Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gode råd om konfirmationsfotografering øns~
Fra : Kim Østrup

Dato : 18-04-01 20:21

Hej alle

Er der nogen i gruppen der kan gi´ mig et par (eller flere) gode råd om
en fotosession af en konfirmation - ikke selve festfotograferingen, men
derimod billeder af konfirmand, familie og venner i og omkring kirken.
Konfirmanden vil være klædt i hvidt og kirken er ditto (ikke klædt. men
hvid .

Eksponering: Hvilken film er velegnet - her tænker jeg på
hastighed/hudtoner (der vil jo komme meget hvidt på billederne). Hvor
meget skal der ca. kompenseres. Hvad med brug af flash - skal kamera
eller flash kompenseres ?

Hvor er det bedst at foretage lysmåling. Spot i hoved med komp. eller 3D
matrix ?

Hvilket udstyr. Jeg har F100, F50, Sigma 28-70/2,8, Nikkor
75-300/4,5-5,6, SB-28, stativ? Skal stativet bruges - og er 28-70 godt
nok til portræt af pigen alene ?

Hvilke billeder må man bare ikke misse (udover gruppebillede,
konfirmanden alene og sammen med familien) ?

Jeg er jo primært til dyrefotografering og der er uværligt forskel på at
vente 6 timer på en hejre, for så at skyde den på velkendt terræn med
velkendte indstillinger, og så det at forevige en ung piges
konfirmation - den må bare ikke misse .

Al hjælp vil blive værdsat - også om spørgsmål jeg ikke har stillet -
det kan sagtens være noget jeg ikke er opmærksom på.

Hvis du ikke ønsker at gi´ mig gode råd her i gruppen, så er du også
meget velkommen til at sende gode råd direkte hjem til mig på mail
kim.gitte@bigfoot.com.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-04-01 15:38

Hej Kim

Hvis du har tænkt dig at fotografere under gudstjenesten og konfirmationen,
skal du lige være sikker på om præsten tillader det. Under alle
omstændigheder er det irriterende at skulle høre på spejlreflekskameraer,
motorfilmtræk (især hvis filmen løber ud, og den bliver spolet hjem), have
blitzlys i hovedet, og få spærret sit udsyn til alteret fordi fotografen
foran har rejst sig op.

Men ellers er det vel bare det gode råd, at fyre en hel film af på
konfirmanden med og uden forældre, slyngveninder. Finde gode baggrunde i og
omkring kirken, eller helt andre steder. Køre med høj eller lav blænde for
at styre dybdeskarpheden. Eventuelt afprøve unoder med modlysbilleder og
sådan. Det skulle være mærkeligt om ikke bare ét billede skulle blive årets
skud. Så må man bare håbe at offeret er i godt humør den dag, ellers kan det
være svært at få gode billeder af fjorten-årige.

mvh
Jørgen

Fra : Kim Østrup

Dato : 19-04-01 17:46

Jørgen Hess <joergen-hess@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:eLCD6.1312$Em3.7750@news.get2net.dk...
> Hej Kim

Hej Jørgen

> [...]
have
> blitzlys i hovedet, og få spærret sit udsyn til alteret fordi

Der må ikke fotograferes under gudstjenesten - kun med video - og det
gør jeg ikke

> [...]
kan det
> være svært at få gode billeder af fjorten-årige.

Et godt men også lidt let råd (svarer til at man på spørgsmålet om
hvordan man bliver millionær får svaret "arbejd meget"). Jeg vil helst
holde succesraten højere end 1 billede - tænk hvis det ene der misser

Har du ikke et par tekniske råd mere at supplere med - filmvalg,
lysmåling, evt. kompensationen når en hvid konfirmand står i en sort
port i en hvid kirke !!! Aaaahrrrrr..... der er så mange tekniske
spørgsmål.

Nå! Jeg kan jo også bare placere mig i en hæk og så skyde dem med
300mm´eren på blænde 5,6 og fillflash kompenseret med -1,7 når de går
fra kirken Så opdager de mig heller ikke.

Jeg selv holder mig en lille notesbog med mine noter om fotografering af
forskellige motiver. Eksempelvis hundefotografering: bl. 6,3 på 200 mm,
plus 2/3 ved helt sort hund - plus 1,3 hvis ret mørk, sørg for rum over
ører bag hale og foran snude, brug ej flash, neutral film Astia eller
gold royal, iso100 hvis portræt/opstillet - pas på logrende haler, gamle
hunde skal ha´ lukket mund, sørg for hele baggrunden er græs, lodret
underarm, fodrod lodret, begge øjne skal ses ved hovedfoto, ..... osv

Er det virkelig kun mig der laver sådanne huskere ?

> mvh
> Jørgen

Tak for hjælpen - mere ønskes selvfølgelig gerne (mer´ vil ha´ mer´)

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-04-01 18:45

> [...]
>
> Er det virkelig kun mig der laver sådanne huskere ?
>

> Tak for hjælpen - mere ønskes selvfølgelig gerne (mer´ vil ha´ mer´)

Hej Kim

Ja, jeg har aldrig været særlig flink til at notere tekniske detaljer
omkring billeder, og fotograferer egentlig ikke særlig meget. Alligevel
bliver jeg ofte spurgt om jeg vil fotografere ved selskaber. Så de må jo
kunne lide mine billeder.

Problemet ved fotograferingen ved og omkring kirken er faktisk begivenheden.

Som dyrefotograf er du vant til at vente i timer på det rigtige motiv, og du
er sandsynligvis den eneste i miles omkreds, ellers skjuler I jer så godt
for dyrene, at I heller ikke opdager hinanden - og det er godt nok.

Men, men, men - intet kan være mere forskelligt efter konfirmationen: I det
øjeblik vælter der 200 mennesker ud af kirken, konfirmanderne skal hilse på
hinanden med små hvin og skrig, der ligger muligvis telegrammer i våbenhuset
som åbnes, forældre og nærmeste familie kæmper for at komme hen og ønske
netop DERES barn tillykke.
Du behøver overhovedet ikke at skjule dig, du bliver ikke opdaget af ret
mange, samtidig står der 20-30 andre med fotografiapparater af enhver type.
Altså: Du skal være en pressefotograf der fotograferer her og nu, og lad
kammeraet køre så automatisk som muligt.
Efter ca. 10 minutter falder der så meget ro over gemytterne at du kan
begynde at optræde som reportagefotograf, hvor du har tid til at skifte
optik og lege med indstillinger, det bliver så en blanding af billeder som
de optrædende beder om at få taget og billeder, hvor du arranger
fotoopstillingen.
Du har nok ikke mere end en halv times tid, for der er jo allerede gået to
timer i kirken og folk bliver utålmodige, og de første kostbare, spontane
minutter forsvinder.

De rigtige portrætbilleder vil jeg ikke give gode råd om, andet end at de
bør tages før festen går igang. Konformationstøjet kan jo få en plet.

mvh
Jørgen

Fra : Kim Østrup

Dato : 20-04-01 21:00

Hej Jørgen

Du har så evigt ret - der bliver ikke meget tid. Og det er faktisk værre
end du har beskrevet det. Der er konfirmation både kl. 9.30 og allerede
igen kl. 11 - og jeg skal fotografere to unge mennesker lige efter den
der starter kl. 9.30 - så mens 150 mennesker mylder ud dukker 150 nye op
={

Tak for dine gode råd. Jeg har tænkt mig at lægge mig fast på en
"standard" indstilling, da jeg er blevet opmærksom på at der ikke er tid
til eksperimenter.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Torben

Dato : 19-04-01 23:03

Hej Kim.

Jeg vil give dig to eller tre simple råd, og ikke komme ind på en masse
teknik som jeg sandsynligvis ved have svært ved at forklare dig her.
Spotmåling: foretag den i andsigtet (måske to målinger - kommer an på vejr
og baggrund). Pas på strølys.
Hvis der er et helvedes solskind vil et gråkort være en stor hjælp.
På udendørs portrætter vil jeg råde dig til at køre på lav bl.tal (altså
stor bl.åbning.
Brug din fill-in flash til gruppebilleder og kør med moderat bl. ( 8 . 11.
16) eller der omkring.
Ang. filmvalg... En 200 iso film er et udmærket valg at bruge. Lad være med
at købe billige film i brugsen eller ved din købmand, men køb noget
ordentlig ved din fotohandler. Spørg ham eller hende tilråds. Lad være med
at spørge den nye elev i forretningen:).

Mvh.
2rben

Fra : Torben

Dato : 20-04-01 12:44

Lige en ting mere.... til portræt af konfirmant, gå ikke under 80mm. og da
SLET ikke under 50mm. Det vil du fortryde.

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 20-04-01 14:34

Torben wrote:

> Lige en ting mere.... til portræt af konfirmant, gå ikke under 80mm. og da
> SLET ikke under 50mm. Det vil du fortryde.

Øh. Jeg har set flere rigtig gode portrætter taget med vidvinkel - det
afhænger helt af situationen.

Martin

også klipper vi lige!

Fra : Kim Østrup

Dato : 20-04-01 22:03

Hej Martin

Dette er nok ikke et af dem )

http://the.imagining.home.att.net/Cathleen.jpg

(fylder 50 kb)

Fandt et link på rec.photo.equipment.35mm ifm. en tråd om hvorfor 135mm
kaldes et portrætobjektiv. Dette link er brugt som et eksempel på at
også en zoom på 18-35 kan bruges - men jeg synes nu ikke dette motiv ser
videre flatterende ud - men det er måske smag og behag

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Martin Bay Hebsgaard <martinbh@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Q1XD6.49920$o4.4049097@news010.worldonline.dk...

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 21-04-01 05:48

Kim Østrup wrote:

> Dette er nok ikke et af dem )

> http://the.imagining.home.att.net/Cathleen.jpg

Nej, det var noget af en forskrækkelse så tidligt på morgenen.

Men et portræt af konfirmanden, hvor ligesom stemningen og de andre
konfirmander er med i baggrunden - det kunne blive et godt billede. Man skal
jo prøve at fange stemningen.

Ihvertfald skal du have held og lykke med billederne og god konfirmation.

Hilsen,
Martin der selv tænker til bage på de tider hvor det første slips blev købt
for fatter penge - det var tider den gang.

Fra : Kim Østrup

Dato : 20-04-01 18:28

Hej Torben

Jeg har besøgt min lokale fotopusher og er blevet udstyret med Fuji
ISO200. Jeg håber lidt på en smule overskyet, da det bedste sted at tage
billede (en port for foden af tårnet) vil medføre at jeg vil blive ramt
af solens stråler lige i objektivet - det vil jeg jo allerhelst undgå

Spotmåling bruger jeg sjældent, men kan jeg "bare" måle lyset i ansigtet
og så bruge den eksponering - eller skal der kompenseres ? Jeg skal nu
også fotografere en ung mand (tillægsordre som vist ikke kommer i
hvidt, men ellers har jeg tænkt mig at placere hende foran en sort port,
så hun på sort baggrund bliver rammet ind af kirkens hvidkalkede mure.

Men hvad med den unge mand - ser det ikke for kedeligt ud at placere ham
op af en hvid mur - og med mørkt tøj dur det vel ikke i en sort port ?
Hvad med stående ved siden af en tuja (er det ikke det de
kirkegårdsplanter hedder) med kirkens hvide væg som baggrund.

Jeg tror jeg vil bruge min 28-70 indendørs (der skal gruppebilledet
tages) og så min 75-300 udendørs (medmindre regn) og med SB-28´eren på
konstant - evt. minus 1/3 - eller måske mere ?

Tak for dine gode råd - det er jo først på søndag, så har du flere
"golden corns", så .....

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 20-04-01 06:10

Hej Kim

Jeg har ikke erfaring i at tage billeder ved konfirmationer, men det jeg
ville gøre er følgende.

Tag ud til en dag - helst med sol og gerne på samme tid som konfirmationen
skal være.

Kik efter gode steder til at tage billeder. Find ud af hvor der er ens
belysning og hvor er der skygge og hvor er der sol. Jeg ville specielt finde
nogle skygge steder til gruppe billeder til portrætter er du mere frit
stilledet da du bedre kan bruge flash. Er der (usandsynligt) overskyet på
dagen er du mere frit stillet!

Undersøg baggrunden med forskellige objektiver også lidt væk fra kirken
f.eks. kan der være meget flot vegetation ved en kirke.

Til portrætter ville jeg bruge alt fra 28 til 200mm. Men simuler forskellige
situaioner ved kirken f.eks. hvad er bedst 35 mm tæt på eller 100 mm
længere fra eller 200 mm langt fra.

Noter ned i din notes bog så du kan huske det - og du ved præcist hvad du
skal.

Med hensyn til eksponeringer ville jeg være tryg med F100. Ellers skal du
selvfølgelig eksponerer efter den kære konfirmandinde gå evt. tæt på og lås
eksponeringen.

Jeg ville medbringe F100, 28-70, 75-300, SB-28 og stativ. Som film ville jeg
bruge en FUJI Reala 100.

Det jeg ville prioitere højest er nok et godt portræt, hernæst famile (far,
mor og søskende) og sidst vennerne. Kan I få præsten med på et billeder
sammen med pigen vil det jo være fint.

Martin

Fra : Kim Østrup

Dato : 20-04-01 17:58

Martin Bay Hebsgaard <martinbh@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:CFPD6.49308$o4.4005105@news010.worldonline.dk...
> Hej Kim

Hej Martin

Mange tak for dine råd - jeg besøgte kirken igår og har udset mig et par
steder der kan bruges. Det er allerede søndag, så den næste del af
forberedelsen består nærmest i at "beslutte" hvordan det skal køre på
søndag.

Tilliden til F100´erens lysmåling supplerer jeg dog med bracketing på
+/- 0,7, hvilket må være rimeligt da jeg har valgt at køre med
negativfilm (Fuji).

Jeg ved endnu ikke helt med stativet - det er lidt tungt og besværligt
at slæbe omkring med et par hundrede gæster - jeg bruger en Manfrotto
055 med en 229 på toppen - men det gi´r jo skarpere billeder.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Kim Østrup

Dato : 22-04-01 11:48

Hej alle rådgivere

Så er dagen overstået - og puha...

Det var utrolig hektisk og jeg fik stort set ikke tid til så meget som
at overveje noget af mere teknisk karakter. At få støvet motiverne
sammen foran kameraet og med en ordentlig baggrund med et par hundrede
mennesker omkring sog - der også gerne vil tage/ha´ taget billeder er en
ordentlig omgang.

Gruppebilledet gik meget nemt. Præsten dirigerede de unge håbefulde og
bortset fra et enkelt vindue i højre side var det vist ikke den største
udfordring - bare de alle har åbne øjne på bare 1 billede . Blænde 8
til 16 og objektivet på omkring 50mm.

Drengen fil jeg heldigvis lov til at fotografere efterfølgende i deres
egen have med familie osv (meget mere roligt), mens jeg fotograferede
pigen i og ved kirken med og uden præst og familie osv. Selvom solen
skinnede RIGTIG MEGET, så var det ikke særlig varmt i hvid kjole (altså
for konfirmanden , så det skulle gå lidt tjept udendørs. Så istedet
for stativ måtte jeg lidt ned i knæ.

Til enkeltportrætter udendørs har jeg kørt uden blits på bl. 2,8 og på
70mm - et par stykker dog på bl. 4,5 ca. 130mm - så må vi se.

I går aftes lå jeg skjult i ca. 1,5 time med f100 klar på stativet og
bare ventede på at to fisksehejre skulle lette og flyve forbi mig i
solnedgangens ualmindelige flotte lys - men de valgte skisme at flyve
den modsatte vej Men det på trods... Ja, så tror jeg mere det er
mig.

Tak for alle gode råd, jeg laver lige et indlæg når resultaterne
foreligger og indtil da krydser jeg fingre.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Torben

Dato : 22-04-01 13:52

Får vi nogle af billederne at se? :)

2rben

Fra : Kim Østrup

Dato : 22-04-01 18:39

Hej 2rben

Hvis ellers de er værd at vise frem så skal I nok komme til at se
dem.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Torben <fotografen@stamfoto.dk> skrev i en