Vinterdæk - fup eller fakta
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 18:52

Hej venner

Jeg har smidt en kvalificeret artikel omdæk i dk.binear.motor

Den er skrevet af en fyr i Færdselsstyrelsen og har før været publiceret på
alfa-klubbens hjemmeside.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-12-03 19:00

> Hej venner
>
> Jeg har smidt en kvalificeret artikel omdæk i dk.binear.motor
>
> Den er skrevet af en fyr i Færdselsstyrelsen og har før været publiceret

> alfa-klubbens hjemmeside.

Fint nok med noget info. Specielt det om ekstreme vinterdæk er interessant.
Angående valget om man skal have vinterdæk eller ej, synes jeg er svært.
Dilemmaet er jo hvor meget snevejr der er hvert år. Er der ingen sne er de
dårligere, er der sne er de bedre. Det ender jo med man kan risikere, at
skulle skifte dæk hver morgen, alt efter hvordan vejret er.

Niels

Fra : Peter Weis

Dato : 13-12-03 22:10

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> wrote:

> Dilemmaet er jo hvor meget snevejr der er hvert år. Er der ingen sne er de
> dårligere, er der sne er de bedre. Det ender jo med man kan risikere, at
> skulle skifte dæk hver morgen, alt efter hvordan vejret er.

Hvad med rimglat føre?
Jeg ville tro det ligner is, som føre betragtet, og det er i hvert fald
uhyre almindeligt på vintermorgener.

mvh
Peter

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-12-03 23:02

> Hej venner
>
> Jeg har smidt en kvalificeret artikel omdæk i dk.binear.motor
>
> Den er skrevet af en fyr i Færdselsstyrelsen og har før været publiceret

> alfa-klubbens hjemmeside.

Kan kun sige at mine egne erfaringer med M+S dæk var positive.
Har dog kun haft 2 forskellige sæt, begge Michelin.
Det ene var dog også monteret med pigge, hvilket jo ændrer egenskaberne
markant.
Det skal også siges at det ikke var i DK jeg kørte med dækkene.
Temperaturen lå ved +grader næsten altid mellem 0 og +5-6 stykker.
Minusgraderne kom ikke ned på mere end -6-8.
Mine erfaringer var at et rent M+S dæk slipper underlaget meget brat, mens
et med pigge altid har en vis vedhæftning.
Når det så er sagt, så vil jeg også sige at jeg bedre kunne lide ren M+S,
uvist hvorfor egentlig........

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 10:13

On Sat, 13 Dec 2003 18:51:47 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

Citat fra binaer:
> Hermed en artikel om vinter- og sommerdæk, der er skrevet af en
> ekspert fra Færdselsstyrelsen.

Prøv at læse ovenstående igen:
"Hermed - en - artikel - om - vinter- - og - sommerdæk,
der - er - skrevet - af - en - ekspert - fra - Fstyr"

Formuleringen gør, at man nemt tror og opfatter P Dyrelund som ekspert
i dæk, hvilket derved forstærker artiklens værdi. Right?

Dét er ikke tilfældet med PD/artiklen - PD henviser fra start til
Victor Hollnagel og citerer herefter diverse ting og sager. Endvidere
udstiller han et sted i artiklen netop sin uvidenhed om dæk ved at
skrive: "...at jeg også tidligere er faldet i fælden, fordi jeg ikke
havde analyseret situationen ordentligt"

Afsluttende giver han et eksempel med en AR 156, hvor han skitsere 3
løsningsforslag, hvoraf den sikreste er løsningen med vinterdæk om
vinteren.

Jeg kalder dén slags en blid form for manipulation, Jan W.

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-12-03 13:02

Mogens Knudsen wrote:

> Prøv at læse ovenstående igen:
> "Hermed - en - artikel - om - vinter- - og - sommerdæk,
> der - er - skrevet - af - en - ekspert - fra - Fstyr"

Jeg har haft efterhånden haft rigtig mange samtaler og møder med Victor
Hollnagel - Victor siger, at Peter, der også er konsulent i bilteknisk
afdeling "ved en masse om dæk". Det gør ham efter min mening til en slags
ekspert - også selvom Victor måske nok er den absolutte kompetence..

> "...at jeg også tidligere er faldet i fælden, fordi jeg ikke
> havde analyseret situationen ordentligt"

Er de fleste ikke det..?

> Afsluttende giver han et eksempel med en AR 156, hvor han skitsere 3
> løsningsforslag, hvoraf den sikreste er løsningen med vinterdæk om
> vinteren.

Det strider, såvidt jeg husker, ikke imod noget, som jeg også har sagt.

Vi kan nu endeligt slå fast, at vinterdæk bidrager til dårligere
køreegenskaber på tør/våd vej (også når det gælder brede dæk), og at
vinterdæk er bedst på is og sne.

Det var vel egentlig de to ting, som vi alle gerne har villet vide med
sikkerhed.

> Jeg kalder dén slags en blid form for manipulation, Jan W.

Det kan jeg SLET ikke se - så er der sørme godt nok meget af argumentationen
her i klubben, der er manipulation.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-12-03 17:56

On Sun, 14 Dec 2003 13:02:28 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>afdeling "ved en masse om dæk". Det gør ham efter min mening til en slags
>ekspert - også selvom Victor måske nok er den absolutte kompetence..

OK

>Er de fleste ikke det..?

Nej, fordi de udgiver sig ikke for at være ekspert.
(du skal jo se det i dén sammenhæng)

>Det strider, såvidt jeg husker, ikke imod noget, som jeg også har sagt.

Jo, det strider klart imod de udlægninger, du giver. Ikke mindst det
samlede indtryk af dine kommentarer og anbefalinger!
Også dét forhold at du sélv køber vinterdæk er misvisende, IMO.

> [...]
>vinterdæk er bedst på is og sne.
>Det var vel egentlig de to ting, som vi alle gerne har villet vide med

Jamen, det er jo dét, der er klimaksen. PD skriver op og ned af
stolper om "mulighederne", men anbefaler i sit eksempel, at man køber
vinterdæk. Især økonomi ift. effekt er i vælten i hans artikel, men
dén skal vi ikke se på.

>Det kan jeg SLET ikke se - så er der sørme godt nok meget af
>argumentationen her i klubben, der er manipulation.

:)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-12-03 19:25

Mogens Knudsen wrote:

> Jo, det strider klart imod de udlægninger, du giver. Ikke mindst det
> samlede indtryk af dine kommentarer og anbefalinger!

Jeg forstår, hvis du mener, det kan stride mod "det samlede indtryk", som
jeg giver. Jeg mener blot, man skal huske på, at jeg ikke har undladt at
fortælle, det i bestemte situationer kan være fornuftigt nok at købe
vinterdæk.

Samtidig afspejler min argumentation jo de holdninger, jeg er blevet mødt
med.

For at bruge et eksempel, der er en anelse overdrevet i forhold til
substansen i gruppens debatter, men dog meget illustrerende, så er det
klart, at det vil komme til at se ud som om, jeg er stik imod vinterdæk,
hvis jeg bliver mødt med argumenter fra personer, der bestemt mener, man er
en uansvarlig bilist, hvis man ikke kører på vinterdæk.

> Jamen, det er jo dét, der er klimaksen. PD skriver op og ned af
> stolper om "mulighederne", men anbefaler i sit eksempel, at man køber
> vinterdæk.

Manden skriver, at det er specielt anbefalelsesværdigt at købe et sæt
helårs- eller vinterdæk, hvis kan kører på 215 mm brede dæk, og ikke kan
lade bilen stå de dage, hvor sneen er højest. Samtidig står der at brede
sommerdæk også i for eksempel 0 grader bremser langt bedre end smalle
vinterdæk. Samtidig står der at vinterdæk alt andet lige lettere aqauplaner
end sommerdæk.

Med andre ord - en rigtig god artikel, som giver os alle en rigtig godt
grundlag at træffe vores egne beslutninger på.

Jeg føler i hvert fald, at vi alle ved langt mere om dæk, end vi gjorde, før
vi begyndte at råbe højt og engageret (som RIGTIGE entusiaster) af hinanden
om vinter- og sommerdæk.

