/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Superdæk og olieskift = dårlig service
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 08-12-03 17:39

Hejsa...

Jeg skrev i går om min Fiat Brava der har problemer med at starte. Jeg blev
foreslået en affugtning af tændkabler, men dette gav ingen effekt. For at
gøre en lang historie kort, viser det sig at det er fordi jeg har fået
forkert olie på bilen. Hos Fiat i dag kunne de fortælle mig at problemet er
set før, og at det skyldes at nogle uaftoriserede værksteder finder på at
hælde 10W-40 på Brava/o. Den skal åbenbart have 5W-30 for ikke at hænge ved
koldstart. Jeg gik så alle mine servicefakturaer igennem fra både min tid og
bilens tidligere ejer. Både Fiat og Superdæk i Ålborg har hældt den rigtige
5W-30 olie på, men det kan Superdæk åbenbart ikke finde ud af her i Viborg.
Nu har jeg skrevet et meget bestemt brev til Superdæk, så må vi se hvad de
vil gøre ved deres fejl. Det virker i hvert fald yderst uprofeissonelt det
de har lavet her. Nogen der har haft samme problemer med dem?


--
Mvh,
Lars Bjerregaard
Fiat Brava 1,6 SX 16v
Yamaha Virago 1100



 
 
Olesen (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 08-12-03 17:47


"Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> skrev i en meddelelse
news:3fd4a940$0$29400$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa...
>
> Jeg skrev i går om min Fiat Brava der har problemer med at starte. Jeg
blev
> foreslået en affugtning af tændkabler, men dette gav ingen effekt. For at
> gøre en lang historie kort, viser det sig at det er fordi jeg har fået
> forkert olie på bilen. Hos Fiat i dag kunne de fortælle mig at problemet
er
> set før, og at det skyldes at nogle uaftoriserede værksteder finder på at
> hælde 10W-40 på Brava/o. Den skal åbenbart have 5W-30 for ikke at hænge
ved
> koldstart. Jeg gik så alle mine servicefakturaer igennem fra både min tid
og
> bilens tidligere ejer. Både Fiat og Superdæk i Ålborg har hældt den
rigtige
> 5W-30 olie på, men det kan Superdæk åbenbart ikke finde ud af her i
Viborg.
> Nu har jeg skrevet et meget bestemt brev til Superdæk, så må vi se hvad de
> vil gøre ved deres fejl. Det virker i hvert fald yderst uprofeissonelt det
> de har lavet her. Nogen der har haft samme problemer med dem?
>

Kan en Fiat ikke STARTE, blot fordi viskositeten
er en smule anderledes ???

Hehe..den burde jo starte, selvom der ingen
olie var på bilen..)))

Tar' JEG fejl, eller vil manden få sendt en undskyldning
fra Superdæk ??

Har gånnåk aldrig hørt om en motor,
som måler hvilken olie der er hældt på...den
burde springe igan uanset hvad..



Lars Bjerregaard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 08-12-03 18:12

> Kan en Fiat ikke STARTE, blot fordi viskositeten
> er en smule anderledes ???

Jeg forholder mig til det jeg fik at vide fra værkføreren på det
autoriserede Fiatværksted i Viborg. Han er 100 på at det er derfor der har
været problemer.

> Har gånnåk aldrig hørt om en motor,
> som måler hvilken olie der er hældt på...den
> burde springe igan uanset hvad..

Motoren springer såmænd også igang. Problemet er at den kun lige springer
igang. Den står ved meget lave omdrejninger indtil den får lidt gas, så
hopper den op på de 1500 rpm som den normalt gør. I takt med at temperaturen
falder bliver problemet større. I lørdags da det frøs en smule, måtte jeg
køre meget længe på starteren før den hoppede igang. Som sagt lyder det på
Fiat som om de er ret sikre i deres sag, da de jo har prøvet situationen
før. Jeg synes også det lød lidt underligt, men jeg stoler på dem, så olien
bliver skiftet til 5W-30, og så håber jeg problemerne forsvinder.


