Validerings problem
Fra : Christian

Dato : 17-12-03 18:25

Hejsa NG,

Jeg vil validere min side (www.fun-online.tk) og har et problem.
Når jeg bruger denne doctype virker det fint.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Men når jeg bruger denne
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

viser siden ikke rigtig noget (eksempel
www.funonline.frac.dk/aragorn.html)

Hvad gør jeg galt?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-12-03 19:18

"Christian" <SphinX@mail-online.dk> skrev

> [...]
>
> Men når jeg bruger denne
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Det er ikke nok at sætte doctype. Du skal også definere, hvilket alfabet
brugerens browser skal anvende. Se her, hvordan (med hvilke koder) sidens
head skal opbygges:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp#basal

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Christian

Dato : 17-12-03 19:38

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> brugerens browser skal anvende. Se her, hvordan (med hvilke koder) sidens

Tak for dit svar, men det er ikke problemet, det har jeg gjodt lokalt. Tjek
kilde-koden på den side jeg viste som eksempel.

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-12-03 21:27

"Christian" <SphinX@mail-online.dk> wrote in message

> Tak for dit svar, men det er ikke problemet, det har jeg gjodt lokalt.
Tjek
> kilde-koden på den side jeg viste som eksempel.

Jeg kan ikke lige se det. Er du sikker på, at du har en sådan linie med:
<head>

mvh
Preben

Fra : Christian

Dato : 17-12-03 21:30

Preben Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Tjek
>
> Jeg kan ikke lige se det. Er du sikker på, at du har en sådan linie med:

Nææ det fik jeg vist ikke uploadet Men har lavet det lokalt, uden nogle
ændringer.

Fra : Christian

Dato : 17-12-03 21:33

> [...]
> Tjek
>
> Jeg kan ikke lige se det. Er du sikker på, at du har en sådan linie med:

Har lige testet det i min opera, og der virker den. Men den _skal_ bare
virke i IE.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-03 00:50

"Christian" <SphinX@mail-online.dk> skrev

> Har lige testet det i min opera, og der virker den. Men den _skal_ bare
> virke i IE.

Den linje, Preben nævner, er essentiel for at siden skal kunne validere.

Hvis det er et projekt, der skal på Nettet, er IE ikke nogen god målestok
for, hvordan det virker. IE er ikke specielt god til at overholde de af W3C
anbefalede standarder. Mozilla/Netscape eller Opera er meget bedre.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-03 22:59

Christian skrev:

> Når jeg bruger denne doctype virker det fint.
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Quirks mode.

> Men når jeg bruger denne
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Standard mode

> viser siden ikke rigtig noget (eksempel
> www.funonline.frac.dk/aragorn.html)

Prøv at pudse Mozillas DOM inspector på siden. Du har defineret
overflow: hidden; på body - og da alt indhold i body er
positioneret absolut, og dermed ikke påvirker højden af body,
bliver den beregnede højde af body 0px. Overflow sørger så for at
skjule hele siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 18-12-03 07:47

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> positioneret absolut, og dermed ikke påvirker højden af body,
> bliver den beregnede højde af body 0px. Overflow sørger så for at

Så jeg skal altså fjerne owerflow: hidden;?

Tak for din hjælp.

Fra : Lars Olesen

Dato : 18-12-03 15:08

Bare et nysgerrigt spørgsmål. Hvorfor har du spærret indholdet inde i en
boks på midten af siden? Og hvorfor bruger du javascripts til at
udskrive noget af indholdet?

Din side har nogle gode intentioner med alle elementer i forskellige
div-tags og ingen brug af tabeller, så er det da ærgerligt, at du bruger
javascripts, som gør siden mere utilgængelig.

Jeg har haft fornøjelse af at bruge Opera til at tjekke hvor tilgængelig
min side er. Den har nemlig en feature, der gør, at man kan se siden i
noget der ligner en telefonting (som ikke understøtter så meget). Klik
på shift + F11. Hvis din side er pæn heri, er din side nogenlunde
tilgængelig, og så må du lave den smuk i browseren bagefter.

--
Lars Olesen
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk

Fra : Christian

Dato : 18-12-03 15:22

Lars Olesen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> på shift + F11. Hvis din side er pæn heri, er din side nogenlunde
> tilgængelig, og så må du lave den smuk i browseren bagefter.

Jeg bruger Javascript da jeg har xp home edition og Apache virker ikke der.
Men siden ser ud som den skal i Opera, men skal virke i IE.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-03 09:53

Christian skrev:

> Så jeg skal altså fjerne owerflow: hidden;?

Jep. Det er muligt at du også vil kunne få det til at virke ved at
give body en højde på 100 % - men det er problematisk at gøre det,
fordi noget af din side kan blive skjult hvis browservinduet er for
småt - og der er ikke mulighed for at scrolle sig frem til
indholdet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 18-12-03 13:56

> [...]
> fordi noget af din side kan blive skjult hvis browservinduet er for
> småt - og der er ikke mulighed for at scrolle sig frem til

Det prøver jeg. Mange tak for din hjælp! Og tak til jer andre!

Fra : Christian

Dato : 18-12-03 14:03

Christian wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

Det løste heller ikke mit problem. Hvis det ikke snart løser sig sætter
jeg den i quircks mode.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-03 21:38

Christian skrev:

> Det løste heller ikke mit problem.

Hvad har du prøvet. På <http://www.funonline.frac.dk/aragorn.html>
er der stadig overflow: hidden; på body og ikke en height: 100%
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 19-12-03 15:49

> [...]
>
> Hvad har du prøvet. På <http://www.funonline.frac.dk/aragorn.html>
> er der stadig overflow: hidden; på body og ikke en height: 100%

HAr sat height på 90 og det virker, mange 1000000 tak!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-12-03 16:01

Christian skrev:

> HAr sat height på 90 og det virker, mange 1000000 tak!

O.k. - tillykke med det. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du
gerne læse min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian

Dato : 20-12-03 10:28

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> O.k. - tillykke med det.

mange tak

Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du
> gerne læse min signatur.

Har jeg så gjordt, men hvor har jeg gjordt noget galt?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-03 11:42

Christian skrev:

>Har jeg så gjordt, men hvor har jeg gjordt noget galt?

I alle de indlæg hvor du ikke har beskåret citaterne.

--
Bertel

Fra : Christian

Dato : 20-12-03 13:09

> I alle de indlæg hvor du ikke har beskåret citaterne.

Ah, det glemmer man jo let

Men jeg skal prøve at være mere opmærksom på det.