Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indscanning af billeder - indstilling af s~
Fra : Jesper

Dato : 18-12-03 16:52

Hej.

Jeg skal til at indscanne mange gamle sort/hvide billeder.

Under indstillinger på min scanner har jeg bl.a. følgende muligheder for
Pixel Depth:

24-bit color

8-bit color

8-bit grayscale

1-bit black/white

Hvad i alverden skal jeg vælge for at opnå det bedste resultat?

Som udgangspunkt bliver billederne indscannet i 600 dpi - min scanner kan
desværre ikke højere.

mvh

Jesper

Fra : KNL DtP

Dato : 18-12-03 17:47

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal til at indscanne mange gamle sort/hvide billeder.

Så vælger du 8-bit grayscale. Det giver ingen mening at scanne dem i 24-bit
color, da det alligevel er 8-bit x 3 kanaler (Rød Grøn Blå). Så slipper du også
for at skulle kæmpe med at filtrere farvestikket fra.

Med 8-bit har du 256 trin til rådighed - fra helt kulsort til helt hvidt. Prøv
og tjek, om du kan scanne i 16-bit grayscale. Det giver pludselig 4096 trin, og
dermed mulighed for at få et stører dynamikområde. Hvis ikke, så er 8-bit
grayscale ganske fint.

Lige et ekstra tip: Hvis du skal scanne farvebilleder, så vælg 24-bit color og
til sort/hvid billeder 8-bit grayscale. De andre indstillinger er ikke særlig
brugbare, og effekten kan du ligeså godt lave i et billedbehandlingsprogram.
F.eks. kan 1-bit black/white kun indeholde to toner, nemlig sort *eller* hvid.
Selv et tekstdokument kommer til at se grimt ud.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-12-03 18:10

KNL DtP skrev:

> Med 8-bit har du 256 trin til rådighed - fra helt kulsort til helt
> hvidt. Prøv og tjek, om du kan scanne i 16-bit grayscale. Det
> giver pludselig 4096 trin

Er 16-bit ikke 65536 trin? (2 ganget med sig selv 16 gange).
4096 trin er mig bekendt det der svarer til 12-bit.

Madsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 18-12-03 18:36

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er 16-bit ikke 65536 trin? (2 ganget med sig selv 16 gange).
> 4096 trin er mig bekendt det der svarer til 12-bit.

Sorry, det var naturligvis 16-bit grayscale (eller color) jeg tænkte på.
Farvedybden på de 12-bit stammer fra RAW-filer.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk