Hund piver
Fra : Thomas V.

Dato : 18-12-03 12:40

Jeg har en labardor. Der er ingen problemer, når den skal være alene
hjemme, men når jeg er hjemme og jeg måske lukker ham ud i baggangen
(hans plads, når jeg ikke er hjemme) eller han går rundt uden
opmærksomhed, så begynder han at pive, til tiden er det meget højt.
Er der nogle af Jer som kan forklar det og måske kan hjælpe med en
løsning

Fra : Firstname Lastname

Dato : 18-12-03 13:10

Thomas V. wrote:
> [...]
> opmærksomhed, så begynder han at pive, til tiden er det meget højt.
> Er der nogle af Jer som kan forklar det og måske kan hjælpe med en
Mit gæt er at han piver fordi han plejer at få noget ud af det. Prøv at
ignorere piveriet så vil han sikkert holde op. De første par dage kan det
godt blive forværret men bliv bare ved med at ignorere ham.

Husk iøvrigt at en labbe er en brugshund, så sørg for at han bliver
aktiveret 1-2 timer om dagen. Gerne med spor.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-12-03 13:58

"Firstname Lastname" <name@company.com> wrote in message

> Husk iøvrigt at en labbe er en brugshund, så sørg for at han bliver
> aktiveret 1-2 timer om dagen. Gerne med spor.

Jeg er helt enig i din løsning. Kunne dog godt tænke mig at vide hvorfor du
lige skriver spor?! En Labrador er en jagthund... De er fremavlet til at
"retrieve" (at nogen så ikke har det så meget i sig er noget andet) så det
optimale ville jo være apporteringer, søg osv. Spor er dog også godt da de
virkelig skal bruge hovedet, det er bare vigtigt, hvis hunden har glæde ved
apport, også at gøre det!

Rinnie

Fra : Firstname Lastname

Dato : 18-12-03 14:25

Rinnie Ilsøe wrote:
> [...]
> det optimale ville jo være apporteringer, søg osv. Spor er dog også godt
> da de virkelig skal bruge hovedet, det er bare vigtigt, hvis hunden har
Spor er godt og afstressende for alle hunde, derfor anbefaler jeg det altid.
Næsten alle hunde elsker at gå spor hvis de får lov og de bliver meget
trætte. Søge øvelser er også gode. Faktisk er alle øvelser hvor hunden
bruger næsen gode.

Apportering kan godt virke stressende på nogle hunde. Hundene kan komme
"helt op og ringe" og have svært ved at falde ned igen. Nogle hunde går
helt ud af deres god skind bare de ser en bold.. En hund bliver ikke træt
på samme måde når de apporterer for det handler mest om at løbe.

Fra : Mars

Dato : 18-12-03 14:37

> [...]
> helt ud af deres god skind bare de ser en bold.. En hund bliver ikke træt
> på samme måde når de apporterer for det handler mest om at løbe.

Det er da meget muligt, hvis du mener at apportere er det samme som at kaste
en bold.!!

Skal en hund blive en god apportør, kaste man ikke sin emner for hunden (kun
i starten som hvalp)

Hvis du gemmer div duer/ænder ude i terrænet skal han både løbe og bruge sin
næse.

Ms

Fra : Firstname Lastname

Dato : 18-12-03 14:39

Mars wrote:
> [...]
> (kun i starten som hvalp)
> Hvis du gemmer div duer/ænder ude i terrænet skal han både løbe og bruge
Helt enig. Men mange langt de fleste hundeejere træner apport ved at kaste
en bold i haven.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-12-03 14:57

> Helt enig. Men mange langt de fleste hundeejere træner apport ved at kaste
> en bold i haven.

Ja, okay, kan godt se det var lidt tvetydigt... Det jeg mener er alt fra
dirrigering til frit søg, vand-apport, markeringer osv. Hunden skal selvf.
lige trænes op i det før den kan det, men selve træningen er jo også genial
for hunden!

Rinnie

Fra : Winther

Dato : 18-12-03 14:41

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse

..

> Hvis du gemmer div duer/ænder ude i terrænet skal han både løbe og bruge
sin
> næse.

Det vil jeg da kalde for søgearbejde, og det stresser ikke så nemt som
apportering.

Vh. Winther

Fra : Pwh

Dato : 18-12-03 14:37

Firstname Lastname wrote:

> [...]
> hunde går helt ud af deres god skind bare de ser en bold.. En hund
> bliver ikke træt på samme måde når de apporterer for det handler mest

Det er også Tysons problem mht apportering, han har udviklet sig til noget af
en 'boldnørd' hvor han faktisk ikke ænser andet end mig og den ski.. bold hvis
jeg har den med ned på engen. Jeg må simpelthen rationerer det med bolden så
den kun kommer med hver anden gang vi går tur på engen.
Det ville da værer rart med nogle konstruktive forslag til sporarbejde som man kan
lave hjemme i haven. Jeg bruger ind imellem den med at smide noget spiseligt ud på
plænen som Tyson så skal fise rundt og finde, det hygger han sig også fint med.

/Jens

Fra : Firstname Lastname

Dato : 18-12-03 15:08

Pwh wrote:
> Det ville da værer rart med nogle konstruktive forslag til sporarbejde som
> man kan lave hjemme i haven.
Jeg går spor på følgende måde.

* Kog noget lever i gryde. (Det lugter fælt.)
* Skær leveret i små bider og fyld vandet på en flaske.
* Lav et lille hul i proppen.
* Gå ud i haven og find vindretningen. Det er vigtigt at du har viden i
ryggen.
* Tør føderne godt af på græsset, læg et par leverstykker der hvor du
tørrede dem af og hæld godt med leversaft ud. Nu skal du så gå i en lige
linie og dryppe levervandet mellem benene. Hver 2-3 meter ligger du et
leverstykke på sporet. Det er en god ide at slæbe føderne hen af jorden.
Slut sporet af med at tørre føderne grundigt af og hæld masser af levervand
plus en bunke (en god håndfuld) leverstykker der hvor du tørrede føderne
af. Første spor skal være ca. 10 meter og bruge ca. 1/2 liter levervand.
* Gå et par skridt væk og læg et spor mere.
* Det er vigtigt du ved hvor sporet ligger. Brug eventuelt nogle
markeringer, eller sigt efter nogle træer.
* Hent hunden. Den skal helst have en sporsele på og ihverfald en lang line.
Jeg bruger en 8 meter lang flexline.
* Hvis hunden starten af sporet og sig "spor".
* Lad hunden arbejde selv. Du skal være 2-4 meter bag ham i starten.
* Hvis han går af sporet så skal du bare stoppe og og vente til han finder
det igen. Hvis den er helt galt kan du vise ham sporet igen.
* Når han kommer frem til slutningen af sporet roser du ham stille og
roligt.
* Gentag med spor #2.

Med tiden skal du gøre sporet længere 50-100 meter, gøre levervandet
tyndere, lave sving og knæk, krydse over stier. Hunden kan godt gå 1-2
meter ved siden af sporet men det gør ikke noget (med mindre du er til
konkurence). Pas på med at gøre det for svært for hunden. Når du skifter
bund (hvis du går i skoven i stedet for en mark) så start med et let spor.
Mine hunde går i dag 2-300 meter spor i skoven over skovstier og med knæk på
sporet på 1/2 liter meget tyndt lever vand.

Der findes 100 måder at gå spor på ovenstående er ret simpel. Eneste ulempe
er at kogt lever ikke lugter ret godt.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-12-03 15:31

"Firstname Lastname" <name@company.com> wrote in message

<snip godt indlæg om spor for begyndere>

Tak for et godt indlæg! Det er noget vi vil kaste os ud i at lege lidt med
for hyggens skyld!

Rinnie

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-12-03 15:53

> Der findes 100 måder at gå spor på ovenstående er ret simpel. Eneste
ulempe
> er at kogt lever ikke lugter ret godt.

Kan du anbefale nogle steder at læse mere om det? (Helst på nettet, da jeg
lider af glem-at-aflever-biblioteksbøger-itis)
Og hvor tidligt kan man begynde at lege spor med hunden?

/Nygaard

Fra : Firstname Lastname

Dato : 18-12-03 17:11

Keld Nygaard wrote:
> Og hvor tidligt kan man begynde at lege spor med hunden?
Helt fra lille. Min yngste hund gik sit første spor da hun var 12 uger. Der
skal naturligvis være lettere til en hvalp.

En stor fordel ved spor er at hunden ikke skal lære det. De kan det fra
natures side.

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-12-03 17:29

> Kan du anbefale nogle steder at læse mere om det? (Helst på nettet, da jeg
> lider af glem-at-aflever-biblioteksbøger-itis)
> Og hvor tidligt kan man begynde at lege spor med hunden?

HEjsa Keld

prøv at kigeg på det her link http://www.pimpernels.dk/
under artikler der kan du se hvor ung en hund½ kan være når den går spor

Mvh MArtin

Fra : Pwh

Dato : 18-12-03 16:36

Firstname Lastname wrote:
> Jeg går spor på følgende måde.

