inter net farver
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-04-01 23:09

Findes der et program, som kan lave sikre Web farver og hvor man kan
fast fryse farve styrken imens man finder den rigtige tone?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-04-01 00:05

Thu, 19 Apr 2001 00:09:16 +0200, skrev Peter Ole Kvint
<haabet@danbbs.dk>:

>Findes der et program, som kan lave sikre Web farver og hvor man kan
>fast fryse farve styrken imens man finder den rigtige tone?

Der findes en ganske glimrende gruppe til dit spørgsmål,
news:dk.edb.grafik og det har du fået at vide før, da du stillede
spørgsmålet i en anden gruppe, hvor spørgsmålet ligeledes var
off-topic.

med venlig hilsen
Knud
--
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?
Du kan læse alt om de forskellige grupper på

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-04-01 19:09

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> news:dk.edb.grafik og det har du fået at vide før, da du stillede
> spørgsmålet i en anden gruppe, hvor spørgsmålet ligeledes var

Nej, da det er et Internet problem. Ikke et almindeligt grafisk problem.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-04-01 21:14

Thu, 19 Apr 2001 20:08:38 +0200, skrev Peter Ole Kvint
<haabet@danbbs.dk>:

>Nej, da det er et Internet problem. Ikke et almindeligt grafisk problem.

?

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-04-01 22:02

Knud Gert Ellentoft wrote:

> ?

Der er et problem at fortolke farver, på de mange forskellige computere der
er på internettet,

Fra : Ghashûl

Dato : 20-04-01 16:36

On Thu, 19 Apr 2001 23:01:41 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Der er et problem at fortolke farver, på de mange forskellige computere der
>er på internettet,

Har stadig ikke noget med HTML at gøre, men grafik.

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk/

I demand the right to keep and arm bears

Fra : THL

Dato : 19-04-01 07:06

Hvis du som mange designer din hjemmeside i PhotoShop, kan du vælge at få
vist din farvepalette i websikre farver.

MVH.

Thomas Holme Larsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-04-01 19:02

THL wrote:

> Hvis du som mange designer din hjemmeside i PhotoShop, kan du vælge at få
> vist din farvepalette i websikre farver.

Ja men de dur bare ikke, og der er mangler de lyse toner

Fra : Morten Tovborg

Dato : 20-04-01 10:05

Peter Ole Kvint wrote:

> Findes der et program, som kan lave sikre Web farver og hvor man kan
> fast fryse farve styrken imens man finder den rigtige tone?

Photoshop er blevet nævnt.
Jeg mener at man kan krydse af ved websikre farver og så ændre farven
efter RGB, CMYK, eller styrke/tone værdier.

mvh Morten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-04-01 09:30

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message
> Findes der et program, som kan lave sikre Web farver og hvor man kan
> fast fryse farve styrken imens man finder den rigtige tone?

Problemet er minimalt, tanken om websikre farver stammer fra dengang den
overvejende del af computere kun kørte 8-bit (256) farver. Det første til
beskrivelsen af de websikre farver, - 216 i alt, som kunne køres på alle
computere med stort set samme resultat (men kun stort set, der var stadig
forskelle afhængig af OS og browser). De 216 er det fælles farverum, der er
tilbage når de forskellige OSere har taget deres, og anvendelsen af dem
skulle sikre, at browseren ikke selv fortolkede farver der lå udover
palettetn på en uheldig måde ved dithering.

Men pt. kører langt de fleste computere mere end 8-bit (der er iflg. the
counter kun 5 % tilbage med 256 farver), ogstraks der er mere end 8-bit,
giver det plads til (i praksis) alle de farver man måtte ønske. Man kan
selvfølgelig vælge at tage hensyn til de 5%, og lade dem styre farvevalget,
men den fremgangsmåde jeg anvender er, at bruge de farver jeg vil, og så
lige checke i 8-bit, at det ikke ser alt for åndssvagt ud. Så kan man jo
justere lidt på tingene, hvis der er et problem. Jeg synes nemlig, at de
websikre farver er for lille et farverum at arbejde i, og de 5 % er for
lille en andel til at styre efter.
Der er ifølge the counter også stadig nogle med 4-bit, og hvad så med dem? -
Det gælder om at finde balancen...

/Per

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-01 06:46

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> skulle sikre, at browseren ikke selv fortolkede farver der lå udover
> palettetn på en uheldig måde ved dithering.

Det mest tænderskærende ved ovenstående var at jeg personligt rodede med
GIF'er på en Unixmaskine, og Unixversionen af Netscape bruger en
farveterning på 6x6x_5_ og derfor er de websikre farver nogen andre på
Unixmaskiner.

Vi endte med at ploppe JPEG billeder ind uden bortkastning af
information og så lade brugeren om dét.

http://bigfoot.com/~thunderbear