Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
forkel på foto
Fra : SB

Dato : 21-12-03 09:57

Hvis jeg sætter min datter op af en hvid væg og tager et billede af hende
med mit videokamera (sony PC120E - 1,5 mill. pixel)) får jeg en fint hvidt
billede ud af det.

Bruger jeg mit Sony P10 med en masse flere pixel, bliver det gråt og langt
mere mørkt.

Hvorfor denne forskel, netop kameraet er beregnet til foto, og burde da stå
mere skarpt end det andet, som primært er et videokamera,

Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-12-03 11:05

SB wrote:

> Hvorfor denne forskel, netop kameraet er beregnet til foto, og burde da stå
> mere skarpt end det andet, som primært er et videokamera,

Jeg vil tro det skyldes, at der er stor forskel på videokame-
raets og stilbilledekameraets lysfølsomhed, og den måde de
arbejder på...

Jeg vil antage, at videokameraet selv indstiller lysfølsomhed
efter forholdne, hvorimod du selv skal sørge for, at der er
passende med lys til fotograferingen når du bruger kameraet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 21-12-03 11:20

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg sætter min datter op af en hvid væg og tager et billede af hende
> med mit videokamera (sony PC120E - 1,5 mill. pixel)) får jeg en fint hvidt
> billede ud af det.

Justeret sikkert automatisk lysfølsomheden.

> Bruger jeg mit Sony P10 med en masse flere pixel, bliver det gråt og langt
> mere mørkt.

Kender ikke Sony P10 men kan det være din hvidbalance i kameraet der er helt
forkert indstillet, eller din lysfølsomhed der kunne trænge til at blive
justeret lidt.

> Hvorfor denne forskel, netop kameraet er beregnet til foto, og burde da
stå
> mere skarpt end det andet, som primært er et videokamera,

Alt teknik kræver en vis form for håndtering, og tit kræver det en del
justering fra fotografens side før resutatet er perfekt.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : SB

Dato : 21-12-03 11:29

> [...]
> justering fra fotografens side før resutatet er perfekt.
> --
> Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen

hmmm..

videoen klare det da uden nogen form for indstiling, ud over at slå den på
foto.
Hvad skal man så justere her, for at få et pænt billede ud af det, på
kameraet?

Skal vist snart overveje at købe en fotos for dummies bog, nogen der kan
anbefale en der er specielt beregnet til folk som mig, der ikke aner et klap
om digital foto?

Søren

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-12-03 11:48

"SB" skrev 21.12.2003 11:29:

> Skal vist snart overveje at købe en fotos for dummies bog, nogen der kan
> anbefale en der er specielt beregnet til folk som mig, der ikke aner et klap
> om digital foto?

En af politikkens bøger. De har både en om digitalfotografi og en om foto
generelt. Hvis du er helt på bar bund med digitalfoto, så køb den om
digitalfoto.

/kristian

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 21-12-03 13:34

http://www.fotoportal.dk/artikler/ - anmeldt nogle her under anmeldelse.
Jeg har lavet en lille shop med dem jeg selv har læst
http://www.fotoportal.dk/salg.aspx

Jeg har også læst den nævnte fra politikken - den var ikke så dum. Købte den
i Kvikly for 100kr for 2 måneder siden.

Jan

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-12-03 06:29

SB <sfb(slet-dette)@privat.dk> wrote:

> videoen klare det da uden nogen form for indstiling, ud over at slå den på
> foto.

Fabrikanten foretager nogle valg, når et kamera konstrueres. Mange af
disse valg er kompromiser som vejer fordele op mod ulemper. Måske har de
tilfældigt valgt en balance, så lige netop dette motiv med hvid baggrund
er særligt godt på videokameraet, mens Sony P10 er lidt for grå. Men
måske er videokameraet til gengæld ikke så godt til at vise en grøn
bøgeskov eller Rådhuspladsen om natten. Man kan ikke bruge et enkelt
motiv til at vurdere kvaliteten generelt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-12-03 07:36

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bøgeskov eller Rådhuspladsen om natten. Man kan ikke bruge et enkelt
> motiv til at vurdere kvaliteten generelt

Og man kunne gå videre :
En lysmåler er - lige som andre målere - kalibreret i forhold til en
vedtaget standard. Ideelt skulle det være i forhold til et 18 % gråkort. Dvs
måler du på en hvid væg tror måleren at det er en 18 % grå der får meget
lys. Måler du på en sort, tror den det samme, at det er en 18%, der får lidt
lys, og den hvide væg bliver undereksponeret grå som den sorte der bliver
overeksponeret grå. Måleren kan jo ikke vide........ Og da brugeren oftest
ikke forstår at måleren er kalibreret i forhold til en standard, har man
opfundet diverse "matrix-målinger" hvor der måles og vægtes på forskellige
måder. Dette klarer mange standard motiver mens en observant person som du,
opdager manglerne ved metoden. Den letteste måde at opnå reproducerbar
belysningskvalitet på er at spotmåle (måle på et ganske lille område som
naturligvis bør være det, man finder vigtigt - eks et ansigt i modlys)
Mvh
Ole

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-12-03 11:55

SB wrote:
> [...]
>
> Hvorfor denne forskel, netop kameraet er beregnet til foto, og burde da stå
> mere skarpt end det andet, som primært er et videokamera,

Hvilken AE-mode har du sat dem i ?

Hvis du vælger spot-måling, og placerer spot'en på ansigtet, vil du få
en overbelyst væg. Hvis du vælger en AE-mode der vurderer udfra hele
billedet, vil du få et underbelyst ansigt.

--
Don't waste space

Fra : SB

Dato : 21-12-03 13:37

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en overbelyst væg. Hvis du vælger en AE-mode der vurderer udfra hele
> billedet, vil du få et underbelyst ansigt.

altså at vælge mellem pest eller kolera...
Hjalp da den kom på spotmåling, da baggrunden alligevel skulle redigeres væk

Takker

Ser om jeg kan finde den bog

Søren

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-12-03 15:15

SB wrote:

> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> altså at vælge mellem pest eller kolera...

Egentlig ikke, det handler om at kende sit værktøj.

> Takker

Any time..

> Ser om jeg kan finde den bog

Personligt vil jeg anbefale:
- National Geographic "Foto Guide", ISBN 87-562-9276-7
- Thomas Nykrog "Digital fotografering", ISBN 87-567-6478-2

--
Don't waste space