Støj på netværkskabler?
Fra : Martin Nielsen

Dato : 21-12-03 11:34

Hej alle

Jeg har problemer med at få forbindelse til en server på et lokalt netværk.
I min fejlsøgning er jeg nået frem til at det er kablet som er problemet.
Mit krydsfelt med router/switch fungerer efter hensigten, men efter de 25-30
m. ned til serveren, er der ikke længere hul igennem. Kablet løber i en
bakke med bl.a. coax antennekabler. Kan man forestille sig, at der skabes
interferrens, som forstyrer mit netværk? Kan man alternativt få et skærmet
kabel, som kunne løse problemet?

På forhånd tak

Martin
Kbh.V

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-03 13:52

"Martin Nielsen" <clmnNOSP@Mget2net.dk> wrote in message
> Hej alle

Hej

> Jeg har problemer med at få forbindelse til en server på et lokalt
netværk.
> I min fejlsøgning er jeg nået frem til at det er kablet som er problemet.

Der kommer ikke link i netkort eller hvad?

> [...]
> bakke med bl.a. coax antennekabler. Kan man forestille sig, at der skabes
> interferrens, som forstyrer mit netværk?

Det er da altid muligt at der kan komme støj på netværket så det køre
dårligere... Men Når du siger at det allerede efter 30meter ikke virker..
lyder det meget som om kablet er monteret forkert.. Er det noget du selv har
bixset sammen?

Tjek http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Ofte uvidende siger bare det skal være lige igennem, men ikke tænker på
parsnoringen og signaleringen.... Så ledes at det ene signal ikke har et
parnoret linie. men køre på 2 forskellige parsnoringer

> Kan man alternativt få et skærmet
> kabel, som kunne løse problemet?

Ja hvis det er motneret rigtigt Men skærmede kabler vil jo så give dig
problemer med stelportentialer

Fra : Martin Nielsen

Dato : 21-12-03 17:44

Tak for svar.

>Er det noget du selv har
>bixset sammen?

Ja.

> [...]
> parsnoringen og signaleringen.... Så ledes at det ene signal ikke har et
> parnoret linie. men køre på 2 forskellige parsnoringer.

Jeg kender desværre ikke til parsnoring men har blot udviklet min egen teori
om, at et kabel med rj45 monteret med lederne i samme rækkefølge i begge
ender virker. Eller det plejer det ihvertfald De 8 ledere er vel ens,
således at rækkefølgen er uden betydning, sålænge den er ens i begge ender?

For at tjekke om det linker, har jeg sat en switch i begge ender med den
ende, som skulle gå i serverens netkort i uplink. Det står blot og
blinker...

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-03 17:54

> [...]
> ender virker. Eller det plejer det ihvertfald De 8 ledere er vel ens,
> således at rækkefølgen er uden betydning, sålænge den er ens i begge

bestemt ikke...

Kig på det link jeg gav dig.. og monter enten a eller b betoden i begge
ender.... Det blå par sidder altid i midten

Fra : Martin Nielsen

Dato : 21-12-03 18:09

> Kig på det link jeg gav dig.. og monter enten a eller b betoden i begge
> ender.... Det blå par sidder altid i midten.

Hej Bjarke

Med fare for at virke fatsvag, må jeg bede dig fortælle mig rækkefølgen på
lederne, hvis jeg vender clipsen nedad og starter fra venstre....

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-03 18:27

> Hej Bjarke
>
> Med fare for at virke fatsvag, må jeg bede dig fortælle mig rækkefølgen på
> lederne, hvis jeg vender clipsen nedad og starter fra venstre....

hvorfor kigger du ikke bare på siden??

b:

1 - Hvid/Orange
2 - Orange
3 - Hvid/Grøn
4 - Blå
5 - Hvid/Blå
6 - Grøn
7 - Hvid/Brun
8 - Brun

1 - Hvid/Grøn
2 - Grøn
3 - Hvid/Orange
4 - Blå
5 - Hvid/Blå
6 - Orange
7 - Hvid/Brun
8 - Brun

vælg en af metoderne.. lige igennem B-B eller A-A skal kablerne være
krydsede bruger du A-B

Fra : Martin Nielsen

Dato : 21-12-03 18:37

> [...]
> 3 - Hvid/Grøn
> 4 - Blå
> 5 - Hvid/Blå
> 6 - Grøn
> 7 - Hvid/Brun
> 8 - Brun

> 1 - Hvid/Grøn
> 2 - Grøn
> 3 - Hvid/Orange
> 4 - Blå
> 5 - Hvid/Blå
> 6 - Orange
> 7 - Hvid/Brun
> 8 - Brun
>
> vælg en af metoderne.. lige igennem B-B eller A-A skal kablerne være

Tusind tak! Det prøver jeg.

