MS Windows
briani 27239
Vil ny-installere windows XP men ....
Fra : Marianne

Dato : 21-12-03 22:00

Hej

Jeg er i gang med at rense min (anden) maskine for at lægge WinXP ind påny.
men det driller.

Jeg starter med de 6 start-disketter, man skal bruge, hvis pc'en ikke selv
booter fra CD-drevet.

Der er to harddiske - en ny, som jeg foretrækker at bruge til Windows - og
en gammel, hvor bl.a. en række data, jeg gerne vil beholde, ligger. Den
gamle disk er desuden delt i 4 partitions, hvor kun den ene er formateret i
med det nye filsystem (efter FAT32 ... husker ikke lige navnet ... men det
starter med N)
Drev-bogstaverne C og D bliver tildelt hhv den nye disk og den
Nxxx-formaterede partition på den gamle disk.

Når jeg forsøger at installere Windows på den nye disk, hvor jeg helst vil
have den, fortæller programmet, at der allerede eksisterer et
Windows-program installeret (også selvom jeg just har formateret såvel C og
D) - og så går installationsprogrammet i ring. Når jeg forsøger at
installere på D - altså en del af den gamle disk - så går installationen i
direkte i ring (uden først at give en advarsel om at der eksisterer en anden
Windows).

Hvordan F..... får jeg fortalt apparatet, at den nye disk skal hedde C og at
den skal gøres helt ren og at jeg ikke vil bruge - eller på anden måde
forholde mig til - D-drevet overhovedet??? Ville man fx kunne 'koble' den
gamle disk af i BIOS-setup'en indtil Windows kommer på plads og er
installeret?

Hvordan kommer jeg videre ? (Eller er det nu, Windows skal leve op til sit
navn og blive smidt ud ad vinduet?)

SUK!

mvh
marianne

Fra : Jens Jensen

Dato : 21-12-03 22:36

Er du sikker på, at der ikke ligger en (gammel) Windows på dem gamle disk?
Windows-installationen fortæller kun, at der ligger en gammel Windows, hvis
der rent faktisk er en.

Prøv evt. at frakoble den gamle harddisk under installationen.

v.h.

jj

Fra : Ivan G

Dato : 21-12-03 23:04

> Jeg starter med de 6 start-disketter, man skal bruge, hvis pc'en ikke selv
> booter fra CD-drevet.
Aktiver cd-rom drev som nr. 1 i boot-sequence.....så booter den fra
cd´en......det er MEGET hurtigere.....

> [...]
> med det nye filsystem (efter FAT32 ... husker ikke lige navnet ... men det

NTFS

> [...]
> installere på D - altså en del af den gamle disk - så går installationen i
> direkte i ring (uden først at give en advarsel om at der eksisterer en

Deaktiver den gamle disk i BIOS....du undgår fejl-formatering og konflikter
mellem nyinstallatioen og evt. gamle installationer/disk. Når Windows XP så
er installeret på den nye disk, aktiverer du igen den gamle disk.

> [...]
> installeret?

> Hvordan kommer jeg videre ? (Eller er det nu, Windows skal leve op til sit

Ingen grund til at sukke. Det skal nok komme ti at virke. I starten
af installationen af windows har du mulighed for at slette den gamle
partition og danne en ny. Vælg NTFS. Formater harddisken. Nu har du en 100%
ren disk, formateret i der korrekte format og klar til installation.

Fra : Pico

Dato : 22-12-03 00:02

Marianne wrote:
> [...]
>
> Hvordan kommer jeg videre ? (Eller er det nu, Windows skal leve op
> til sit navn og blive smidt ud ad vinduet?)

Der ligger sikkert nogle "spor" af en vindovs på den gamle disk. derfor siger
XP som den gør.
Jeg gør altid det når jeg skal fdiske, formatere eller installere nyt os at jeg
"fysisk" fjerner alle diske undtagen den der skal behandles. Bar fjern strøm
kablet eller IDE kablet til de diske der ikke skal berøres, så finder Pc'en
dem ikke og man laver ikke noget galt. Det er meget lettere end at rode i
bios, selvfølgelig hvis du vil boote på cd'en skal du sætte bootrækkefølgen.

Du kan også starte installationen af XP med en Win 98 bootdiskette. Boot
på den og start med CD drivere, punkt 1. Når du så kommer til a promten
dirigere du dig frem til cd drevet, husk nu at der er installeret et ram drev
sådan at hvis du har drev c og cddrev vil cddrevet være drev e. Du går så
ned i mappen i386 og skriver winnt efterfulgt af enter, så starter installationen.
Pico

Fra : Marianne

Dato : 22-12-03 09:59

Tak for svar - indtil videre. Jeg tror, jeg vælger den fysiske løsning med
at fjerne en ledning det rette sted. Jeg vender nok tilbage i morgen

mvh
marianne