Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
SP: Fastlåsning af flash-lys på Nikon-kame~
Fra : CP

Dato : 18-12-03 14:44

Hej Gruppe

Er der nogen, der kan hjælpe mig med et svar på - eller med en link til lidt
læsestof om - dette spørgsmål:

Som Canon EOS3-bruger har jeg mulighed for at fastlåse blitz-lyset efter et
prøveskud, hvorefter kameraets lysmåler - i hvert fald i princippet, og det
virker temmelig tit ret godt - måler det omgivende lys. Resultatet er flot
udfyldningsblitz både ude og inde.

Kan Nikon noget tilsvarende. Jeg mener at vide, at med den nye Nikon SB800
blitz på Nikon D2H er det muligt. Men er det også muligt med F-100 eller med
F5?

Når jeg spørger, er det fordi jeg ligger inde med nogle gode
Nikon-objektiver og en Metz-blitz, som jeg kan bruge til Nikon (incl. alle
nutidige belysnings-systemer), mens jeg er noget ringere stillet med hensyn
til Canon-objektiver. Så jeg overvejer såmænd at gøre det modsatte af næsten
alle andre - skifte fra Canon til Nikon.

Med venlig hilsen og god jul til alle

Carsten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-12-03 21:25

"CP" skrev
> [...]
SB800
> blitz på Nikon D2H er det muligt. Men er det også muligt med F-100

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men har du en anstændig blits
med 3-4 arbejdsområder, kan du nemt lave udfyldningslys
med alle kameraer. Hvis man vel at mærke kan indstille eller
bare aflæse blænden...

> [...]
næsten
> alle andre - skifte fra Canon til Nikon.

Som at skifte mellem Nissan og Toyota...
Det er noget religiøst. Hvis usenet havde eksisteret i
70'erne, havde diskussionen været præget af
Zenith og Petri. Mange "opgraderede" til Petri selvom det som
fagmand var svært at se fornuften i det.
Jeg kan godt li' at du har optikkerne og vælger kamera
efter det. I stedet for at købe et kamera til 10.000,00
og sætter en 25,00 kr optik på.
De fleste elsker vel Canon fordi den pt. er billigst?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : CP

Dato : 22-12-03 21:09

Hej Peter

Tak for dit svar.

Jeg er vældig glad for både Nikon og Canon og har i flere perioder brugt
begge dele samtidig - således også i et vist omfang nu.

Du ar nok ret i, at mange vælger Canon for tiden af hensyn til prisen. Men
jeg tror også, der er andre grunde. Nogle vægter jo bestemte features frem
for andre - både når de vælger bil og når de vælger kamera.

Canon har p.t. - når vi taler filmbaseret fotografi, det digitale ved jeg
ikke ret meget om - nogle klare funktions- og betjeningsmæssige fordele som
f. eks. hurtigindstillings-hjulet på bagsiden, hvormed du kan kompensere
belysningen langt hurtigere end med Nikon. Ligeledes er blitz-systemet med
transmitteren langt mere brugervenligt end Nikons system med en blitz på
kameraet til at styre de andre tilsluttede blitzer.

Og for fotografer med brug for teleobjektiver kan det være en både vægt- og
prismæssig fordel, at der på Canon kan bruges teleconverter med
autofokus-funktion uden at der skal købes specielle objektiver - Nikons
nuværende convertere kræver S- eller I-objektiver.

Omvendt er Nikon for mig forbundet med en meget, meget høj grad af
stabilitet, og hvis man ikke bruger de nye G-objektiver er Nikons kameraer -
i hvert fald en del af dem - for mig meget nemmere at bruge ved manuelle
indstillinger. De ting sætter jeg stor pris på. Og så er det altså billigere
at købe et nyt eller brugt Nikon-hus end at udskifte en flok ret gode
objektiver.

Men jeg beholder nu nok begge systemer. Der kan jo også komme nogle gode
tilbud på Canon-objektiver hen ad vejen, og det er alligevel stort set
umuligt at sælge et brugt EOS3, selv om prisen er lavt sat.

mvh. Carsten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-12-03 15:49

"CP" skrev
> Jeg er vældig glad for både Nikon og Canon og har i flere perioder
brugt
> begge dele samtidig - således også i et vist omfang nu.

Sjovt nok er hverken Nikon eller Canon nogensinde blevet
berømmet for kvaliteten. Det var "det pressefotografer brugte"
Nikon førte an med F og F2 som begge kunne bruges som hammer
i en snæver vending. Canon fostrede så F1 (!) men den blev aldrig
lige så populær som Nikons, selvom det faktisk var et bedre kamera.

> [...]
frem
> for andre - både når de vælger bil og når de vælger kamera.

Det med features tror jeg først spiller ind ved det tredje
kamera. De to første er lærepenge.

> [...]

Nikons
> nuværende convertere kræver S- eller I-objektiver.

Begge dele gode argumenter. Men det er sjældent noget man opdager
før man har langet pengene over disken.

> [...]
billigere
> at købe et nyt eller brugt Nikon-hus end at udskifte en flok ret gode

Absolut. Men pas nu på at du ikke havner i "dette hus kan
desværre ikke fungere med denne serie objektiver" -fælden.

> [...]
> tilbud på Canon-objektiver hen ad vejen, og det er alligevel stort set
> umuligt at sælge et brugt EOS3, selv om prisen er lavt sat.

Bare vent til en eller anden udråber en serie til "helt uanvendelig"
så plejer priserne at droppe drastisk.