--
Mvh,
Lars Bjerregaard
Fiat Brava 1,6 SX 16v
Yamaha Virago 1100



SNiP (09-12-2003)
Kommentar
Fra : SNiP


Dato : 09-12-03 10:27

Olesen wrote:

> Kan en Fiat ikke STARTE, blot fordi viskositeten
> er en smule anderledes ???
>
Jeg har hørt om fænomenet før, specielt ved Brava/Bravo. Men aldrig selv
oplevet det live og i 3D

> Hehe..den burde jo starte, selvom der ingen
> olie var på bilen..)))
>
> Har gånnåk aldrig hørt om en motor,
> som måler hvilken olie der er hældt på...den
> burde springe igan uanset hvad..
Jeg tror ikke det er noget den måler, snarere vil jeg antage at det skyldes
en meget svagelig mekanisk konstruktion som kun lige akkurat kan klare
presset, og kun hvis der er tilstrækkelig lav friktionsmodstand.

/J



Olesen (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 09-12-03 19:57


"SNiP" <snip@snip.dk> skrev i en meddelelse news:br44hc$5ma$1@sunsite.dk...


> Jeg tror ikke det er noget den måler, snarere vil jeg antage at det
skyldes
> en meget svagelig mekanisk konstruktion som kun lige akkurat kan klare
> presset, og kun hvis der er tilstrækkelig lav friktionsmodstand.

Argh...dên var jo næsten lige så slem...)



ENN (08-12-2003)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 08-12-03 18:07

Lyder som en søgt forklaring fra Fiat - bed dem vise en trykt
servicemeddelelse på det - jeg tror ikke det har nogen betydning for
ventilløftere etc. med en så lille viskositetsforskel og det har i hvert
fald slet ingen betydning for om den kan starte etc.

Castrol foreskriver fx. en 0w-40 olie til en brava
"Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> skrev i en meddelelse
news:3fd4a940$0$29400$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa...
>
> Jeg skrev i går om min Fiat Brava der har problemer med at starte. Jeg
blev
> foreslået en affugtning af tændkabler, men dette gav ingen effekt. For at
> gøre en lang historie kort, viser det sig at det er fordi jeg har fået
> forkert olie på bilen. Hos Fiat i dag kunne de fortælle mig at problemet
er
> set før, og at det skyldes at nogle uaftoriserede værksteder finder på at
> hælde 10W-40 på Brava/o. Den skal åbenbart have 5W-30 for ikke at hænge
ved
> koldstart. Jeg gik så alle mine servicefakturaer igennem fra både min tid
og
> bilens tidligere ejer. Både Fiat og Superdæk i Ålborg har hældt den
rigtige
> 5W-30 olie på, men det kan Superdæk åbenbart ikke finde ud af her i
Viborg.
> Nu har jeg skrevet et meget bestemt brev til Superdæk, så må vi se hvad de
> vil gøre ved deres fejl. Det virker i hvert fald yderst uprofeissonelt det
> de har lavet her. Nogen der har haft samme problemer med dem?
>
>
> --
> Mvh,
> Lars Bjerregaard
> Fiat Brava 1,6 SX 16v
> Yamaha Virago 1100
>
>



bme (08-12-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 08-12-03 18:19


> Lyder som en søgt forklaring fra Fiat - bed dem vise en trykt
> servicemeddelelse på det - jeg tror ikke det har nogen betydning for
> ventilløftere etc. med en så lille viskositetsforskel og det har i hvert
> fald slet ingen betydning for om den kan starte etc.
>
> Castrol foreskriver fx. en 0w-40 olie til en brava

Det er en kendt fejl på nogle fiat motorer at de hydrauliske ventilløftere
kan hænge hvis der bliver hældt forkert olie på, så vidt jeg husker er det
1.6 motoren fra 96-98. Den skal vist køre med 5w30 olie for ingen problemer
at have.

/bo



ENN (08-12-2003)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 08-12-03 18:25

Så må ventilløfterne være ekstremt følsomme - hvordan mon de takler det når
de bliver slidt eller ved -40``c ??
Jeg har oplevet at ventilløftere begyndte at "snakke" lidt ved høje
kilometertal og kørte bedre på en lidt højere viskositet men ikke dette det
er vist et specielt Fiat fenomen.

Findes der en Service Meddelelse på det eller er det bare noget man
tror/ved?

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:2o2Bb.159$eC4.149@news.get2net.dk...
>
> > Lyder som en søgt forklaring fra Fiat - bed dem vise en trykt
> > servicemeddelelse på det - jeg tror ikke det har nogen betydning for
> > ventilløftere etc. med en så lille viskositetsforskel og det har i hvert
> > fald slet ingen betydning for om den kan starte etc.
> >
> > Castrol foreskriver fx. en 0w-40 olie til en brava
>
> Det er en kendt fejl på nogle fiat motorer at de hydrauliske ventilløftere
> kan hænge hvis der bliver hældt forkert olie på, så vidt jeg husker er det
> 1.6 motoren fra 96-98. Den skal vist køre med 5w30 olie for ingen
problemer
> at have.
>
> /bo
>
>



bme (08-12-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 08-12-03 18:29

>
> Findes der en Service Meddelelse på det eller er det bare noget man
> tror/ved?

jeps, fiat har lavet en officiel udmelding, kan dog ikke huske hvor det var
jeg så den.

/bo



Lars Bjerregaard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 08-12-03 18:30

> Det er en kendt fejl på nogle fiat motorer at de hydrauliske ventilløftere
> kan hænge hvis der bliver hældt forkert olie på, så vidt jeg husker er det
> 1.6 motoren fra 96-98. Den skal vist køre med 5w30 olie for ingen
problemer
> at have.

Præcis det Fiat sagde til mig i dag. Og min er første generation 1,6 fra
1996. Er det noget du evt. har et link til eller en servicemeddelelse som
ENN også efterspørger?


--
Mvh,
Lars Bjerregaard
Fiat Brava 1,6 SX 16v
Yamaha Virago 1100



bme (08-12-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 08-12-03 19:11

>
> Præcis det Fiat sagde til mig i dag. Og min er første generation 1,6 fra
> 1996. Er det noget du evt. har et link til eller en servicemeddelelse som
> ENN også efterspørger?
>

fandt noget på fdm's hjemmeside.
http://www.fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1552

ved ikke om man skal bruge et medlemsnummer for at se testen, derfor har jeg
sakset et udklip som i kan se nedenfor.

For tyk olie
Med den nye termostat var varmeproblemet løst, men da det blev koldere, fik
ejerne problemer med motorer, som ikke ville starte. De hydrauliske
ventilløftere kunne ikke komme af med olien, fordi den var for tyk.
Ventilløfterne, som automatisk skal sørge for, at der er korrekt spillerum
mellem ventil og knastaksel, kunne ikke justere spillerummet på grund af den
tykke olie, og motoren manglede derfor kompression, når den skulle starte
kold. Løsningen var ganske enkel. Ejerne skulle blot sørge for at få skiftet
motorolien til en tyndere type, 5w-30, så var det løst.



/bo





Lars Bjerregaard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 08-12-03 19:19

> ved ikke om man skal bruge et medlemsnummer for at se testen, derfor har
jeg
> sakset et udklip som i kan se nedenfor.
>
> For tyk olie
> Med den nye termostat var varmeproblemet løst, men da det blev koldere,
fik
> ejerne problemer med motorer, som ikke ville starte. De hydrauliske
> ventilløftere kunne ikke komme af med olien, fordi den var for tyk.
> Ventilløfterne, som automatisk skal sørge for, at der er korrekt spillerum
> mellem ventil og knastaksel, kunne ikke justere spillerummet på grund af
den
> tykke olie, og motoren manglede derfor kompression, når den skulle starte
> kold. Løsningen var ganske enkel. Ejerne skulle blot sørge for at få
skiftet
> motorolien til en tyndere type, 5w-30, så var det løst.

