Skærme
Fijala 3554
Kan man "overclocke" sin skærm mht. frekve~
Fra : Henrik P Jensen

Dato : 19-12-03 14:31

Jeg har overvejet at købe en Samsung SyncMaster 957P, som har:

Max Resolution: 1920x1440 @64Hz
Dot Pitch: 0.26 / H: 0.22

I bedømmelse af den på edbpriser står der, at den kan klare:

2048*1536 i 60 hz
1920*1440 i 60 hz
1600*1200 i 75 hz
1280*1024 i 85 hz
http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?id=1514797899&Page=1

Og en anden skriver, at han kører:

1600*1200 i 100Hz
http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?id=1514797899&Page=8

Hvad skal man tro på?

Kan den både "overclockes" fra 1980x1440 til 2048x1536, og fra 75 Hz til 100
Hz ved 1600x1200?

Eller er det blot nogle forsøg, der lykkedes, men skærmen er brændt af efter
nogle uger?

/Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-03 15:01

In article <3fe2fd14$0$29327$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
nomail@nomail.com says...

Du kan _ikke_ tune en skærm.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : iddqd

Dato : 19-12-03 15:21

Jesper G. Poulsen wrote:
> Du kan _ikke_ tune en skærm.

Ikke uden videre, men det er ikke umuligt man kan få nogen skærme til at
kunne mere end specs. angiver de kan - om de så har godt af det er svært
at vide.

Jeg har for eksempel en ældre Sony skærm der i følge Sony max. kan
1280*1024, men den kan faktisk godt køre 1600*1200.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Henrik P Jensen

Dato : 19-12-03 16:46

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> Ikke uden videre, men det er ikke umuligt man kan få nogen skærme til at
> kunne mere end specs. angiver de kan - om de så har godt af det er svært
> at vide.

Jeg kommer helt tvivl om, hvad overclocke/tune så betyder? Mit grafik er jo
også sat til at kunne mere end specs., og det plejer jeg at kalde for at
overclocke. Hvis man i Windows XP fjerner krydset i "Skjul skærmtilstand,
som ikke kan vises på denne skærm", så er det vel at overclocke, hvis man
alligevel gør det og vælger en højere frekvens. Ekstra skærmsoplysning
kræver vel program som Powerstrip vil jeg tro, selv om dette ikke burde
kunne lade gøre (har aldrig prøvet nogen af delene).

Egentlig tror jeg, at jeg fik formuleret mit oprindelig spørgsmål forkert:
Det handler egentlig bare om der er nogle, der har erfaringer med at gøre
det og gerne mht. Samsung SyncMaster 957P, som jeg overvejer at købe.

/Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-03 19:32

In article <brv1fs$27da$1@news.cybercity.dk>, DontUse@ThisAdress.Ever
says...
> Ikke uden videre, men det er ikke umuligt man kan få nogen skærme til at
> kunne mere end specs. angiver de kan - om de så har godt af det er svært
> at vide.

Det har ikke meget med tuning at gøre...

Du kan tune dit grafikkort ved at rode rundt med indstillingerne, men
du kan ikke tune en skærm. Du kan kun være heldig.

Fra : iddqd

Dato : 20-12-03 02:40

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det har ikke meget med tuning at gøre...
>
> Du kan tune dit grafikkort ved at rode rundt med indstillingerne, men
> du kan ikke tune en skærm. Du kan kun være heldig.

Det har da ligesåmeget med tuning at gøre som når du roder med
grafikkortet, medmindre du har loddekolben fremme og laver ændringer
direkte på kortet.

Om du stiller på ram hastighed eller på hvordan skærmen skal arbejde ved
at sende den et andet signal er da det samme, i begge tilfælde så beder
du din hardware om at gøre noget der ikke er specificeret fra fabrikanten.

I begge tilfælde kan man være heldig, og i begge tilfælde er der risiko
for at ødelægge noget!

Mvh

Bruno

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-12-03 11:44

In article <bs098v$h7j$1@news.cybercity.dk>, DontUse@ThisAdress.Ever
says...
> at sende den et andet signal er da det samme, i begge tilfælde så beder
> du din hardware om at gøre noget der ikke er specificeret fra fabrikanten.

En skærm nægter frekvenser den ikke er designet til, så hvis man kan
køre uspecificerede opløsninger på den, så kan den også klare dem.

De frekvenser der får lov at slippe igennem er dem man har åbnet for;
det er lidt lissom en firewall

Fra : Henrik P Jensen

Dato : 20-12-03 23:36

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> De frekvenser der får lov at slippe igennem er dem man har åbnet for;
> det er lidt lissom en firewall

Har man ikke åbnet for overclocking i grafikkort, når man i Nvidia's drivere
kan justere det, ligesom man kan i Windows eller evt powerstrip med skærmen?
Når det er for nemt at overclocke et grafik, hedder det så ikke længere at
overclocke/tune, eller gælder det - underligt nok - kun for en skærm?

/Henrik

Fra : iddqd

Dato : 21-12-03 01:51

Jesper G. Poulsen wrote:

> En skærm nægter frekvenser den ikke er designet til, så hvis man kan
> køre uspecificerede opløsninger på den, så kan den også klare dem.

Det skal du ikke taget for givet, der er skærme som ikke er beskyttet og
kan ødelægges af forkerte frekvenser. De fleste nyere skærme er dog
beskyttet, men det er ikke uden risiko at køre uden for specs!

mvh

Bruno

Fra : Henrik P Jensen

Dato : 21-12-03 02:06

> Det skal du ikke taget for givet, der er skærme som ikke er beskyttet og
> kan ødelægges af forkerte frekvenser. De fleste nyere skærme er dog
> beskyttet, men det er ikke uden risiko at køre uden for specs!

Hvad vurderer du risikoen? (jeg ved godt, det ikke er sådan lige til at
svare på generelt)

Jeg synes tit man hører om folk, der har brændt deres grafikkort af med en
lidt for optimistisk overclocking, men skærme har jeg egentlig aldrig hørt
er gået i stykker på denne måde.

/Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-12-03 12:06

In article <3fe4f19d$0$29354$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
nomail@nomail.com says...
> Hvad vurderer du risikoen? (jeg ved godt, det ikke er sådan lige til at

Med en moderne kvalitetsskærm?
- Forsvindende lille.

Fra : Henrik P Jensen

Dato : 21-12-03 02:17

> [...]

> kan ødelægges af forkerte frekvenser. De fleste nyere skærme er dog
> beskyttet, men det er ikke uden risiko at køre uden for specs!

Har også oprettet et emne om det korrekte navn for at overclocke skærmen i
dk.kultur.sprog

/Henrik

Fra : JK

Dato : 19-12-03 15:37

On Fri, 19 Dec 2003 14:30:39 +0100, "Henrik P Jensen"
<nomail@nomail.com> wrote:

> [...]
>Hz ved 1600x1200?
>
>Eller er det blot nogle forsøg, der lykkedes, men skærmen er brændt af efter

Du kan ikke overclocke en skærm. Eller du kan godt, men du bør ikke.

Hvis windows xp (eller 2000) genkender skærmen korrekt, ved systemet
hvad skærmen kan klare, og du får ikke lov til at skrue for højt op på
skærmen.

Af ovennævnte tal fremgår det, at jo højere opløsning, jo lavere
frekvens (når man ser bort fra de uofficielle 100 Hz for 1600x1200).

Jeg vil tro, at 85 Hz og 1280x1024 er meget passende. 85Hz er højt nok
til at være behageligt for øjnene. Med en CRT skærm bør det ikke være
lavere.

mvh

John

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-12-03 18:03

JK wrote:

> [...]

> Hvis windows xp (eller 2000) genkender skærmen korrekt, ved systemet
> hvad skærmen kan klare, og du får ikke lov til at skrue for højt op på

Jeg ved ikke hvad XP gør, men der er ikke noget galt i at læse
specifikationerne og finde ud af hvor meget skærmen kan klare.

Jeg havde fx engang en skærm, der var angivet til 1024x768 men ved at fifle
med X-opsætningen (Linux maskine) kunne den køre 1152x864 uden at gå over
specifikationerne (refresh rates og pixel rates).

--
Niels

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 19-12-03 18:38

"Henrik P Jensen" <nomail@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har overvejet at købe en Samsung SyncMaster 957P, som har:

<snip en masse>

Ja, du kan godt overdrive (det er vidst termen) skærme.

Jeg har f.eks. en Samsung755DF, der fra fabrikken er sat til at køre 85hz
ved 1024x768, men jeg har sat frekvensen op til 100hz vha. Entech
Powerstrip.

Indtil videre går det fint, men det kan være det går ud over skærmens
levetid (jeg har kørt med det i over 2 år uden problemer nu).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-12-03 19:34

In article <8HGEb.62713$jf4.3622819@news000.worldonline.dk>,
wesley@tiscali.dk says...
> Ja, du kan godt overdrive (det er vidst termen) skærme.

Ja, det er mere korrekt

Fra : Henrik P Jensen

Dato : 20-12-03 23:39

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Indtil videre går det fint, men det kan være det går ud over skærmens
> levetid (jeg har kørt med det i over 2 år uden problemer nu).

Undelig nok er det tilsyneladende væsentlig mere populært at overclocke
grafikkort end skærme, så enten er det bare tradition eller også er det mere
risikabelt med skærme.

/Henrik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-12-03 12:08

In article <3fe4cf1a$0$29416$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
nomail@nomail.com says...
> Undelig nok er det tilsyneladende væsentlig mere populært at overclocke
> grafikkort end skærme, så enten er det bare tradition eller også er det mere

Du får ikke bedre ydelse af at rode med skærmen. Og de fleste skærme
lader sig ikke tweake mere end til filtergrænserne (de filtre der
sorterer fejlfrekvenser fra).