MS Windows
briani 27239
Raid i WinXP?
Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 21-12-03 22:50

Kan man køre software mirror (Raid-0) under Windows XP?

Og hvis ja, hvordan gør man så dette?

Lars

Fra : Lacrimosa

Dato : 22-12-03 02:45

"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@REMOVEpost4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man køre software mirror (Raid-0) under Windows XP?
>
> Og hvis ja, hvordan gør man så dette?
>
> Lars
>
> Hejsa

Jeg tror du skal have hardware til det?
Jeg har selv raid0 men der er fordi mit bundkort understøtter dette.

Fra : Ivan G

Dato : 22-12-03 02:56

> Jeg tror du skal have hardware til det?
> Jeg har selv raid0 men der er fordi mit bundkort understøtter dette.

Nej....behøves ikke. Windows kan fint simulere en raid-controller. Har læst
om det i Pricom. Faktisk ydede den Widows-raid bedre end hardware-raid.

Kender ikke metoden at gøre det på, men kunne forestille mig noget med
kontrolpanel->administration->computeradministration->diskhåndtering......og
så vælge 2 eller flere drev? Andre med lidt mere experience?

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 22-12-03 09:37

"Ivan G" <nix@pille.du> skrev i en meddelelse

> Nej....behøves ikke. Windows kan fint simulere en raid-controller. Har
læst
> om det i Pricom. Faktisk ydede den Widows-raid bedre end hardware-raid.

Ja Windowsw NT4.0 Server, samt Widows 2K Server klarer dette fint, men jeg
kan ved gud ikke se at jeg kan få WinXp til det.

> Kender ikke metoden at gøre det på, men kunne forestille mig noget med

kontrolpanel->administration->computeradministration->diskhåndtering......og
> så vælge 2 eller flere drev? Andre med lidt mere experience?

Jeg har to drev, begge 40Gb, men når jeg er i diskhåndtering, så har jeg
ikke mulighed for at vælge andet end almindelig partitionering (primær eller
udvidet), og derefter opdeling i diske (hvis udvidet partition), og
efterfølgende formatering. Jeg har naturligvis også mulighed for at lade mit
nye drev mounte som en del af den anden disk, men til syneladende ingen
mulighed for at spejle diskene

Lars

Fra : Hansen

Dato : 22-12-03 10:17

On Mon, 22 Dec 2003 09:36:31 +0100, "Lars Wagner Hansen"
<l-hansen@REMOVEpost4.tele.dk> wrote:

> [...]
>nye drev mounte som en del af den anden disk, men til syneladende ingen

Hvis jeg ikke husker forkert, skal du konvertere dine diske til
dynamiske diske, inden det kan lade sig gøre.

Mvh. Hansen

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 22-12-03 15:25

"Hansen esenet.dk>" <lottes@<fjernes> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg ikke husker forkert, skal du konvertere dine diske til
> dynamiske diske, inden det kan lade sig gøre.

Det har jeg da aldrig skullet gøre under WNT4.0 Server eller W2K Server, så
hvorfor skal jeg nu det, og hvordan kan jeg gøre det?

I følge WXP's hjælp skulle jeg kunne gøre dette fra den grafisk
brugergrænsefalde, ved at højreklikke på den disk jeg vil konverter, men der
kommer bare ikke noget punkt der heder "Konverter til dynamisk disk".

Så kan jeg selvfølgelig gøre det via kommandoen diskpart, men der er jeg
ærlig talt ikek helt tryk ved.

Lars

Fra : Hansen

Dato : 22-12-03 16:35

On Mon, 22 Dec 2003 15:25:00 +0100, "Lars Wagner Hansen"
> [...]

>kommer bare ikke noget punkt der heder "Konverter til dynamisk disk".
>
>Så kan jeg selvfølgelig gøre det via kommandoen diskpart, men der er jeg

Min viden til software raid begrænser sig også til w2k. Men et opslag
i min w2k bog siger, at for benytte software raid skal disken først
konverteres fra basic til dynamisk disk. Højreklik på disk 0 ude til
venstre i det grå for at konvertere den til dynamisk disk. Der skulle
gerne dukke en rullemenu op, der giver dig muligheden.

Når du har konverteret diskene skal du oprette volumes (ved ikke helt
hvad det hedder på dansk).

Håber det hjælper dig lidt på vej.

Mvh. Hansen

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 22-12-03 20:17

> [...]
> venstre i det grå for at konvertere den til dynamisk disk. Der skulle
> gerne dukke en rullemenu op, der giver dig muligheden.

Jeps det var det. Jeg blev ved med at klikke inde på selve disken, og der
havde jeg ikke den mulighed.

Nu skal jeg selvfølgelig også have konverteret min primære disk til dynamisk
inden jeg kan oprette mirror.

> Når du har konverteret diskene skal du oprette volumes (ved ikke helt
> hvad det hedder på dansk).

Diskenhed?

> Håber det hjælper dig lidt på vej.

Det hjalp meget.