Nu glæder jeg mig bare til der falder noget sne til mine vinterdæk - jeg vil
jo gerne snart have en belønning for mine knap 4.000 kroner og for hver dag
at køre lidt ringere end ellers.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 19:36

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Jeg føler i hvert fald, at vi alle ved langt mere om dæk, end vi gjorde, før
>vi begyndte at råbe højt og engageret (som RIGTIGE entusiaster) af hinanden
>om vinter- og sommerdæk.

Jeg har lige læst artiklen (igen) og er stadigt lidt rundstosset - jeg
forstår da slet ikke kommentaren knyttet til Goodyear UG6 dækket

Hvis ikke det er et højst almindeligt vinterdæk, står verden sgu ikke
mere.

>Nu glæder jeg mig bare til der falder noget sne til mine vinterdæk - jeg vil
>jo gerne snart have en belønning for mine knap 4.000 kroner og for hver dag
>at køre lidt ringere end ellers.

Hvorfor er du begyndt at køre ringere ? armen ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-12-03 21:03

jan@stevns.net wrote:

> Jeg har lige læst artiklen (igen) og er stadigt lidt rundstosset - jeg
> forstår da slet ikke kommentaren knyttet til Goodyear UG6 dækket.

Der menes ikke, at GoodYear UltraGrip 6 ikke er et almindeligt vinterdæk.

Der står blot, at dækket ikke altid er nødvendigt, fordi det UltraGrip 6 jo
er GoodYears vinterdæk til langsommere biler. Goodyear UltraGrip 6 er kun
godkendt til 190 km/t, og biler med så lav en tophastighed kører jo netop
ofte på dæk, der ikke lige så umulige på is og sne som Mogens´ 235´ere på
den store Alfa Romeo.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 21:15

> [...]

>ofte på dæk, der ikke lige så umulige på is og sne som Mogens´ 235´ere på

Jeg kan godt læse hvad du skriver - men mon ikke en eller anden
undervejs har tabt jordforbindelsen ?

vinter og danmark og 190km/t - altså .......... ;)

Skidt pyt - jeg lader som om jeg ikke kender navnet på mine
vintersutter, og triller troligen videre - hver dag, hele vinteren , i
sne og sjap - manden skal jo ud ;)

selv verdens bedste vinterdæk, kan jo ikke forcere den 2 meter høje
snedrive, der bygger rede i min indkørsel, når det endeligt sner.

Fra : Leonard

Dato : 14-12-03 21:31

jan@stevns.net wrote:

>selv verdens bedste vinterdæk, kan jo ikke forcere den 2 meter høje
>snedrive, der bygger rede i min indkørsel, når det endeligt sner.

Årh hold da op, hvis det er dæk som Fruergaard gerne ser dem, så kan
de nok

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 21:39

Leonard <nospam@invalid.invalid> skrev :

>Årh hold da op, hvis det er dæk som Fruergaard gerne ser dem, så kan
>de nok

Man kan jo selvfølgelig tage tilløb til , og buldre gennem hele dyngen
- og be en lille bøn til at man ikke stillede en anden bil udenfor
lågen natten før.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-12-03 21:49

jan@stevns.net wrote:

> vinter og danmark og 190km/t - altså .......... ;)

Intet problem...! Bortset fra blæsten i aften er vejret jo fint og vejen
knastør.

Mine Michelin´er er ikke sprunget endnu - men jeg undgår helst at køre
hurtigere end de godkendte 190 km/t for længe af gangen.

Vi har i øvrigt aldrig endnu talt om, at dæk jo ofte er 10 grader varmere
end den vejbane, de kører på. Det er formentlig med til at gøre sommerdæk
bedre end vinterdæk på tør/våd vej selv ned til meget lave temperaturere.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 22:19

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Intet problem...! Bortset fra blæsten i aften er vejret jo fint og vejen
>knastør.

Blæst ? Du er sgu'tte mere bevendt som meterolog en Voldborg, og hans
æbleryster - det stormer en pelikan hernede ;)
og regner tilmed

>Mine Michelin´er er ikke sprunget endnu - men jeg undgår helst at køre
>hurtigere end de godkendte 190 km/t for længe af gangen.

Harhhhh - det er nok noget andet end dækkene, der er årsagen .

> [...]
>bedre end vinterdæk på tør/våd vej selv ned til meget lave temperaturere.

Monstro dækingeniørene har den detalje med i deres beregninger ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-12-03 22:24

jan@stevns.net wrote:

> Monstro dækingeniørene har den detalje med i deres beregninger ?

De er nok klar over det - men det behøver det jo heller ikke være noget, de
"tager med i deres beregninger", for at det har den nævnte betydning.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-12-03 23:14

On Sun, 14 Dec 2003 22:18:58 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Blæst ? Du er sgu'tte mere bevendt som meterolog en Voldborg, og hans
>æbleryster - det stormer en pelikan hernede ;)
>og regner tilmed
>
>--

Hæ, nej det har ham Jan "heller ikke forstand på".

Det bliver s'gu noget slinger når jeg skal have et "arrangement" slæbt
over broen og retur her om et par timer.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-12-03 23:18

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Hæ, nej det har ham Jan "heller ikke forstand på".

nej vel - hans vejrudsigter er vist som vinden blæser ;)

>Det bliver s'gu noget slinger når jeg skal have et "arrangement" slæbt
>over broen og retur her om et par timer.

Hvis det bliver værre, lukker de da broen ;)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-12-03 23:24

On Sun, 14 Dec 2003 23:18:20 +0100, jan@stevns.net wrote:

>nej vel - hans vejrudsigter er vist som vinden blæser ;)

>Hvis det bliver værre, lukker de da broen ;)
>
>--

Ja, det ved jeg godt, men indtil videre er der "kun" 11 sekundmeter
vind derude, og så hudt jeg visker skal den vist op at snuse til 15
før de lukker.

Ellers må vi bare have den tykke blyant frem, og skrive overtid på.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 10:21

On Sun, 14 Dec 2003 19:24:46 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>vi begyndte at råbe højt og engageret (som RIGTIGE entusiaster) af hinanden

Vi har fået vendt emnet, ja.

>Nu glæder jeg mig bare til der falder noget sne til mine vinterdæk - jeg vil
>jo gerne snart have en belønning for mine knap 4.000 kroner og for hver dag
>at køre lidt ringere end ellers.

Belønning kom idag - møgvejr, hvor jeg var meget glad for mine
vinterdæk. Uden dem var det ikke gået

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4 (nuværende)
'93 Alfa Romeo 164 QV 24V - 232 hk
'92 Alfa Romeo - 232 hk
75 3.0 V6 - +200 hk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-12-03 15:47

Mogens Knudsen wrote:

> Vi har fået vendt emnet, ja.

> Belønning kom idag - møgvejr, hvor jeg var meget glad for mine
> vinterdæk. Uden dem var det ikke gået

Her til morgen var den heller ikke for god.
Det der isdække skulle jeg nødig ud på med sommerslicks.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-12-03 16:13

On Mon, 15 Dec 2003 10:21:13 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Belønning kom idag - møgvejr, hvor jeg var meget glad for mine
>vinterdæk. Uden dem var det ikke gået
>
>--

Ja, det kan da godt lige være, at der var blevet glaseret.

På vej til Sturup i nat var det bare ælte af tøsne, men på returen var
det godt nok blevet stift.

Hjulspin i 16. gear med fuld last, det er ikke noget at spøge med.

>/Mogens
>'95 Alfa Romeo 164 Q4 (nuværende)
>'93 Alfa Romeo 164 QV 24V - 232 hk
>'92 Alfa Romeo - 232 hk
>75 3.0 V6 - +200 hk

Du skulle hellere købe dig en Alfa Romeo. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-12-03 16:39

On Mon, 15 Dec 2003 16:12:38 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Ja, det kan da godt lige være, at der var blevet glaseret.
>På vej til Sturup i nat var det bare ælte af tøsne, men på returen var
>det godt nok blevet stift.

Værst inden sneen - det haglede nogle KÆMPE-hagl !

>Hjulspin i 16. gear med fuld last, det er ikke noget at spøge med.

Okay!

>Du skulle hellere købe dig en Alfa Romeo. *LOL*

Det var en fejl - fik ikke slettet en signatur, det var skabt ifm. en
Alfa-tråd

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V (til salg)