Mazda 323 1,3
Fra : mikkel paulsen

Dato : 11-12-03 00:10

hej
en af mine venner har købt en mazda, tror den er fra 92 eller noget,
den har ca kørt 25000 km han gav 24000 for den, er det dyrt?
nå men til sagen, han har nu kørt i den i ca 6mdr, og gearkassen har
altid skrattet når han sætter den i 2 gear, hvad fanden er galt, og
SKAL der gøres noget ved det? vi har spurgt over alt og ingen ved
noget.....

Fra : bme

Dato : 11-12-03 12:43

> en af mine venner har købt en mazda, tror den er fra 92 eller noget,
> den har ca kørt 25000 km han gav 24000 for den, er det dyrt?

svært at sige, har den godt nok kun kørt 25.000 km??

> [...]
> altid skrattet når han sætter den i 2 gear, hvad fanden er galt, og
> SKAL der gøres noget ved det? vi har spurgt over alt og ingen ved

Jamen så har i ikke spurgt herinde.

Den skal ikke skratte i 2. gearet, syncromeshen er sikkert slidt op.
Om der skal gøres noget ved det, tja kan han leve med lyden og risikoen for
at gearkassen på et tidspunkt går helt i smadder, så kører han da bare
videre. Personligt ville jeg dog nok få monteret en ombytningsgearkasse
eller en brugt gearkasse.

Men han må da have noget garanti eller hvad (men det er sikkert for sent
nu, i skulle have reageret med det samme) Som udgangspunt har han 2 års
reklamationsret, hvor forhandleren skal påvise at fejlen ikke var tilstede
de første 6 mdr. hvilket i praksis vil sige at det virker som en garanti de
første 6 mdr. Derefter er det din ven som skal påvise at der var noget galt
på leveringstidspunktet, hvilket kan blive svært da i ikke har reageret før
nu.

/bo

Fra : mikkel paulsen

Dato : 11-12-03 21:52

> svært at sige, har den godt nok kun kørt 25.000 km??

Ej det er min fejl der mangler selvfølgeligt et nul 250.000km

> Personligt ville jeg dog nok få monteret en ombytningsgearkasse
> eller en brugt gearkasse.

Ombytningsgearkasse? hvad mener du med det...
Kan det betale sig? og hvorlangt kan den køre med skratten? at få
lavet noget på gearkassen koster da kassen ik? hvad tror du prisen vil
være....

ja desværre købte han den i marts sidste år så de 6 mdr er gået :(

1000 tak for hjælpen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-12-03 09:18

mikkel paulsen wrote:

> Ombytningsgearkasse? hvad mener du med det...
> Kan det betale sig?

Nej, da.

> hvorlangt kan den køre med skratten?

Måske 200.000 km mere.

> at få
> lavet noget på gearkassen koster da kassen ik?

Jo, absolut.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : Peter J

Dato : 11-12-03 22:44

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> altid skrattet når han sætter den i 2 gear, hvad fanden er galt, og
> SKAL der gøres noget ved det? vi har spurgt over alt og ingen ved

Hej !

Med forbehold for de skrevne antal km...... Lyder det gevaldigt som om det
er syncromeshen til andet gear, der synger på sidste vers... Er stødt på det
en del gange med ældre biler med mange km på klokken.... Problemet opstår
som oftest fordi der er blevet taget rigeligt hårdt i pinden, specielt ved
nedgearinger (Fx. ved at hive i 2. gear ved en 60-70 km/t.) Det kan undgås
ved at bruge dobbelt udkobling og skifte meeeeeeeeeeeget langsomt.... Eller
finde en ny (brugt) gearkasse ved huggeren. Til en Mazda anno 92 må den være
til at betale. Det kan ikke svare sig at skifte syncromeshringene alene, da
de så vil "synge" af Hel**** til, fordi de ikke "passer" med de der er i
gearkassen i forvejen ..

VenHils
Peter

Fra : bme

Dato : 12-12-03 10:29

"Det kan ikke svare sig at skifte syncromeshringene alene, da
> de så vil "synge" af Hel**** til, fordi de ikke "passer" med de der er i
> gearkassen i forvejen ..

hva' mener du?? Vil gearkassen synge hvis man skifter syncromesher?? kan du
ikke lige uddybe hvad det er der gør at en gearkassen skulle synge hvis den
blev renoveret.

/bo

Fra : Peter J

Dato : 12-12-03 10:57

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

> "Det kan ikke svare sig at skifte syncromeshringene alene, da
> >

> hva' mener du?? Vil gearkassen synge hvis man skifter syncromesher??

Hvis du skifter alle syncromeshringene vil den ikke synge, men det store
spørgsmål er om det kan svare sig at reparere på en relativt gammel
gearkasse. Der er et hav at gamle 323-dele hos huggerne landet over. Jeg
havde selv en 323 ´79 for år tilbage. Den fejlede ikke en skid i teknikken,
men rådnede op for et godt ord.... Jeg kunne få tekniske dele til den så det
væltede ud af knaphullerne, mens den var nærmest umulig at skaffe pladedele
til, med mindre jeg købte dem nye ved forhandleren

kan du
> ikke lige uddybe hvad det er der gør at en gearkassen skulle synge hvis
den
> blev renoveret.

Kan ikke sætte pegefingeren præcist på hvad det er der gør det, men hvis man
renoverer, skal det være hele kassen, og ikke kun noget af den. Alle
syncromeshringene eller ingen af dem - Hvis du kun skifter dem til et gear,
vil det være helt nye dele der skal arbejde sammen med meget gamle dele med
meget larm til følge. Mit råd er at I finder en brugt gearkasse og smider
den i. En søgning på www.dataophug.dk åbner for 205 5-trins gearkasser
fordelt over hele landet.... IMO bliver det for dyrt og besværligt at skille
den gamle ad og renovere den, frem for at finde een hos huggeren og smide
den i potten...

> /bo

VenHils
Peter

Fra : bme

Dato : 12-12-03 11:51

> Hvis du skifter alle syncromeshringene vil den ikke synge,

ok,

> [...]
pladedele
> til, med mindre jeg købte dem nye ved forhandleren

det synspunkt kan jeg sagtens følge, mit spørgsmål gik mere generelt på
gearkasserenovering. (der findes jo nogle mærker hvor en ombytter kan være
svær at skaffe)

> [...]
skille
> den gamle ad og renovere den, frem for at finde een hos huggeren og smide

Det vil helt klart være en billigere løsning at skaffe en ombytter (evt. med
noget garanti) og så smide den på bilen, de må kunne fås billigt når der
findes så mange.

/bo

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-12-03 13:23

On Thu, 11 Dec 2003 22:44:08 +0100, "Peter J" <peju1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>ved at bruge dobbelt udkobling og skifte meeeeeeeeeeeget langsomt.... Eller

Dobbelt udkobling?. hvad pokker dækker det over? vil egt også gerne have
en grundig beskrivelse af hvordan at det skal gøres?.
Flemming Jacobsen

Fra : bme

Dato : 12-12-03 14:33

> Dobbelt udkobling?. hvad pokker dækker det over? vil egt også gerne have
> en grundig beskrivelse af hvordan at det skal gøres?.

2 gange udkobling hvor der i første skridt kobles ud, bilen sættes i
frigear, der kobles til (plus et dap på gaspedalen), der kobles ud igen,
bilen sættes i næste gear, og der kobles ind igen. Pointen er at opnå samme
hastighed på akslerne i gearkassen, således at syncromeshens funktion
erstattes.

/bo
Som blev tvunget til at bruge dobbelt udkobling ved nedgearing i en MB
911/1113.

Fra : Birger Møller

Dato : 12-12-03 15:53

Den var lidt hurtig.:
Dobbelt udkobling er to ting.
1. Hvis du skal i højere gear.: Kobling ud-sæt i frigear-slip
kobling-kobling ud-skift til højere gear.
2. Nedgearing.: Samme som op bortset fra at der skal gives mellemgas i
frigear for at accelerede gearkassen. Og tro mig det er en kunst, der
krasser. Især hvis det skal gå stærkt op ad en bakke hvor billen ikke kan
trække mer i det gear der er inde.

Fra : bme

Dato : 12-12-03 16:03

> Den var lidt hurtig.:

så pyt da.

> Dobbelt udkobling er to ting.
> 1. Hvis du skal i højere gear.: Kobling ud-sæt i frigear-slip
> kobling-kobling ud-skift til højere gear.

du har ret.

> 2. Nedgearing.: Samme som op bortset fra at der skal gives mellemgas i
> frigear for at accelerede gearkassen.

jeps igen

>Og tro mig det er en kunst, der
> krasser. Især hvis det skal gå stærkt op ad en bakke hvor billen ikke kan
> trække mer i det gear der er inde.

jeps, hvis man ikke skal miste for meget fart under nedgearingen, skal det
gå tjept.

/bo