MS Windows
briani 27239
XP Pro & FireWire
Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-03 11:27

Jeg har for nogle uger købt en Windows-computer [Micromaxx model 19, på
bagsiden står Medion, med en 2,4 GHz Celeron processor og 256 M RAM], i
øvrigt den første jeg har anskaffet mig. Samtidig købte jeg mig et
FireWire-kort, da et sådant manglede på maskinen. Jeg havde i forvejen
et eksternt FireWire-drev tilsluttet min G4/867 Mac, som jeg gerne ville
kunne tilslutte den nye maskine; samtidig købte jeg nemlig en intern
harddisk på 160G til Mac'en, til supplering af den der allerede sad i på
60G.

Jeg kunne imidlertid ikke se FireWire drevet når jeg tilsluttede den
maskinen, heller ikke når jeg bootede fra XP Pro CD-ROMen. »Normalt«, i
hvert fald under MacOS X, mounter et FireWire og USD drev automatisk sig
selv.

Nu var der på PCI-kortet plads til en tilslutning til strøm, så der var
jo en mulighed for at den virkede når strømmen blev sluttet til. Derfor
købte jeg i fredags i Brinck Elektronik et forlængerkabel, som nu er
sluttet til. Desværre virker det dog ikke alligevel.

Hvad kan være gået galt? Drevet er naturligvis Mac-formatteret, men
derfor burde det alligevel vises, i det mindste når det drejer ved
opstart, så det kan blive passende formatteret.
--
Per Erik Rønne

Fra : Steen Wrem

Dato : 21-12-03 14:43

Per Rønne wrote:
> [...]
> købte jeg i fredags i Brinck Elektronik et forlængerkabel, som nu er
> sluttet til. Desværre virker det dog ikke alligevel.

vi snakker om et kort, som du sætter ind i en pci indgang på bundkortet?
Eller hva! -den skal jo ikke have strøm, det får den jo nå du sætter
den ind i porten.

Kan du se om firewire kortet er installeret.(enhedshåndtering)

vh steenW

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-03 15:33

Steen Wrem <steen.wrem@mail.dk> wrote:

> vi snakker om et kort, som du sætter ind i en pci indgang på bundkortet?

Ja.

> Eller hva! -den skal jo ikke have strøm, det får den jo nå du sætter
> den ind i porten.

Der nævntes i vejledningen at det var muligt at kortet ikke fik nok
strøm, med mindre der direkte sattes et strømkabel til det.

> Kan du se om firewire kortet er installeret.(enhedshåndtering)

Jeg går ud fra at du mener:

Gå ind i System->Hardware->Enhedshåndtering.

Herinde kan jeg se at der skulle være sat to diskdrev på maskinen. Den
ene kaldes for en ST340015A. Denne kaldes »Disk 0« og angives som
havende en kapacitet på 38154 MB, hvilket svarer ganske godt til at den
medfølgende harddisk var på 40 G.

Den anden kaldes »LaCie Group SA LaCie 1394 Disk Drive LUN 0 IEEE 1394
SBP2 Device«. FireWire-drevet er fra LaCie, og vælges for denne
Egenskaber->Diskenheder og derefter knappen »Udfyld« fremkommer følgende
oplysninger:

Disk Disk 1
Type Ukendt
Status Ikke initialiseret
Partitionstype Ikke tilgængelig
Kapacitet 76317 MB
Ikke-allokeret plads 76317 MB
Reserveret plads 0 MB

Så jeg må formode at den kan finde FireWire disken, men at den kan
konstatere at den er ikke-initialiseret og med en ikke-tilgængelig
partitionstype.

Hvordan jeg får Windows til at bruge harddisken, ved jeg så ikke.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-03 15:36

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> Kapacitet 76317 MB

Passer i øvrigt godt med at drevet netop er på - 80 G.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lars

Dato : 21-12-03 16:26

On Sun, 21 Dec 2003 15:33:15 +0100,
doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
>partitionstype.
>
>Hvordan jeg får Windows til at bruge harddisken, ved jeg så ikke.

Højreklik på 'My Computer', vælg 'Manage' gå ned til 'Disk
Management' og har kan du så partitionere disken.

(På dansk hedder det svjh noget i retning af 'Denne computer',
'Administrer' og 'Disk håndtering')

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-03 16:39

Lars <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote:

> Højreklik på 'My Computer', vælg 'Manage' gå ned til 'Disk
> Management' og har kan du så partitionere disken.
>
> (På dansk hedder det svjh noget i retning af 'Denne computer',
> 'Administrer' og 'Disk håndtering')

Tak for hjælpen. Her ser det ud til at kunne ske.

Jeg venter dog lidt med at gøre det, indtil min Mac har fået installeret
en ekstra ATA-controller. Den indbyggede kan højst klare 128 G, og jeg
har sat en 160 G på. Jeg vil naturligvis godt »have fat i« de sidste 32
G - og her skal jeg nok midlertidigt bruge FireWire-drevet. Der var et
ATA-kort med harddisken, men der stod noget om at det kun var til
Windows ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-03 18:53

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> [...]

Nu siger den:

Type Grundlæggende
Status Online
Partitiontype MBR (Master Boot Record)
- og ellers det samme.

Men jeg kan /stadig/ ikke se den når jeg dobbeltklikker på »Denne
computer«. Det blev dog løst da jeg partitionerede den ...

Og den mounter stadig på Mac'en uden problemer, selv om den nu er
NFTS-formatteret.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-03 12:50

In article <1g6bygq.1iloyeu1vmf01lN%doesnt.work@spam.filter.invalid>,
doesnt.work@spam.filter.invalid says...
> [...]
>
> Men jeg kan /stadig/ ikke se den når jeg dobbeltklikker på »Denne
> computer«. Det blev dog løst da jeg partitionerede den ...

Har du oprettet en partition på disken, samt formatteret denne
partition?

> Og den mounter stadig på Mac'en uden problemer, selv om den nu er
> NFTS-formatteret.

Har du formatteret den til NTFS eller har du blot oprettet en
partition?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : (Per Røn

Dato : 07-01-04 00:11

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote:

> Har du oprettet en partition på disken, samt formatteret denne
> partition?

Jeg formatterede den efter at have oprettet en partition. Og som jeg
angav, så virker den nu uden problemer.

Begge dele.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henning Sørensen

Dato : 21-12-03 17:08

"Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor burde det alligevel vises, i det mindste når det drejer ved
> opstart, så det kan blive passende formatteret.

Til forskel fra Mac skal windows køre, før du kan se en harddisk på firewire
porten.
/Henning

Fra : Per Rønne

Dato : 21-12-03 17:49

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> Til forskel fra Mac skal windows køre, før du kan se en harddisk på firewire
> porten.

Under MacOS skal MacOS nu også køre, for at man kan se harddisken. Men
hvis Mac'en ikke kan læse harddisken, gør den opmærksom på dens
eksistens - og spørger om den skal initialisere den.

Jeg er nu ved at kopiere FireWire-harddiskens indhold over på den nye,
interne harddisk på mac'en. 160 G, hvor jeg dog kun kan bruge de 128 G,
da den interne ATA-controller ikke understøtter større harddiske. Jeg
fandt frem til at det ville være uforhodsmæssigt dyrt at anskaffe et
kort til de ekstra 32 G [mindst $124], så når overførslen er ovre kan
jeg se på hvad der skal slettes igen.

Og så bliver den tilsuttet til Windows-maskinen stort set permanent. Det
giver 120 G på denne maskine, og 60 + 128 [+32] = 188 [220] G på Mac'en.

Ja, jeg er nødt til at køre i begge verdener. Bl.a. underviser jeg i
programmering, herunder Delphi ...
--
Per Erik Rønne

Fra : ak

Dato : 23-12-03 07:44

> Hvad kan være gået galt? Drevet er naturligvis Mac-formatteret, men
> derfor burde det alligevel vises, i det mindste når det drejer ved
> opstart, så det kan blive passende formatteret.
Jeg mener ikke du kan se der ligger på når det er lagt på af en mac, jeg
prøvede med mp3 filer brændt på en cd på en windows maskine, lagt over på en
firewire disk på en mac, derefter satte jeg rirewire disken til den pc som
havde brændt cd'en og der kunne disken med indhold ikke ses.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-03 09:11

"ak" <duer@ikke.dk.> wrote:

> [...]
> firewire disk på en mac, derefter satte jeg rirewire disken til den pc som
> havde brændt cd'en og der kunne disken med indhold ikke ses.

Det lykkedes med noget besvær at få adgang til disken, ved hjælp af
kommandoer jeg ikke kendte [højreklik på »Min computer«, vælg
»Administrer«. Initialiser og partitioner].

Mac'en kan stadig se harddisken, når jeg flytter den over på den, også
selv om den nu er NFTS-formatteret. Det kan jeg lejlighedsvis have brug
for, selv om den nu indeholder to interne harddiske på hhv 60 G og 160 G
[på sidstnævnte kan dog kun ses de 128 G, grundet forældet
ATA-controller]. Da back-up for samtlige maskiner på intranettet sker på
mac'en var de 40 G på Windows i og for sig nok [der bruges nu 18 G], men
jeg kunne jo lige så godt sætte de 80 G på Windows-maskinen.

Jeg har brug for at arbejde i begge verdener, også fordi jeg underviser
i datalogi & programmering.
--
Per Erik Rønne