Hjææælp, syg kat.....
Fra : Dorthe Koch

Dato : 17-12-03 05:57

Vågnede kl. 1 ved at Mikkel kastede op, og ved nærmere eftersyn så jeg,
at han havde kastet op 7 steder og haft afføring 5 steder. Han har
ALDRIG haft uheld uden for bakken før, har kun 1 gang i sit 1½ års liv
haft tynd mave, og har IKKE for vane at kaste op. Opkastet var
klart/gulligt skum, og afføringen var to steder meget meget blødt, og de
andre steder helt flydende. Han har siden været i bakken 1 gang (helt
flydende), kastet op to gange, og tisset i bakken 1 gang.

Siden kl. 2.30 har han bare lagt udstrakt på siden ved radiatoren, og
jeg må slet ikke komme til ham. Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at
blinkhinderne er fremme. Det ser måske lidt sådan ud, men det er bestemt
ikke udtalt, hvis de er.

Jeg har været ALLE steder for at se, om han har været i noget skidt, men
kan hverken finde åbne skabe, revnede poser, beskadigede planter (de 2
jeg har, går han aldrig i) o.lign. Han er kun indekat, så det kan ikke
være noget udefra. Der er heller ingenting at se i afføringen eller
omkring enden på ham (jeg tænker lidt orm her, som han dog aldrig har
haft), og heller ingen blod. Han er vaccineret.

Han har godt nok været en anelse langsom i optrækket de sidste par dage,
men har stadig spist med god appetit og tæsket rundt. Men da jeg kom
hjem i går var der stadig en rest af morgenes tørføder i skålen, men han
spiste sin aftensmad (vådfoder) med appetit, og tæskede rundt i ½ time
bagefter. Der er ikke blevet ændret i hverken foder eller mængde.

Nu har jeg taget en prøve af afføringen, og tager den med til dyrlægen -
for der skal vi helt sikkert ind. Puuuh, Mikkel har ganske sikkert
mavepine, og det har jeg godt nok også af ren bekymring.

Er der mon nogen, der har et bud ?

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Hansen

Dato : 17-12-03 06:11

Jeg havde sådan en omgang inde blandt mine katte for omkring 14 dage siden.
De kastede op og havde tynd mave nogle dage. De er friske nu, men også jeg
spekulerede på om de havde spist noget giftigt m.m.. Men dyrlægen sagde jeg
havde fået en virus ind, muligvis salmonella fra en dåse mad.
Men jeg vil alligevel anbefale dig at tage katten til dyrlægen, da den
virker en del sløj ud fra hvad du skriver.

Som sagt er de friske nu, men noget svineri da det stod på, og synd for
kattene var det, og søvnløse nætter til mig!

Hilsen

Lene

Fra : lena thiesen

Dato : 17-12-03 13:18

Men dyrlægen sagde jeg
> havde fået en virus ind, muligvis salmonella fra en dåse mad.

Stakkels Mikkel! Håber han får det bedre!!

Salmonella er ikke en virus, det er en bakterie!

Med venlig hilsen
lena thiesen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Hansen

Dato : 17-12-03 14:05

Jeg ved godt at salmonella er en bakterie, og ikke virus - derfor nævnte jeg
maden fordi salmonella er så almindeligt at jeg troede andre var klar over
hvad det var.

Lene

Fra : lena thiesen

Dato : 17-12-03 21:50

> [...]
> maden fordi salmonella er så almindeligt at jeg troede andre var klar over

Det må du undskylde... så misforstod jeg hvad du skrev :D Men, men, så
længe vi ved hvad det er er der jo ingen ko på isen ;)

Med venlig hilsen
lena thiesen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 17-12-03 08:47

Hej Dorthe
Puha, hvor er det synd for Mikkel. Hvis du ikke kan komme til ham, har han
nok feber. Det kan meget vel være som Lene skriver, en gang mave/tarm
infektioner, det er faktisk ikke så ualmindeligt, og det kan også kan være
ganske voldsomt. Så skal han på penicillin, og efter den omgang ville jeg
spørge, med mindre dyrlægen selv siger det, om han ikke kan få lagt et par
sprøjter vand ind under huden, de gør altså underværker. Det fik Blonde
sidst han havde fået kast op/tynd mave halløj. Og så vidt jeg husker var han
allerede nogenlunde om aftenen.

--
Hilsen Denise

Fra : nh1

Dato : 17-12-03 10:52

Hej Dorthe
Stakkels lille Mikkel, det lyder ikke rart.

For mig lyder det til at være en ordenlig gang virus af en art, og at du
ikke må komme til ham vil jeg give ret i at han nok har feber.
Held og lykke hos Dr. Dyregod, gåber mikkel for det bedre.

Og så lige et spørgsmål til Denise..
Hvad er det for noget med at sprøjte vand ind under huden???
Har aldrig hørt det før, og blev noget nysgerrig

Med venlig hilsen
nh

http://www.kandu.dk/

Fra : Denise

Dato : 17-12-03 12:55

"nh1" <nh1.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og så lige et spørgsmål til Denise..
> Hvad er det for noget med at sprøjte vand ind under huden???
> Har aldrig hørt det før, og blev noget nysgerrig

Hej
Det er bare en nem og harmløs måde at give væske på, og bruges især når
kattene har kastet meget op og haft tynd mave, så kan de være kommet i
væskeunderskud. Når man normalt giver væske til katte, gives det jo i årene,
men da kattes årer er så små og fine, kommer man nemt til at beskadige
årene, så det er bedst hvis man kan give dem det under huden, det bruger min
dyrlæge meget, og kattene bliver hurtigere raske ved f.eks. mave/tarm
problemer, når de får tilført væske, altså det er mit indtryk. Det er helt
smertefrit, der bliver fyldt væske på en stor sprøjte, nogle gange måske
flere, og så sprøjtes det ind i nakken og rundt så de ligner en drommedar,
og så bruger de lidt efter lidt af væsken
Det kan være andre kan forklare det bedre .

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-12-03 14:26

In article <3fe0442b$0$95083$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Denise
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

> [...]
> og så bruger de lidt efter lidt af væsken
> Det kan være andre kan forklare det bedre .

Næh, det klarede du da meget godt - og du har ret i det med dromedaren

Hvis jeg skal tilføje noget, må det blive, at væsken hedder Ringers
laktat og også bliver brugt som drop til mennesker.

Og ih, hvor det hjalp i løbet af kort tid på Ditte i sin tid (OK, hun
var måske ved at få det bedre i forvejen) Donna døjede derimod med
eftervirkningerne meget længe

"Vores" maveinfektion kom også ud af det blå - det eneste jeg kunne
sætte fingeren på, var at vi - altså kun os tobenede - havde været til
en katteudstilling nogle dage forinden. Måske vi har slæbt noget med os
hjem til vore indekatte. Måske er det kommet gennem et åbent vindue,
det er ikke til at vide..
Men det var en ret hidsig omgang Jeg håber for Mikkel at han
slipper lidt nemmere. God bedring til ham...