"The Jury" - Nævningefilm m Dustin Hofmann
Fra : Bo Warming

Dato : 20-12-03 17:59

Det amerikanske nævningesystem er endnu værre end vort. Hos os udvælger
myndighederne nogle medgørlige nikkedukker som lægdommere. I USA er der et
stort og kompliceret bureukrati med representation af forsvarer og anklager,
der udvælger de "12 typiske amerikanske ligemænd" som afgør skyld men ikke
straf.'
Dommerens retsbelæring får selv de mest oprørske nævninge til at falde til
patten, så sysmet er en skueproces.
Det gælder på begge sider Atlanten.
Den filmatiserede James Gresham-roman "The Jury" som har premiere juledag,
viser korruptionen når den er værst - med Dustin Hoffmann som den ædle
advokat og Gene Hackmann som den korrupte og med et stort firma som
superskurk.

At lade tilfældigt skrab-sammen af borgere dømme, svarer til at lade lægfolk
være hjernekirurger eller jumbojet-piloter. Borgerne indbildes at
retsvæsenet er i pagt med folkets ånd, fordi disse inkompetente småfolk
bruges som facade.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Jan Richardy

Dato : 20-12-03 18:41

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> Den filmatiserede James Gresham-roman "The Jury" som har premiere juledag,

Filmen bygger nu på bogen "Runaway Jury" som er skrevet af John Grisham.
Men jeg glæder mig da til at se den.

Jeg er i øvrigt glad for, at titlen ikke er "Runaway Jury" i Danmark. Denne
titel giver mig en eller anden creepy Hugh Grant vibe, som jeg gerne vil
være foruden. ))

---

JanR

Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-03 00:46

"Jan Richardy" <janrichardyFJERN@tele2adsl.dk> wrote in message
> [...]

Denne
> titel giver mig en eller anden creepy Hugh Grant vibe, som jeg gerne vil

Filmen har været diskuteret og delvis vist i "The Letterman Show", og ser ud
til at være irrelevant for danske forhold - og helten er alt for god, og
skurken alt for ond, som så ofte i
Hollywood-produktioner.(Bush-Saddam-syndrom)
Men alt godt og skidt fra USA trænger ind i DK-samfundet, og "man må studere
synden for at bekæmpe den" -
så det er en vigtig film
- og underholdning er amerikanerne gode til.