Martin

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-12-03 19:05

Davs Martin

"Martin Nielsen" <clmnNOSP@Mget2net.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har fulgt tråden med Bjarke, Bjarke rammer lige plet.

Jeg var selv med mit første RJ45 net lige så naiv som dig og troede bestemt
at lige igennem - var lige igennem.

På et kategori E5 eller E6 kabel er der 4 parsnoede sæt med forskellige
farver, 2 tråde i hver snoning, f.eks. orange/hvid eller orange/hvid med
orange bånd på den hvide for at tilkendegive at det er 0 leder til den
orange.

Farverne i sig selv er ikke afgørende for resultatet blot 0 leder forholder
sig til den rigtige leder.

Eksempelvis sådan

par 1 =>1 hvid 2 orange
par 2 =>3 hvid 6 grøn
par 3 =>4 blå 5 hvid
par 4 =>7 hvid 8 brun

Hvis du holder RJ45 stikket med kontakterne opad og kablet ind mod dig selv
skal du starte med 1 i venstre side

Pøj - pøj det er ikke så svært når man først ved hvordan;-/

God jul

MVH Hans

Fra : Martin Nielsen

Dato : 21-12-03 21:57

> [...]
> 3 - Hvid/Grøn
> 4 - Blå
> 5 - Hvid/Blå
> 6 - Grøn
> 7 - Hvid/Brun
> 8 - Brun

> 1 - Hvid/Grøn
> 2 - Grøn
> 3 - Hvid/Orange
> 4 - Blå
> 5 - Hvid/Blå
> 6 - Orange
> 7 - Hvid/Brun
> 8 - Brun
>
> vælg en af metoderne.. lige igennem B-B eller A-A skal kablerne være

Hej igen

Nu virker det sgu´. Imidlertid er der opstået et nyt problem.... Jeg forstår
ikke en hujende fis!!! Nå, jeg må kravle på netværksskolebænken og se, om
jeg kan regne den ud.

Mange tak for hjælpen.

Martin
Kbh.V

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-03 00:30

> Nu virker det sgu´. Imidlertid er der opstået et nyt problem.... Jeg
forstår
> ikke en hujende fis!!! Nå, jeg må kravle på netværksskolebænken og se, om
> jeg kan regne den ud.

Okay, og der er ikke noget du vil dele med os?? det er jo terrorisme at sige
sådan noget, uden at sige hvad

Fra : Martin Nielsen

Dato : 22-12-03 00:49

> forstår
>
> Okay, og der er ikke noget du vil dele med os?? det er jo terrorisme at
sige
> sådan noget, uden at sige hvad

Ja, undskyld formuleringen. Det nye problem er, at jeg ikke forstår, hvordan
jeg løste problemet... Det må jeg gå og gruble lidt over. Ellers ingen
problemer!

God jul

Martin

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-12-03 12:02

> [...]
hvordan
> jeg løste problemet... Det må jeg gå og gruble lidt over. Ellers ingen

Du har løst problemet ved at anvende parsnoet kabel til et balanceret
signal.
Såre enkelt at sige, mere besværligt at beskrive.

Kort fortalt, så støjer et parsnoet kabel meget lidt (udstråling).
Men hvis du blander 2 par, altså bruger 1 tråd fra hvert par sammen, så får
du mere støj.
Det med støjen gælder begge veje, både ind- og ud-stråling.

mvh Uffe

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 22-12-03 20:41

On Mon, 22 Dec 2003 12:01:43 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
>du mere støj.
>Det med støjen gælder begge veje, både ind- og ud-stråling.
'
Så kan man forklare det yderligere med, at støjen kommer ind på begge
ledere, og da indgangen i netkortet/switch/hub er "balanceret" betyder
den ekstra støj intet - kun forskellen mellem de to ledere forstærkes
op. Omvendt med coaxialkabel, hvor skærmen er "jord" og inderlederen
er signal, vil det her betyde noget.

--

/Dan MOrtensen
www.webgaden.dk

Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted
listme@listme.dsbl.org
Don't use my email - your mail server will be blacklisted.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-03 21:54

"Dan MOrtensen" <listme@listme.dsbl.org> wrote in message

> [...]
> den ekstra støj intet - kun forskellen mellem de to ledere forstærkes
> op. Omvendt med coaxialkabel, hvor skærmen er "jord" og inderlederen

Undskyld det fatter jeg nu nok ikke lige.. hvad er din pointe??????

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-12-03 06:22

On Mon, 22 Dec 2003 21:54:11 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Undskyld det fatter jeg nu nok ikke lige.. hvad er din pointe??????

At hvis der fx er et "nyttesignal" på 1 Volt mellem de to ledere i et
balanceret kabel, så vil en støjpuls udefra på fx 20 Volt "ramme" de
to ledere lige meget - så forskellen mellem de to ledere er stadig 1
Volt.

Dette er selvfølgelig alt sammen "ideelt set", men det er princippet.
Man skal forestille sig, at de to ledere i et balanceret kabel ligger
henholdsvis positivt og negativt i forhold til 0 (nul). En
spændingsforskel på 1 Volt kunne så være henholdsvis +0,5V og -0,5V på
de to tråde målt i forhold til 0.
Kommer der en ydre støjspænding på fx +10V, vil spændingen på de to
tråde være hhv. +10,5V og +9,5V - og spmndingsforskellen vil stadig
være 1V. Støjsignalet er med andre ord uden virkning.
(Igen ideelt set.)

Med et ubalanceret kabel (fx coax) vil støjpulsen ikke kunne
udbalanceres.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-12-03 09:54

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> [...]
> balanceret kabel, så vil en støjpuls udefra på fx 20 Volt "ramme" de
> to ledere lige meget - så forskellen mellem de to ledere er stadig 1

Okay det var sådan man skulle forstå det... Jeg troede han talte om at en
switvh var ligeglad, fordi denne var balanceret.. så var det ligemeget med
at kablet var det...

> [...]
> (Igen ideelt set.)
>
> Med et ubalanceret kabel (fx coax) vil støjpulsen ikke kunne

Nej, her kommer det jo an på hvor godt det er skærmet

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-12-03 14:35

> Nej, her kommer det jo an på hvor godt det er skærmet

Faktisk ikke.
Et støjsignal, vil alt andet lige, lægge et potentiale på skærmen.
Om dette, påtrykte potentiale, så også medfører et tilsvarende modsat
potentiale på midterlederen, det er det der er svært at forudsige.
Men det er hvad der i mange tilfælde sker.
Derfor så er et skærmet kabel ikke bedre end 'fortøjningen' af yderkappen:
Hænger yderkappen urokkeligt fast på 0V, så kan der i princippet ikke
stråles støj ind på kablet.
Men verden er jo som bekendt ikke ideel, derfor kan der nemt komme støj på
et skærmet kabel

En meget forenklet forklaring, men håber den kan kaste en smule lys i mørket

God jul og godt nytår til alle

mvh Uffe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-12-03 19:51

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Faktisk ikke.

Fra udefrakommen støj

> [...]
> et skærmet kabel
>
> En meget forenklet forklaring, men håber den kan kaste en smule lys i

Men et sådan skærmet kabel, skal jo også jordes i begge ender fra samme
portentiale.. Så må det støjstrøm der kommer ind på skærmen vel blive afledt
til jord... Hvis først det skærmede kabel hænger mellem 2 forskellige
portentiale, og der løber en væselig brumsløjfestrøm... så er det jo først
slæmt

Fra : Hugo

Dato : 21-12-03 14:01

> Kablet løber i en bakke med bl.a. coax
> antennekabler. Kan man forestille sig, at der skabes interferrens,
> som forstyrer mit netværk?

Det kan meget vel være derfor.. Men er du nu sikker på at kablet overhovedet
virker...

Kan man alternativt få et skærmet kabel,
> som kunne løse problemet?

Ja det kan du sagtens, ingen problemer i det, altså at du kan få dem
skærmet.. Meen det er ikke sikkert at det kan løse problemet. Men jeg vil
sige at det er vær at prøve..

mvh
Brian Nørrelund
Automatikfagtekniker

Fra : Arne Keller

Dato : 21-12-03 20:36

Hugo wrote:

snip

> [...]
>

> Ja det kan du sagtens, ingen problemer i det, altså at du kan få dem
> skærmet.. Meen det er ikke sikkert at det kan løse problemet. Men jeg vil

Jeg vil sige at det ikke er værd at prøve, det er _meget_ sjældent at
skærmning af balancerede kabler løser noget som helst. Det er derimod
ret ofte at man i stedet får lidt flere problemer på grund af
jordstrømme og brumsløjfer.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 21-12-03 17:25

> [...]
> interferrens, som forstyrer mit netværk? Kan man alternativt få et skærmet

Hvis det er ethernet, så check for steder hvor ledningen er snoet
rundt om noget eller rullet op i en rulle.

Er kablet hjemmelavet ? De kan være dårlige, hvis man ikke er helt
sikker på det.

Coax antennekabler burde ikke gøre noget, da de er skærmede.

Prøv evt. om der er hul igennem når du tager kablet ud af kabelbakken

Venligst

Carsten Nielsen