Bilproduktion i danmark
Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 12:24

øv

Så røg det absolut sidste bilproduktion i danmark. Om 9 mdr holder Volvo op
med at producere Volvo busser i Åbenrå på deres karosserifabrik.
Kedeligt at en fabrik der giver overskud skal flyttes til Polen

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-12-03 12:45

Som så meget andet er overskuddet jo sikkert større i udlandet, surt for DK

Der er dælme mange fabrikker der flytter i disse år

--
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 19:57

> Som så meget andet er overskuddet jo sikkert større i udlandet, surt for
DK

> Der er dælme mange fabrikker der flytter i disse år

jep....og ved at fortsætte med at købe / køre med volvo busser så undstøtter
vi "udviklingen" til at fortsætte på samme måde

Fra : Peter Weis

Dato : 11-12-03 20:06

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> med at producere Volvo busser i Åbenrå på deres karosserifabrik.
> Kedeligt at en fabrik der giver overskud skal flyttes til Polen

Hvad med fabrikken i Tønder der lavede aluminiumschassier (eller hvad det nu
var) til Lotus. Er de ophørt?

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 23:38

> Hvad med fabrikken i Tønder der lavede aluminiumschassier (eller hvad det
nu
> var) til Lotus. Er de ophørt?

Nej de fungerer da fint endnu, har selv besøgt den ene af de 3 fabrikker i
Tønder
Men de er jo kun underleverandør til bilfabrikkerne lige som adskillige
andre firmaer stadig er det her i landet. Ja selv det firma jeg er ansat i,
leverer til SAAB, BMW, Ford og mange andre.

Fra : Peter Weis

Dato : 12-12-03 21:47

> [...]

i,
> leverer til SAAB, BMW, Ford og mange andre.

Jo, men er det ikke meget tilsvarende en karosserifabrik (selv om den måske
bør kaldes en over(dels)leverandør)?

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 10:21

> i,
>
> Jo, men er det ikke meget tilsvarende en karosserifabrik (selv om den
måske
> bør kaldes en over(dels)leverandør)?

Det vi laver til bilproduktionen er så lidt at det dårligt betyder noget i
det samlede billede hvis det skulle lukke.

Fra : alexbo

Dato : 11-12-03 20:30

"Tom" > skrev

> Kedeligt at en fabrik der giver overskud skal flyttes til Polen.

Sagt af en mand der kører til Tyskland for at få lavet bil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael L

Dato : 11-12-03 21:06

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Tom" > skrev

> Sagt af en mand der kører til Tyskland for at få lavet bil.

Avvvv.....

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 22:11

> Sagt af en mand der kører til Tyskland for at få lavet bil.

nope jeg har ALDRIG fået lavet mondeo'en i tyskland
Jeg henter kun halvdelen af reservedelene der og så har de en enkelt gang
justeret mine tåbelygter gratis.
Men jeg er heller ikke nogen god kunde hos danske værksteder omend de
alligevel har tjent lidt på dækskifte, et enkelt lejeskifte og service på
aircon.

Har faktisk kun fået lavet en eneste rep i tyskland og det var da
generatoren røg i nærheden af Dysseldorf for mange år siden.

Fra : alexbo

Dato : 11-12-03 22:26

"Tom" > skrev

> nope jeg har ALDRIG fået lavet mondeo'en i tyskland

Så beklager jeg at jeg beskyldte dig for det, men mit synspunkt er det
samme, det er noget dobbeltmoralsk, at handle i udlandet, og samtidig
beklage tabet af arbejdspladser herhjemme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 11-12-03 22:52

On Thu, 11 Dec 2003 22:25:47 +0100, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>samme, det er noget dobbeltmoralsk, at handle i udlandet, og samtidig
>beklage tabet af arbejdspladser herhjemme.

Måske, men så kunne de måske også skrue priserne lidt ned på
hjemmemarkedet istedet for at være så skide griske.
Flemming Jacobsen

Fra : John Sahl

Dato : 11-12-03 23:14

Thunderbird [7100] wrote:
> Måske, men så kunne de måske også skrue priserne lidt ned på
> hjemmemarkedet istedet for at være så skide griske.

Din indsigt i det danske skatte/afgiftssystem er chokerende.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 11-12-03 23:46

On Thu, 11 Dec 2003 23:13:37 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Din indsigt i det danske skatte/afgiftssystem er chokerende.

Jeg har skam indsigt i det. Men en eller andet sted kan der altid
spares. Eller også så må moderselskabet vælge at tabe lidt i nogle eller
1 af deres lande at de har overskud i de andre. Hvad man taber på
karrusellen vinder man på parishjulet som sagt.

Men det danske system er så FUBAR at jeg decideret har overvejet at
flytte til sverige og så finde arbejde på sjælland. Det eneste jeg pt
kan fryde mig over er min lave skattesats.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 23:27

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Måske, men så kunne de måske også skrue priserne lidt ned på
> hjemmemarkedet istedet for at være så skide griske.

Jep, og samtidigt det, lade de høje lønninger til produktionen her hjemme
følge med ned, tingene hænger jo´ lidt sammen...
at en VVS arbejder i hovedstaden, kan hive mellem 150 & 200 kr...i timen er
for sindsygt´ for ikke at snakke IT-medarbejders.. timeløn.

Lasso.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-12-03 23:50

<LG> skrev :

>at en VVS arbejder i hovedstaden, kan hive mellem 150 & 200 kr...i timen er
>for sindsygt´ for ikke at snakke IT-medarbejders.. timeløn.

hmmmm..... sikken en dobbeltmoral der hersker ;)

(Jeg skal vist ikke nævne min timeløn - uhadada en ravage :)

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 23:56

> hmmmm..... sikken en dobbeltmoral der hersker ;)
>
> (Jeg skal vist ikke nævne min timeløn - uhadada en ravage :)

900 Kr pr time?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 00:00

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>900 Kr pr time?

Det var kun 31.25 ved siden af ;)

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:02

> Det var kun 31.25 ved siden af ;)

Så er det vist heller ikke moster Oda der ringer efter din hjælp

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 00:06

>Så er det vist heller ikke moster Oda der ringer efter din hjælp

Det skulel da være efter hjertemassage i så fald ;)

Hvorfra vidst du jeg har en Moster Oda ?

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:10

> Det skulel da være efter hjertemassage i så fald ;)
>
> Hvorfra vidst du jeg har en Moster Oda ?

tænkte på din gamle jordemoderbil

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 00:14

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>tænkte på din gamle jordemoderbil

Den er sgu' død nu ... og det er hun osse ;(

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:03

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var kun 31.25 ved siden af ;)

Hvordan er det liiiige man regne 31,25% fra 900,- kr....?...

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 00:07

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev :

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Hvordan er det liiiige man regne 31,25% fra 900,- kr....?...

Kan du stave til 695.- ex.moms ? <grin>

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:07

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du stave til 695.- ex.moms ? <grin>

ROFL.....jeg måtte sgú have fat i kuglerammen...

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 00:10

>ROFL.....jeg måtte sgú have fat i kuglerammen...

Åehædrrrrr....

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:11

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Åehædrrrrr....

Det kan du sagtens udgyde.

Jeg får ikke engang en timeløn ....... jeg er på ren provision.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:12

> Det kan du sagtens udgyde.
>
> Jeg får ikke engang en timeløn ....... jeg er på ren provision.

Ka man leve af det )))

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 00:16

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Ka man leve af det )))

http://www.dkfritidbil.dk/whois/bjoern_joervad/b_joer2.jpg

Åbenbart ;)

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:23

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> http://www.dkfritidbil.dk/whois/bjoern_joervad/b_joer2.jpg
>
> Åbenbart ;)

Huuhuuuuu....... http://www.dkfritidbil.dk/debat/spirilen/glad.htm :)

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 00:28

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev :

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

>KLIP

>Huuhuuuuu....... http://www.dkfritidbil.dk/debat/spirilen/glad.htm :)

Netop!

http://www.dkfritidbil.dk/spas/sounds/spirilhorn.mp3

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:43

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Netop!
>
> http://www.dkfritidbil.dk/spas/sounds/spirilhorn.mp3

LOL .... perfekt.

Meeennnn ..... jeg har http://hamatec.dk/diverse/s80t6bsr.wav .....

