Hjælp til ADSL-Netværk ????
Fra : Jan

Dato : 19-04-01 06:08

Jeg vil først lige sige undskyld for, at jeg har postet denne mail i 2
grupper (også i Tele.internet.adsl), men jeg har fundet ud af, at dette
måske er den bedste gruppe at poste mit problem i, så derfor håber jeg i
bærer over med mig.
Her er min mail:

Hej

Jeg arbejder i en Ungdomsklub, hvor vi af kommunen har fået lagt ADSL ind
til brug for "Leder" pcén.
Vi vil nu også gerne have, at de 2 computere som de unge mennesker bruger
kan få adgang til ADSL.
Vi havde først bestilt hos TDK men har nu fået at vide, at man kun kan have
1 ADSL forbindelse pr. telefonnummer.
Vores problem er at, det sted hvor "leder" pc´en og det sted hvor de unges
computere står, er i 2 forskellige bygninger.
Der er dog i begge bygninger lavet de små "edb-stik" i væggen og den
telefonforbindelse der er i bygning 1 er også i bygning 2 så der må være en
eller form for forbindelse mellem husene.
Jeg har kigget på leder pc´en og set, at der ved ADSL forbindelse står en
router og en lille boks der hedder noget med D-link.
Kan man på en eller anden måde kable sig til at de unge også kan komme på
ADSL-forbindelsen, skal der måske sættes nogle nye stik op eller hvad kan
man gøre.
Ved ADSL-forbindelsen er der et stik der hedder 9-10 og der går 2 kabler ind
og inde på lederens kontor er der også et stik der hedder 9-10 hvor der også
går stik ind - skal der så evt. sættes et stik op inde ved forbindelsen, der
hedder det samme som de stik der er ved de unges pc.

Det lyder vist meget indviklet, men hvis der er nogen der har forstået mig
og kan hjælpe hører jeg meget gerne fra jer.

Mvh

Jan

Fra : Arne Eckmann

Dato : 19-04-01 10:01

"Jan" <jan@surfmail.dk> skrev:

> Vores problem er at, det sted hvor "leder" pc´en og det sted hvor de unges
> computere står, er i 2 forskellige bygninger.

Det behøver ikke at være et problem

> [...]
en
> eller form for forbindelse mellem husene.

Er der netkort i de unges pc'ere ?

> Jeg har kigget på leder pc´en og set, at der ved ADSL forbindelse står en
> router og en lille boks der hedder noget med D-link.

Det er vel enten en hub eller en switch. Hvad hedder boksen mere end D-Link?

> Kan man på en eller anden måde kable sig til at de unge også kan komme på
> ADSL-forbindelsen, skal der måske sættes nogle nye stik op eller hvad kan
> man gøre.

Ja, det kan man formentlig godt, men du må lige fortælle os lidt mere før
vi kan hjælpe dig.

> [...]
der
> hedder det samme som de stik der er ved de unges pc.

Hvilken slags kabel går der fra leder-computeren ind i stikket ?
Ligner der fx de kabler du kan se her
http://www.dataaccessories.com/rj45.html
og står der fx noget med cat 5 på kablet ?

Hvad står der trykt på kablet?

Hvordan ser connectorerne ud ?

Er det nogle connectorer der minder om små telefonconnectorer,
blot lidt større og med 8 forbindelser i ?

> Det lyder vist meget indviklet, men hvis der er nogen der har forstået mig
> og kan hjælpe hører jeg meget gerne fra jer.

Prøv først at svare på nogle af de ting jeg her har spurgt dig om.

mvh
Arne