlandet, skal være proportional med varigheden af
leasingkontrakten. Domstolen tager dog ikke i dommen stilling til hvordan
reglerne i praksis skal udformes for at sikre, at udenlandske leasing biler
pålægges en afgift der svarer til den periode køretøjet anvendes i landet.

Lovforslaget sigter på at skabe overensstemmelse mellem de danske regler og
EU-retten og vil indebære, at udenlandske leasingselskaber lettere kan få
adgang til det danske leasingmarked ved at skabe en ordning, hvorved det
udenlandske selskab alene betaler afgift for den periode den
kontraktfastsatte leasingaftale løber.

Færinger og grønlændere er ikke underlagt registreringspligt og dertil
hørende krav om betaling af registreringsafgift men falder i stedet ind
under de regler der gælder for valutaudlændinge. Det betyder bl.a., at
grønlændere og færinger kan leje en valutaudlejningsbil ved ophold af
kortere varighed i Danmark i stedet for en almindelig udlejningsbil. Da
valutaudlejningsbiler er fritaget for registreringsafgift er disse derfor
antagelig billigere a t leje.

Danske statsborgere, der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
heller ikke omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt,
og som følge heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Danske
statsborgere er imidlertid ikke omfattet af reglerne om valutaudlændinge og
kan derfor ikke leje et valutaudlejningskøretøj i Danmark. Men fordi de ikke
er omfattet af registreringspligten betyder det, at denne personkreds kan
lej e en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den afgiftsfrit her
i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne kan
imidlertid ikke leje et valutaudlejningskøretøj og anvende det i Danmark.
Det må anses for at være konkurrenceforvridende. Derfor foreslås, at
reglerne i registreringsafgiftsloven vedrørende valutaudlejningsbiler
udvides til at omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland e ller
på Færøerne.

Lovforslagets indhold

Der foreslås indført en ordning, hvorved der af motorkøretøjer, der indføres
af en udenlandsk etableret virksomhed med henblik på udlejning af
motorkøretøjer ved kontrakter af minimum 12 måneders varighed til personer
eller virksomheder bosiddende i Danmark, kan betales en afgift svarende til
leasingkontraktens varighed i stedet for den fulde afgift. Afgiften foreslås
opkrævet på registreringstidspunktet for køretøjer ældre end 3 måneder som 1
procent af den beregnede totale registreringsafgift per påbegyndt måned. Til
den samlede afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et
rentetillæg på 0,5 procent per måned svarende til leasingperiodens varighed
af den del af den beregnede registreringsafgift der resterer efter betaling,
herunder det faste tillæg på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte a
fgift.

For køretøjer der på indførselstidspunktet er mellem 0 og 3 måneder foreslås
afgiften beregnet som 2 procent af den beregnede registreringsafgift per
påbegyndt måned i de første tre måneder efter første registrerings- eller
ibrugtagningstidspunkt, uanset om dette er i Danmark eller udlandet. I de
efterfølgende måneder foreslås afgiften beregnet som 1 procent af den
beregnede totale registreringsafgift per påbe gyndt måned. Til den samlede
afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et rentetillæg
på 0,5 procent per måned svarende til leasingperiodens varighed af den del
af den beregnede registreringsafgift der resterer efter betaling, herunder
det faste tillæg på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte afgift. De
udenlandske ejede leasingbiler skal i alle tilfælde indregistreres på danske
nummerplader. Det betyder, at der skal betales vægtafgift mv. efter gældende
regler. Afgiften foreslås opkrævet af de statslige told og skattemyndigheder
på registreringstidspunktet, for hele den afgiftspligtige periode.

Endvidere foreslås en ændring af bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge,
således at danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne
fremover på lige fod med andre valutaudlændinge får mulighed for at leje
valutaudlejningsbiler i forbindelse med ophold i Danmark af kortere
varighed.

Provenumæssige konsekvenser

Forslaget om at ændre bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge vil give
danske statsborgere bosat på Grønland og Færøerne mulighed for at leje bil i
Danmark efter reglerne for valutaudlændinge.

De provenumæssige konsekvenser heraf vedrører dels indtægter fra
registreringsafgiften, dels momsindtægter og afhænger af i hvilket omfang
den foreslåede reduktion af afgiftsbelastningen ved biludlejning fører til
ændrede priser og som følge heraf til ændret adfærd for billejerne.

De umiddelbare konsekvenser vil være, at danske statsborgere på Grønland og
på Færøerne, der lejer bil i Danmark, fremover vil leje en bil efter
reglerne for valutaudlændinge.

I det omfang, det vil føre til færre almindelige udlejningsbiler og til
flere valutaudlejningsbiler, der er fritaget for registreringsafgift, vil
det føre til et provenutab i form af færre indtægter fra
registreringsafgiften. Omfanget af biludlejning, som sker til danske
statsborgere på Grønland og Færøerne, må dog vurderes at være af et så
begrænset omfang, at det kan ske inden for den eksisterende bestand af
henholdsvis a lmindelige udlejningsbiler og valutaudlejningsbiler. Der
forventes derfor ikke at ske ændringer i antallet af udlejningsbiler som
følge af lovforslaget, hvorfor der ikke vil et provenutab i form af lavere
indtægter fra registreringsafgiften. Der synes derudover ikke at være den
store prisforskel mellem udlejning efter de almindelige regler og af
valutaudlejningsbiler. Dermed vil momsprovenuet også være uændret. På kort
sigt skønnes forslaget såle des provenuneutralt. På længere sigt kan der
komme et beskedent merprovenu, afhængig af i hvilket omfang danske
biludlejeres forbedrede konkurrenceevne fører til øget udlejning til danske
statsborgere på Grønland og Færøerne, herunder om det sker på bekostning af
udlejning, der finder sted i udlandet. F.eks. er det således efter
Øresundsbrons åbning blevet forholdsvist enkelt at drage nytte af den
afgiftsbetingede forskel p&a ring; udlejningspriserne mellem Sverige og
Danmark. Forslaget vil reducere den forskel, hvorved en del af den
udlejning, der sker eller vil ske fremover i udlandet, i stedet vil ske i
Danmark. Det vil føre til øgede momsindtægter. Det er endvidere muligt, at
det samlede antal udlejningsdage vil stige, hvilket ligeledes fører til
øgede momsindtægter. På sigt skønnes forslaget således at føre til et
merprovenu. Det er ikke muligt at skøn ne over størrelsen heraf, men
udlejning til de personer, der omfattes af forslaget, må vurderes at være
beskeden, hvorfor merprovenuet ligeledes vil være i en beskeden
størrelsesorden.


For så vidt angår forslaget vedr. udenlandske leasingbiler er det sikret, at
der så vidt muligt ikke sker nogen ændring i de afgiftsbetingede forskelle i
omkostningerne mellem leasing i Danmark og i udlandet til personer
bosiddende i Danmark.

For virksomheder eller private, der efter gældende regler vælger at købe en
bil frem for at lease den, betyder det, at de fortsat vil vælge denne
løsning. Virksomheder, der efter gældende regler leaser i Danmark, vurderes
også at ville fortsætte med det. Da afgiftssatserne er baseret på en fast
afskrivningsskala, kan det dog ikke afvises, at det for enkelte typer af
køretøjer kan blive fordelagtigt at lease i udlandet, men omfanget vur deres
at være beskedent. Forslaget vurderes derfor ikke at føre til nogen
nævneværdig forøgelse af leasing i udlandet, der kan have provenumæssige
konsekvenser for den danske stat i form af reducerede indtægter fra moms og
registreringsafgift.

Der kan dog komme et tab på de biler, der efter gældende regler leases i
udlandet og som i vist omfang må formodes at ville benytte sig af muligheden
for løbende registreringsafgift. Det kan føre til forskydninger i
indbetalingerne af registreringsafgift. Antallet af biler, der er
indregistreret i Danmark men er leaset i udlandet er ukendt, men beskedent.
Forudsættes det at være i størrelsesordenen 200 biler, vurderes forslaget
med nogen usikkerhed at me dføre et engangstab på 4 mio. kr. før skat i
2003, 2004 og 2005. Efter skat vil provenutabet være i størrelsesordenen 3
mio. kr. I 2006 og fremefter er der ingen provenuvirkning. Det forventes, at
eventuelle krav om tilbagebetaling af afgift som følge af lovforslaget vil
være så begrænset, at det ikke påvirker det overordnede provenuskøn.