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 10:45

On Fri, 12 Dec 2003 00:43:24 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>LOL .... perfekt.

ROFL (tråden)

>Meeennnn ..... jeg har http://hamatec.dk/diverse/s80t6bsr.wav .....

En joke? (konstrueret link)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 12:23

KLIP

> ROFL (tråden)

> En joke? (konstrueret link)

Slet ikke, du skulle blot have været med i går aftes/nat.

Jeg har slettet adgangen igen, da jeg ikke vil have serveren
overbelastet.

På den anden side ligger den samme fil på dk.binaer.motor

Hr. Bjørn

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 13:25

On Fri, 12 Dec 2003 12:23:01 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

Jeg forsøgte at hente den fil her i nat, dog uden større held . Fik
bare en fejl side på filen. Kan nu godtnok ikke huske hvad tidspunkt jeg
forsøgte på.

Men hvis at du skulle have lyst så er du velkommen til at sende den til
min mail.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 13:36

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg forsøgte at hente den fil her i nat, dog uden større held . Fik
> bare en fejl side på filen. Kan nu godtnok ikke huske hvad tidspunkt
jeg
> forsøgte på.

Linket virkede i ca. 15 til 30 minutter.

> Men hvis at du skulle have lyst så er du velkommen til at sende den
til
> min mail.

Den er da på vej.

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 14:05

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>ROFL (tråden)

Ja - det var lige ved at nå gamle dages uanede højder ;)

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 15:12

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja - det var lige ved at nå gamle dages uanede højder ;)

Du har vel checket hits, det opgav jeg...:)

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 00:17

KLIP

> Ka man leve af det )))

Det giver da til dagen af vejen...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 12:39

> hmmmm..... sikken en dobbeltmoral der hersker ;)
>
> (Jeg skal vist ikke nævne min timeløn - uhadada en ravage :)

N´æææ, jeg er ikke dobbeltmoralsk.... Jeg er selvstændig og har svært
ved at finde nogen medarbejder der er de penge værd, som de kræver i løn.
... Der er sku´ langt imellem dem.

Lasso.

Fra : Peter Weis

Dato : 12-12-03 21:50

<jan@stevns.net> wrote:

> (Jeg skal vist ikke nævne min timeløn - uhadada en ravage :)

.... og i særdeleshed ikke i forhold til hvor lang tid du faktisk arbejder

mvh
Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-12-03 23:55

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev :

>... og i særdeleshed ikke i forhold til hvor lang tid du faktisk arbejder

Tjaehhhh ... lad os bare sige, jeg ligger ikke på den lade side ;)

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-03 23:09

> Så beklager jeg at jeg beskyldte dig for det, men mit synspunkt er det
> samme, det er noget dobbeltmoralsk, at handle i udlandet, og samtidig
> beklage tabet af arbejdspladser herhjemme.

De ting jeg handler i udlandet produceres også i Kõln så forskellen er kun
mellemforhandleren.
Jeg kan godt følge dig og det kræver skam også en forklaring.

Jeg har i >15 år handlet hos Ford i Sønderborg ind til jeg en dag kom ind og
spurgte til hvordan jeg kunne få lys i tåbelygterne foran. Jeg fik en lille
instruktion af deres mekaniker samtidig med at jeg købte stik og
kontakter....."og tilføjede mekanikeren....hvis du ikke kan få det til at
virke så kan du bare komme så skal jeg nok hjælpe dig".
Jeg fik det ikke til at virke og kørte derfor til Ford dagen efter men blev
nærmest slagtet af deres værkfører.....han beskyldte mig for at lave aftaler
uden om deres bestillingskontor og andre grove ting.......
Jeg blev rimelig sur fordi det rager mig en papand hvem der er kompetent i
deres værksted til at modtage aftaler (det er noget de må klare internt i
firmaet) så jeg synes at det var dårligt at sige jeg bare kunne komme hvis
det ikke holder vand...........
Enden af det hele blev at jeg ikke sætter mine ben i det værksted sålænge
kunder skal overfaldes på den groteske måde.
Nærmeste Ford forhandler når nu jeg ikke kan handle i Sønderborg er så
Flensborg. Der er ganske vist en Ford forhandler i Åbenrå men deres
lukketider på lageret gør at jeg har meget svært ved at nå det da jeg har
min. 1 times kørsel dertil.

Fra : alexbo

Dato : 12-12-03 16:02

"Tom" skrev

> De ting jeg handler i udlandet produceres også i Kõln så forskellen er kun
> mellemforhandleren.

Det er da heller ikke fordi der er noget galt i det.
Jeg kører i en japansk bil, spiser argentinske bøffer, og drikker fransk
rødvin.
Heldigvis sælger vi mere end vi køber i udlandet, så helt skidt står det da
ikke til.

Men dit første indlæg, mindede mig lidt om de der klager over at den lille
købmand lukker, samtidig med at de handler i supermarkedet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 13-12-03 23:35

alexbo wrote:
:: Jeg kører i en japansk bil, spiser argentinske bøffer,

Uha....yums, yums....verdens bedste oksekød.

M.v.h.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-12-03 01:23

Tom wrote:
> Kedeligt at en fabrik der giver overskud skal
> flyttes til Polen

Tjaa. Vi er også nødtil at sende arbejde der ned.
Ellers komme de jo bare her op og det kan Pia ikke
lide.

mvh
Henning.

ps. Nøjagtig samme ordlyd sagde jeg til min læge engang,
da han ville diskutere en udflytning af en produktion fra min
arbejdsplads til Ungarn. Diskutationen stoppede der.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-12-03 10:48

On Fri, 12 Dec 2003 01:22:35 +0100, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@virker.ikke> wrote:

>ps. Nøjagtig samme ordlyd sagde jeg til min læge engang,
>da han ville diskutere en udflytning af en produktion fra min
>arbejdsplads til Ungarn. Diskutationen stoppede der.

LOL - dé læger er "underlige". En dag diskuterede jeg indkomst med min
tidligere læge Gram (pragtfuld type), og han blev til sidst så
"ophidset" og så fattig på argumenter, at han gik ind og hentede
"sidste års" regnskabsrapport til min gennemlæsning

/Mogens

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 12-12-03 17:25

> [...]
> med at producere Volvo busser i Åbenrå på deres karosserifabrik.
> Kedeligt at en fabrik der giver overskud skal flyttes til Polen

Men ikke just uforudsigeligt når danske virksomheder straffes økonomiskt for
at genvinde energi der ellers fræser ud til pipfuglene, og iøvrigt forværrer
klimaet.(bare for at tage et eksempel)
Ikke uforudsigeligt når diverse instanser står og tæsker på porten på alle
DK virksomheder for bedre og bedre arbejdsmiljø,løn,miljøkrav osv osv osv.
Det afspejler sig vist tydeligt i antallet af succesfulde iværksættere.

På et tidspunkt bliver det ikke længere rentabelt at producere noget her i
DK, fordi bøvlet er alt for voldsomt, og så er feks polen et meget meget
attraktivt sted at få sit skrammel lavet.

Men hvordan vi skal kunne holde en købekraft på lidt længere sigt under de
forhold kan godt se lidt interessant ud. 80.000+ arbejdsløse i DK, og hver
eneste dag sender vi det hele til polen.......

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-03 17:42

> Men hvordan vi skal kunne holde en købekraft på lidt længere sigt under de
> forhold kan godt se lidt interessant ud. 80.000+ arbejdsløse i DK, og hver
> eneste dag sender vi det hele til polen.......

*Du er inde på noget ganske intressant, de frie markedskræfter tager ikke
hensyn til det enkelte individ.
Men vi kan jo altid begynde at klippe hinanden og så leve af det

Fra : Peter Weis

Dato : 12-12-03 22:01

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:

> På et tidspunkt bliver det ikke længere rentabelt at producere noget her i
> DK, fordi bøvlet er alt for voldsomt, og så er feks polen et meget meget
> attraktivt sted at få sit skrammel lavet.

Næppe, for i så fald var der mange lande, inklusive Danmark og Tyskland, der
var gået fallit for længe siden.

Det er en gammel historie at det er for dyrt at producere i Danmark, men den
gælder i det store og hele kun produkter der ikke kræver megen ekspertise.
På rigtigt mange produkter kan de sparede lønomkostninger hurtigt drukne i
besværlig logistik, bureaukrati og bestikkelser.

mvh
Peter

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 13-12-03 11:01

> [...]
> På rigtigt mange produkter kan de sparede lønomkostninger hurtigt drukne i
> besværlig logistik, bureaukrati og bestikkelser.

Stort set alt maskinarbejde,dvs
drejearbejde,fræsearbejde,laserskæring,vandskæring osv i den dur kan idag
laves betydeligt billigere i andre lande end dk.

Hvis styktallet har en rimelig størrelse(altså ud over småproduktion) så er
det altid billigere i udlandet,feks polen. Deres teknologi er vestlig, og
kvaliteten er helt på højde. Kun prisen er forskellig.
Deres ekspertise er idag af en standard som vi ikke bør kimse af, men
istedet se dem som alvorlige konkurrenter.

Ligeinden jeg begyndte at læse blev hele den spåntagende afdeling tømt for
folk, fordi vi kunne få lavet alt det arbejde som halvfab. i litauen til 35%
af vores kostpris.
Min læreplads, der ellers var en meget respekteret firma er idag holdt med
selv at producere, og har solgt alt grejet, og sidder idag kun og
distribuerer importerede varer.
En bekendt startede op selvstændigt og kørte i 7år med egen produktion og
havde et par håndfulde folk ansat. Idag er der kun ham selv, og han
importerer varerne fra østen. De samme varer han selv producerede. Det har
indtil videre givet mere end det dobbelte i dækningsbidrag på den måde,
fordi han før var for løntung.

Så ved sådan lige at tælle sammen har jeg førstehåndskendskab kendskab til
ihvertfald 36 nedlagte arbejdspladser, som direkte er nedlagt pga
produktionen er flyttet til mere løngunstige område. Det er 62% af det
samlede antal arbejdspladser i de firmaer jeg tidligere har haft noget med
at gøre, som er flyttet.

Men jeg håber sgu på et opsving timet lige til at slå igennem om et halvt
år!

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-03 12:07

> Stort set alt maskinarbejde,dvs
> drejearbejde,fræsearbejde,laserskæring,vandskæring osv i den dur kan idag
> laves betydeligt billigere i andre lande end dk.

Nej ikke hvis det er rimelig automatiseret så kan produktion i danmark
stadig være rentabelt.

> [...]
> Deres ekspertise er idag af en standard som vi ikke bør kimse af, men
> istedet se dem som alvorlige konkurrenter.

Det er ikke rigtigt. De er generelt meget dårligere uddannet end danskere,
deres arbejdsmoral med ikke at holde ekstra sygedage og lign er meget lavere
end i danmark.
Vi har endda måtte flytte noget produktionen tilbage, omend det kun er en
lille del af alt det som er sendt ud. De er ind til videre kun konkurrenter
der hvor man ikke skal "tænke" så meget

Fra : Peter Weis

Dato : 13-12-03 17:34

> [...]

> produktionen er flyttet til mere løngunstige område. Det er 62% af det
> samlede antal arbejdspladser i de firmaer jeg tidligere har haft noget med

Jeg kender også til virksomheder der flyttede produktionen til fx Kina for
mange år siden. Det har taget omkring ti år at gøre det lønsomt.
Og vi har for nylig haft en kvalitetsproblemer fra en underleverandør som
flyttede produktionen til Polen. En lille ting i sig selv, men et helvede
når ½års produktion skal ombyttes. Ikke fordi arbejdskraften har en
dårligere grunduddannelse, men fordi der ikke er gamle medarbejdere der har
ekspertisen som kan oplære de nye medarbejdere.

I længden skal vi dog være glade for at produktionen flytter til billigere
lande, for det giver os mulighed for en større levefod. Hvor mange fjernsyn
ville en dansk gennemsnitsfamilie have råd til hvis de var produceret i
Danmark?
Vi skal så bare sørge for at udvikle nye arbejdspladser. Indtil videre er
det jo gået meget godt.

> Men jeg håber sgu på et opsving timet lige til at slå igennem om et halvt
> år!

Efter regn kommer solskin ... og vice versa.

mvh
Peter