---klip---
lang og god vejledning
---klip---

Den form for sporarbejde kræver jo nogen plads uden andre hunde.
Det er lidt svært for mig at finde her hvor jeg bor, og da jeg ikke har
bil kan jeg ikke rigtigt tage Tyson med ud i en skov.
Jeg tænkte mere på noget sporarbejde man kunne lave i haven, men der kan
jeg vel bruge det samme princip i mindre målestok ;)

/Jens

Fra : Winther

Dato : 18-12-03 16:43

"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> sporet på 1/2 liter meget tyndt lever vand.
>
> Der findes 100 måder at gå spor på ovenstående er ret simpel. Eneste

Hvorfor gøre det så besværligt. Køb en dåse hundemad, hæld lidt ud hvor du
starter. Tør fødderne af i det og begynd at gå. I starten skal det være
ligeud spor og ikke så langt. Glem alt om lang sporline i starten, men lav
det helst i medvind. For enden af sporet lægges resten af maden. Denne
metode er velegnet til aktivering/hyggespor. Man får et jævnt sporsøg, og
sværhedsgraden øges nemt. Husk din hunds lugtesans er bedre end du tror.

Vh. Winther

Fra : Pwh

Dato : 18-12-03 16:52

> [...]
> resten af maden. Denne metode er velegnet til aktivering/hyggespor.
> Man får et jævnt sporsøg, og sværhedsgraden øges nemt. Husk din hunds

Hæ, nu vælter det jo ind med gode forslag, tak skal du have.
Er det ok hvis jeg har sko på fødderne inden jeg jokker i hundemaden,
det klistrer altså sådan mellem tæerne bagefter, og kilder når Tyson vasker det af

/Jens

Fra : Winther

Dato : 18-12-03 17:00

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er det ok hvis jeg har sko på fødderne inden jeg jokker i hundemaden,
> det klistrer altså sådan mellem tæerne bagefter, og kilder når Tyson

Kom til at tænke på nylavet kolort og bare fødder en varm sommerdag, ja der
skulle ikke så meget til at fornøje før i tiden.....Jo, så lad gå da med
skoene.

Vh. Winther

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-03 09:47

On Thu, 18 Dec 2003 16:43:15 +0100, "Winther"
<Falk-Petersen@tele2sletadsl.dk> wrote:

>Hvorfor gøre det så besværligt. Køb en dåse hundemad, hæld lidt ud hvor du
>starter. Tør fødderne af i det og begynd at gå.

Æeh... skal jeg jokke rundt i hundemaden?
Det lyder lidt uæstetisk. *G*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Holm

Dato : 18-12-03 15:13

> [...]

spiseligt ud på
> plænen som Tyson så skal fise rundt og finde, det hygger han sig også fint

Hej Jens .

Her får du lige et par idéer til "spor arbejde" i haven , at smide noget
spiseligt er ikke spor men søg !
Spor kan du evt lave sådan : Put rå lever i en nylonstrømpe el. andet ( jeg
ved ikke lige hvor mange mænd der ligger inde med nylonstrømper )...træk
så et spor , læg evt . godbidder med mellemrum på sporet = belønning , og en
stor belønning ved sporets ende . Husk altid hvor sporet præcist er .
Går hunden for hurtigt så snak roligt til ham for at få ham ned i tempo ,
Du kan også gå et spor hvor du selv tager små skridt , og igen lægger
godbidder i dine egne fodspor med mellemrum , og igen en belønning til slut
, sporet må gerne blive ½ - 1 time gammelt før du bruger det .
Desuden kan der på alle spor lægges genstande ud , feks træpinde med din
duft ( fra hænder ) og her skal du huske at belønningen skal være særlig
stor , når hunden enten markerer genstanden eller endnu bedre tager den i
munden. Stor ros stor godbid !
Hav line på hunden under sporarbejde , den skal helst ikke flakke fra side
til side , men følge sporet meget effektivt!

Du kan vælge at lave et spor der går ligeud , i første omgang , derefter kan
du lave vinkler på!
At gå spor er virkelig sjovt for de fleste hunde , og når de først har
fundet fidusen i det , så skal du se en meget energisk og glad hund !

Held og lykke !

Hilsen Holm

Fra : Pwh

Dato : 18-12-03 16:40

> Hej Jens .
>
> Her får du lige et par idéer til "spor arbejde" i haven , at smide
> noget spiseligt er ikke spor men søg !

Jeg skammer mig straks ;)

> Spor kan du evt lave sådan : Put rå lever i en nylonstrømpe el. andet
> ( jeg ved ikke lige hvor mange mænd der ligger inde med nylonstrømper

Arh, man er vel gammel bankrøver

---klip---
en god beskrivelse der er blevet gemt.
---klip---

> Held og lykke !
>
> Hilsen Holm

Hvordan så når der ligger sne, er det godt at gemme noget nede i sneen.

/Jens