Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til undervands optagelser med video
Fra : Henrik Z

Dato : 19-12-03 11:36

Hej

Jeg vil høre om der er nogle her i gruppen der kan hjælpe mig.
Jeg er ved at fremstille et undervandshus til mit video kamera ( digitalt
Sony video kamera), da jeg godt vil lave det meget kompakt er det vigtigt at
vide om jeg skal bruge vidvinkel, eller have monteret filter når jeg
optager.
Hvis der en eller flere der har nogle tips til undervands video, og hvordan
man skal konfigurere sit kamera mm, vil jeg meget gerne have denne
information til dette projekt.

PS: ved godt dette er en foto og ikke video gruppe.
Henrik Zebis
www.z-diving.dk
www.z-light.dk
mail@z-diving.dk
Fremstilling af dykker lygter mm

Fra : SB

Dato : 20-12-03 09:37

Hej

> [...]
> information til dette projekt.
>
> PS: ved godt dette er en foto og ikke video gruppe.

Hej Henrik

Skal du bruge det her i DK er det en fordel med vidvinkel på, da udsynet
ofte er begrænset til en 4 - 5 meter, og man kan så derfor lige så godt
udnytte det man kommer til at kunne se mere ude i siderne. frem for at have
en smalt udsyn fremad.

Jeg havde et *0.5 linse på mit gamle sony, kostede den gang omkring 500 kr.

Giver også det indtryk at der er langt bedre sigtbarhed end der rent faktisk
er når den kommer på.

Hvis du vælger at bygge dit eget hus, skal du lige sikre dig at der er lidt
plads/luft omkring kameraet, er huset for tæt på, kan det knibe for videoen
at komme af med den varme det afgiver, og linsen foran vil dugge til ret
hurtigt.
vær sikker på at linsen er så tæt på glasset som muligt, især hvis du
benytter vidvinkel.

Af funktioner du skal kunne, er kun tænd og sluk, såfremt at dit kamera
beholder de indstillinger du en gang hart sat efter hver tænd og sluk.

Sæt den til fuld vidvinkel, og resten på auto, dog, er der meget svæv i
vandet, kan det være en fordel at låse din focus, så den ikke stille skarpt
på det der er lige foran glasset.

Det med at bruge zoom er ikke noget der er nødvendig i DK og har heller
aldrig brugt det i udlandet, plejer bare at svømme lidt tættere på

mht filter gik jeg med planer om at sætte et grønfilter på, men da der ikke
var nogen fotohadlere der ville låne mig et, til at prøve mig frem, blev det
aldrig til noget, om det er nødvendig.... tjae det er vel en smagsag, jeg
kunne på en måde godt lide at vise forholdene som de rent faktisk er

Har du flere spørgsmål, så bare sig frem

/Søren