HowTo: Afmontere støddæmper bag, BMW E34 M~
Fra : Finn Donati

Dato : 14-12-03 19:48

Hej
Jeg skal have de bageste støddæmpere afmonteret på min BMW M5
(model E34), men det kniber lidt med evnerne :)
Jeg har afmonteret hydraulik-rørene, og fjernet den store bolt der
fæstner bunden af dæmperne til hjulnavet, men de sidder stadig fast
på hjulnavet. Er der andet man kan løsne?
Jeg har kigget på tegningerne på ETK'en, men synes ikke det ser ud til
der er andet end den store bolt der holder dæmperne til hjulnavene,
men der må væree noget jeg overser.

Håber på nogen her kan give et tip :)

Mvh. Finn Donati

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-12-03 11:09

"Finn Donati" <finn@donati.dk> wrote in message

> Håber på nogen her kan give et tip :)

Jeg kender ikke din bil, men har lige skiftet støddæmpere selv. På min gik
der en 10mm bolt igennem støddæmperens gaffel, der sad uden om en
gummibøsning i navet/navpladen. Det skulle være lige til at banke
støddæmperen af, hvis du altså har hjulet hængende frit (gerne med en
stopklods, så du ikke overbelaster noget).

Min var dog en anden historie,
bolte knækket under afmontering
vinkelsliber igennem støddæmperstumper
hammer, bor, varme, WD40 på boltstump
give op
pille nav af, levere til værksted
vente på bøsning
hente nav
montere nav
drible byen rundt efter 10 mm bolte med 1,25 stigning
give op
bore nye støddæmperes møtrikker igennem med 10mm bor
montere med standard 10mm bolte med 1,5 stigning

Hvorfor f..... giver de ikke bolte fedt ved montering??

Torben

Fra : Thomas Lund

Dato : 17-12-03 00:01

Nu kender jeg ikke lige M5 modellen, men kun den alm. E34.
Når du har afmonteret bolten gennem støddæmperen, skulle der ikke være mere
der holder den til navet.
MEN, der er en "styrering" på dæmperen som går ind i navet og den kan være
noget så gusten rusten, så frem med koben og/eller en stor hammer og få den
ring vrikket ud af navet.
Så skulle der kun være møtrikkerne i toppen af tårnet tilbage, så står du
med dæmperen i hånden.

/ Thomas