Vigepligt for busser
Fra : Anders Larsen

Dato : 11-12-03 11:51

Vi har diskuteret lidt frem og tilbage i familien. Det drejer sig primært om det
Storkøbenhavnske område, men det er vel samme regler i hele landet, pointen skal
bare være at det er i "Tættere bebygget område" at vi taler om.

Har man da vigepligt for HT-BUSSER andre steder end når de skal ud fra deres
busstoppested t.o.m inderste vognbane? Eller må de have lov at krydse helt over i
3. vognbane, og så skal bilerne holde tilbage.

Jeg tænker her i sær på alm. vognbaneskift?
Når de skal uden om parkede biler i såvel som busbane eller inderste vognbane?
(kan jo sådan set godt sidestilles med vognbaneskift)

Mvh Anders

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.162.192.11)

Fra : Jacob

Dato : 11-12-03 12:38

"Anders Larsen" <anderz@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
vognbane?
> (kan jo sådan set godt sidestilles med vognbaneskift)

Jeg mener at reglerne er at, hvis en bus er i rute, så skal man holde
tilbage for den, når
den blinker ud fra et busstoppested... de har det dog med at blinke lidt for
sent engang
imellem.. og så er der jo den vigtige regel.. "size DOES matter".. hehe

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-12-03 12:53

Det at de blinker, giver dem ikke ret til bare at køre ud. Hvis du en dag
skulle få en bus ind i siden på din bil, fordi har netop er kørt ud fra et
stoppested, så står du ret stærkt. Har en kammerat som fik skraldet hele
siden på sin bil. Bussen fik 100% og det var inden for bymæssig bebyggelse.

--
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 11-12-03 13:29

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> stoppested, så står du ret stærkt. Har en kammerat som fik skraldet hele
> siden på sin bil. Bussen fik 100% og det var inden for bymæssig

I følge færdselslovens kapitel 4, §19

Stk.1.

Undladt at holde tilbage for bus, der under udsving fra stoppested. Kr.
1000,-

Stk 2.

Busfører undladt at udvise særlig forsigtighed ved udsving. Kr. 1000,-

Så er det spørgsmålet hvad der dækker hvad. Men som sagt, størst fletter
først :) Se evt.
http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

/Morten N

---

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-12-03 16:39

Øhhh, ja.

Men stadig giver det dem ikke RET til at køre ud, blot fordi de blinker.

Fra : Adam Christensen

Dato : 13-12-03 21:16

> Øhhh, ja.
>
> Men stadig giver det dem ikke RET til at køre ud, blot fordi de blinker.

I trafikken har man ikke _ret_ til noget som helst. Derimod har man en del
_pligter_.

Een af dem er at holde tilbage for en bus der skal ud fra stoppested. Men
"at holde tilbage" betyder jo ikke at man skal op at "stå" på bremsen, så
bussen må selvfølgelig ikke trække ud hvis der derved opstår en farlig
situation

En af mine kørelærere sagde engang at bussen godt må være til ulempe, men
ikke _væstentlig_ ulempe.

--
Adam

Fra : Johnny

Dato : 15-12-03 08:56

"Adam Christensen" <adam_christensenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> situation
>
> En af mine kørelærere sagde engang at bussen godt må være til ulempe, men

Jeg er enig et stykke af vejen.

Bussen må godt være til ulempe og den må også være til væsentlig ulempe ,
men IKKE TIL FARE

-----------------------------------
Johnny
www.kritikken.dk

Fra : Adam Christensen

Dato : 17-12-03 08:55

"Johnny" <fake@to.prevent.spam> wrote in message

> "Adam Christensen" <adam_christensenFJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

[snip - om busser der trækker ud]

> Bussen må godt være til ulempe og den må også være til væsentlig ulempe ,
> men IKKE TIL FARE

Det kommer an på hvordan man definerer hhv. væsentlig ulempe og fare. Jeg
vil mene at førstnævnte let fører til sidstnævnte, men vi er vist enige

--
Adam

Fra : Johnny

Dato : 18-12-03 18:16

> [...]
>
> Det kommer an på hvordan man definerer hhv. væsentlig ulempe og fare. Jeg
> vil mene at førstnævnte let fører til sidstnævnte, men vi er vist enige

Der vil det jo være nemmest at bruge lovens definitioner.

