Netkabel, længde
Fra : K J

Dato : 19-12-03 15:15

Er der nogen begrænsning på hvor langt et kabel jeg kan sætte mellem min
switch og en computer? Jeg skal helst bruge ca 15 m.

--
Kresten K. Jeppesen

Fra : Claus Christensen

Dato : 19-12-03 15:20

K J wrote:
> Er der nogen begrænsning på hvor langt et kabel jeg kan sætte mellem min
> switch og en computer? Jeg skal helst bruge ca 15 m.

max 100 meter. se mere på:

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=range

CLaus

Fra : K J

Dato : 19-12-03 16:38

> max 100 meter. se mere på:
>
> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=range

Tak for et hurtigt svar.
Muligvis er jeg så bare dum, men jeg skal vel bruge et 'patch-kabel' og om
den står der at den max må være 10m eller misforstår jeg det?

--

Kresten K. Jeppesen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-12-03 20:32

"K J" <k_k_j@tele2adsl.dk> wrote in message

> Tak for et hurtigt svar.
> Muligvis er jeg så bare dum, men jeg skal vel bruge et 'patch-kabel' og om
> den står der at den max må være 10m eller misforstår jeg det?

Patch-kabler skal man beregne halvdelen som fast installation... så når der
kan være 90meter fast, så kan der være 45meter+10meter patchkabel altså
55meter...

Fra : Arne Keller

Dato : 21-12-03 20:17

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> kan være 90meter fast, så kan der være 45meter+10meter patchkabel altså

Ja, hvis de kun overholder ISO/IEC 11801 eller EN50173-1.

Hvis de også overholder TIAs standard må de kun have 20% ekstra dæmpning.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-03 20:49

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Ja, hvis de kun overholder ISO/IEC 11801 eller EN50173-1.
>
> Hvis de også overholder TIAs standard må de kun have 20% ekstra dæmpning.

Okay, nu bliver det sikkert for teknisk.. man trækker vel heller ikke
50meter patchkabel.. alle de iso numre osv.. kender jeg nu nok ikke rigtig
noget til.

Fra : Arne Keller

Dato : 21-12-03 21:13

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>

> Okay, nu bliver det sikkert for teknisk.. man trækker vel heller ikke
> 50meter patchkabel.. alle de iso numre osv.. kender jeg nu nok ikke rigtig

Det er ikke så svært, ISO/IEC 11801 2.ed er den gældende internationale
cabling standard.
EN 50173-1 er den gældende Europæiske og Danske standard, den bør de
fleste installatører ha læst eller på anden måde kende
I har den forhåbenligt på kontoret, eller skan den købes hos DS.
http://www.ds.dk/iFrame?ident=misSogResultShow&misquery_standardNr=ds+50173&misquery_fritekst=

TIA 568 serien er de modsvarende Amerikanske standarder:
http://www.tiaonline.org/standards/search.cfm?keyword=568

Da de fleste kabling producenter er Amerikanske eller i det mindste
internationale er de tvungen til at overholde alle 3 standarder.

Den Danske og Europæiske standard tillader op til 50% højere dæmpning i
patchkabler end i installationskabel, præcis som du skrev.
90*0,5=45+10 = 55 meter

Den Amerikanske tillader kun 20% ekstra dæmpning.
90*0,8=72+10 = 82 meter

Jeg er enig om at man ikke vil ønske at anvende 82 meter patchkabel, men
hvis man anvender nedføringsstave med blødt kabel kan det blive ganske
langt og her giver den lavere dæmpning større frihed.