Global Ip?
Fra : Towli

Dato : 16-12-03 22:40

Hej

Hvad er forskellen på den offentlige ip man får "default" hos Cybercity og
så en global som man skal betale 125,- pr. md. for?

Mange tak for-klaring

/T

Fra : Martin Djernæs

Dato : 16-12-03 23:28

Hej,

Towli wrote:
> Hvad er forskellen på den offentlige ip man får "default" hos Cybercity og
> så en global som man skal betale 125,- pr. md. for?

Prisen.

Nu ved jeg ikke hvordan det foregår hos CC men jeg ville ikke blive
overrasket hvis den offentlige "default" IP er dynamisk og ændre sig når
CC syntes at det kunne være smart at give dig en ny. Den globale kunne
sikkert være fast, dvs. at du altid har den samme.

Hvis jeg nu skal kunne sende data til dig så er det jo ikke sjovt hvis
du skal sende mig en email med din adresse inden jeg sender noget til dig!

Navende brugt af CC lyder mest som noget salgsgas. Offentlige og global
adresser beskriver begge adresser som er unikke i hele verden og som kan
nåes via Internettet.

Nu kunne CC bruge NAT og deres "default" adresse kunne være bagved en
NAT gateway (jeg håber meget at de ikke er sunket så lavt), men så ville
"offentlig" være groft misvisende.

Martin

Fra : Towli

Dato : 17-12-03 01:10

> [...]

>Hvis jeg nu skal kunne sende data til dig så er det jo ikke sjovt hvis
>du skal sende mig en email med din adresse inden jeg sender noget til dig!

...:De skriver i deres betingelser for adsl :
(...prisen inkluderer...)
Fast IP-adresse - du har derved mulighed for at sætte en webserver op
derhjemme.

> [...]

>Nu kunne CC bruge NAT og deres "default" adresse kunne være bagved en
>NAT gateway (jeg håber meget at de ikke er sunket så lavt), men så ville

Det kunne være interessant at vide om det er det der er svaret.
Hvis jeg søger på min ip 212.242.125.156 på "query ripe" siger den at routen
er (hedder det ikke et aggregat af) 212.242.0.0/16 som tilhører Cybercity.
Gad vide hvad en "global ip" ville være i forhold hertil. -Tror du ikke den
stadig ville være inden for det adresseområde???
Hvad er forskellen???Hvorfor skal man have 4 adresser ved en Global IP (en
til net en til broadcast en til routeren)?
Det lyder lidt som en /30 tildeling...

Jeg fatter lidt hat her, der...

Måske man skulle FUT'e over til cybercity.xdsl ;)

/T

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-12-03 23:55

On Tue, 16 Dec 2003 22:40:09 +0100, "Towli"
<towli@(fjernes)oldboyz.dk> wrote:

> Hvad er forskellen på den offentlige ip man får "default" hos Cybercity og
> så en global som man skal betale 125,- pr. md. for?

Hvad sagde de i cybercity.xdsl, da du spurgte der?

Det ene er en adresse på 'ydersiden' af din router. Det andet er
en adresse på 'indersiden' af din router, altså en der ikke er i
private address space (jf. RFC1918).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Towli

Dato : 17-12-03 00:53

> [...]
>
> Det ene er en adresse på 'ydersiden' af din router. Det andet er
> en adresse på 'indersiden' af din router, altså en der ikke er i

Jeg har ikke spurgt i cybercity.xdsl - det burde jeg måske have gjort.
Ekspertisen, hjælpsomheden og hurtige svar plejer blot at kendetegne
nærværende gruppe...

RFC1918 omhandler vel private ip adresser (10.x.x.x, 172.168.16-31 og
192.168.x.x) det er ikke sådan en adresse min router har på ydersiden (den
har 212.242.125.156) men det betaler jeg ikke 125,- pr. måned for (og har
iøvrigt heller ikke fået de 4 adresser som CC fortæller om under "global
ip").

/T

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-12-03 07:05

On Wed, 17 Dec 2003 00:52:41 +0100, "Towli"

> [...]
> iøvrigt heller ikke fået de 4 adresser som CC fortæller om under "global

Som sagt er Global IP adresser på indersiden, ikke ydersiden.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Towli

Dato : 17-12-03 08:56

> Som sagt er Global IP adresser på indersiden, ikke ydersiden.
>
> -A
> --

Ok, tak!
a tøws godtnok det er svært at forstå...

CC skriver :
"...Global IP henvender sig til de af Cybercity's kunder, der ønsker en
offentlig IP-adresse..."

Men den faste ip man får som default er vel åsse "offentlig",- der er bare
kun en enkelt.

Hvad skulle fordelen være ved at have sådan en offentlig ip "indenfor"?

/T

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-12-03 10:07

On Wed, 17 Dec 2003 08:56:13 +0100, "Towli"
<towli@(fjernes)oldboyz.dk> wrote:

> Hvad skulle fordelen være ved at have sådan en offentlig ip "indenfor"?

Hvis man fx gerne vil have en firewall/VPN-box/whatever på bag
CyberCitys router, så kan man gøre det uden at skulle køre NAT to
gange. Der er ting, der ikke kan lide at blive NAT'et.

Hvis du ikke ved, hvad du skal bruge det til, så glem det, for så
har du ikke brug for det.

-A

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 17-12-03 00:10

"Towli" == Towli <towli@(fjernes)oldboyz.dk> writes:

> Hvad er forskellen på den offentlige ip man får "default" hos Cybercity og
> så en global som man skal betale 125,- pr. md. for?

Ifølge CC's support, så indebærer Global IP at man får en ekstra
IP-adresse, der ikke er routerens egen, men derimod kan kanaliseres
direkte igennem routeren til en PC på dit LAN. Her har du så mulighed
for at sætte en mere avanceret NAT op, hvis du skulle få lyst til
det. Til gengæld mister du den NAT funktionalitet der er indbygget i
routeren.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge