åben router, mere end een computer og samt~
Fra : Henrik Paludan-Mørk

Dato : 18-04-01 21:07

Ok, så kald mig avanceret.. og forvirret *G*

Jeg har bestilt en 512/128 hos TDC og opgivet åben routerkonfig.
Der er i alt 5 maskiner i ejendommen der skal på linjen, og een af dem er en
server.
Hos TDC kan jeg læse i specs, at når routeren den er åben, sættes den op, så
der ydes DHCP fra routeren i adresserummet 192.168.1.2 / 255.255.255.252.
Det er da kun een pc, hva?
Routeren selv hedder 192.168.1.1 på indersiden af nettet. Det er så gateway.
Fint nok.

Men hvordan får jeg så de andre maskiner på ? udvider jeg simpelthen
konfig'en i routeren til at være 192.168.1.x / 255.255.255.0?
Hvordan kan routeren derefter vide, hvilken af disse adresser, der er target
for indkommende web/ftp-requests? Jeg er forvirret.. er der nogen der kan
hjælpe, please? Jeg forestiller mig at køre noget dyndns, nemlig.

Hjæælp?

Venlig hilsen,
Henrik PM

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-04-01 22:40

On Wed, 18 Apr 2001 22:07:09 +0200, Henrik Paludan-Mørk wrote:
> [...]
>der ydes DHCP fra routeren i adresserummet 192.168.1.2 / 255.255.255.252.

Ja.

> [...]
>
>Men hvordan får jeg så de andre maskiner på ? udvider jeg simpelthen
>konfig'en i routeren til at være 192.168.1.x / 255.255.255.0?

Du ændrer den til "lukket" konfiguration (frygteligt dårligt navn)

Åben config betyder 1-1 NAT, lukket config betyder mange-1 NAT, hvor
man så kan lave port forwardings.

>Hvordan kan routeren derefter vide, hvilken af disse adresser, der er target
>for indkommende web/ftp-requests?

Det konfigurere du.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jacob

Dato : 19-04-01 18:26

Vil det sige at man skal bestille en "lukket" konfiguration for at have mere
end 1 computer sluttet til routeren ???

Er der stadig mulighed for at gå ind og ændre i routeren hvis man bestiller
en "lukket" konfiguration ?

Jacob :)

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-04-01 20:57

On Thu, 19 Apr 2001 19:25:31 +0200, Jacob wrote:
> [...]

Ja.

>Er der stadig mulighed for at gå ind og ændre i routeren hvis man bestiller

Ja.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jacob

Dato : 19-04-01 23:00

Tak for svaret :) :)

Fra : Erik Vestergaard

Dato : 20-04-01 06:18

> Ja.

> Ja.

Kan godt være jeg misforstår noget, men jeg har da lige fået installeret en
åben konfiguration, med DHCP, der uddeler fra 192.168.1.6 til
192.168.1.254. Jeg har en hub med 4 -6 maskiner tilsluttet. Det går da fint?
Mvh Erik

Fra : Cyberdog

Dato : 23-04-01 15:09

Jeg er også forvirret, jeg bruger også "åben" og min smider også bare ip'er
ud til de forskellige maskiner (4 ialt) og der er ingen problemer..

CD