Diesel mirakelmiddel?
Fra : Jasper Norman

Dato : 10-12-03 01:56

Hej.

Så lige i A-Z at de havde et eller andet til at proppe ned sammen med
dieselen når man tanker. Det skulle efter sigende give "renere motor", bedre
økonomi, mmm. Nogen der har gode erfaringer med dette, eller er det ligesom
med Shell´s "super benzin"

Var lige ved at hoppe på den, da jeg jo vil det bedste for min stakkels
TDi´er.

Mvh

Jasper

Fra : lars

Dato : 10-12-03 09:29

Hej Jesper

Dette emne er evigt tilbagevendende, prøv fx at læse motoer sektionen i JP
om søndagen de har også dette emne fremme ca 1-2 gange årligt. De skriver
det samme som jeg selv har fundet frem til, nemlig at alle disse produkter
er spild af penge.
Ved et af produkterne var jeg endda så uheldig at det satte så meget skidt
og lort på dyserne i min dieselbil at jeg måtte rense dem, hvilket jeg
ellers kun meget sjældent gør.
Husk at det som er vigtigt når vi snakker dieselmotorer er cedartallet og
mange produkter "påstår" at de kan hæve dette tal. Dette tal kan
sammenlignes med oktantallet for bensin, men det er alt sammen fup og
svindel. Dem som påstår noget andet er sikkert dem som sælger de pågældende
produkter.
Jeg har aldrig set en videnskabeligt test foretaget af et anerkendt dansk
analyseinstitut som fx Teknologisk institut. Der viser at et bestemt produkt
kan forbedre kvaliteten af diesel. Dette gælder iøvrigt også for produkter
til at hælde i bensinen, eller forskellige aparater til at sætte på fx
bensinslagen.

Hvis du vil have mere skub i din tdi'er, så er vejen frem chiptuning, det
hjælper. Men pas på med at få det lavet hos nogle amatører for så får du
smadret din motor.

Lars

Fra : phk

Dato : 10-12-03 11:55

"lars" <anders@and.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil have mere skub i din tdi'er, så er vejen frem chiptuning, det
> hjælper. Men pas på med at få det lavet hos nogle amatører for så får > du
> smadret din motor.

Sådan set ikke forstået.

En diesel kan ikke få for lidt benzin lige som en benzinbil.
En diesel har en max begrænsning i antallet af HK, begrænset af bl.a.
dieselpumpen. Dér kan heller ikke gå noget galt.

Såhh hvad mener du? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 10-12-03 11:58

> [...]
> En diesel har en max begrænsning i antallet af HK, begrænset af bl.a.
> dieselpumpen. Dér kan heller ikke gå noget galt.

Kan vi ikke lige få uddybet hvorfor en dieselbil ikke kan få for lidt
brændstof?

Henrik

Fra : Karsten Andersen

Dato : 10-12-03 14:55

Wed, 10 Dec 2003 11:58:10 +0100, skrev Henrik Mortensen, på 14 linier,
i <br6u7k$1i75$1@news.cybercity.dk>, :

>Kan vi ikke lige få uddybet hvorfor en dieselbil ikke kan få for lidt
>brændstof?

sikkert fordi en diesel ikke får tædingsbanken
Hvis den får forlidt går den jo bare ud
Et bestemt blandingsforhold er ikke noget en diesel bruger.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 10-12-03 15:25

> sikkert fordi en diesel ikke får tædingsbanken
> Hvis den får forlidt går den jo bare ud
> Et bestemt blandingsforhold er ikke noget en diesel bruger.

Men, hvis du så eftermonterer turbo på en diesel så går det hele i smadder
hvis pumpen ikke bliver justeret til de nye forhold.....forudsat et vist
ladetryk selvf.

Er faktiskt ikke helt 100% klar over hvorvidt der justeres på
indsprøjtningstidspunktet eller mængden, eller begge dele. Midt umiddelbare
bud er begge dele.

Nej selvf. tændingsbanker en diesel ikke, men derfor kan trykket godt
blive for stort alligevel.

Henrik

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-12-03 21:25

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev :

>Men, hvis du så eftermonterer turbo på en diesel så går det hele i smadder
>hvis pumpen ikke bliver justeret til de nye forhold.....forudsat et vist
>ladetryk selvf.

Jeg er ikke sikker .... en diesel er jo kvantitativt reguleret

Fra : Karsten Andersen

Dato : 10-12-03 21:42

Wed, 10 Dec 2003 15:25:22 +0100, skrev Henrik Mortensen, på 22 linier,
i <br7ac7$24k1$1@news.cybercity.dk>, :

>Men, hvis du så eftermonterer turbo på en diesel så går det hele i smadder
>hvis pumpen ikke bliver justeret til de nye forhold.....forudsat et vist
>ladetryk selvf.

Næ der sker bare ikke noget.
Andet end en bedre udnyttelse af det samme Diesel.
dvs du laver en mere mager blanding som er mere efektiv.
og giver lidt bedre ydelse, man ja for og få extrem bedre ydelse
smider man mere diesel ind (chiptuning feks)

> Nej selvf. tændingsbanker en diesel ikke, men derfor kan trykket godt
>blive for stort alligevel.
ja som på alle andre motore, men ved for meget diesel
Så lukker du bare lidt sort røg ud

Karsten
Opel Vectra DTI