Discountmotorveje?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-12-03 22:47

Henne i Sverige er de begyndt at anlægge en ny type motorveje.

Det er af typen med 3 spor, hvor man skiftes til at have to og én
vognbane til rådighed.

Det er set før, men det nye element er, at der er opsat adskillelse af
den type som på et tidspunkt blev anvendt som autoværn herhjemme. Det
var dem de pillede ned igen fordi ødelæggelserne på mennesker og biler
var helt kolossale når man kom i nærkamp med dem.

Som jeg ser det er fordelen (i Sverige) at vejtypen har fuld
motorvejsstatus. Dvs. at fartgrænsen er som på alm. motorvej, samt at
der er opsat dyrehegn. (Ej aktuelt i DK)

Ulemperne er så vidt jeg kan se, at et uventet stop som motorhavari
eller punktering (lastbil f.eks.) vil stoppe trafikken godt og
grundigt hvis det sker på en ensporet strækning, da autoværnet gør det
umuligt at køre udenom.

Desuden tænker jeg på de famøse autoværn som en ulempe.

Jeg tænkte jo på, at vi glad og gerne efteraber svenskerne, og
vejtypen er helt sikkert udsprunget af dårlig økonomi, så hvad mener
gruppen om den type vej?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 09-12-03 22:58

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Det er set før, men det nye element er, at der er opsat adskillelse af
>den type som på et tidspunkt blev anvendt som autoværn herhjemme.

Kabelautoværn?
- så er svenskerne da dummere end kølevandet på Barsebäck.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-12-03 23:08

On Tue, 09 Dec 2003 22:58:20 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Kabelautoværn?
>- så er svenskerne da dummere end kølevandet på Barsebäck.
>
>--

Det er lige nøjagtigt den slags vi taler om.

Hvor vidt kølevand overhovedet har intilligens vil jeg ikke udtale mig
om her.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kasperkk

Dato : 09-12-03 23:08

> Hvor vidt kølevand overhovedet har intilligens vil jeg ikke udtale mig
> om her.

Hvis det endelig har er det da ikke betryggende at det er Svenskere der har
ansvaret for det!

Kasperkk

Fra : Chr. L.

Dato : 10-12-03 00:02

"Kasperkk" <kasperkk_nielsen(fjern)@hotmail.com> wrote in message

> Hvis det endelig har er det da ikke betryggende at det er Svenskere der
har
> ansvaret for det!
>
> Kasperkk

Hvis de gamle rustne og flækkede reaktorer der står på risø ikke er
farligere.

chr.

Fra : JS

Dato : 10-12-03 00:04

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> "Kasperkk" <kasperkk_nielsen(fjern)@hotmail.com> wrote in message

> har

> Hvis de gamle rustne og flækkede reaktorer der står på risø ikke er
> farligere.

er de ikke kasseret for længe siden?

Fra : SlowHand

Dato : 10-12-03 00:41

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> er de ikke kasseret for længe siden?

Nu er det ikke lige Risø, men.... *host*

http://www.jydskatomkraft.dk/

/SlowHand

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-12-03 02:35

On Wed, 10 Dec 2003 00:41:22 +0100, "SlowHand" <spam@sejeniels.dk>
wrote:

>"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

>Nu er det ikke lige Risø, men.... *host*
>
>http://www.jydskatomkraft.dk/

Ja ok da *LOL

>"Energi fra Jydsk Atomkraft A/S er billig, miljøvenlig energi produceret
>helt uden brug af smudsede fossile brændstoffer."

Og plutonium/forarmet uran (er det ikke det samme egt, og hvis ikke,
hvad er så forskellen)

>"Reaktoren, som leverer strøm til hele Jylland samt dele af det sydlige
>Tyskland, er baseret på russisk højteknologi".

Højteknologi og Russisk, er vidst 2 ord der ikke passer sammen.

Sorry for mit delvist/Helt OT indlæg.
Flemming Jacobsen

Fra : Chr. L.

Dato : 10-12-03 11:37

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> "Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> er de ikke kasseret for længe siden?

Kasseret og kasseret det er jo stadigvæk højradioaktivt...men de har været
lukket ned i nogle år det kommer til at koste en pæn klat at få det fjernet,
man skal bla bruge fjernbetjent udstyr da det er så farligt...

http://www.risoe.dk/press/06_dekommission_01.htm

Chr.

Fra : Møller

Dato : 11-12-03 13:39

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> "Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> er de ikke kasseret for længe siden?

nop, man begynder så småt om et par år og regner med at være færdig i
2015-2016 og så står man med en hel bunke tromler i beton som man ikke ved
hvad man skal gøre ved.
--
Møller

Måske skulle man tage opfindelsen af en atomdreven bil op igen.
Det kunne blive en strålende opfindelse

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-03 00:15

> [...]

> motorvejsstatus. Dvs. at fartgrænsen er som på alm. motorvej, samt at
> der er opsat dyrehegn. (Ej aktuelt i DK)

Heroppe i Nordjylland på de meget tæt trafikerede motorveje har vi skam
dyrehegn og faunapassager over og under motorvejene.
Da mange af motorvejskilometerne er skåret lige igennem tidliger
skovområder. Det kan vildtet altså ikke helt forstå, så de vader bare ud
hvor der før var skov.

Så kom ikke her.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-12-03 07:32

On Wed, 10 Dec 2003 00:14:53 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Heroppe i Nordjylland på de meget tæt trafikerede motorveje har vi skam
>dyrehegn

Er der ikke det overalt? (uden for byerne)

/Mogens

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-12-03 11:36

On Wed, 10 Dec 2003 07:32:17 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Er der ikke det overalt? (uden for byerne)

Ikke her i trekantsområdet. Det er det kun enkelte områder/få kilometer
nogle steder at der er dækker op med dyrehegn.

Flemming Jacobsen

Fra : Jørgen L

Dato : 10-12-03 01:11

> [...]
>
> Jeg tænkte jo på, at vi glad og gerne efteraber svenskerne, og
> vejtypen er helt sikkert udsprunget af dårlig økonomi, så hvad mener

Jeg mener at have hørt i trafik radioen om fredagen, at de vil lave
Isterødvejen om efter samme princip, dog med et alm dobbelt autoværn.
Grundet skulle være de mange dødsulykker på denne strækning.

Men hastigheden bliver nok holdt på de 90 som i dag.

Hilsen Jørgen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-12-03 08:30

"Folmer Rasmussen" <mailto:folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
"Discountmotorveje?"

> [...]
> eller punktering (lastbil f.eks.) vil stoppe trafikken godt og
> grundigt hvis det sker på en ensporet strækning, da autoværnet gør det

Min køreerfaring i S-land begrænser sig til Sydsverige. Her synes jeg generelt de
er rigtig gode til at lave et ordentlig nødspor. Mon ikke de får gjort det i
forbindelse med den nye vejtype osse?

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-12-03 12:47

On Wed, 10 Dec 2003 08:29:55 +0100, "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> wrote:

> [...]

>er rigtig gode til at lave et ordentlig nødspor. Mon ikke de får gjort det i

Nix. Det er skam veje der er fuldt etablerede, og der er ikke skyggen
af et nødspor på nogen af dem.

På de steder der er enkeltsporede er der kun grøften som "nødudgang".
Jeg har et par gange oplevet punkterede personbiler holde med det
meste af bilen nede i grøften.

Det må være svært at placere en donkraft rigtigt under disse forhold,
for ikke at tale om al den ufrivillige motion man får når man skal
springe til side for den forbikørende trafik.

Venlig hilsen
Folmer