Kopi af SIM-kort?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 20-12-03 11:04

Hej,

Er det muligt at få taget en præcis kopi af sit sim-kort. Sagen er den, at
jeg har en T68i med Selvhenter, som jeg er meget glad for. Men når jeg skal
til fester o.lign. er den lidt klodset, så der vil jeg gerne bruge min
T600 - uden at skulle hen og fedte med at skifte sim-kort. Er det muligt?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-12-03 12:02

Rasmus Nielsen wrote:
> Er det muligt at få taget en præcis kopi af sit sim-kort.

Ikke præcis kopi, medmindre du kan kontakte dit teleselskab (tvivler dog
på at de vil gøre det). Hvis det "blot" er en kopi til samme nummer, så
kan det godt lade sig gøre. Du kan f.eks. købe simdoctor, har dog ikke
hørt om der er nogen der rent faktisk har fået fat i den i Danmark. Det
kræver så at dit teleselskab stadig bruger den gamle
autentificeringsalgoritme, da du ellers ikke kan finde den nøgle der
ligger på kortet.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 12:35

> [...]
> til fester o.lign. er den lidt klodset, så der vil jeg gerne bruge min
> T600 - uden at skulle hen og fedte med at skifte sim-kort. Er det muligt?

Ifølge Dualsim.dk er det muligt - men nu er det heller ikke just den mest
troværdige kilde. Sonofon-simkort kan ikke kopieres 100%, da de benytter en
krypteringsalgoritme, som ikke kan brydes.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-12-03 14:28

Jeppe Vestergaard wrote:
> Sonofon-simkort kan ikke kopieres 100%, da de benytter en
> krypteringsalgoritme, som ikke kan brydes.

Er det noget ny? Jeg har selv fundet den "hemmelige" nøgle på et
sonofon-kort, men det er vel også et års tid gammelt...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-03 15:05

> Er det noget ny? Jeg har selv fundet den "hemmelige" nøgle på et
> sonofon-kort, men det er vel også et års tid gammelt...

Sonofon er ved at skifte simkort på alle kunder i disse måneder, så ja, det
er ret nyt.

Fra : Johnny

Dato : 21-12-03 10:52

Jeppe Vestergaard wrote:

> Sonofon er ved at skifte simkort på alle kunder i disse måneder, så ja, det
> er ret nyt.

Kan da lige tilføje at SONOFON er det eneste selskab i Danmark der
skifter algoritmerne (og korterne). Processen med udskiftningen af alle
SONOFON kort startede lllaaaannnnggg tid før dualsim startede deres
import af billigt møg fra Asien.

--
Mvh. Johnny
Telefoner: Siemens MC60/S55/M50

Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-12-03 12:59

On Sat, 20 Dec 2003 11:04:27 +0100, "Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk>
wrote:

> [...]
>til fester o.lign. er den lidt klodset, så der vil jeg gerne bruge min
>T600 - uden at skulle hen og fedte med at skifte sim-kort. Er det muligt?

TDC har noget der kaldes Dobbeltkort, hvor man får 2 kort til samme nr., og så
ringer den telefon, der er tændt.
Jeg ved ikke om Sonofon har det samme. Jeg kan ikke bruge Sonofons homepage med
Opera.

Kurt Brixen

Fra : Georg

Dato : 20-12-03 17:40

Det kan man hos Sono. Det hedder Sonodou.

Jeg mener, at man godt kan klone simkortet. Dvs, få en nøjagtig kopi af
kortet med kode. Udstyret var oprindeligt tiltænkt efterretningstjenester
mv. men kan nu købes af private. Om man så udvikler andre kort med bedre
sikkerhed kan man kun gætte på. Mon ikke det bliver et evigt kapløb mellem
simkort producenter og hackere?

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 20-12-03 21:18

Georg wrote:
> Dvs, få en nøjagtig kopi af
> kortet med kode. Udstyret var oprindeligt tiltænkt efterretningstjenester
> mv. men kan nu købes af private.

Det mener jeg nu ikke er helt korrekt. Man kan ikke få en fuldstændig
kopi af kortet (uden _meget_ store investeringer), men man kan få en
kopi der har samme funktionalitet, mere eller mindre. Det med at det var
tiltænkt efterretningstjenester er svjv heller ikke helt korrekt
(afhængig af hvad vi snakker om, naturligvis . Den algoritme der
bruges til at finde den "hemmelige" nøgle på kortene har været kendt i
_meget_ lang tid, og er offentlig tilgængelig. Men én ting er at kunne
finde koden, en anden er at lave et kort der implementere hele
GSM-standarden (der også er frit tilgængelig).

> Mon ikke det bliver et evigt kapløb mellem
> simkort producenter og hackere?

Muligvis... Problemet med den "gamle" algoritme (der stadig bliver brugt
i mange danske udbyderes kort) var vist at den ikke fra start af var
offentlig. Da den på et eller andet tidspunkt blev lækket, fandt man
hurtigt en fejl i den, og så var der allerede mange kort på markedet.
Forhåbenligt har man nu lært lektien og vil bruge velafprøvede
algoritmer i stedet...

Med venlig hilsen Preben