Fiat ind over Alfa ?
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 13-12-03 23:48

Hejsa

Går og kigger lidt efter en anden brugt bil.

Jeg har overvejet Alfa 155/146 som de to mest spændende for mig... og min
pengepung :)

Jeg mener at kunne huske at Fiat på et tidspunkt kom ind over produktionen
af Alfa, hvilket gav et løft i hele kvaliteten på bilen... er det helt galt
?

Isåfald jeg ikke er helt dement, hvilke årgange skal man så holde sig til ?

Er der forøvrigt noget godt/skidt at sige om de to modeller jeg har i
tankerne ?

Mvh Bjarne

Fra : Olesen

Dato : 14-12-03 07:27

"Bjarne Jensen" <Bjarne@mail.nejtak> skrev i en meddelelse

> Jeg har overvejet Alfa 146...

> Er der forøvrigt noget godt/skidt at sige om de to modeller jeg har i
> tankerne ?

146 har en omdr. villig motor, men er en kende for lavgearet
til hastigheder over 120 som rejse-marchfart.

Eks. går min brors Mondeo 500 omdr. mindre
end 146'eren ved 100 km/t., og det er ganske
rart efter min mening. Knastforstilleren i Alfaen
burde være skiftet på garantien, dvs. den må ikke
ralle eller lyde som en kold diesel de første 5
sekunder efter start.. Ellers er der de sædvanlige
småting som højttalergitre i bag som falder af osv..)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 09:04

On Sun, 14 Dec 2003 07:26:45 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

> [...]

>sekunder efter start.. Ellers er der de sædvanlige
>småting som højttalergitre i bag som falder af osv..)

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 09:12

On Sun, 14 Dec 2003 09:04:20 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> [...]

Nope - den er god nok. Først i '90-erne højnedes kvaliteten væsentlig
med galvanisering af karrosseri mm. Min AR 75 3.0 V6 fra '92 var et
eksempel på den væsentlig bedre standard, der blev indført.

>Isåfald jeg ikke er helt dement, hvilke årgange skal man så holde sig
>til ?
>Er der forøvrigt noget godt/skidt at sige om de to modeller jeg har i
>tankerne ?

Der er derfor ikke noget problem med nyere biler ift. ovennævnte.
Et godt forum for spørgsmål er: www.alfasmeden.dk/forumdk

>Ellers er der de sædvanlige måting som højttalergitre i bag som falder af osv..

Som sagt før er dét at eje en Alfa Romeo ikke noget for alle og
enhver. Der er helt sikkert oplevelser, som Olesens nævnte, men dét
ophæves nemt af hverdagens fornøjelige kørsel

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 14-12-03 10:10

Mogens Knudsen wrote:

> Nope - den er god nok. Først i '90-erne højnedes kvaliteten væsentlig
> med galvanisering af karrosseri mm. Min AR 75 3.0 V6 fra '92 var et
> eksempel på den væsentlig bedre standard, der blev indført.

Nu er netop dén model jo heller ikke en hverdags bil, men kvaliteten steg
måske også generalt på de mindre modeller ?

> Der er derfor ikke noget problem med nyere biler ift. ovennævnte.
> Et godt forum for spørgsmål er: www.alfasmeden.dk/forumdk

Der vil jeg prøve at kigge lidt, takker

> Som sagt før er dét at eje en Alfa Romeo ikke noget for alle og
> enhver. Der er helt sikkert oplevelser, som Olesens nævnte, men dét
> ophæves nemt af hverdagens fornøjelige kørsel

De små "oplevelser" er jeg forberedt på, men de må da gerne ligge på et
minimum

Mvh Bjarne

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 14-12-03 10:06

Hejsa

Olesen wrote:

> 146 har en omdr. villig motor, men er en kende for lavgearet
> til hastigheder over 120 som rejse-marchfart.

Det var også mit indtryk af den 1.6 16V motor jeg har prøvet.
Motoren virkede en sjat for underdimensionert ift. bilens størrelse.

Jeg har endnu til gode at prøve en af de andre motorer, forholder det sig
mon anderledes ?

> Eks. går min brors Mondeo 500 omdr. mindre
> end 146'eren ved 100 km/t., og det er ganske
> rart efter min mening.