Administrative konsekvenser for det offentlige og for erhvervslivet

TSS


Erhvervsmæssige konsekvenser

Forslaget vedr. en ændring af bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge vil
reducere den afgiftsbetingede forskel på prisen for billeje i Danmark og
udlandet. Det vil føre til en forbedret konkurrenceposition for danske
biludlejere og kan på sigt føre til forøget biludlejning.

Forslaget vedrørende forholdsmæssig betalt registreringsafgift af
udenlandske leasingbiler vurderes ikke at ændre på danske
leasingvirksomheders konkurrenceevne og har således begrænsede
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Med forslaget sikres, at der så vidt muligt
ikke sker nogen ændring i de afgiftsbetingede forskelle i omkostningerne
mellem leasingvirksomheder i Danmark og i udlandet. Da afgiftssatserne er
baseret på en fast afskrivnings-skal a, kan det dog ikke afvises, at det for
enkelte typer af køretøjer kan blive fordelagtigt at lease i udlandet frem
for i Danmark, men omfanget vurderes at blive beskedent.

Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser


Forholdet til EU-retten

Den del af lovforslaget der angår udenlandske leasingbiler er fremsat som
konsekvens af en kendelse fra EF-Domstolen i en sag forelagt af en national
domstol i Østrig (C-451/99, Domstolens dom af den 21. marts 2002). I sagen
blev Domstolens anmodet om en vurdering af om artikel 49 i EF-traktaten (fri
bevægelighed af tjenesteydelser) og artikel 28 (forbud mod kvantitative
importrestriktioner), skal fortolkes på en sådan måde, at det er i strid m
ed EF-traktaten, at et medlemsland har retsregler, der forbyder en
virksomhed etableret i dette medlemsland, at benytte et motorkøretøj i en
længere periode, når køretøjet er leaset hos en leasingvirksomhed etableret
i et andet medlemsland, og hvor køretøjet er indregistreret.


Baggrunden for sagen ved domstolen var en retssag mellem et tysk og et
østrigsk firma. Det østrigske firma har leaset en tysk indregistreret bil
hos et tysk firma med henblik på permanent anvendelse i leasingperioden i
Østrig. Efter østrigsk lov må et udenlandsk indregistreret køretøj generelt
højst anvendes midlertidigt i Østrig i et år. Derefter skal det
indregistreres i Østrig. Hvis køretøjet anvendes af en person eller
virksomhed med bopæl/hjemsted i Østrig, skal køretøjet indregistreres i
Østrig senest 3 dage efter indførslen.

Domstolen fastslår, at det er i overensstemmelse med traktatens bestemmelser
at kræve afgift af et køretøj, når dette anvendes i en længere periode i en
medlemsstat. Domstolen lægger således et bopælskriterium til grund for
fastlæggelsen af beskatningsstedet/registreringsstedet.

Domstolen udtaler "at idet medlemsstaterne frit kan udøve deres
beskatningsbeføjelse indenfor bilafgiftsområdet (der jo ikke er
harmoniseret) kan medlemsstaterne derfor fordele denne beskatningsbeføjelse
mellem sig på grundlag af kriterier såsom det område, hvorpå køretøjet reelt
anvendes, eller førerens bopæl, og indgå indbyrdes aftaler således at det
sikres, at et køretøj kun beskattes i et af l andene. I den forbindelse
forekommer krav om indregistrering af et køretøj, at være et naturlig led i
udøvelsen af denne beskatningsbeføjelse. Indregistreringen letter således
kontrollen for medlemsstaterne af om der er betalt afgift af det pågældende
køretøj."(Citat fra dommens præmis 40 og 41).

Domstolen anerkender derved et krav om registreringspligt i det land, hvor
køretøjet anvendes permanent. For så vidt angår det østrigske krav om
indregistrering af køretøjet inden tre dage, finder domstolen at en frist
der er så kort som i den pågældende sag, udgør en ubegrundet hindring for
den frie udveksling af tjenesteydelser, der er fastsat i artikel 49.

Domstolen udtaler endvidere i forbindelse med registreringen, at et
nationalt krav om, at et leasingselskab skal have hjemsted eller
hovedforretningssted i det land hvor lejer (bruger) har fast bopæl, er en
hindring for den fri bevægelighed for tjenesteydelser og dermed i strid med
EU-retten. Det er tilstrækkeligt af hensyn til færdselslovsovertrædelser
mv., at det leasede køretøj kan indregistreres i den medlemsstat, på hvis
område det kører , i leasingvirksomhedens navn med angivelse af navn og
adresse for den lejer, der pr. definition har bopæl i det land hvor
køretøjet anvendes. Lejer er i givet fald sammen med leasingvirksomheden
ansvarlig for at overholde de forpligtelser, der følger af køretøjets
indregistrering og anvendelse.

Domstolen udtaler for så vidt angår den østrigske forbrugsafgift, at der
ikke kan være tvivl om at en forbrugsafgift som den østrigske kan have til
formål at tilgodese almene hensyn til at fremme anskaffelsen eller
besiddelse af køretøjer med et lille brændstofforbrug. En sådan afgift er
imidlertid i strid med proportionalitetsprincippet, idet det formål den
forfølger, kan opnås med indførelse af en afgift der er pr oportional med
varigheden af køretøjets indregistrering i den stat hvor den anvendes,
således at der ikke med hensyn til muligheden for at tjene afgiften ind
diskrimineres til skade for virksomhederne.

Den foreslåede lovændring er således en direkte konsekvens af denne kendelse
der indebærer, at de danske regler vedrørende udenlandske leasingbiler må
anses for at være i strid med den nu gældende EU-praksis og sigter mod at
bringe de danske regler i overensstemmelse med EU-retten.

Høring

Forslaget har været sendt til høring hos

De Danske Bilimportører, FDM, Motorcykelbranchens Landsforbund,
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Erhvervenes Transportudvalg,
Dansk Automobilforhandlerforening, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danske
Arbejdsgiverforening, Dansk Handel & Service, Entreprenørforeningen,
Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Industri,
Handel-, Transport- og Serviceerhvervene, Dansk Transport og Logistik,
Danske Biludlejere, C entralregistret for Motorkøretøjer, Trafikministeriet,
Finansministeriet og Justitsministeriet.



Positive konsekvenser
Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner
Provenutab på 4 mio. kr. efter skat i 2003, 2004 og 2005.

Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Miljømæssige konsekvenser

Administrative konsekvenser for borgerne

Forholdet til EU-retten
Forslaget er fremsat som konsekvens af en EU-dom vedr.
grænseoverskridende leasing der indebærer, at det danske krav om betaling af
fuld registreringsafgift for motorkøretøjer der ejes af et udenlandsk
leasingselskab og udlejes på kontraktbasis til personer med fast bopæl i
Danmark, er i strid med EU-retten. Den afgift der pålægges denne type af
motorkøretøjer skal være proportional med leasingperiodens længde.



Bemærkninger til de enkelte bestemmelser


Til § 1



Til nr. 1

Efter forslaget skal der beregnes et nyt afgiftstilsvar for et køretøj
omfattet af § 3 b, stk.1 (dvs. den foreslåede nye ordning med forholdsmæssig
registreringsafgift for udenlandske leasingbiler, jf. nedenfor til nr. 3),
når køretøjet efter reparation eller ombygning i afgiftsmæssig henseende
ikke længere er identisk med det tidligere køretøj. Det oprindelige køretøj
anses herefter for at være udgået af d en særlige tilladelsesordning
vedrørende forholdsmæssig registreringsafgift. Forslaget indebærer, at de
gældende regler og praksis om køretøjets identitetsskifte også finder
anvendelse på køretøjer henhørt under ordningen.

Til nr. 2

Danske statsborgere der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er ikke
omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt, og som følge
heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Det betyder, at disse personer
fuldt lovligt kan leje en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den
her i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne er
derimod ikke omfattet af registreringsafgiftslove ns §2, stk. 1 nr. 15,
vedrørende valutaudlændinge og kan derfor ikke leje et
valutaudlejningskøretøj i Danmark og anvende det ved kortere ophold i
Danmark. Da valutaudlejningsbiler er fritaget for registreringsafgift er
disse biler derfor antagelig billigere at leje end normale udlejningsbiler.

