Miav Miav Miav - katteadfærdsspørgsmål
Fra : Gitte Andreasen

Dato : 18-12-03 11:38

Her den sidste månedstid har min ene kat miavet meget mere end normalt.
Han har en ynglingsmus, som han slæber rundt i hele lejligheden og
miaver højlydt med den i munden, og han lægger musen forskellige steder
og sidder og kigger på den og miaver meget hjerteskærende af den.
Ofte smider han også musen ved siden af mig, og jeg tager den og kaster
den, hvorefter han stormer efter musen og "fanger" den. Så tager han
musen op igen og smider den i nærheden af mig igen.
Nogle gange går han også rundt uden musen og miaver. Jeg tror han leder
efter den, så jeg finder musen til ham, og der bliver enten ro, eller
han tager musen i munden og går rundt og miaver med den eller leger med
den.
Jeg har mærket efter om han har ondt nogle steder, men han lader ikke
til at fejle noget.
Hvis han ikke havde været en han, og ikke en kat, ville jeg have troet
at han havde været en hun-hund med hvalpenykker. Den mus er næsten med
ham overalt. Og kun den mus, som efterhånden er temmelig slidt.

Jeg er tilbøjelig til at tro at han vil fortælle et eller andet... hvad
er det han vil? Skal jeg være bekymret? Er det forkert at jeg kaster
musen igen - skal jeg betragte den som en gave?

Med venlig hilsen
Gitte Andreasen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Katrine Nederby

Dato : 18-12-03 12:17

"Gitte Andreasen" <laraKATTE@BAKKElara.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er tilbøjelig til at tro at han vil fortælle et eller andet... hvad
> er det han vil? Skal jeg være bekymret? Er det forkert at jeg kaster
> musen igen - skal jeg betragte den som en gave?

Hej Gitte.

Jeg tror, det keder ham lidt at lege alene.
Det er ikke forkert, at du kaster musen igen Jeg har to katte, der
elsker at apportere legetøj, og det er ikke unormal adfærd hos katte.

Har du kun ham? Måske har han lyst til at få en legekammerat
Han er kastreret, ikke? Ellers kan det også være hormoner, der plager ham og
gør ham rastløs.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Katrine Nederby

Dato : 18-12-03 12:33

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg har to katte, der elsker at apportere legetøj, og det er ikke unormal
adfærd hos katte.

Jeg har lige lagt lidt billeder i mit album (mappe: Apport) af een af mine
kattes apporteren. Hun elsker simpelthen den leg :

Fra : Jane

Dato : 18-12-03 13:00

Katrine Nederby skrev i

> Jeg har lige lagt lidt billeder i mit album (mappe: Apport) af een af
> mine kattes apporteren. Hun elsker simpelthen den leg :

hun er sørme varieret i sit valg af legetøj
min holder sig til hasselnøddekerner og hårelastikker
- forudsat hun ikke kan nå mit ur altså...

Jane

Fra : Gitte Andreasen

Dato : 18-12-03 13:11

Hej Katrine

Jeg har 2 katte, de er brødre og er begge kastrerede.
Men hans bror er en meget rolig kat, og han gider ikke rigtig lege med
ham, så ja måske keder han sig lidt. Hans bror vil bare sove og ligge på
skødet og blive kælet for - undtagen hvis jeg har en avis eller en
papkasse liggende, så bliver den flået af begge 2 - pragtfuldt legetøj i
øvrigt (men kræver megen oprydning bagefter).
Hans bror bliver sur på ham når han vil lege og giver ham bare bank
istedet for at lege med ham.
Derfor leger jeg også med ham og hans mus hver gang han kommer :)
Han vil nok altid være en stor killing og meget legesyg. De er 4 år
gamle begge 2.

Gitte

Fra : Jane

Dato : 18-12-03 12:17

Gitte Andreasen skrev i <news:3fe183815233d@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> Ofte smider han også musen ved siden af mig, og jeg tager den og kaster
> den, hvorefter han stormer efter musen og "fanger" den. Så tager han
> musen op igen og smider den i nærheden af mig igen.

den leg elsker min kat også
jeg tror han er legesyg

Jane

Fra : Stine Hilskov

Dato : 18-12-03 12:53

Hej Gitte.

Min Katja er også vild med at løbe rundt med ting i munden, hun leger selv
med det eller også skal jeg kaste.
Hun er også god til ar stjæle mine ting, hvis hun kan have det i munden.

Det er bare en leg og det er helt normalt.
Jeg har haft 2 katte samtidig, og de gør det alligevel begge to.

Hilsen Stine

PS. Jeg synes det er godt klaret Katrine, at din kat kan have en
bordtennisbold i munden. Det kan min ikke, men den ville gerne!

Fra : Katrine Nederby

Dato : 18-12-03 13:01

"Stine Hilskov" <stine.nordlundSLET@DETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> PS. Jeg synes det er godt klaret Katrine, at din kat kan have en
> bordtennisbold i munden. Det kan min ikke, men den ville gerne!

Det kunne hun næsten heller ikke *gg* Prøv at se dette billede, hvor hun
afleverer den : http://home1.stofanet.dk/beydana/Dekatten/bordt2.jpg
Hun måtte pære til den med poten tre gange. Men bæres, det skulle den altså
Og hun fik lov nogle gange, inden jeg gemte bolden væk. Jeg var bange
for, at den pludselig skulle sætte sig fast i hendes gab *gys* Kunne lige se
det ske, når jeg ikke var hjemme.

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-03 15:59

> [...]

> den, hvorefter han stormer efter musen og "fanger" den. Så tager han
> musen op igen og smider den i nærheden af mig igen.

Min Dizzy er også legesyg - hun har bolde og pelsmus i forskellige
størrelser og det forskellige bliver slæbt rundt på, kastet, rusket,"dræbt",
gemt og "dræbt" igen De seneste dage har det store hit været et
stykke sammenkrøllet kraftigt gavepapir - det er med i sovekassen,
med "til bords" ved madskålen osv

Når jeg har været hjemmefra i nogle timer, så ligger der typisk en
håndfuld mus klar til leg indenfor døren og om morgenen ligger der
tit 3-4 mus klar i min seng

Min Mimi, som er ældre, har aldrig været legesyg i samme grad
- hendes yndlingsleg er at lege "farlig kat" i vasketøjsposen, eller i det
geniale eukanuba mini-telt som vi fik for nylig.

Begge katte gør opmærksom på når de er legetrængende, enten
ved at komme slæbende med legetøjet, ved at miaue højlydt.
--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk