Chiptuning og fabriksgaranti
Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 14-12-03 22:41

Hejs

Jeg vil købe mig en Audi A4 1,8T 163 HK fra ny i dk.

Man kan jo få den op over 200 HK med en chip, men påviker det så
fabriksgarantien?

Kan de se om den har været sat i ved en eventuel garantisag?

mvh

Jesper

Fra : Henrik B.

Dato : 14-12-03 22:50

Jesper Larsen (Fjernxx) wrote:
:: Hejs
::
[...]

Jep.

Hvad med at høre Audi-forhandleren om tuning. Mener at de har noget
tunings-grej med fabriksgaranti.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 14-12-03 22:50

"Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Man kan jo få den op over 200 HK med en chip, men påviker det så
> fabriksgarantien?

Ja helt klart. Der er dog enkelte firmaer der chipper og hvor der er
mulighed for at beholde garantien.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 22:54

On Sun, 14 Dec 2003 22:41:23 +0100, "Jesper Larsen \(Fjernxx\)"
<larsenXXjesper@tiscali.dk> wrote:

>Jeg vil købe mig en Audi A4 1,8T 163 HK fra ny i dk.
>Man kan jo få den op over 200 HK med en chip, men påviker det så
>fabriksgarantien?

Ikke hvis du køber hos fabrikkens anerkendte tunere som ABT
Sportsline, der tilmed giver 2 års garanti på tuning, ligesom de
garanterer for forureningsgraden.
www.abt-sportsline.de

Det samme gør sig gældende for visse Ford-tunere.

/Mogens

Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 14-12-03 23:06

> [...]
> garanterer for forureningsgraden.
> www.abt-sportsline.de
>
> Det samme gør sig gældende for visse Ford-tunere.

Jeg så det lige - skal man så til Tyskland for at få sat det i?
Og jeg noterede mig også at den kunne komme op på 240 HK men så også krævede
98 oktan

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 23:08

On Sun, 14 Dec 2003 23:06:14 +0100, "Jesper Larsen \(Fjernxx\)"
<larsenXXjesper@tiscali.dk> wrote:

>Jeg så det lige - skal man så til Tyskland for at få sat det i?
>Og jeg noterede mig også at den kunne komme op på 240 HK men så også krævede
>98 oktan

Der HAR været en Vertreter i Roskilde, men prøv at sende ABT en mail..

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 23:11

On Sun, 14 Dec 2003 23:08:21 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Der HAR været en Vertreter i Roskilde, men prøv at sende ABT en mail..

Det spiller helt anderledes, når det er lavet ordentligt - pengene er
givet godt ud. For ikke så længe siden kørte jeg en tunet Audi, der
var fyldt op med RS2-stumper. Verden omkring een står altså stille,
når man åbner for sluserne midt på Kassel bakker!

/Mogens

Fra : Jonas R.

Dato : 14-12-03 23:49

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message SNIP

> [...]
> var fyldt op med RS2-stumper. Verden omkring een står altså stille,
> når man åbner for sluserne midt på Kassel bakker!

Var det min? ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 10:11

On Sun, 14 Dec 2003 23:48:53 +0100, "Jonas R." <hihi@hihi.dk> wrote:

>Var det min? ;)

Kanonbil, IMO - fantastisk trækkraft, respons, handling og ikke mindst
lyd. Sådan een kunne jeg godt bruge.

/Mogens

Fra : Klaus G.

Dato : 15-12-03 15:21

> Kanonbil, IMO - fantastisk trækkraft, respons, handling og ikke mindst
> lyd. Sådan een kunne jeg godt bruge.

Hvilken bil snakker vi så om? Er der evt. nogle billeder vi kan savle lidt
over, og nogle specs? :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Jonas R.

Dato : 15-12-03 16:50

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

SNIP
> Hvilken bil snakker vi så om? Er der evt. nogle billeder vi kan savle lidt
> over, og nogle specs? :)

Audi S2 Coupe fra 1992
310 hk og 420 nm
www.skumlern.dk på selve forsiden ligger der 13 billeder som var taget dagen
efter vi hentede bilen, derfor den har tysk plader på!

MVH

Jonas

Fra : Jonas R.

Dato : 14-12-03 23:46

"Jesper Larsen (Fjernxx)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> wrote in SNIP

> Jeg så det lige - skal man så til Tyskland for at få sat det i?
> Og jeg noterede mig også at den kunne komme op på 240 HK men så også
krævede
> 98 oktan

Det med tyskland kan jeg ikke svare på, men det er nu altså ret normalt at
man kører på oktan 98 når man tuner biler. Ved godt at nogen kan lave noget
og såen så det stadig kører på oktan 95, men jeg ville helt klart hellere få
lavet noget som bruger oktan 98!

Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 20:26

> [...]
> fabriksgarantien?
>
> Kan de se om den har været sat i ved en eventuel garantisag?

Bemærk at VW/Audi (og resten af familien) forbeholder sig ret til at
inddrage garanti på hele bilen, således kan en chiptuning forhindre evt.
garantirep. på f.eks bremser.

Der står en pasus i instruktionsbogen el. servicehæftet om dette, hvor
chiptuning er direkte nævnt.

I min Golf IV 1,8T loggede den en periodisk fejl i ECU'en, som følge af det
forhøjede ladetryk. Så værkstedet ville nok kunne se det.
Man kan selvfølgelig købe en helt ny boks til formålet, og så sætte den org.
i når man skal på værksted.

Mit råd: kør bilen et halvårstid og se om der er nogle børnesygdomme. Og få
evt. nyvogns reklamtioner er overstået, og bilen kørt til.
Så få den chippet og samtidig skiftet Blow-off ventilen (eller vær parat til
at skifte den org. ofte), jeg skiftede den to gange på 40.000 km på min
Golf. Den er heldigvis ikke ret dyr.

En chiptuning er et must på en 1,8T. Bilen kommer til at føles 500 Kg
lettere.

Og vær så lige opmærskom på at der er en 200 Hk 2,0T FSI på vej som
efterfølger til den gamle 1,8T, forventes medio 2004.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Torben E

Dato : 15-12-03 20:43

> Og vær så lige opmærskom på at der er en 200 Hk 2,0T FSI på vej som
> efterfølger til den gamle 1,8T, forventes medio 2004.

Og hvordan yder den så på det "urene" danske benzin ?

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-03 20:48

Torben E wrote:
:: "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
:: meddelelse news:3fde0aae$0$24853$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
:::

150 Hk.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-03 21:24

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ::
> :: Og hvordan yder den så på det "urene" danske benzin ?

Jeg tror det er minimalt hvad der mistes, den er jo trykladet.
Men selv 190 Hk ville være fint. Og så kan den sikkert chippes til ca 225
Hk.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Torben E

Dato : 15-12-03 21:29

> Jeg tror det er minimalt hvad der mistes, den er jo trykladet.
> Men selv 190 Hk ville være fint. Og så kan den sikkert chippes til ca 225
> Hk.

En trykladet er da mere følsom over for benzin kvaliteten end
en ikke trykladet, og hvis motorstyringen først har reduceret
effekten hjælper det ikke med en chip der er mere agressiv,
ikke medmindre chipperen sætter den orginale sikkerhed for
motoren over styr.