Uafhængigt af dette, er Færøerne og Grønland pr. 1. juli 2000 overgået til
at være valutaudland i definitionen der vedrører nationalbankens opgørelser
af betalinger til og fra udlandet. Ændringen, der var af rent statistisk
karakter indebærer at personer og virksomheder der er hjemmehørende på
Færøerne og Grønland nu betragtes som valutaudlændinge.

At danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, der ikke
er omfattet af den danske færdselslov, og som derved kan anvende et
udenlandsk registreret udlejningskøretøj i det danske rige, ikke kan leje en
valutaudlejningsbil i Danmark, må anses for værende konkurrenceforvridende
og uhensigtsmæssigt.

Det foreslås derfor, at registreringsafgiftslovens §2, stk.1 nr. 15, om
udlejning til valutaudlændinge, udvides til at omfatte personer med fast
bopæl på Færøerne eller i Grønland.

Til nr. 3

Efter de gældende regler i bekendtgørelse om registrering og syn af
motorkøretøjer skal et køretøj der indføres i Danmark med henblik på
permanent anvendelse i Danmark som hovedregel registreres på danske
nummerplader med dertil hørende betaling af registreringsafgift, før
køretøjet kan anvendes af en person med fast bopæl her i landet.

Det foreslås, at de statslige told- og skattemyndigheder efter reglerne
foreslået i § 3 b, stk. 1 og efter ansøgning, skal kunne meddele tilladelse
til, at afgiften af registreringspligtige køretøjer der indregistreres af
udenlandske leasingvirksomheder og hvor der er tale om en tidsbegrænset
udlejning til personer eller virksomheder med fast bopæl eller driftssted i
Danmark, kan betale en afgift svarende til den kontraktfastsatte
udlejningsperiode. Det er en betingelse for afgiftsberigtigelse af et
motorkøretøj efter denne regel, at der på registreringstidspunktet
foreligger en tidsbegrænset leasingkontrakt mellem den udenlandske
virksomhed eller driftssted og den person eller virksomhed der ønsker at
lease motorkøretøjet.

Leasingperiodens varighed skal mindst være 12 måneder. Kravet om ansøgning
skyldes, at der skal forelægge en dokumentation i form af en kontrakt af, at
der rent faktisk er indgået en leasingaftale. Mindstegrænsen på 12 måneder
foreslås fastsat af administrative hensyn.

Afgiften foreslås opkrævet på registreringstidspunktet for køretøjer ældre
end 3 måneder som 1 procent af den beregnede totale registreringsafgift per
påbegyndt måned. Til den samlede afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr.
Endvidere betales et rentetillæg på 0,5 procent per måned svarende til
leasingperiodens varighed, af den del af den beregnede registreringsafgift
der resterer efter betaling, herunder det faste tillæg på 5.000 kr. der
anses for en del af den betalte afgift. For køretøjer der på
indførselstidspunktet er mellem 0 og 3 måneder foreslås afgiften beregnet
som 2 procent af den beregnede registreringsafgift per påbegyndt måned i de
første tre måneder efter første registrerings- eller ibrugtagningstidspunkt,
uanset om dette er i Danmark eller udlandet. I de efterfølgende måneder
foreslås afgiften b eregnet som 1 procent af den beregnede totale
registreringsafgift per påbegyndt måned. Til den samlede afgift tillægges et
fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et rentetillæg på 0,5 procent per
måned svarende til leasingperiodens varighed, af den del af den beregnede
registreringsafgift der resterer efter betaling, herunder det faste tillæg
på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte afgift.

Der er ved afgiftsfastsættelsen taget udgangspunkt i, at leasingbiler ofte
er relativt store og dyre og at der derved sker en kraftigere afskrivning i
køretøjets første leveår end i de efterfølgende. Derfor foreslås, at helt
nye køretøjer skal betale 6 procent i afgift i de første 3 måneder og 1
procent per måned i resten af perioden. Det svarer til 15 procent afgift i d
et første år og 12 procent i de efterf&oslas h;lgende år. Køretøjer der er
ældre end 3 måneder betaler 12 procent i afgift for hele afgiftsperioden.
Det svarer til den anvendte afskrivningsprofil, der ligger til grund for
afgiftsberegningen af brugte importerede køretøjer mellem 0 og 12 måneder
gamle. Til afgiften lægges endvidere et fast beløb på i alt 5.000 kr. for
hele afgiftsperioden. Baggrunden for dette tillæg er, at leasingbiler, i
kraft af deres anvendelse som udlejni ngskøretøjer, erfaringsmæssigt har et
kraftigere værditab end personbiler, der anvendes til almindeligt brug.

Udover afgiften betales et rentetillæg på 0,5 pct. pr. påbegyndt måned, som
beregnes på grundlag af den registreringsafgift, der resterer i køretøjet,
når afgiften for den pågældende leasingperiode inklusiv tillægget på de
5.000 kr., er betalt. Dette rentetillæg skal kompensere for, at et
udenlandsk leasingselskab får en likviditetsmæssig fordel sammenlignet med
hvad de generelle omkostninger er ved at købe en bil i Danmark.
Rentetillægget har således til hensigt at sikre, at et køretøj der
registreres i henhold til de foreslåede regler om forholdsmæssig betaling af
registreringsafgift ligestilles med køretøjer der skal betale fuld afgift.
Det skal med andre ord afgiftsmæssigt koste det samme at holde bil i Danmark
i en given periode, uanset om der betales fuld afgift eller afgift efter de
foreslåede regler om forholdsmæssig betaling.

Køretøjerne skal i alle tilfælde registreres på danske nummerplader, ligesom
der skal betales dansk vægtafgift eller grøn ejerafgift.



 
 
Henning Makholm (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 15-12-03 02:07

Scripsit "Jesper Larsen \(Fjernxx\)" <larsenXXjesper@tiscali.dk>

> P.S herunder den nævnte lov

Det ville være meget bedre bare at henvise/linke end at bruge 700
linjer her i gruppen.

(FUT sat til dk.admin.netikette)

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Søren Blom (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren Blom


Dato : 15-12-03 02:22

"Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev
> Jeg påtænker at flytte til Sverige. Jeg har 100% af min indtægt i DK hos
et
> dansk firma, skal bruge en bil erhvervsmæssigt i DK (og dermed kunne få
> kørselsgodtgørelse) og vil køre/køre med andre til DK næsten daglidt
i.f.b.
> med kundemøder.
>
> Jeg havde tænkt mig at lease en bil i DK på danske plader. Har jeg
> mulighedfor at benytte mig af "lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer
> m.v. §2 stk.9 nr 15" - og dermed reglerne for afgiftsfritagelse for
> valutaudlæninge?
>
> Er der regler for hvor lang tid jeg må lease en bil i DK?
>

Nu er de spørgsmål over i det juridiske, så måske du skulle prøve
dk.videnskab.jura

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.



Hans Joergensen (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 15-12-03 07:07

Søren Blom wrote:
> Nu er de spørgsmål over i det juridiske, så måske du skulle prøve
> dk.videnskab.jura

Han har jo så også postet i dk.videnskab.jura .. :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Kristian Storgaard (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 15-12-03 08:25

"Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev:
> Jeg påtænker at flytte til Sverige. Jeg har 100% af min indtægt i DK hos et
> dansk firma, skal bruge en bil erhvervsmæssigt i DK (og dermed kunne få
> kørselsgodtgørelse) og vil køre/køre med andre til DK næsten daglidt i.f.b.
> med kundemøder.
[klip - en masse spm. + et lovforslag med bemærkninger]

Spørg din revisor, han ved det. Eller snak evt. med leasingselskabet.

/kristian


Esben Lynnerup (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Esben Lynnerup


Dato : 15-12-03 10:26

Hej.
Jeg syntes du skal skæppe i kassen ligesom alle vi andre, at du vælger at bo
i sverige er dit valg, så køb du dig en svensk traktor / Volvo eller betal
det samme som vi andre for at køre i danmark,
Esben
der betaler 1880,- i kvartalet i vægtafgift, men som IKKE flygter ud af
landet for at spare den.

,
"Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3fdcf826$0$9737$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg påtænker at flytte til Sverige. Jeg har 100% af min indtægt i DK hos
et
> dansk firma, skal bruge en bil erhvervsmæssigt i DK (og dermed kunne få
> kørselsgodtgørelse) og vil køre/køre med andre til DK næsten daglidt
i.f.b.
> med kundemøder.
>
> Jeg havde tænkt mig at lease en bil i DK på danske plader. Har jeg
> mulighedfor at benytte mig af "lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer
> m.v. §2 stk.9 nr 15" - og dermed reglerne for afgiftsfritagelse for
> valutaudlæninge?
>
> Er der regler for hvor lang tid jeg må lease en bil i DK?
>
> Kan jeg modtage kørselgodtgørelse af min danske arbejdsgiver ved brug af
en
> bil efter ovenstående ordning?
>
> Er der specifikke krav til hvordan leasingaftalen skal udformes (løbetid,
> exitklausuler, købsoptioner o.s.v?
>
> Er det et problem, hvis jeg ejer fast ejendom i DK, som er udlejet?
>
> Stilles der krav til hvor mange dage jeg skal opholde mig i Sverige
årligt?
>
> Må jeg køre i bilen i Sverige?
>
> På forhånd tak
>
> Jesper
>
> P.S herunder den nævnte lov
> Afgiftsfritagelse
>
> § 2. Fritaget for afgift er:
>
> (KLIP)
>
> 15) køretøjer, der efter regler fastsat af skatteministeren udelukkende
> anvendes til udlejning til valutaudlændinge,
>
>
>
>
>
>
>
> Love og regler > Lovorientering > Love fremsat i folketingsåret 2002-2003
> Forholdsmæssig registreringsafgift af udenlandske leasingbiler m.v. og
> fritagelse af visse tivoli- og cirkuskøretøjer
>
> --------------------------------------------------------------------------
--
> ----
>
> Folketinget har den 18. februar 2003 vedtaget skatteministerens lovforslag
> om ændring af registreringsafgiftsloven (L 97).
>
> Loven indeholder følgende elementer:
>
> a.. Reglerne for udenlandske leasingbiler ændres, så der alene
> betalesregistreringsafgift for den tid, bilerne er i Danmark. Der skal
være
> tale om en tidsbegrænset leasing til personer, der er bosiddende i
Danmark.
> Bilerne skal fortsat være registreret på danske nummerplader, og der skal
> betales vægtafgift af bilerne.
>
>
> b.. Danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne får
> status som "valutaudlændinge". De kan derfor leje en afgiftsfri dansk
> indregistreret bil under kortere ophold i Danmark.
>
>
> c.. Tivoli- og cirkuskøretøjer på 12 t eller derover fritages fra
> vægtafgift.
> Danske statsborgere, der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
> heller ikke omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt,
> og som følge heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Danske
> statsborgere er imidlertid ikke omfattet af reglerne om valutaudlændinge
og
> kan derfor ikke leje et valutaudlejningskøretøj i Danmark. Men fordi de
ikke
> er omfattet af registreringspligten betyder det, at denne personkreds kan
> lej e en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den afgiftsfrit
her
> i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne kan
> imidlertid ikke leje et valutaudlejningskøretøj og anvende det i Danmark.
> Det må anses for at være konkurrenceforvridende. Derfor foreslås, at
> reglerne i registreringsafgiftsloven vedrørende valutaudlejningsbiler
> udvides til at omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland e
ller
> på Færøerne.
>
>
>
> Skatteudvalget
> (Alm. del - bilag 28)
> lovudkast
> (Offentligt)
>
>
>
>
> Folketingets Skatteudvalg
>
> Christiansborg
>
> 1240 København K
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> 12.2002.170.6
>
>
>
>
> Til udvalgets orientering fremsendes hermed:
>
>
> Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Løbende
> registreringsafgift af udenlandske leasingbiler m.v.).
>
>
> Lovforslaget er den 7. ds. udsendt til høring hos en række ministerier,
> organisationer m.v. med anmodning om at modtage bemærkninger til udkastet
> snarest muligt.
>
>
>
>
> Med venlig hilsen
>
>
>
>
> Annemette V. Jacobsen.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> 2002-511-00065
>
>
>
>
>
>
>
>
> Resumé af Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
> (udenlandske leasingbiler mv.)
>
> Lovforslaget indebærer for det første en ændring af de danske
afgiftsregler
> vedrørende udenlandske leasingbiler med henblik på, at bringe de danske
> regler i overensstemmelse med EU-retten. Den anden del af lovforslaget, er
> en udvidelse af de gældende regler vedr. valutaudlændinge til også, at
> omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland og på Færøerne.
>
> Den 21. marts 2002 afsagde EF-domstolen en kendelse i en præjudiciel
> forelæggelse af en østrigsk domstol vedr. udenlandske leasingbiler. I
dommen
> fastslår Domstolen, at det er i strid med EF-traktatens bestemmelser
> vedrørende den frie bevægelighed for tjenesteydelser, at kræve fuld
> registreringsafgift af leasingbiler der er ejet af et udenlandsk selskab
og
> som leases ud til indenlandske personer eller virksomheder. Afgiften skal
i
> stedet forholdsmæssig sv are til den periode køretøjet befinder sig i
> landet. Derfor foreslås registreringsafgiftsloven ændret, så den
> registreringsafgift der pålægges udenlandske leasingbiler svarer til
> varigheden af den pågældende leasingkontrakt. Køretøjerne skal dog fortsat
> være registreret på danske nummerplader og der skal ligeledes betales
> vægtafgift mv. af køretøjerne.
>
>
> Det vurderes, at forslaget med nogen usikkerhed medfører et engangstab på
4
> mio. kr. før skat i 2003, 2004 og 2005. Efter skat vil provenutabet være i
> størrelsesordenen 3 mio. kr. I 2006 og fremefter er der ingen
> provenuvirkning.
>
> For så vidt angår den anden ændring, foreslås bestemmelsen vedrørende
> valutaudlændinge udvidet til også at omfatte danske statsborgere der har
> fast bopæl i Grønland eller på Færøerne. I dag er disse ikke omfattet af
> reglerne for valutaudlændinge hvilket betyder, at de ikke lovligt kan leje
> en valutaudlejningsbil til brug ved kortere ophold i Danmark. Imidlertid
er
> danske statsborgere med fast bopæl i Gr ønland eller på Færøerne ikke
> omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt, og som
følge
> heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Det betyder, at danske
> statsborgere med fast ophold i Grønland og på Færøerne kan leje et køretøj
i
> f.eks. Sverige eller Tyskland og anvende det i Danmark i forbindelse med
> ophold af kortere varighed. Det må anses som værende
konkurrenceforvridende.
>
> Ændringen forventes på kort sigt at være provenuneutral. På længere sigt
> skønnes forslaget at medføre et merprovenu. Det er ikke muligt præcist at
> skønne over størrelsen heraf, men det vurderes at det vil være i en
beskeden
> størrelsesorden.
>
> Skatteministeriet
>
> 19.7.2002
>
> Udkast
>
>
>
> Forslag
>
> Til
>
> Lov om ændring af registreringsafgiftsloven
>
> (Løbende registreringsafgift af udenlandske leasingbiler mv.)
>
>
>
>
>
> §1
>
> I lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse
> nr. 807 af 24. september 2000 som ændret ved § 3 i lov nr.165 af 15. marts
> 2000, lov nr. 1029 af 22. november 2000 og § 3 i lov nr. 342 af 27. maj
> 2002, foretages følgende ændringer:
>
> 1. I §1 stk. 3, indsættes som 5 og 6. pkt.:
>
> Der foretages fornyet beregning af afgift for et motorkøretøj omfattet af
§
> 3 b, stk. 1 som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig
> henseende er identisk med det motorkøretøj, for hvilket der tidligere er
> beregnet afgift. Henføres motorkøretøjet efter reparation eller ombygning
> under reglerne i § 3 b, stk. 1, betales afgift efter reglerne i § 3 b,
stk.
> 2.
>
>
>
> 2. I § 2, stk. 1, nr. 15 ændres "valutaudlændinge", til "valutaudlændinge,
> herunder personer med fast bopæl på Færøerne eller i Grønland".
>
> 3. Efter §3a indsættes:
>
> §3b Efter ansøgning kan de statslige told- og skattemyndigheder meddele
> tilladelse til, at afgiften af registreringspligtige leasede køretøjer,
der
> registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, betales
> efter reglerne i stk. 2, når motorkøretøjet tilhører en virksomhed eller
et
> fast driftssted, der er beliggende i udlandet. Det er en betingelse, at
> køretøjet lejes ud til en person, der er bosiddende her i la ndet, i en
> tidsbegrænset periode aftalt ved kontrakt, der dog skal vare mindst 12
> måneder.
>
>
> Stk. 2. Afgiften opkræves på registreringstidspunktet for hele den
> kontraktfastsatte leasingperiodes varighed. For køretøjer der på
> registreringstidspunktet er ældre end 3 måneder udgør afgiften 1 procent
af
> den beregnede registreringsafgift per påbegyndt måned samt et fast tillæg

> i alt 5.000 kr. for hele perioden. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5
> pct. per påbegyndt måned af den del af registreringsafgif ten der resterer
> efter betaling, herunder betalingen af det faste tillæg på 5.000 kr.
> Tillægget opkræves ligeledes på registreringstidspunktet. For køretøjer
> mellem 0-3 måneder udgør afgiften 2 pct. af den beregnede
> registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter første registrerings- eller
> ibrugtagningstidspunkt i de første 3 måneder og 1 pct. af den beregnede
> registreringsafgift pr. påbegyndt måned efter reg istrerings- eller
> ibrugtagningstidspunktet for de efterfølgende måneder samt et fast tillæg

> i alt 5.000 kr. for hele perioden. Ved betalingen tillægges endvidere 0,5
> pct. per påbegyndt måned af den del af registreringsafgiften der resterer
> efter betaling herunder betalingen af det faste tillæg på 5.000 kr.
> Tillægget opkræves ligeledes på registreringstidspunktet.
>
> Stk. 3. For betaling af afgift og tillæg efter stk. 1 hæfter den person
> eller virksomhed, der er registreret som ejer af køretøjet.
>
> Stk. 4. Ved en afbrydelse af leasingkontrakten samt hvis køretøjet udgår
af
> ordningen, jf. § 1, stk. 3, 5. og 6. pkt., ophører registreringspligten.
> Ophører registreringspligten før den kontraktfastsatte leasingperiodes
udløb
> eller udgår køretøjet af ordningen, jf. § 1 stk. 3, tilbagebetaler de
> statslige told- og skattemyndigheder den afgift og tillæg, der er betalt
for
> meget. Der tilbagebetales kun afgift og tillæg for hele måneder og kun for
> den periode der ligger ud over de første 12 måneder.
>
>
> Stk. 5. Overgår et motorkøretøj til varig anvendelse her i landet ved salg
> eller anden overdragelse, forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften
> af køretøjet i stedet afgiftsberigtiges efter reglerne i § 4, stk. 6-14,
§5,
> §5a eller §6.
>
> 4. I §19, stk. 1, indsættes efter "jf. dog § 3 a" : "og § 3 b, stk. 3 "
>
> 5. I § 25, stk. 1, indsættes efter " enhver bruger af motorkøretøjer
> omfattet af § 3 a, stk. 1, 6 eller 7": "og § 3 b, stk. 1,"
>
> 6. I § 27 stk. 3, indsættes efter "eller for hvilket der ikke er meddelt
> tilladelse efter bestemmelserne i § 3 a, stk. 1, 7 og 8,": og § 3 b, stk.
> 1,"
>
> §2
>
> Loven træder i kraft den 1. januar 2003. Udenlandske leasingbiler
> registreret før 1. januar 2003 og hvor der er betalt fuld
> registreringsafgift kan få omregnet registreringsafgiften efter de i §1
nr.
> 3 anførte regler. Der tilbagebetales i disse nævnte tilfælde den afgift
der
> er betalt for meget.
>
> Bemærkninger til lovforslaget
>
> Almindelige Bemærkninger
>
>
> Baggrund
>
> Afgifter på motorkøretøjer er som udgangspunkt ikke harmoniserede i EU og
> varierer derfor betydeligt fra land til land. Afgifter i forbindelse med
> registrering eller køb samt periodiske afgifter i forbindelse med ejerskab
> eller brug af motorkøretøjer er som udgangspunkt knyttet til køretøjets
> registreringssted. Som værn mod en udhuling af afgiftsprovenuet fra
> bilafgifterne er hovedreglen i Danmark, at personer med fast b opæl i
> Danmark ikke må anvende et udenlandsk registreret køretøj ligesom der skal
> betales afgift efter registreringsafgiftslovens bestemmelser af køretøjer
> der anvendes permanent her i landet.
>
> Den 21. marts 2002 afsagde EF-domstolen en kendelse i en sag vedr.
> udenlandske leasingbiler forelagt af en domstol i Østrig. Domstolen
fastslår
> i dommen, at den registreringsafgift der opkræves af udenlandske
> leasingkøretøjer skal være proportionale med den periode, køretøjet
anvendes
> i landet. Det betyder, at størrelsen af den registreringsafgift der
opkræves
> af køretøjer der indføres med henblik på længer evarende udlejning
(leasing)
> til personer bosiddende her i landet, af en virksomhed eller, et fast
> driftssted etableret i udlandet, skal være proportional med varigheden af
> leasingkontrakten. Domstolen tager dog ikke i dommen stilling til hvordan
> reglerne i praksis skal udformes for at sikre, at udenlandske leasing
biler
> pålægges en afgift der svarer til den periode køretøjet anvendes i landet.
>
> Lovforslaget sigter på at skabe overensstemmelse mellem de danske regler
og
> EU-retten og vil indebære, at udenlandske leasingselskaber lettere kan få
> adgang til det danske leasingmarked ved at skabe en ordning, hvorved det
> udenlandske selskab alene betaler afgift for den periode den
> kontraktfastsatte leasingaftale løber.
>
> Færinger og grønlændere er ikke underlagt registreringspligt og dertil
> hørende krav om betaling af registreringsafgift men falder i stedet ind
> under de regler der gælder for valutaudlændinge. Det betyder bl.a., at
> grønlændere og færinger kan leje en valutaudlejningsbil ved ophold af
> kortere varighed i Danmark i stedet for en almindelig udlejningsbil. Da
> valutaudlejningsbiler er fritaget for registreringsafgift er disse derfor
> antagelig billigere a t leje.
>
> Danske statsborgere, der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
> heller ikke omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt,
> og som følge heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Danske
> statsborgere er imidlertid ikke omfattet af reglerne om valutaudlændinge
og
> kan derfor ikke leje et valutaudlejningskøretøj i Danmark. Men fordi de
ikke
> er omfattet af registreringspligten betyder det, at denne personkreds kan
> lej e en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende den afgiftsfrit
her
> i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne kan
> imidlertid ikke leje et valutaudlejningskøretøj og anvende det i Danmark.
> Det må anses for at være konkurrenceforvridende. Derfor foreslås, at
> reglerne i registreringsafgiftsloven vedrørende valutaudlejningsbiler
> udvides til at omfatte danske statsborgere med fast bopæl i Grønland e
ller
> på Færøerne.
>
> Lovforslagets indhold
>
> Der foreslås indført en ordning, hvorved der af motorkøretøjer, der
indføres
> af en udenlandsk etableret virksomhed med henblik på udlejning af
> motorkøretøjer ved kontrakter af minimum 12 måneders varighed til personer
> eller virksomheder bosiddende i Danmark, kan betales en afgift svarende
til
> leasingkontraktens varighed i stedet for den fulde afgift. Afgiften
foreslås
> opkrævet på registreringstidspunktet for køretøjer ældre end 3 måneder som
1
> procent af den beregnede totale registreringsafgift per påbegyndt måned.
Til
> den samlede afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales
et
> rentetillæg på 0,5 procent per måned svarende til leasingperiodens
varighed
> af den del af den beregnede registreringsafgift der resterer efter
betaling,
> herunder det faste tillæg på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte
a
> fgift.
>
> For køretøjer der på indførselstidspunktet er mellem 0 og 3 måneder
foreslås
> afgiften beregnet som 2 procent af den beregnede registreringsafgift per
> påbegyndt måned i de første tre måneder efter første registrerings- eller
> ibrugtagningstidspunkt, uanset om dette er i Danmark eller udlandet. I de
> efterfølgende måneder foreslås afgiften beregnet som 1 procent af den
> beregnede totale registreringsafgift per påbe gyndt måned. Til den samlede
> afgift tillægges et fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et
rentetillæg
> på 0,5 procent per måned svarende til leasingperiodens varighed af den del
> af den beregnede registreringsafgift der resterer efter betaling, herunder
> det faste tillæg på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte afgift.
De
> udenlandske ejede leasingbiler skal i alle tilfælde indregistreres på
danske
> nummerplader. Det betyder, at der skal betales vægtafgift mv. efter
gældende
> regler. Afgiften foreslås opkrævet af de statslige told og
skattemyndigheder
> på registreringstidspunktet, for hele den afgiftspligtige periode.
>
> Endvidere foreslås en ændring af bestemmelserne vedrørende
valutaudlændinge,
> således at danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne
> fremover på lige fod med andre valutaudlændinge får mulighed for at leje
> valutaudlejningsbiler i forbindelse med ophold i Danmark af kortere
> varighed.
>
> Provenumæssige konsekvenser
>
> Forslaget om at ændre bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge vil give
> danske statsborgere bosat på Grønland og Færøerne mulighed for at leje bil
i
> Danmark efter reglerne for valutaudlændinge.
>
> De provenumæssige konsekvenser heraf vedrører dels indtægter fra
> registreringsafgiften, dels momsindtægter og afhænger af i hvilket omfang
> den foreslåede reduktion af afgiftsbelastningen ved biludlejning fører til
> ændrede priser og som følge heraf til ændret adfærd for billejerne.
>
> De umiddelbare konsekvenser vil være, at danske statsborgere på Grønland
og
> på Færøerne, der lejer bil i Danmark, fremover vil leje en bil efter
> reglerne for valutaudlændinge.
>
> I det omfang, det vil føre til færre almindelige udlejningsbiler og til
> flere valutaudlejningsbiler, der er fritaget for registreringsafgift, vil
> det føre til et provenutab i form af færre indtægter fra
> registreringsafgiften. Omfanget af biludlejning, som sker til danske
> statsborgere på Grønland og Færøerne, må dog vurderes at være af et så
> begrænset omfang, at det kan ske inden for den eksisterende bestand af
> henholdsvis a lmindelige udlejningsbiler og valutaudlejningsbiler. Der
> forventes derfor ikke at ske ændringer i antallet af udlejningsbiler som
> følge af lovforslaget, hvorfor der ikke vil et provenutab i form af lavere
> indtægter fra registreringsafgiften. Der synes derudover ikke at være den
> store prisforskel mellem udlejning efter de almindelige regler og af
> valutaudlejningsbiler. Dermed vil momsprovenuet også være uændret. På kort
> sigt skønnes forslaget såle des provenuneutralt. På længere sigt kan der
> komme et beskedent merprovenu, afhængig af i hvilket omfang danske
> biludlejeres forbedrede konkurrenceevne fører til øget udlejning til
danske
> statsborgere på Grønland og Færøerne, herunder om det sker på bekostning
af
> udlejning, der finder sted i udlandet. F.eks. er det således efter
> Øresundsbrons åbning blevet forholdsvist enkelt at drage nytte af den
> afgiftsbetingede forskel p&a ring; udlejningspriserne mellem Sverige og
> Danmark. Forslaget vil reducere den forskel, hvorved en del af den
> udlejning, der sker eller vil ske fremover i udlandet, i stedet vil ske i
> Danmark. Det vil føre til øgede momsindtægter. Det er endvidere muligt, at
> det samlede antal udlejningsdage vil stige, hvilket ligeledes fører til
> øgede momsindtægter. På sigt skønnes forslaget således at føre til et
> merprovenu. Det er ikke muligt at skøn ne over størrelsen heraf, men
> udlejning til de personer, der omfattes af forslaget, må vurderes at være
> beskeden, hvorfor merprovenuet ligeledes vil være i en beskeden
> størrelsesorden.
>
>
> For så vidt angår forslaget vedr. udenlandske leasingbiler er det sikret,
at
> der så vidt muligt ikke sker nogen ændring i de afgiftsbetingede forskelle
i
> omkostningerne mellem leasing i Danmark og i udlandet til personer
> bosiddende i Danmark.
>
> For virksomheder eller private, der efter gældende regler vælger at købe
en
> bil frem for at lease den, betyder det, at de fortsat vil vælge denne
> løsning. Virksomheder, der efter gældende regler leaser i Danmark,
vurderes
> også at ville fortsætte med det. Da afgiftssatserne er baseret på en fast
> afskrivningsskala, kan det dog ikke afvises, at det for enkelte typer af
> køretøjer kan blive fordelagtigt at lease i udlandet, men omfanget vur
deres
> at være beskedent. Forslaget vurderes derfor ikke at føre til nogen
> nævneværdig forøgelse af leasing i udlandet, der kan have provenumæssige
> konsekvenser for den danske stat i form af reducerede indtægter fra moms
og
> registreringsafgift.
>
> Der kan dog komme et tab på de biler, der efter gældende regler leases i
> udlandet og som i vist omfang må formodes at ville benytte sig af
muligheden
> for løbende registreringsafgift. Det kan føre til forskydninger i
> indbetalingerne af registreringsafgift. Antallet af biler, der er
> indregistreret i Danmark men er leaset i udlandet er ukendt, men
beskedent.
> Forudsættes det at være i størrelsesordenen 200 biler, vurderes forslaget
> med nogen usikkerhed at me dføre et engangstab på 4 mio. kr. før skat i
> 2003, 2004 og 2005. Efter skat vil provenutabet være i størrelsesordenen 3
> mio. kr. I 2006 og fremefter er der ingen provenuvirkning. Det forventes,
at
> eventuelle krav om tilbagebetaling af afgift som følge af lovforslaget vil
> være så begrænset, at det ikke påvirker det overordnede provenuskøn.
>
> Administrative konsekvenser for det offentlige og for erhvervslivet
>
> TSS
>
>
> Erhvervsmæssige konsekvenser
>
> Forslaget vedr. en ændring af bestemmelserne vedrørende valutaudlændinge
vil
> reducere den afgiftsbetingede forskel på prisen for billeje i Danmark og
> udlandet. Det vil føre til en forbedret konkurrenceposition for danske
> biludlejere og kan på sigt føre til forøget biludlejning.
>
> Forslaget vedrørende forholdsmæssig betalt registreringsafgift af
> udenlandske leasingbiler vurderes ikke at ændre på danske
> leasingvirksomheders konkurrenceevne og har således begrænsede
> erhvervsøkonomiske konsekvenser. Med forslaget sikres, at der så vidt
muligt
> ikke sker nogen ændring i de afgiftsbetingede forskelle i omkostningerne
> mellem leasingvirksomheder i Danmark og i udlandet. Da afgiftssatserne er
> baseret på en fast afskrivnings-skal a, kan det dog ikke afvises, at det
for
> enkelte typer af køretøjer kan blive fordelagtigt at lease i udlandet frem
> for i Danmark, men omfanget vurderes at blive beskedent.
>
> Miljømæssige konsekvenser
>
> Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
>
>
> Forholdet til EU-retten
>
> Den del af lovforslaget der angår udenlandske leasingbiler er fremsat som
> konsekvens af en kendelse fra EF-Domstolen i en sag forelagt af en
national
> domstol i Østrig (C-451/99, Domstolens dom af den 21. marts 2002). I sagen
> blev Domstolens anmodet om en vurdering af om artikel 49 i EF-traktaten
(fri
> bevægelighed af tjenesteydelser) og artikel 28 (forbud mod kvantitative
> importrestriktioner), skal fortolkes på en sådan måde, at det er i strid m
> ed EF-traktaten, at et medlemsland har retsregler, der forbyder en
> virksomhed etableret i dette medlemsland, at benytte et motorkøretøj i en
> længere periode, når køretøjet er leaset hos en leasingvirksomhed
etableret
> i et andet medlemsland, og hvor køretøjet er indregistreret.
>
>
> Baggrunden for sagen ved domstolen var en retssag mellem et tysk og et
> østrigsk firma. Det østrigske firma har leaset en tysk indregistreret bil
> hos et tysk firma med henblik på permanent anvendelse i leasingperioden i
> Østrig. Efter østrigsk lov må et udenlandsk indregistreret køretøj
generelt
> højst anvendes midlertidigt i Østrig i et år. Derefter skal det
> indregistreres i Østrig. Hvis køretøjet anvendes af en person eller
> virksomhed med bopæl/hjemsted i Østrig, skal køretøjet indregistreres i
> Østrig senest 3 dage efter indførslen.
>
> Domstolen fastslår, at det er i overensstemmelse med traktatens
bestemmelser
> at kræve afgift af et køretøj, når dette anvendes i en længere periode i
en
> medlemsstat. Domstolen lægger således et bopælskriterium til grund for
> fastlæggelsen af beskatningsstedet/registreringsstedet.
>
> Domstolen udtaler "at idet medlemsstaterne frit kan udøve deres
> beskatningsbeføjelse indenfor bilafgiftsområdet (der jo ikke er
> harmoniseret) kan medlemsstaterne derfor fordele denne
beskatningsbeføjelse
> mellem sig på grundlag af kriterier såsom det område, hvorpå køretøjet
reelt
> anvendes, eller førerens bopæl, og indgå indbyrdes aftaler således at det
> sikres, at et køretøj kun beskattes i et af l andene. I den forbindelse
> forekommer krav om indregistrering af et køretøj, at være et naturlig led
i
> udøvelsen af denne beskatningsbeføjelse. Indregistreringen letter således
> kontrollen for medlemsstaterne af om der er betalt afgift af det
pågældende
> køretøj."(Citat fra dommens præmis 40 og 41).
>
> Domstolen anerkender derved et krav om registreringspligt i det land, hvor
> køretøjet anvendes permanent. For så vidt angår det østrigske krav om
> indregistrering af køretøjet inden tre dage, finder domstolen at en frist
> der er så kort som i den pågældende sag, udgør en ubegrundet hindring for
> den frie udveksling af tjenesteydelser, der er fastsat i artikel 49.
>
> Domstolen udtaler endvidere i forbindelse med registreringen, at et
> nationalt krav om, at et leasingselskab skal have hjemsted eller
> hovedforretningssted i det land hvor lejer (bruger) har fast bopæl, er en
> hindring for den fri bevægelighed for tjenesteydelser og dermed i strid
med
> EU-retten. Det er tilstrækkeligt af hensyn til færdselslovsovertrædelser
> mv., at det leasede køretøj kan indregistreres i den medlemsstat, på hvis
> område det kører , i leasingvirksomhedens navn med angivelse af navn og
> adresse for den lejer, der pr. definition har bopæl i det land hvor
> køretøjet anvendes. Lejer er i givet fald sammen med leasingvirksomheden
> ansvarlig for at overholde de forpligtelser, der følger af køretøjets
> indregistrering og anvendelse.
>
> Domstolen udtaler for så vidt angår den østrigske forbrugsafgift, at der
> ikke kan være tvivl om at en forbrugsafgift som den østrigske kan have til
> formål at tilgodese almene hensyn til at fremme anskaffelsen eller
> besiddelse af køretøjer med et lille brændstofforbrug. En sådan afgift er
> imidlertid i strid med proportionalitetsprincippet, idet det formål den
> forfølger, kan opnås med indførelse af en afgift der er pr oportional med
> varigheden af køretøjets indregistrering i den stat hvor den anvendes,
> således at der ikke med hensyn til muligheden for at tjene afgiften ind
> diskrimineres til skade for virksomhederne.
>
> Den foreslåede lovændring er således en direkte konsekvens af denne
kendelse
> der indebærer, at de danske regler vedrørende udenlandske leasingbiler må
> anses for at være i strid med den nu gældende EU-praksis og sigter mod at
> bringe de danske regler i overensstemmelse med EU-retten.
>
> Høring
>
> Forslaget har været sendt til høring hos
>
> De Danske Bilimportører, FDM, Motorcykelbranchens Landsforbund,
> Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Erhvervenes
Transportudvalg,
> Dansk Automobilforhandlerforening, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danske
> Arbejdsgiverforening, Dansk Handel & Service, Entreprenørforeningen,
> Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Industri,
> Handel-, Transport- og Serviceerhvervene, Dansk Transport og Logistik,
> Danske Biludlejere, C entralregistret for Motorkøretøjer,
Trafikministeriet,
> Finansministeriet og Justitsministeriet.
>
>
>
> Positive konsekvenser
> Negative konsekvenser
>
> Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner
> Provenutab på 4 mio. kr. efter skat i 2003, 2004 og 2005.
>
> Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner
>
> Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
>
> Administrative konsekvenser for erhvervslivet
>
> Miljømæssige konsekvenser
>
> Administrative konsekvenser for borgerne
>
> Forholdet til EU-retten
> Forslaget er fremsat som konsekvens af en EU-dom vedr.
> grænseoverskridende leasing der indebærer, at det danske krav om betaling
af
> fuld registreringsafgift for motorkøretøjer der ejes af et udenlandsk
> leasingselskab og udlejes på kontraktbasis til personer med fast bopæl i
> Danmark, er i strid med EU-retten. Den afgift der pålægges denne type af
> motorkøretøjer skal være proportional med leasingperiodens længde.
>
>
>
> Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
>
>
> Til § 1
>
>
>
> Til nr. 1
>
> Efter forslaget skal der beregnes et nyt afgiftstilsvar for et køretøj
> omfattet af § 3 b, stk.1 (dvs. den foreslåede nye ordning med
forholdsmæssig
> registreringsafgift for udenlandske leasingbiler, jf. nedenfor til nr. 3),
> når køretøjet efter reparation eller ombygning i afgiftsmæssig henseende
> ikke længere er identisk med det tidligere køretøj. Det oprindelige
køretøj
> anses herefter for at være udgået af d en særlige tilladelsesordning
> vedrørende forholdsmæssig registreringsafgift. Forslaget indebærer, at de
> gældende regler og praksis om køretøjets identitetsskifte også finder
> anvendelse på køretøjer henhørt under ordningen.
>
> Til nr. 2
>
> Danske statsborgere der har fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, er
ikke
> omfattet af færdselslovens bestemmelser om registreringspligt, og som
følge
> heraf ikke omfattet af registreringsafgiften. Det betyder, at disse
personer
> fuldt lovligt kan leje en bil i f.eks. Tyskland eller Sverige og anvende
den
> her i landet. Danske statsborgere med bopæl i Grønland eller på Færøerne
er
> derimod ikke omfattet af registreringsafgiftslove ns §2, stk. 1 nr. 15,
> vedrørende valutaudlændinge og kan derfor ikke leje et
> valutaudlejningskøretøj i Danmark og anvende det ved kortere ophold i
> Danmark. Da valutaudlejningsbiler er fritaget for registreringsafgift er
> disse biler derfor antagelig billigere at leje end normale
udlejningsbiler.
>
> Uafhængigt af dette, er Færøerne og Grønland pr. 1. juli 2000 overgået til
> at være valutaudland i definitionen der vedrører nationalbankens
opgørelser
> af betalinger til og fra udlandet. Ændringen, der var af rent statistisk
> karakter indebærer at personer og virksomheder der er hjemmehørende på
> Færøerne og Grønland nu betragtes som valutaudlændinge.
>
> At danske statsborgere med fast bopæl i Grønland eller på Færøerne, der
ikke
> er omfattet af den danske færdselslov, og som derved kan anvende et
> udenlandsk registreret udlejningskøretøj i det danske rige, ikke kan leje
en
> valutaudlejningsbil i Danmark, må anses for værende konkurrenceforvridende
> og uhensigtsmæssigt.
>
> Det foreslås derfor, at registreringsafgiftslovens §2, stk.1 nr. 15, om
> udlejning til valutaudlændinge, udvides til at omfatte personer med fast
> bopæl på Færøerne eller i Grønland.
>
> Til nr. 3
>
> Efter de gældende regler i bekendtgørelse om registrering og syn af
> motorkøretøjer skal et køretøj der indføres i Danmark med henblik på
> permanent anvendelse i Danmark som hovedregel registreres på danske
> nummerplader med dertil hørende betaling af registreringsafgift, før
> køretøjet kan anvendes af en person med fast bopæl her i landet.
>
> Det foreslås, at de statslige told- og skattemyndigheder efter reglerne
> foreslået i § 3 b, stk. 1 og efter ansøgning, skal kunne meddele
tilladelse
> til, at afgiften af registreringspligtige køretøjer der indregistreres af
> udenlandske leasingvirksomheder og hvor der er tale om en tidsbegrænset
> udlejning til personer eller virksomheder med fast bopæl eller driftssted
i
> Danmark, kan betale en afgift svarende til den kontraktfastsatte
> udlejningsperiode. Det er en betingelse for afgiftsberigtigelse af et
> motorkøretøj efter denne regel, at der på registreringstidspunktet
> foreligger en tidsbegrænset leasingkontrakt mellem den udenlandske
> virksomhed eller driftssted og den person eller virksomhed der ønsker at
> lease motorkøretøjet.
>
> Leasingperiodens varighed skal mindst være 12 måneder. Kravet om ansøgning
> skyldes, at der skal forelægge en dokumentation i form af en kontrakt af,
at
> der rent faktisk er indgået en leasingaftale. Mindstegrænsen på 12 måneder
> foreslås fastsat af administrative hensyn.
>
> Afgiften foreslås opkrævet på registreringstidspunktet for køretøjer ældre
> end 3 måneder som 1 procent af den beregnede totale registreringsafgift
per
> påbegyndt måned. Til den samlede afgift tillægges et fast beløb på 5.000
kr.
> Endvidere betales et rentetillæg på 0,5 procent per måned svarende til
> leasingperiodens varighed, af den del af den beregnede registreringsafgift
> der resterer efter betaling, herunder det faste tillæg på 5.000 kr. der
> anses for en del af den betalte afgift. For køretøjer der på
> indførselstidspunktet er mellem 0 og 3 måneder foreslås afgiften beregnet
> som 2 procent af den beregnede registreringsafgift per påbegyndt måned i
de
> første tre måneder efter første registrerings- eller
ibrugtagningstidspunkt,
> uanset om dette er i Danmark eller udlandet. I de efterfølgende måneder
> foreslås afgiften b eregnet som 1 procent af den beregnede totale
> registreringsafgift per påbegyndt måned. Til den samlede afgift tillægges
et
> fast beløb på 5.000 kr. Endvidere betales et rentetillæg på 0,5 procent
per
> måned svarende til leasingperiodens varighed, af den del af den beregnede
> registreringsafgift der resterer efter betaling, herunder det faste tillæg
> på 5.000 kr. der anses for en del af den betalte afgift.
>
> Der er ved afgiftsfastsættelsen taget udgangspunkt i, at leasingbiler ofte
> er relativt store og dyre og at der derved sker en kraftigere afskrivning
i
> køretøjets første leveår end i de efterfølgende. Derfor foreslås, at helt
> nye køretøjer skal betale 6 procent i afgift i de første 3 måneder og 1
> procent per måned i resten af perioden. Det svarer til 15 procent afgift i
d
> et første år og 12 procent i de efterf&oslas h;lgende år. Køretøjer der er
> ældre end 3 måneder betaler 12 procent i afgift for hele afgiftsperioden.
> Det svarer til den anvendte afskrivningsprofil, der ligger til grund for
> afgiftsberegningen af brugte importerede køretøjer mellem 0 og 12 måneder
> gamle. Til afgiften lægges endvidere et fast beløb på i alt 5.000 kr. for
> hele afgiftsperioden. Baggrunden for dette tillæg er, at leasingbiler, i
> kraft af deres anvendelse som udlejni ngskøretøjer, erfaringsmæssigt har
et
> kraftigere værditab end personbiler, der anvendes til almindeligt brug.
>
> Udover afgiften betales et rentetillæg på 0,5 pct. pr. påbegyndt måned,
som
> beregnes på grundlag af den registreringsafgift, der resterer i køretøjet,
> når afgiften for den pågældende leasingperiode inklusiv tillægget på de
> 5.000 kr., er betalt. Dette rentetillæg skal kompensere for, at et
> udenlandsk leasingselskab får en likviditetsmæssig fordel sammenlignet med
> hvad de generelle omkostninger er ved at købe en bil i Danmark.
> Rentetillægget har således til hensigt at sikre, at et køretøj der
> registreres i henhold til de foreslåede regler om forholdsmæssig betaling
af
> registreringsafgift ligestilles med køretøjer der skal betale fuld afgift.
> Det skal med andre ord afgiftsmæssigt koste det samme at holde bil i
Danmark
> i en given periode, uanset om der betales fuld afgift eller afgift efter
de
> foreslåede regler om forholdsmæssig betaling.
>
> Køretøjerne skal i alle tilfælde registreres på danske nummerplader,
ligesom
> der skal betales dansk vægtafgift eller grøn ejerafgift.
>
>



Jan W Nielsen (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 15-12-03 10:32

Esben Lynnerup wrote:

> Jeg syntes du skal skæppe i kassen ligesom alle vi andre, at du
> vælger at bo i sverige er dit valg, så køb du dig en svensk traktor /
> Volvo eller betal det samme som vi andre for at køre i danmark,


Jeg er sikker på, at du vil kunne finde ligesindede i politik-gruppen.

Vi ses.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Esben Lynnerup (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Esben Lynnerup


Dato : 15-12-03 13:51


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3fdd7f68$0$25804$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Esben Lynnerup wrote:
>
> > Jeg syntes du skal skæppe i kassen ligesom alle vi andre, at du
> > vælger at bo i sverige er dit valg, så køb du dig en svensk traktor /
> > Volvo eller betal det samme som vi andre for at køre i danmark,
>
>
> Jeg er sikker på, at du vil kunne finde ligesindede i politik-gruppen.
>
> Vi ses.
>
> --
> Jan W Nielsen
> Vectra 2.0
>

Hej Jan.
Ja uden tvivl, men det er en smule irriterende omend fuldt forståeligt at
man vil slippe for de skyhøje idiotiske danske afgifter, ,.,.,.men når man
nu engang har sit udkomme i Danmark er det vel også på sin plads at bidrage
til samfundskassen uanset hvor irriterende det end måtte være, jeg syntes da
også det er TYVERI at skulle betale 1880,- i kvartalet for at køre på de
dårlige danske veje,BLA. derfor har jeg ondt i røven af at de smartasses
gør alt for at snyde vi andre = samfundet = dig, og tilligemed beder om
hjælp til det også af dig, men superegoismen florerer bedre end nogensinde
her i landet.
Surt opstød herfra.
Esben





>
>



Jan W Nielsen (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 15-12-03 16:13

Esben Lynnerup wrote:

> når man nu engang har sit udkomme i Danmark er
> det vel også på sin plads at bidrage til samfundskassen uanset hvor
> irriterende det end måtte være.

Det kan jo være, vedkommende allerede har bidraget meget mere end os to til
sammen. Det ved hverken du eller jeg.

> derfor har jeg ondt i røven af at de smartasses gør alt
> for at snyde vi andre = samfundet = dig, og tilligemed beder om hjælp
> til det også af dig, men superegoismen florerer bedre end nogensinde
> her i landet.

Er det dig og mig - eller er det Jesper Larsen, der er nogle egoistiske
krævere..? Det er svært at sige.

Efter min mening er det helt i orden at spørge, hvilke muligheder man har,
hvis man bor i udlandet.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Peter G C (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 15-12-03 19:45

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3fddcf72$0$24827$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

[klip]

> Efter min mening er det helt i orden at spørge, hvilke muligheder man har,
> hvis man bor i udlandet.

Jeres politiske snik-snak hører ikke til i dk.fritid.bil og slet ikke i
dk.videnskab.jura....

Svar nu på mandens spørgsmål i stedet for.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Jan W Nielsen (15-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 15-12-03 20:47

Peter G C wrote:

> Jeres politiske snik-snak hører ikke til i dk.fritid.bil og slet ikke
> i dk.videnskab.jura....

Fuldkommen enig.

> Svar nu på mandens spørgsmål i stedet for.

Jeg kender ikke svaret - men vil som dig nøjes med at opfordre alle til at
svare på et 100 % i orden spørgsmål.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0




Esben Lynnerup (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Esben Lynnerup


Dato : 16-12-03 12:07

Såvidt jeg ved er dette dk.fritid.bil jeg svarer i og ikke andre/og jo det
er nok i orden med det snik snask
Esben
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3fde100c$0$27332$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Peter G C wrote:
>
> > Jeres politiske snik-snak hører ikke til i dk.fritid.bil og slet ikke
> > i dk.videnskab.jura....
>
> Fuldkommen enig.
>
> > Svar nu på mandens spørgsmål i stedet for.
>
> Jeg kender ikke svaret - men vil som dig nøjes med at opfordre alle til at
> svare på et 100 % i orden spørgsmål.
>
> --
> Jan W Nielsen
> Vectra 2.0
>
>
>



Peter G C (16-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 16-12-03 18:01

"Esben Lynnerup" <FJERNES_Esben@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:brmp5r$549uu$1@ID-156254.news.uni-berlin.de...
> Såvidt jeg ved er dette dk.fritid.bil jeg svarer i og ikke andre/og jo det
> er nok i orden med det snik snask

Der er krydspostet til dk.videnskab.jura, hvor der alene diskuteres jura.

Politik hører alene til i dk.politik.

Mere er der ikke i det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste