Superbit?
Fra : Andrew

Dato : 20-12-03 23:05

Hej

Jeg har lige købt Crouching Tiger - Hidden Dragon i Superbit-versionen.
Superbit versionen var billigere end den alm. på cdwow (80 kroner , og
det lyder jo så fint, så fint, så den tog jeg - men hvad er egentlig
Superbit???

Mvh Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-12-03 23:27

Andrew wrote:
> [...]
> Superbit versionen var billigere end den alm. på cdwow (80 kroner , og
> det lyder jo så fint, så fint, så den tog jeg - men hvad er egentlig

Udgivelser fra Sony/Columbia TriStar hvor man bruger al pladsen på høj
bitrate i billed- og lydkomprimering med bedre kvalitet til følge. Til
gengæld er der intet ekstramateriale.

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-12-03 23:52

David Rasmussen escribió / skrev

> Udgivelser fra Sony/Columbia TriStar hvor man bruger al pladsen p†
> h›j bitrate i billed- og lydkomprimering med bedre kvalitet til
> f›lge.

Jeg har altid undret mig over at de bruger halfrate DTS istedet for
fullrate på superbit udgivelserne. Det virker IMHO som om det går imod
selve konceptet.

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-12-03 00:06

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg har altid undret mig over at de bruger halfrate DTS istedet for
> fullrate på superbit udgivelserne. Det virker IMHO som om det går imod
> selve konceptet.

Helt enig. Det har også undret mig.

/David

Fra : Brian Nielsen

Dato : 21-12-03 13:09

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> David Rasmussen escribió / skrev

> Jeg har altid undret mig over at de bruger halfrate DTS istedet for
> fullrate på superbit udgivelserne. Det virker IMHO som om det går imod
> selve konceptet.

Der bliver mere plads til billedet, hvilket er i tråd med konceptet.
Hvis de skulle have fuldrate DTS, skulle de ihvertfald droppe
DD sporet (de fleste Superbit kunder må formodes at have DTS decoder).

Lige netop i CTHD tilfældet har de dog jokket gevaldigt i spinaten,
idet der er DD på både engelsk og mandarin (ihvertfald på R2UK udgaven).
Her skulle der jo kun have været mandarin, så billedet kunne få lidt mere
plads
at boltre sig på.

/Brian

Fra : Morten DH

Dato : 21-12-03 15:43

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Enig

> Der bliver mere plads til billedet, hvilket er i tråd med konceptet.
> Hvis de skulle have fuldrate DTS, skulle de ihvertfald droppe
> DD sporet (de fleste Superbit kunder må formodes at have DTS decoder).

Ja, men DD er vist påkrævet på alle DVD udgivelser ifølge DVD standarden :-/

> [...]
> Her skulle der jo kun have været mandarin, så billedet kunne få lidt mere

Helt enig, vi har ikke noget at bruge et dubbet lydspor til og jeg mente
faktisk at Superbit dikterede dettet?!?

Fra : Brian Nielsen

Dato : 21-12-03 16:24

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message

> Ja, men DD er vist påkrævet på alle DVD udgivelser ifølge DVD standarden
:-/

I gamle dage klarede man dette ved blot at levere et DD 2.0 lydspor.
Er det iøvrigt ikke kun i R1 at DD er et krav? Jeg mener, i starten var det
jo MPEG der
skulle være standard i Europa. Så teknisk set kunne man helt droppe DD
sporene i R2.
Til gengæld skal der så et stort klistermærke på coveret som gør opmærksom
på at
filmen kun kan høres på DTS udstyr

/Brian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-12-03 18:10

Brian Nielsen escribió / skrev

> I gamle dage klarede man dette ved blot at levere et DD 2.0
> lydspor. Er det i›vrigt ikke kun i R1 at DD er et krav? Jeg mener,
> i starten var det jo MPEG der
> skulle v‘re standard i Europa. S† teknisk set kunne man helt droppe
> DD sporene i R2.

DD er en del af DVD standarden - også i reg2. Det var vidst bare nogle
lobbyister fra philips der gerne ville have mpeg til at være
lydstandarden i europa

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-12-03 18:09

Morten DH escribió / skrev

> Ja, men DD er vist påkrævet på alle DVD udgivelser ifølge DVD
> standarden :-/

Så kan de jo lægge et 1.0 DD lydspor på 20 kpbs, som ikke fylder en
disse.

Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : Morten DH

Dato : 21-12-03 18:21

> Så kan de jo lægge et 1.0 DD lydspor på 20 kpbs, som ikke fylder en
> disse.

Det afhænger jo af hvad standarden siger; men det ville jo være ret tåbeligt
på nyere film da dette lydspor ikke ville have nogen praktisk nytte...

Men det ville være fint med mig at man droppede det helt og lavede full-rate
DTS på udgivelserne istedet - men jeg er blor lykkelig for at min
billedkvalitet ikke forringes af tunge og besværlige menuer, reklamer og
forlængede reklamer forklædt som ekstras (som det desværre er tilfældet med
mange nyere film udgivelser - se blot 2F2F fx. - Universal er slem til
dette)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-12-03 18:27

Morten DH escribió / skrev

> ... og forlængede reklamer forklædt som ekstras (som
> det desværre er tilfældet med mange nyere film udgivelser - se blot
> 2F2F fx. - Universal er slem til dette)

Også disney. Jeg fatter ikke at de ikke finder det for flabet at lægge
forfilm før nogle af deres DVDudgivelser. Nogle gange ligger der 5-10
minutters forfilm til Løvernes konge 3, Pocahontas 2 og andre
ligegyldige film før man kommer ind til selve menuen.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Morten DH

Dato : 22-12-03 16:41

> [...]
> minutters forfilm til Løvernes konge 3, Pocahontas 2 og andre
> ligegyldige film før man kommer ind til selve menuen.

Di$ney er helt klart også på den sorte liste i den retning... en ting er at
de ligger alt det pis på deres "mindre interessante" film som dem du nævner;
men desværre sker det også på flere af deres collectors editions - det er
helt klart den 8. dødssynd hvis du spørg mig...

Jeg køber slet ikke deres direct to video udgivelser på grund af dette og så
at det ekstra der er med er meget børne orienterede - jeg håber de læser med
når de hører at der i hvert fald er en som kan finde på at vælge en
udgivelse fra på grund af dette... Der kommer så mange lækre ting på DVD man
bare må eje at man ikke behøver at købe den slags udgivelser...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 31-12-03 11:26

Morten DH escribió / skrev

> Jeg k›ber slet ikke deres direct to video udgivelser p† grund af
> dette

På f.eks Pirates of the Carribean får man også lov til at se en trailer
til Bruce Almighty hver gang man sætter skiven i afspilleren.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 22-12-03 12:55

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>Hvis de skulle have fuldrate DTS, skulle de ihvertfald droppe
>DD sporet (de fleste Superbit kunder må formodes at have DTS decoder).

Problemet er bare, at de ikke bruger pladsen (i hvert fald ikke altid).
To eksempler:

Shakespeare in Love (023940-002076)
6.890 Total på disken
5.759 Billede
641 DTS 5.1 halfrate

Bitraten for billedet er ca. 6,8Mbps, så der var plads til fullrate DTS.

Men in Black II (035822271869)
5.054 Totalt på disken
4.218 Billede (84 min)
457 DTS 5.1 halfrate

Her er billede bitrate ca. 7,0. Det utrolige er, at man kunne have lagt
over 3GB ekstramateriale uden at ødelægge noget af kvaliteten! Så
Superbit er rigtig god markedsføring. Jeg har dog set Superbit udgaver,
som havde et væsentlig bedre transfer end den oprindelige - men det er
sgu mest fordi, det første var lavet så elendigt.

Peter

Fra : Martin Møller

Dato : 21-12-03 11:38

> Andrew wrote:

> Udgivelser fra Sony/Columbia TriStar hvor man bruger al pladsen på høj
> bitrate i billed- og lydkomprimering med bedre kvalitet til følge. Til
> gengæld er der intet ekstramateriale.

Det passer nu ikke helt. Jeg har nogle superbit udgivelser hvor der er
ekstramateriale, men hvor det ligger på en anden disk.

Martin

Fra : Morten DH

Dato : 21-12-03 15:41

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det passer nu ikke helt. Jeg har nogle superbit udgivelser hvor der er
> ekstramateriale, men hvor det ligger på en anden disk.

Jo, så kaldes de bare Superbit Deluxe udgaver

Fra : Per Moreau

Dato : 20-12-03 23:53

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in news:bs2h51$b26$1@sunsite.dk:

> [...]
> Superbit-versionen. Superbit versionen var billigere end den alm. på
> cdwow (80 kroner , og det lyder jo så fint, så fint, så den tog

DVD film i meget høj kvalitet, der er ikke sparet på pladsen for
de har skrottet al ekstra materiale og har brugt den plads til
billedet og lyden istedet for. DTS lyd er en standard for Superbit
udgivelser.
Du kan læse meget mere om det på Superbit´ens off side på:
http://www.sonypictures.com/cthe/superbit/

Mvh
Per M.