Til gengæld synes jeg at en Mondeo er lige så spændende som småsten i
skoen... no offence ;)

> Knastforstilleren i Alfaen
> burde være skiftet på garantien, dvs. den må ikke
> ralle eller lyde som en kold diesel de første 5
> sekunder efter start.

Den må jeg lige være opmærksom på :)

> Ellers er der de sædvanlige
> småting som højttalergitre i bag som falder af osv..)

Jaaa... en Alfa oser af charme ;)

De historier kender jeg netop godt, det er derfor jeg vil finde mig en hvor
samlekvaliteten har fået et nøk op.

Mvh Bjarne

Fra : JR

Dato : 14-12-03 17:36

Hej
Jeg har en AR 146 TS fra 98 og har kun positivt at sige.
Min næste bil bliver absolut også en Alfa.... Livet er for kort til kedelige
biler!
Mvh Jesper Jensen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 14-12-03 20:51

JR wrote:
> Hej
> Jeg har en AR 146 TS fra 98 og har kun positivt at sige.

Hvilken motor tuller du rundt med ?

> Min næste bil bliver absolut også en Alfa.... Livet er for kort til
> kedelige biler!

Jeps... sagde manden der har en Opel Corsa fra '93 :)

Mvh Bjarne

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 21:50

On Sun, 14 Dec 2003 20:51:16 +0100, "Bjarne Jensen"
<Bjarne@mail.nejtak> wrote:

>Jeps... sagde manden der har en Opel Corsa fra '93 :)

Jeg vil foreslå dig at købe en 2 liters udgave - merprisen er til at
overse. Din daglige kørsel vil blive ganske forfærdentlig fornøjelig.

/Mogens

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 14-12-03 22:42

Mogens Knudsen wrote:

> Jeg vil foreslå dig at købe en 2 liters udgave - merprisen er til at
> overse. Din daglige kørsel vil blive ganske forfærdentlig fornøjelig.

Det er også den motor jeg har i kikkerten.
Samtidig er den "gamle" 8 ventilede motor vel også uinterassant ?

Er det forøvrigt samme motorer der ligger i "alle" alfa'er ?

F.eks de to jeg har kig på, 146 og 155, har lige umiddelbart de samme motor
variationer (liter/HK mæssigt ihvertfald), er de helt ens ?

Mvh Bjarne

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 22:58

On Sun, 14 Dec 2003 22:41:57 +0100, "Bjarne Jensen"
<Bjarne@mail.nejtak> wrote:

> [...]
>F.eks de to jeg har kig på, 146 og 155, har lige umiddelbart de samme motor
>variationer (liter/HK mæssigt ihvertfald), er de helt ens ?

Jeg ved det ikke. Der har lige været en tråd om motorer i
Alfa-forum'et "155":

V6'erne er en lækker motor (som jeg har tilgode), men det er rigtigt
at den pga tynden giver mere understyring i sving, men bedre retnings
stabilitet lige ud. Den er også hårdere mod det lidt skrøbelige
forhjulsophæng (både 155 & 156).

Mht 16v motorhavarier, så var motoren af helt ny konstruktion da de
nye GTV & Spider kom i jan.'95 og "widebody" 2,0 TS kom i maj '95. De
havde lidt indkørerings problemer, især knast variatoren og (for
motorhaverier) tandrems strammerne. Strammerhjulene var af skadaløs
dårlig kvalitet og har sammen med fabriks opgivelsen om 120000 km
interval mellem skift af remme årsag til mange motorhaverier. Hvis
knastremmen knækker/hopper banker alle 16 ventiler i stemplerne, hvis
remmen for balanceakslerne knækker/hopper banker de mod krumptappen.

Fabrikken var skaldaløst længe om at rette begge dele, den nye type
strammerhjul (kan kendes på at være hvide, gammeltype sorte)blev
inført et pænt stykke ind i '97. Sekv de nye holder ikke 120k km - de
fleste er enige om 60-80k km. Variatoren - som blot larmer, er blevet,
af flere omgange, forbedret, men totalt lydefri er de vist ikke endnu.
Endelig skal man huske, at 155 16v nu er mellem 6 og 8 år gamle, så de
kan have været udsat for al mulig misrøgt i deres fortid.