Jeg takker...det kan være jeg får brug for det hvis Superdæk prøver at
fralægge sig alt ansvar. Skulle det ske tager jeg sagen op med FDM.


--
Mvh,
Lars Bjerregaard
Fiat Brava 1,6 SX 16v
Yamaha Virago 1100



Niels Bengaard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 08-12-03 19:23

> > kold. Løsningen var ganske enkel. Ejerne skulle blot sørge for at få
> skiftet
> > motorolien til en tyndere type, 5w-30, så var det løst.
>
> Jeg takker...det kan være jeg får brug for det hvis Superdæk prøver at
> fralægge sig alt ansvar. Skulle det ske tager jeg sagen op med FDM.

Hvis du selv har bedt om 5w30 så har de et problem, ellers ikke.

Bemærk teksten fra FDM, EJERNE skulle sørge for osv....

Niels



bme (08-12-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 08-12-03 19:28


> Jeg takker...det kan være jeg får brug for det hvis Superdæk prøver at
> fralægge sig alt ansvar. Skulle det ske tager jeg sagen op med FDM.
>

som udgangspunkt tror jeg kun at du kan få pengene tilbage for den olie du
har fået hældt på. Hvis du altså kan opnå så meget. Jeg mener at det er
forventeligt at hvis man benytter et dækcenter og lign. at man så ikke kan
forvente/stille krav om at de kender til alle finurlighederne ved de enkelte
biltyper.

Er det dig der har bedt om at få hældt lige nøjagtig en 10W40 på, så står du
skidt.

Har du spurgt dækcentret om hvad de anbefaler, står du væsentligt bedre, men
du kan næppe stille krav om mere end en refusion af din udgift til olie.

FDM vil nok næppe gå ind i en sag der "kun" drejer sig om nogle få hundrede
kroner.

bare min tiøre

/bo



Lars Bjerregaard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 08-12-03 19:39

> som udgangspunkt tror jeg kun at du kan få pengene tilbage for den olie du
> har fået hældt på. Hvis du altså kan opnå så meget. Jeg mener at det er
> forventeligt at hvis man benytter et dækcenter og lign. at man så ikke kan
> forvente/stille krav om at de kender til alle finurlighederne ved de
enkelte
> biltyper.

Mit mål er sådan set at de skifter olien til en 5W-30 uden beregning. Godt
nok er det et dækcenter, men de slår sig nu meget op på specielt olieskift.
Se f.eks. www.superdaek.dk Og jo, jeg mener bestemt de burde vide lige
præcis sådan en vigtig detalje om olieskift. De skriver jo netop at det er
et spørgsmål om tillid og at det er derfor man skal vælge superdæk, fordi de
kan vælge den rigtige olie til mig bil. Det har de jo så bevist de ikke kan.
Derimod kan de godt gøre det på Superdæk i Ålborg, for der ved de åbenbart
godt sådan en vigtig lille ting.

> Er det dig der har bedt om at få hældt lige nøjagtig en 10W40 på, så står
du
> skidt.

Jeg har ikke bedt dem om andet end et olieskift. At de så vælger den
forkerte olie kan aldrig blive mit ansvar.

> Har du spurgt dækcentret om hvad de anbefaler, står du væsentligt bedre,
men
> du kan næppe stille krav om mere end en refusion af din udgift til olie.

Jeg spurgte om de vidste præcis hvilken olie min bil skulle have og det
svarede de ja til, så de burde vide det var 5W-30 og ikke 10W-40 som de
fyldte på. Så en refusion er da det mindste de kan give.

> FDM vil nok næppe gå ind i en sag der "kun" drejer sig om nogle få
hundrede
> kroner.

Det er muligt, men jeg vil forsøge alligevel. Får jeg ikke pengene tilbage
eller gratis skift til 5W-30 skal jeg nok sørge for at det bliver kendt af
de er nogle amatører.