Man er "til fare" ved en køremåde, der giver nærliggende mulighed for
sammenstød eller anden ulykke.

Man er "til ulempe" ved en køremåde, hvor man uden at være til fare, kommer
i vejen for en anden trafikant og derved tvinger denne til at give plads,
vige til side eller holde tilbage.

Ved bestemte manøvrer, fx. igangsætning fra vejkant, vognbaneskift og ved
standsning eller hurtig nedsættelse af hastigheden kan man ikke altid helt
undgå at komme i vejen for andre, og man skal da blot sikre sig, at manøvren
ikke er til unødvendig ulempe ("unødig ulempe").

Om man så er enig i dette eller ej , er jo ligegyldigt. Det er lov. Og i
sidste ende er det en dommer der bestemmer fortolkningen.

Johnny
www.kritikken.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-12-03 18:14

"Morten Nielsen" <Gzus||removethis||@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Busfører undladt at udvise særlig forsigtighed ved udsving. Kr. 1000,-
>

> Så er det spørgsmålet hvad der dækker hvad. Men som sagt, størst fletter

Hvis vi snakker forsikring spørgsmålet ved et sammenstød så er
politiets/færdselslovens regler og forsikringernes regler er 2 forskellige
ting, så fordi modparten gjorde noget 'ifølge færdselsloven' ulovligt,
betyder dette ikke automatisk, at det er hans forsikring der skal dække
skaderne ved et uheld. Og lige meget hvordan reglerne er omkring busser m.m.
så er der ingen der har "påkørselsret" bare fordi de/vi følger reglerne.

Kim

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 15-12-03 09:30

Hejsa

Bussen må være til ulempe men ikke gene/fare .. i Århus køre busserne
ekesmplariskt iforhold til i Aalborg .. faktisk kører de ganske svinsk
deroppe .. helt klart efter size does matter princippet ...

/Jan

Fra : Johnny

Dato : 12-12-03 01:31

"Anders Larsen" <anderz@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vognbane?
> (kan jo sådan set godt sidestilles med vognbaneskift)

Jeg mener at det eneste sted hvor vi SKAL være flinke er ved
busstoppestedet. Men uanset hvordan tingene forløber må bussen ikke gøre
noget der er til fare.

Om vi så er flinke andre steder er jo op til os selv.

www.kritikken.dk

Fra : C. Petersen

Dato : 12-12-03 13:52

Jeg må indrømme at jeg abolut ikke har lyst til at være flinke ved dem!

Jeg kom endag kørende ved et mellemstort lydskryds hvor der ligger et bustop
ca 25 m før krydset jeg kommer kørende og skal lige ud. bussen der holder i
drejebanen pga. stoppestedet skal også ligeud! jeg ved godt man skal holde
tilbage men jeg kommer kørende med 55-60 kmt kommer op på siden af bussen og
så trækker han ud! hvis ikke venstesvingsbanen havde været ledig havde jeg
haf en sværd beskadigt bil. det syntes jeg simpelthen er for uansvarligt! og
jeg har ikke kun oplevet det den ene gang! de gør det sq gang på gang!!!
også inde i byen! de er total ligeglade med andre i trafikken og maser sig
bare ud... om det så betyder at jeg som normal bilist må klemme mig op på
midterrabatten ovs. for at slippe for det gule-lokum

Jeg viser dem lige så meget respekt som de viser mig. ergo. INGEN!

Mvh C. Petersen.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 14:05

On Fri, 12 Dec 2003 13:52:13 +0100, "C. Petersen"
<KrustyTK*removehtis*@hotmail.com> wrote:

> [...]
>midterrabatten ovs. for at slippe for det gule-lokum
>
>Jeg viser dem lige så meget respekt som de viser mig. ergo. INGEN!

Blinkede bussen før at han trak ud, og før at du var kørt forbi bagenden
af bussen?.

Hvis ja:
Så er det dig der er en idiot da du så skulle have sat farten ned eller
alternativt være stoppet helt og havde ladet bussen komme ud.

Hvis Nej:
Så er det chaufføren af bussen der er en idiot. Godtnok skal "vi"
billister holde bag buserne og vise hensyn så at de kan komme ud., men
bliver lidt svært at gøre hvis at de ikke signalerer når at de vil
trække ud.
Flemming Jacobsen

Fra : Kell

Dato : 10-01-04 04:45

Hej venner
Det er en interresant tråd.
Jeg er selv Buschauffør, i HT KBH området.

Nogle af vores Busser har fået savet stifterne af til blinklyset , så de
ikke selv slår fra efter en kvert drejning på rattet
Mens den anden halvdel stadig selv slår fra.
Bemærk lige at det tager mindst 1-2 rat drejninger og komme ind og ud af
buslommerne.

Færdselsloven siger så meget , og da vi alle kun er mennesker kan vi alle
fejle.
Jeg har tit klokket i det , F.eks blinker man ud , men i det samme kommer
nogen og banker på døren , dem lukker man ind, så er der nogen som lige skal
spørge om noget , og nogen skal lige finde penge til billetten. UPS jeg
holder stadig og blinker,,, der er sikkert nogen som sidder og bander lige
så meget som jeg selv, de gør det bare i den bil , som var flink til at
holde tilbage.

Andre gange nærmere man sig en Chikane/Bump/indsnævring, Bussen har mange
stående passagere Børn og gamle,, man køre langsomt og behersket , alle skal
jo kunne stå fast , indkøbsvarene bør blive i poserne .

En modkørende nærmere sig , lidt længere borte ,, man er selv ved at trækker
ud på midten af vejen for at komme lige igennem chikanen , og pludselige
farer den modkørende frem for fuld plade , så bussen skal bremse hårdt op
Og dem man troede stod op , ligger og flyder rundt i bussen sammen med deres
indkøbsvare

Det gælder også de små bataljer vi har i nærheden af lyssignalerne .
Mange er af den overbevisning at hvis de kan komme ind foran bussen og
bremse op for rødt , så er deres dag reddet , vores er ikke , for så er
vores standse længde forkortet yderligere med en mere fast opbremning til
følge.

Når busserne bryder ud af Busbanerne , i indre by , er det tit på grund af
aflæsning fra diverse Lastvogne og taxaere, og kan vi se vores snit til at
smutte ud til jer andre gør vi det så vidt muligt.
Eller skal vi køre og bremse hele tiden , hvilket ikke er så behageligt for
vores passagerer.
I forvejen , sidder de og er med til at falde ned i de riste som altid
ligger 3-6 cm under vejens niveau, hvilket bunmoer for hver 80 meter, og
hvis i aldrig har prøvet det , så tag bare med bussen næste gang.

Så venner,,, hvis det kan lade sig gøre , så tag lidt mere hensyn til Bussen
og dens passagerer , , end til din egen passagerer , som sikkert også har
sikkerheds sele på og sidder fast på et godt sæde

Godt Nytår...
Og tak for ordet

Mvh Kell.

Fra : Mogens...

Dato : 10-01-04 06:41

On Sat, 10 Jan 2004 04:45:01 +0100, "Kell" <FJERNDETTEshiv@privat.dk>
wrote:

>Hej venner
>Det er en interresant tråd.
>Jeg er selv Buschauffør, i HT KBH området.

<clip af en masse "gode råd"

>Godt Nytår... Og tak for ordet
>Mvh Kell.

Hos mig optræder denne i en gammel tråd laaangt tilbage.
Den burde kronologisk helt frem, IMO

/Mogens

Fra : Jonas Andersen

Dato : 10-01-04 07:40

Det er godt at høre sagen/problemerne forklaret fra den anden side. Jeg må
da nok indrømme, at jeg ikke altid har været lige begejstret for den måde,
som busserne kører på, men nu vil jeg have lidt mere toldmodighed, næste
gang jeg møder en bus på min vej.

Tak for at du oplyser mig/os.

Mvh.

Jonas Andersen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-01-04 10:34

"C. Petersen" <KrustyTK*removehtis*@hotmail.com> wrote in message
> Jeg må indrømme at jeg abolut ikke har lyst til at være flinke ved dem!
>
> [Slette, slette...]
>
> Jeg viser dem lige så meget respekt som de viser mig. ergo. INGEN!

At andre opfører sig åndsvagt i trafikken giver ikke dig ret til at gøre det
samme.

Ebbe