Egne erfaringer med 155 2,0 16v (solgt ved 140k km) og 156 2.0 16v er
gode. 155'eren var lidt bovlam i bundtrækket men livlig nok over 3800
o/min, 156 (evo 2 (produktion sept. '98 til juli 2000)) spakker r..
ved 2700. Jeg er efterhånden blevet for gammel til at vente til 3800
omdrejninger, så jeg fik sat en UniChip på 155. Så kom sparket ved
2000 o/min og blev ved og ved...........

UniChippen "mappes" på vognen på rullefelt, så man får moment og HK
tal og kurver fra både før og efter. Jeg fik moment forøgelse på 19%
ved 2500 o/min, 9,5% ved 4000. HK forøgelsen var meget flot, fra 162
standard (også meget flot - det var en kølig september formiddag, det
kan give lidt bedre fyldning) til 183 ved et lidt højere omd.tal.
Så man kan altså, med lidt held, få næsten 2,5 24v præstationer fra
16v.

/Mogens

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 14-12-03 23:22

Mogens Knudsen wrote:

> Jeg ved det ikke. Der har lige været en tråd om motorer i
> Alfa-forum'et "155":

Ahhh.... kunne jo passende besøge det link du smed tidligere

<Klip fornem gennemgang>

Mange tak for input'sne :)

Udfra det vil jeg gå efter en bil med fuld servicebog.
Jeg har på fornemmelse at mange Alfa ejere kører deres bil hårdere end de
ellers ville, fordi det netop er en Alfa..... jeg kender ihvertfald to der
kører deres Alfa 156/146, så det gør ondt i mellemgulvet :(

Hvis det er generalt i den danske befolkning, kan nogle motor problemer vel
tilskrives det... ligesom det kan ved alle biler.

Mvh Bjarne

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-12-03 07:36

Bjarne Jensen wrote:

> Udfra det vil jeg gå efter en bil med fuld servicebog.

Det er aldrig en dårlig ide, gå i det hele taget efter en der har
haft "en kærlig ejer" hvis du kan finde det og prøvekør gerne en
2-3 biler inden du vælger hvilken af dem det skal være..

> Jeg har på fornemmelse at mange Alfa ejere kører deres bil hårdere end de
> ellers ville, fordi det netop er en Alfa..... jeg kender ihvertfald to der
> kører deres Alfa 156/146, så det gør ondt i mellemgulvet :(

Det gør jeg såmænd også og min erfaring er at de sagtens kan tåle
det *forudsat* at olien får lov at blive ordentlig varm inden det
går løs. Det er ikke nok at kølevandstermometret siger varm, for
kølevandet bliver varmt længe før olien når driftstemperatur.

> Hvis det er generalt i den danske befolkning, kan nogle motor problemer vel
> tilskrives det... ligesom det kan ved alle biler.

Helt bestemt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 10:19

On Mon, 15 Dec 2003 07:36:11 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Det er aldrig en dårlig ide, gå i det hele taget efter en der har
>haft "en kærlig ejer" hvis du kan finde det og prøvekør gerne en
>2-3 biler inden du vælger hvilken af dem det skal være..

Jep - jeg mine 3 Alfa Romeo V6's havde fuld dokumentation for service
ved køb (og efterfølgende). Ellers havde jeg ikke købt dem. Jeg taler
også flere gange med ejeren inden køb således, at jeg kender lidt til
hans interesse (dybde).

Jeg handler kun bilerne privat !!!
(min nuværende Q4 hentede jeg i Østrig i sommers)

> [...]
>går løs. Det er ikke nok at kølevandstermometret siger varm, for
>kølevandet bliver varmt længe før olien når driftstemperatur.

Korrekt - det kardinale punkt er, at alt er oppe på den rette
driftstemperatur og særligt olien, inden der "floores". Sidstnævnte
bruger 10-15 km om at nå dét level.

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4 (nuværende)
'93 Alfa Romeo 164 QV 24V - 232 hk
'92 Alfa Romeo - 232 hk
75 3.0 V6 - +200 hk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 10:56

On Mon, 15 Dec 2003 10:19:13 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> [...]

Sikke dog en forvirring - nederste linie er selvfølgelig:
'92 AR 75 3.0 V6 m/+200 hk

/Mogens