Regler for plade bag førersæde i gulpladeb~
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 09-12-03 19:20

Hej

Jeg har siddet og søgt lidt på google. Og der er en masse tråde om subj. Og
mange meninger.

Hvis jeg har forstået det korrekt, så er regler nu således:

Varerummet altid skal være længere end kabinen, samt at de skal have en
længde på mindst 1,2 meter. Og så skal bilen utvivlsomt være indrettet til
varetransport.

Er det korrekt?

Hvis ja, så skal jeg meget snart have flyttet gitteret i min gamle Volvo.
Det er dog et større arbejde, da der er svejst en plade i, lige under
gitteret.
Jeg vil dog nok montere gitter fra gulv til loft.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Lykke

Dato : 10-12-03 07:46

Jeg mener at have læst et sted at varerummet skal være 2/3 dele af bilen
fulde længde. Det var derfor at jeg bla. kørte den gamle toyota hiace pga
den flade snude. De nye har fået en lille snude på derfor er rummet til
chaufføren mindre. Iøvrigt en tåbelig regel da det går ud over sikkerheden
og kørekomfort..
Jeg tror der har været snakket om at lave reglerne om?
Poul Jacobsen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 10-12-03 10:00

Så vidt jeg er orienteret er der kommet nye regler for et par år siden. Det
var bare det jeg egentlig ville have be/afkræftet og om jeg så havde
forstået de nye regler korrekt.

Kender godt den gamle regel, det er den der er skyld i at jeg ikke har meget
plads på førersædet på en ellers stor Volvo :-/

--
Henrik

Fra : Mark Sandberg

Dato : 10-12-03 11:33

> [...]

> længde på mindst 1,2 meter. Og så skal bilen utvivlsomt være indrettet til

Det er for så vidt ligegyldigt, hvor adskillelsen er placeret. Blot skal der
være plads til en "klods" på 120 cm. i længderetningen og 60 cm. i lodret
højde bag adskillelsen. Samtidig beregnes pladsen, hvis sædet og ryglænets
frigang er hindret af adskillelsen, fra det bagerste stop med ryglænet i
normal hældning.
Ophævelsen af en forældet regel medfører, at flere biltyper godkendes til
gule plader og dermed lavere registreringsafgift. Det er den såkaldte
50/50-regel, der tidligere var afgørende for om visse biltyper kunne
anerkendes som varevogn, der nu er ophævet. Reglen satte grænser for pladsen
i førerkabinen i forhold til varerummet. Reglen betød, at bilimportørerne
havde en del besvær, og fremover kan chauffører også komme til at sidde
bedre, når de kan flytte varerumsadskillelsen tilbage og få en ordentlig
kørestilling.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 10-12-03 16:32

Og man må gerne flytte dem i de gamle biler også ??

Så skal jeg se at have det gjort.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 11-12-03 01:08

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Og man må gerne flytte dem i de gamle biler også ??

Hvis bilen overholder gældende lovgivning, er det vel ligemeget om bilen er
ny eller gammel. Måske du bagefter skulle trille forbi den lokale SBI og få
flytningen af adskillelsen godkendt.

/Mark.