/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
VR6 igen igen
Fra : Allan Møller


Dato : 08-12-03 23:23

Er der nogen som kan specifikationerne på en Golf VR6 og en Golf VR6 Syncro.
Er den eneste forskel 4-hjulstræk ?

Bliver VR6 motoren stadigvæk produceret ?

Jeg kender en rækkemotor og jeg kender også en V-motor men hvad er det lige
en VR er for en slags ? Kombineret V og Række ? Er det en stabil
konstruktion ?

Nu vi er ved det hvordan er det med en V5 motor ? Med min smule kendskab til
motorer
så mangler der en cylinder i at det kan være en V-motor ?

Mvh. Allan



 
 
Rasmus (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 08-12-03 23:47


"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> wrote in message
news:br2tj9$5j2$1@sunsite.dk...
> Er der nogen som kan specifikationerne på en Golf VR6 og en Golf VR6
Syncro.
> Er den eneste forskel 4-hjulstræk ?

VR6 har en 2,8 Liters motor med 174hk
VR6 syncro har permanent firhjulstræk og en 2,9 Liters motor med 190hk

Jeg mener begge kun har 12 ventiler, jeg ved ikke om det er lavet om til 24
i nye udgaver....

> Bliver VR6 motoren stadigvæk produceret ?

Den er blev ihvertfald produceret indtil 2000, og solgt i VW Sharan

> Jeg kender en rækkemotor og jeg kender også en V-motor men hvad er det
lige
> en VR er for en slags ? Kombineret V og Række ? Er det en stabil
> konstruktion ?

Som du selv er inde på er det en kombination, motoren blev udviklet fordi
den fylder mindre end både R og V konstruktionen.
Motoren er bygget op med en vinkel på 15 grader i en V konstruktion, men har
kun et topstykkke....

....VR6 motoren kan sagtens ligge i en Golf 1, og med lidt snilde kan den nok
også presses ned i gammel en Polo

VW har udviklet W12 motoren på baggrund af VR6 motoren, og i bund og grund,
er deres W12 motor, to VR6´ere som er bygget sammen til en motor

> Nu vi er ved det hvordan er det med en V5 motor ? Med min smule kendskab
til
> motorer
> så mangler der en cylinder i at det kan være en V-motor ?

.....ved ikke om V5´eren bare er en VR6 der mangler 1 cylinder?, men det er
der måske andre der gør?

mvh
Rasmus



Ukendt (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-12-03 23:54

> > Nu vi er ved det hvordan er det med en V5 motor ? Med min smule kendskab
> til
> > motorer
> > så mangler der en cylinder i at det kan være en V-motor ?
>
> ....ved ikke om V5´eren bare er en VR6 der mangler 1 cylinder?, men det er
> der måske andre der gør?
>

Jep VW's V5 er i bund og grund en V(R)6 med en cylindere amputeret. Samme
slag og boring.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264





Henning Præstegaard (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 09-12-03 01:14

Rasmus wrote:
> ...VR6 motoren kan sagtens ligge i en Golf 1, og med lidt snilde kan
> den nok også presses ned i gammel en Polo
>
Uha det lyder farligt. Både glofen og polioen.

mvh
Henning



Ukendt (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-12-03 17:18


"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:3fd513ba$0$30064$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Rasmus wrote:
> > ...VR6 motoren kan sagtens ligge i en Golf 1, og med lidt snilde kan
> > den nok også presses ned i gammel en Polo
> >
> Uha det lyder farligt. Både glofen og polioen.
>

Ja - og poloen var derudover monteret med turbo 350 Hk.
Vmax 270 km/t o-100 5,8 sek.

Det hele var lavet af B&`B motorsport i Tyskland.

www.bb-automobiltechnik.de


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264




Ukendt (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-12-03 23:50


"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
news:br2tj9$5j2$1@sunsite.dk...
> Er der nogen som kan specifikationerne på en Golf VR6 og en Golf VR6
Syncro.
> Er den eneste forskel 4-hjulstræk ?

Nej Syncro var udstyret med en 2,9 L med 190 Hk, eneste forskel på den og
2,8 L var 1 mm større boring (82mm), som så gav de 16 Hk ekstra.
Samme motor er iøvrigt brugt i Corrado VR6 modellerne.

>
> Bliver VR6 motoren stadigvæk produceret ?

Ja, den "gamle" 2,8 174 Hk bliver stadig solgt på de amerikanske markede i
Golf 4 og Jetta 4 (aka Bora).
I Europa har den fået 24V topstykke og nu 204 Hk og så bliver den kaldt V6.
Men det er stadig en 15 graders V motor med et topstykke.

>
> Jeg kender en rækkemotor og jeg kender også en V-motor men hvad er det
lige
> en VR er for en slags ? Kombineret V og Række ? Er det en stabil
> konstruktion ?

En VR er en V motor samlet under et topstykke så den ligner en række motor.
Fidusen var et man sparede bredde i forhold til f.eks Audi 2,8L V6 og længde
i forhold til en "ren" række 6'er f.eks BMW.
Så den kunne passe ned i en Golf III og Passat 31. Jeg har set adskillige
Golf II'er og en enkelt Polo 6N med VR6 motor.
Tilsyneladende er den meget stabil - har aldrig hørt om nogle generelle
svagheder.

Og så lidt historie: Den var oprindeligt konstrueret som en 2,4L VR6 motor
med 24V topstykke, motoren skulle have 170Hk
Men problemer med køling af topstykket omkring de 2 midterste cylindre
skrinlagde projektet, da man skulle have en motor klar til introduktionen af
Golf III. Man skyndte sig så at konstruere en 12V motor med større
slagvolume som så endte med de 174Hk-
Jeg har faktisk set en af protoype 2,4 motorene på VW's motorfabrik i
Salzgitter.

>
> Nu vi er ved det hvordan er det med en V5 motor ? Med min smule kendskab
til
> motorer
> så mangler der en cylinder i at det kan være en V-motor ?

Næhh.. 3 cylindre den ene vej og 2 den anden vej - hvor svært kan det være ?
Har selv en, og det virker fortrinligt, den har dog en smule ubalance lige
over tomgangshastighed.
Men en dejlig rytmisk lyd når den får ens skalle. Og helt lydløs i tomgang
og ved "cruise" hastighed.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264




Snusken (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Snusken


Dato : 09-12-03 05:59

Nu er det vist blevet til R32, 3,2 L VR6 med dobbelt kobling. Mon den
også kan puttes i en golf 1 ?

mvh Eric
----------------------------->

Claus Petersen wrote:
> "Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
> news:br2tj9$5j2$1@sunsite.dk...
>
>>Er der nogen som kan specifikationerne på en Golf VR6 og en Golf VR6
>
> Syncro.
>
>>Er den eneste forskel 4-hjulstræk ?
>
>
> Nej Syncro var udstyret med en 2,9 L med 190 Hk, eneste forskel på den og
> 2,8 L var 1 mm større boring (82mm), som så gav de 16 Hk ekstra.
> Samme motor er iøvrigt brugt i Corrado VR6 modellerne.
>
>
>>Bliver VR6 motoren stadigvæk produceret ?
>
>
> Ja, den "gamle" 2,8 174 Hk bliver stadig solgt på de amerikanske markede i
> Golf 4 og Jetta 4 (aka Bora).
> I Europa har den fået 24V topstykke og nu 204 Hk og så bliver den kaldt V6.
> Men det er stadig en 15 graders V motor med et topstykke.
>
>
>>Jeg kender en rækkemotor og jeg kender også en V-motor men hvad er det
>
> lige
>
>>en VR er for en slags ? Kombineret V og Række ? Er det en stabil
>>konstruktion ?
>
>
> En VR er en V motor samlet under et topstykke så den ligner en række motor.
> Fidusen var et man sparede bredde i forhold til f.eks Audi 2,8L V6 og længde
> i forhold til en "ren" række 6'er f.eks BMW.
> Så den kunne passe ned i en Golf III og Passat 31. Jeg har set adskillige
> Golf II'er og en enkelt Polo 6N med VR6 motor.
> Tilsyneladende er den meget stabil - har aldrig hørt om nogle generelle
> svagheder.
>
> Og så lidt historie: Den var oprindeligt konstrueret som en 2,4L VR6 motor
> med 24V topstykke, motoren skulle have 170Hk
> Men problemer med køling af topstykket omkring de 2 midterste cylindre
> skrinlagde projektet, da man skulle have en motor klar til introduktionen af
> Golf III. Man skyndte sig så at konstruere en 12V motor med større
> slagvolume som så endte med de 174Hk-
> Jeg har faktisk set en af protoype 2,4 motorene på VW's motorfabrik i
> Salzgitter.
>
>
>>Nu vi er ved det hvordan er det med en V5 motor ? Med min smule kendskab
>
> til
>
>>motorer
>>så mangler der en cylinder i at det kan være en V-motor ?
>
>
> Næhh.. 3 cylindre den ene vej og 2 den anden vej - hvor svært kan det være ?
> Har selv en, og det virker fortrinligt, den har dog en smule ubalance lige
> over tomgangshastighed.
> Men en dejlig rytmisk lyd når den får ens skalle. Og helt lydløs i tomgang
> og ved "cruise" hastighed.
>
>
> --
> Mvh
> Claus Peteresen
> http://vwfanatic.dk
>
> http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264
>
>
>


Kim Kristensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 09-12-03 11:33

Synsmanden får nok hjertestop nå han ser det.

Med venlig hilsen Kim

"Snusken" <mailto:snusken@REMOVETHISpc.nu> skrev i en meddelelse
"Re: VR6 igen igen"

> Nu er det vist blevet til R32, 3,2 L VR6 med dobbelt kobling. Mon den
> også kan puttes i en golf 1 ?
>
> mvh Eric
> ----------------------------->
>
> Claus Petersen wrote:
> > "Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
> > news:br2tj9$5j2$1@sunsite.dk...
> >
> >>Er der nogen som kan specifikationerne på en Golf VR6 og en Golf VR6
> >
> > Syncro.
> >
> >>Er den eneste forskel 4-hjulstræk ?
> >
> >
> > Nej Syncro var udstyret med en 2,9 L med 190 Hk, eneste forskel på den og
> > 2,8 L var 1 mm større boring (82mm), som så gav de 16 Hk ekstra.
> > Samme motor er iøvrigt brugt i Corrado VR6 modellerne.
> >
> >
> >>Bliver VR6 motoren stadigvæk produceret ?
> >
> >
> > Ja, den "gamle" 2,8 174 Hk bliver stadig solgt på de amerikanske markede i
> > Golf 4 og Jetta 4 (aka Bora).
> > I Europa har den fået 24V topstykke og nu 204 Hk og så bliver den kaldt V6.
> > Men det er stadig en 15 graders V motor med et topstykke.
> >
> >
> >>Jeg kender en rækkemotor og jeg kender også en V-motor men hvad er det
> >
> > lige
> >
> >>en VR er for en slags ? Kombineret V og Række ? Er det en stabil
> >>konstruktion ?
> >
> >
> > En VR er en V motor samlet under et topstykke så den ligner en række motor.
> > Fidusen var et man sparede bredde i forhold til f.eks Audi 2,8L V6 og længde
> > i forhold til en "ren" række 6'er f.eks BMW.
> > Så den kunne passe ned i en Golf III og Passat 31. Jeg har set adskillige
> > Golf II'er og en enkelt Polo 6N med VR6 motor.
> > Tilsyneladende er den meget stabil - har aldrig hørt om nogle generelle
> > svagheder.
> >
> > Og så lidt historie: Den var oprindeligt konstrueret som en 2,4L VR6 motor
> > med 24V topstykke, motoren skulle have 170Hk
> > Men problemer med køling af topstykket omkring de 2 midterste cylindre
> > skrinlagde projektet, da man skulle have en motor klar til introduktionen af
> > Golf III. Man skyndte sig så at konstruere en 12V motor med større
> > slagvolume som så endte med de 174Hk-
> > Jeg har faktisk set en af protoype 2,4 motorene på VW's motorfabrik i
> > Salzgitter.
> >
> >
> >>Nu vi er ved det hvordan er det med en V5 motor ? Med min smule kendskab
> >
> > til
> >
> >>motorer
> >>så mangler der en cylinder i at det kan være en V-motor ?
> >
> >
> > Næhh.. 3 cylindre den ene vej og 2 den anden vej - hvor svært kan det være ?
> > Har selv en, og det virker fortrinligt, den har dog en smule ubalance lige
> > over tomgangshastighed.
> > Men en dejlig rytmisk lyd når den får ens skalle. Og helt lydløs i tomgang
> > og ved "cruise" hastighed.
> >
> >
> > --
> > Mvh
> > Claus Peteresen
> > http://vwfanatic.dk
> >
> > http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264
> >
> >
> >
>
>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Kim Kristensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 09-12-03 11:30



"allan@oxiegarden-50-6.ip-pluggen.com" <mailto:allan@anllanm.dk> skrev i en
meddelelse
"VR6 igen igen"

> Er der nogen som kan specifikationerne på en Golf VR6 og en Golf VR6 Syncro.
> Er den eneste forskel 4-hjulstræk ?
>
> Bliver VR6 motoren stadigvæk produceret ?
>
> Jeg kender en rækkemotor og jeg kender også en V-motor men hvad er det lige
> en VR er for en slags ? Kombineret V og Række ? Er det en stabil
> konstruktion ?

Ja en kombineret V og række, så den er kortere end en rigtig række og smallere end
en rigtig V. Så vidt jeg ved blev den konstruktion (som i øvrigt er en ret gammel
ide) brugt for at den skulle blive så kompakt, at den kunne bruges i mindre biler.

> Nu vi er ved det hvordan er det med en V5 motor ? Med min smule kendskab til
> motorer
> så mangler der en cylinder i at det kan være en V-motor ?

Næ der skal bare to cylindre til for at lave en V-motor.

>
> Mvh. Allan
>
>
>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Torben Scheel (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 09-12-03 11:51

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:001701c3be3f$55a10960$10ffaad5@autoatlas.local...

> Næ der skal bare to cylindre til for at lave en V-motor.

Hmm - det får mig til at tænke på.. er en BMW 2cyl. boxer i virkeligheden en
stjernemotor? Eller en 180 graders V?

vh
Torben



Michael Olesen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 09-12-03 12:25

> > Næ der skal bare to cylindre til for at lave en V-motor.
>
> Hmm - det får mig til at tænke på.. er en BMW 2cyl. boxer i virkeligheden
en
> stjernemotor? Eller en 180 graders V?

Her kommer stemplernes indbyrdes bevægelsesmønster ind. Hvis stemplerne
(parvis) har samme afstand til krumtapakslen, så er det en boxermotor, hvis
de derimod "følger" hinanden, så er det en V motor.

Ferrari lavede brølleren engang i 70' - 80'erne, hvor de kom med 512 BB som
angiveligt skulle stå for Berlinetta Boxer, men stemplerne "boxede" ikke mod
hinanden, hvormed de til pressemødet ændrede betydningen af BB og sagde at
den havde en 180 graders V motor istedet for en boxermotor

på en stjernemotor sidder alle plejlstængerne på den samme del af krumtappen
(kun en), så man kan med lidt god vilje godt sige at en 180 graders V motor
også kan være en stjernemotor

/mic




Torben Scheel (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 09-12-03 14:17

"Michael Olesen" <nosp@m.ns> wrote in message
news:br4b82$10m$1@sunsite.dk...
> på en stjernemotor sidder alle plejlstængerne på den samme del af
krumtappen
> (kun en), så man kan med lidt god vilje godt sige at en 180 graders V
motor
> også kan være en stjernemotor

Orv - jeg havde engang en MZ150 m. stjernemotor





Kim Kristensen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 09-12-03 12:44



"allan@oxiegarden-50-6.ip-pluggen.com" <mailto:allan@anllanm.dk> skrev i en
meddelelse
"VR6 igen igen"

> Er der nogen som kan specifikationerne på en Golf VR6 og en Golf VR6 Syncro.
> Er den eneste forskel 4-hjulstræk ?
>
> Bliver VR6 motoren stadigvæk produceret ?
>
> Jeg kender en rækkemotor og jeg kender også en V-motor men hvad er det lige
> en VR er for en slags ? Kombineret V og Række ? Er det en stabil
> konstruktion ?
>
> Nu vi er ved det hvordan er det med en V5 motor ? Med min smule kendskab til
> motorer
> så mangler der en cylinder i at det kan være en V-motor ?
>
> Mvh. Allan
>
>
>

Nu vi har den fremme så skulle der også være noget med en VR4 motor, i hvertfald
hvis man skal tro denne tyske forklaring på forkortelser.

"Bei VW, Zylinder Bankwinkel 15°, z.B.: VR4 im VW Polo und VR6 VW Golf und
Mercedes V-Klasse, Motoren bauen sehr kurz, s.a. W-Motor"

Har nu aldrig selv hørt om den.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste