Fiber netværk
Fra : Andre

Dato : 17-12-03 16:55

Hvor svært er det selv at lave et netværk af fiber. Nogle der har erfaringer
de vil dele ??

Kan man selv montere stik og lave kabler ??

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-03 20:38

Andre wrote:
> Hvor svært er det selv at lave et netværk af fiber. Nogle der har erfaringer
> de vil dele ??
>
> Kan man selv montere stik og lave kabler ??

Jeg har selv lavet en fiber backbone.. Man kan godt, sæt til at sætte
stik på med kan man låne hos den lokale edb-installatør..
Jeg lånte sættet hos Delcom..

/simon

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-12-03 23:22

On Wed, 17 Dec 2003 16:54:31 +0100, "Andre" <andre21@ofir.dk>
wrote:

> Hvor svært er det selv at lave et netværk af fiber.

Det er relativt nemt at flikke noget sammen. Det kræver derimod
dygtige folk (og ofte ret dyrt udstyr) at lave noget ordentligt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 21-12-03 20:13

Andre wrote:
> Hvor svært er det selv at lave et netværk af fiber. Nogle der har erfaringer
> de vil dele ??
>
> Kan man selv montere stik og lave kabler ??

Der findes 3 måder at montere fiber connectorer på:
- Fussions splidsning, her anvende en pigtail som er en connector med en
fabriksmonteret fiber på 0.5-1 meter. Denne fiber svejses med en lysbue
sammen med fibren fra kablet, denne teknik kræver en fussions svejser
som er et ret kostbart stykke værktøj, en komplet arbejdsplads til denne
teknik koster ofte omkring 100.000,- kr. Denne teknik kræver flere dages
udannelse. Fussions splidsning giver på Single Mode den absolut bedste
konnektering.

- Limning, her limes en konnektor på den klargjorte fiber og derefter
slibes fiberenden og ferulen. Denne teknik er god og gennemprøvet, en
arbejdsplads koster omkring 10-15.000 og en montør behøver 1/2-1 dags
uddannelse og erfaring for at være god. Denne teknik er den mest brugte
på Multi Mode.

- Crimp konnektor, findes en formonteret fiberstump i connectoren, en
klargjort fiber føres ind i en intern mekanisk splejsning og fibren
fikseres derefter ved krimpning. Denne metode har væsentlig større tab
end de 2 andre metoder og kan generelt ikke anbefales, da nye
applikationer kræver mindre og mindre dæmpning. Værktøj koster fra nogle
tusinde og der kræves nogle timers uddannelse.

Crimp metoden er den eneste som man må forvente sig at kunne lave selv
uden for stor investering, kvaliteten er dog ikke den beste.

Jeg vil foreslå at du klargører alting selv og derefter betaler en for
at lime connectorer på, han vil så også kunne lave en måling og sikre
sig at alting fungerer, det er ikke så nemt at fejlfinde på fiber uden
erfaring og måleudstyr.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 21-12-03 21:27

On Sun, 21 Dec 2003 20:13:07 +0100, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

> [...]
>applikationer kræver mindre og mindre dæmpning. Værktøj koster fra nogle
>tusinde og der kræves nogle timers uddannelse.

Nu har jeg ikke lige kikket i datablade, men ved du hvad en "normal"
dæmpning er for en crimpet ende?

Jeg har ikke hør om det før i sidste uge, hvor en leverandør fortalt
at de netop var begyndt at benytte crimpning.

Normalt kan man sagtens holde dæmpningen under 2dB på de længder vi
anvender (<300m multimode kvalitetskabel). Hvad kan vi regne med, hvis
der anvendes crimpning - om hvad kan vi "kræve". 6dB er jo alt
formeget, hvis der skal patches et par gange..

--

/Dan MOrtensen
www.webgaden.dk

Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted
listme@listme.dsbl.org
Don't use my email - your mail server will be blacklisted.

Fra : Arne Keller

Dato : 22-12-03 14:51

Dan MOrtensen wrote:

> Nu har jeg ikke lige kikket i datablade, men ved du hvad en "normal"
> dæmpning er for en crimpet ende?

0,2 - 0,7 dB ekstra i forhold til en limet connector.

> Jeg har ikke hør om det før i sidste uge, hvor en leverandør fortalt
> at de netop var begyndt at benytte crimpning.

Teknikken har nu fundes i mange år.

> [...]
> der anvendes crimpning - om hvad kan vi "kræve". 6dB er jo alt
> formeget, hvis der skal patches et par gange..

Når powerbudget er omkring 2,5 dB og du vil have mulighed for at patche
en redundant forbindelse er det stort set bare limede/svejsede LC
connectorer som kan anvendes uden at få for højt tab.
Alle fabrikanter har mig bekendt LC connectoren idag.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 22-12-03 20:37

On Mon, 22 Dec 2003 14:50:49 +0100, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

> [...]
>connectorer som kan anvendes uden at få for højt tab.
>Alle fabrikanter har mig bekendt LC connectoren idag.

Det blev til en limet connector, da leverandøren ikke kunne få det til
at virke. De havde haft 2 på kursus, hvor det "gik fint". Men de havde
ikke målt på det de havde lavet! Så nu er de i gang med at lime/pudse
små 100 ender, som skal være færdig i går..