--
Mvh,
Lars Bjerregaard
Fiat Brava 1,6 SX 16v
Yamaha Virago 1100



Niels Bengaard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 08-12-03 20:07

> Mit mål er sådan set at de skifter olien til en 5W-30 uden beregning. Godt

Det er nok tivilsomt om du kan få det gjort gratis, du bør som minimum
betale merprisen på 5W30.

> nok er det et dækcenter, men de slår sig nu meget op på specielt
olieskift.
> Se f.eks. www.superdaek.dk Og jo, jeg mener bestemt de burde vide lige
> præcis sådan en vigtig detalje om olieskift. De skriver jo netop at det er
> et spørgsmål om tillid og at det er derfor man skal vælge superdæk, fordi
de
> kan vælge den rigtige olie til mig bil. Det har de jo så bevist de ikke
kan.
> Derimod kan de godt gøre det på Superdæk i Ålborg, for der ved de åbenbart
> godt sådan en vigtig lille ting.

Det undrer dig ikke at der var en forskel på 200 kr på olieskift på de to
værksteder?????

> Jeg har ikke bedt dem om andet end et olieskift. At de så vælger den
> forkerte olie kan aldrig blive mit ansvar.

Hvilken type olie foreskriver din instruktionsbog???

> Det er muligt, men jeg vil forsøge alligevel. Får jeg ikke pengene tilbage
> eller gratis skift til 5W-30 skal jeg nok sørge for at det bliver kendt af
> de er nogle amatører.

Du får nok ikke overbevist særlig mange herinde.
De to olier er næsten ens og jeg vil tro Fiat siger begge kan bruges i din
instruktionsbog, men det kan du jo selv slå op.

Niels



Lars Bjerregaard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 08-12-03 20:25

> Det er nok tivilsomt om du kan få det gjort gratis, du bør som minimum
> betale merprisen på 5W30.

Jeg er såmænd heller ikke så sikker på de går med på den, men jeg vil da
forsøge. Er de kun villige til at gøre det hvis jeg betaler merprisen må jeg
enten nøjes med det, eller få fiat til at gøre det. Jeg er i hvert fald
færdig med Superdæk efter denne episode.

> Det undrer dig ikke at der var en forskel på 200 kr på olieskift på de to
> værksteder?????

Det er første gang jeg har skiftet olie på bilen, så det har jeg over
hovedet ikke tænkt over. Jeg har ikke engang kigget på priserne for
olieskift fra den tidligere ejers tid. Det burde absolut ikke være
nødvendigt at dobbeltchecke alt på den måde. Så er vi jo igen tilbage til
tillidsspørgsmålet.

> Hvilken type olie foreskriver din instruktionsbog???

10W-40. Som vi har hørt i denne tråd kom det først ud senere at 5W-30 var
den rigtige olie. Men det lader til at alle andre end Superdæk i Viborg er
klar over det, så det må siges at være yderst uprofessionelt af dem.

> Du får nok ikke overbevist særlig mange herinde.
> De to olier er næsten ens og jeg vil tro Fiat siger begge kan bruges i din
> instruktionsbog, men det kan du jo selv slå op.

Om jeg får folk overbevist herinde er jeg såmænd også ligeglad med. Jeg
spurgte for at høre om nogen kendte lidt til sagen, og jeg blev en del
klogere. Mit mål her er opnået. Det andet mål tager jeg så med Superdæk
selv.


--
Mvh,
Lars Bjerregaard
Fiat Brava 1,6 SX 16v
Yamaha Virago 1100



Ukendt (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-12-03 00:52

> Det er første gang jeg har skiftet olie på bilen, så det har jeg over
> hovedet ikke tænkt over. Jeg har ikke engang kigget på priserne for
> olieskift fra den tidligere ejers tid. Det burde absolut ikke være
> nødvendigt at dobbeltchecke alt på den måde. Så er vi jo igen tilbage til
> tillidsspørgsmålet.
>
> > Hvilken type olie foreskriver din instruktionsbog???
>
> 10W-40. Som vi har hørt i denne tråd kom det først ud senere at 5W-30 var
> den rigtige olie. Men det lader til at alle andre end Superdæk i Viborg er
> klar over det, så det må siges at være yderst uprofessionelt af dem.

Holdt, holdt, holdt, nu knækker filmen da vist lige for dig.
Hvordan kan du tro at et uautoriseret værksted kan kende alle service
meddelser for alle gængse mærkers modeller ?
Hvis du vil have den service du efterlyser her er du nødt til at kører til
et Fiat værksted.

Måske har Superdæk i Viborg netop kigget i din instruktionsbog for at se
hvad for en olie der skal på, det ville jeg da selv have gjort.
Jeg synes ikke at det er rimeligt at du udråber Superdæk i Viborg som
uproffesionelle.
I mine øjne har de strukket sig langt hvis de acceptere at skifte olie mod
at du betaler forskellen mellem en 10W-40 og en 5W-30 olie.

Alt i alt har du her gjort dig en erfaring, som så har kostet dig lidt kr.
Fred være med det.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264





Tom (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 08-12-03 20:47



> > Mit mål er sådan set at de skifter olien til en 5W-30 uden beregning.
Godt
>
> Det er nok tivilsomt om du kan få det gjort gratis, du bør som minimum
> betale merprisen på 5W30.

Hvorfor f..... skulle han dog det
Det er da superdæk der har klodset i det, det er da ikke kundens problem at
de giver sig i lag med noget så "kompliceret" som et olieskift hvis de ikke
aner hvad de har med at gøre.

> > nok er det et dækcenter, men de slår sig nu meget op på specielt
> olieskift.
> > Se f.eks. www.superdaek.dk Og jo, jeg mener bestemt de burde vide lige
> > præcis sådan en vigtig detalje om olieskift. De skriver jo netop at det
er
> > et spørgsmål om tillid og at det er derfor man skal vælge superdæk,
fordi
> de
> > kan vælge den rigtige olie til mig bil. Det har de jo så bevist de ikke
> kan.
> > Derimod kan de godt gøre det på Superdæk i Ålborg, for der ved de
åbenbart
> > godt sådan en vigtig lille ting.
>
> Det undrer dig ikke at der var en forskel på 200 kr på olieskift på de to
> værksteder?????

En bil skal selvfølgelig serviceres efter foreskrifterne og disse
foreskrifter ligger rent faktisk tilgængelig også for uautoriserede
værksteder. www.autodata.dk er blandt dem der kan levere disse
service-bulletiner. Alt andet service er klamp og gætteri.

> > Jeg har ikke bedt dem om andet end et olieskift. At de så vælger den
> > forkerte olie kan aldrig blive mit ansvar.
>
> Hvilken type olie foreskriver din instruktionsbog???

Fiats service-bulletiner

> > Det er muligt, men jeg vil forsøge alligevel. Får jeg ikke pengene
tilbage
> > eller gratis skift til 5W-30 skal jeg nok sørge for at det bliver kendt
af
> > de er nogle amatører.
>
> Du får nok ikke overbevist særlig mange herinde.
> De to olier er næsten ens og jeg vil tro Fiat siger begge kan bruges i din
> instruktionsbog, men det kan du jo selv slå op.

Men de ER ikke ens. Jeg kan knagme også høre forskel hvis jeg hælder en
0W/30 olie i mondeo'en frem for den Ford anbefaler. Jeg får ret meget
ventilklapren med for tynd olie.

--
Tom




Niels Bengaard (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 08-12-03 21:03

> > > Mit mål er sådan set at de skifter olien til en 5W-30 uden beregning.
> Godt
> >
> > Det er nok tivilsomt om du kan få det gjort gratis, du bør som minimum
> > betale merprisen på 5W30.
>
> Hvorfor f..... skulle han dog det

Man skal betale for den ydelse man får.

> En bil skal selvfølgelig serviceres efter foreskrifterne og disse
> foreskrifter ligger rent faktisk tilgængelig også for uautoriserede
> værksteder. www.autodata.dk er blandt dem der kan levere disse
> service-bulletiner. Alt andet service er klamp og gætteri.

Hvad foreskriver de? Har du tjekket om de skriver 5w30 eller gætter du også
bare?

> > > Jeg har ikke bedt dem om andet end et olieskift. At de så vælger den
> > > forkerte olie kan aldrig blive mit ansvar.
> >
> > Hvilken type olie foreskriver din instruktionsbog???
>
> Fiats service-bulletiner

De står ikke i instruktionsbogen. En servicebulletin er en opdatering til et
autoriseret værksted.
Jeg vil gætte på der i bulletinen står man kan hælde en tyndere olie på hvis
man har problemer som beskrevet ovenfor. Jeg tror ikke der generelt skrives
der skal 5w30 på, men det er som sagt bare mit gæt.

> > Du får nok ikke overbevist særlig mange herinde.
> > De to olier er næsten ens og jeg vil tro Fiat siger begge kan bruges i
din
> > instruktionsbog, men det kan du jo selv slå op.
>
> Men de ER ikke ens. Jeg kan knagme også høre forskel hvis jeg hælder en
> 0W/30 olie i mondeo'en frem for den Ford anbefaler. Jeg får ret meget
> ventilklapren med for tynd olie.

Men din bil kan starte med begge typer olie?
Alle Ford med hydrauliske vippere klaprer ved koldstart, også selv om du
bruger den anbefalede olie, det ved jeg fra min brors Escort.

Niels



Tom (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 08-12-03 21:39



> > > Det er nok tivilsomt om du kan få det gjort gratis, du bør som minimum
> > > betale merprisen på 5W30.
> >
> > Hvorfor f..... skulle han dog det
>
> Man skal betale for den ydelse man får.

Da ikke hvis der er tale om en "mangel"


> > En bil skal selvfølgelig serviceres efter foreskrifterne og disse
> > foreskrifter ligger rent faktisk tilgængelig også for uautoriserede
> > værksteder. www.autodata.dk er blandt dem der kan levere disse
> > service-bulletiner. Alt andet service er klamp og gætteri.
>
> Hvad foreskriver de? Har du tjekket om de skriver 5w30 eller gætter du
også
> bare?

Jeg aner ikke et klap om Fiats olieviskositet, men hvis Fiats autoriserede
siger at det er 5W/30 så "burde" de vide bedst.
Siden 1. Januar 2003 har eu-lovgivning PÅLAGT at importørene SKAL udlevere
service-bulletiner også til uautoriserede værksteder for at øge den fri
konkurrence. Så det er ingen undskyldning at superdæk ikke ved noget om
ændringerne.

> > > > Jeg har ikke bedt dem om andet end et olieskift. At de så vælger den
> > > > forkerte olie kan aldrig blive mit ansvar.
> > >
> > > Hvilken type olie foreskriver din instruktionsbog???
> >
> > Fiats service-bulletiner
>
> De står ikke i instruktionsbogen. En servicebulletin er en opdatering til
et
> autoriseret værksted.
> Jeg vil gætte på der i bulletinen står man kan hælde en tyndere olie på
hvis
> man har problemer som beskrevet ovenfor. Jeg tror ikke der generelt
skrives
> der skal 5w30 på, men det er som sagt bare mit gæt.

Hmm de servicebulletiner jeg har til ford, foreskriver meget klart hvilken
olie der skal anvendes.

> Men din bil kan starte med begge typer olie?

Ja det er jo en Ford og ikke en fiat


> Alle Ford med hydrauliske vippere klaprer ved koldstart, også selv om du
> bruger den anbefalede olie, det ved jeg fra min brors Escort.

Det gør min mondeo ikke når temperaturen er over 8 grader og det på trods af
at der står 261.000 Km på tælleren.
Men under 8 grader er det ligemeget hvilken olie jeg anvender så klaprer den
de første 1-2 minutter.

--
Tom




Peter Sørensen (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter Sørensen


Dato : 11-12-03 20:28

In article <3fd4e16f$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
tom_christensen@bigfoot.com says...
>
> Hmm de servicebulletiner jeg har til ford, foreskriver meget klart hvilken
> olie der skal anvendes.
>
> > Men din bil kan starte med begge typer olie?
>
> Ja det er jo en Ford og ikke en fiat
>
>
> > Alle Ford med hydrauliske vippere klaprer ved koldstart, også selv om du
> > bruger den anbefalede olie, det ved jeg fra min brors Escort.
>

Ja det er jo en Ford og ikke en fiat



--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Chr. L. (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Chr. L.


Dato : 08-12-03 20:42


"Lars Bjerregaard" <larsb@softhome.net> wrote in message
news:3fd4a940$0$29400$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa...
>
> Jeg skrev i går om min Fiat Brava der har problemer med at starte. Jeg
blev
> foreslået en affugtning af tændkabler, men dette gav ingen effekt. For at
> gøre en lang historie kort, viser det sig at det er fordi jeg har fået
> forkert olie på bilen. Hos Fiat i dag kunne de fortælle mig at problemet
er
> set før, og at det skyldes at nogle uaftoriserede værksteder finder på at
> hælde 10W-40 på Brava/o. Den skal åbenbart have 5W-30 for ikke at hænge
ved
> koldstart. Jeg gik så alle mine servicefakturaer igennem fra både min tid
og
> bilens tidligere ejer. Både Fiat og Superdæk i Ålborg har hældt den
rigtige
> 5W-30 olie på, men det kan Superdæk åbenbart ikke finde ud af her i
Viborg.
> Nu har jeg skrevet et meget bestemt brev til Superdæk, så må vi se hvad de
> vil gøre ved deres fejl. Det virker i hvert fald yderst uprofeissonelt det
> de har lavet her. Nogen der har haft samme problemer med dem?
>
>
> --
> Mvh,
> Lars Bjerregaard
> Fiat Brava 1,6 SX 16v
> Yamaha Virago 1100
>
>

Kendt problem når det bliver koldt!, så bliver olien for tyk i de
hydrauliske ventilløftere....det var været diskuteret i gruppen et par
gange, de motorer skal have en tynd olie...Mazda 323 har et lignende problem
i sverige stoppede oliekanalerne til af 'kold' olie så motorerne brændte
af...olie kanalerne er for små.


prøv i google at søg på: ventilløftere+fiat group:dk.fritid.bil


Chr.




Lars Bjerregaard (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Lars Bjerregaard


Dato : 09-12-03 21:52

Superdæk ringede til mig i dag, og gav mig efter nogen undersøgelser ret i
at de havde lavet en fejl. Jeg skal på torsdag over og have skiftet til en
5W-30 olie og nyt oliefilter. Det hele uden beregning. Jeg fik ret i min sag
alligevel. Jeg takker for folks kommentarer i tråden, uden jeres udsagn var
det ikke sikkert jeg kunne overbevise dem.

--
Mvh,
Lars Bjerregaard
Fiat Brava 1,6 SX 16v
Yamaha Virago 1100



Niels Bengaard (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 09-12-03 22:34

> Superdæk ringede til mig i dag, og gav mig efter nogen undersøgelser ret i
> at de havde lavet en fejl. Jeg skal på torsdag over og have skiftet til en
> 5W-30 olie og nyt oliefilter. Det hele uden beregning. Jeg fik ret i min
sag
> alligevel. Jeg takker for folks kommentarer i tråden, uden jeres udsagn
var
> det ikke sikkert jeg kunne overbevise dem.

Jeg takker også for at du vendt tilbage med hvad sagen endte med.
Alt for tit spørger folk om råd i tilsvarende sager og så hører man aldrig
om slutningen.

Godt det fik en happy ending, nu må vi så håbe det afhjælper fejlen.

Niels




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste