MS Windows
briani 27239
Kan ikke få pcen til at boote fra CD-drev
Fra : Marianne

Dato : 16-12-03 11:59

Hej

Jeg skal installere en frisk Windows XP Pro i stedet for den gamle, jeg
allerede har liggende.

Hvis det havde været i 'gamle dage', ville jeg have formateret c-drevet og
derpå installeret Windows, men det er jo blevet nye tider! Jeg har den
originale Windows installations-CD, men kan ikke få min maskine til at boote
fra denne. Har ellers ændret i set-up'en.

Det foresvæver mig, at man på en eller anden måde skulle kunne lave nogle
installationsdisketter, som skulle klare det fornødne (dvs fjerne windows og
gøre klar til en ny), men jeg kan ikke finde ud af, hvordan. Har kigget på
MS's hjemmeside, men det er aldeles uoverskueligt.

Er der en, der kan forklare, hvad jeg gør? Jeg har adgang til såvel andre
compotere med Windows som installations-cd'en.

På forhånd tak

mvh
Marianne

Fra : Lars

Dato : 16-12-03 12:15

Hej

har du set om din biso er sat til at boote fra cd????

Lars

"Are you still wasting your time with spam?...
There is a solution!"

Protected by GIANT Company's Spam Inspector
The most powerful anti-spam software available.
http://www.giantcompany.com

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 16-12-03 12:55

Lars <larskok_dk@hotmail.dk> wrote:
> Hej
>
> har du set om din biso er sat til at boote fra cd????

Citat:
"Har ellers ændret i set-up'en."

--
Ejvind

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 16-12-03 13:02

Marianne <ng@lundbak.dk> wrote:
> Hej
>
> Er der en, der kan forklare, hvad jeg gør? Jeg har adgang til såvel andre
> compotere med Windows som installations-cd'en.

Man kan "normalt" kun boote fra et cd-rom drev der sidder monteret som master.
Hvis dit cd-rom drev f.eks sidder monteret som slave på primær kablet
booter det som regel ikke.

Bootdisketter kan du hente her:
<http://shor.ter.dk/486903953>

--
Ejvind

Fra : Marianne

Dato : 16-12-03 14:37

Det var lige det, jeg søgte. Tak, tak, tak

mvh
Marianne

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-12-03 22:15

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan "normalt" kun boote fra et cd-rom drev der sidder monteret som
master.
> Hvis dit cd-rom drev f.eks sidder monteret som slave på primær kablet
> booter det som regel ikke.

Det er ikke korrekt. Jeg har installeret windows på utallige pc.er og på 95
% af dem har cdrom drevet været slave, typisk på den primære port, idet jeg
normalt altid sætter en pc op med boot harddisk som master på primær, cdrom
drev som slave på primær, brænder som master på sekundær og evt. nr. 2
harddisk som slave på sekundær.
Jeg har aldrig haft problemer med at boote på det alm. cdrom drev.

Kurt