Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta G400, lidt mere erfaring vs CP 450~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-12-03 22:25

Så fik jeg teste lidt mere med Minolta G400 vs Nikon 4500

Summeret kort op, så er Minolta lægger lille, hurtig til
at tage billeder når man har trykket på knappen. Blitzen var god.

Jeg havde på fornemmelsen, at G400 tog uskarpere billedere,
havde sværere ved at fokusere. Farverne var lidt anderledes,
og der var mere støj på ikke-oplyst baggrund.

Nedenstående er alt med standardindstillinger, fuld auto.

Jeg kan bekræfte, at auto-fokus på G400 sokker. I lidt svagere
belysning kan den ikke engang med sin AF Assist lampe fokusere
hvor CP 4500 kan (den har ikke AF assist).

Jeg fik taget billeder af nogle resolution targets, og her
viste G400 sig at være lidt bedre. Men, generelt er der
gevaldige problemer med lys og skygge. Med blitz er billeder
meget lyse. Sort bliver noget der ligner en 70%-80% grå.
Det er denne ekstra brænden væk der giver den højere opløsning.

Hvis man ser på farverne, så viser G400 stort set altid forkert
White Balance på LCD'en inden billedet tages. Rammer en del
mere ved siden af WB end CP 4500.

Konkrete farver kan nævnes, at rigtig grøn grøn bliver meget
lysere og fladere. En pink overstregningspen (plasticlåget) bliver
stort set helt rødt. Rødt som på Jozo salt bliver ret orange, meget
i retning af tomat der ikke er helt moden.

Billeder af et gitter viser også mere blur i kanterne end
ved CP4500.

Taget i betragtning at sælgeren solgte den til mig på den bedste
optik, og de bedste billeder i prisklassen over 3000-3500 kr, så
føler jeg mig taget ved næsen. Så torsdag drøner jeg forbi, og
leverer det tilbage, eller hvis han ikke vil være med til det, så
må han sende det ind. Jeg skal stadig have et kamera til lommen
til under 3500 kr. Overvejer Nikon igen.

Enten 2100, eller 3100/3700. Eller måsker Canon eller Sony.

Jeg må se hvad de siger i forretningen. Jeg kan se på forum
hos dpreview, at autofokus problemet er generelt - og dermed
en konstruktionsfejl. Kan muligvis løses ved softwareopdatering.
Men jeg agter ikke at vente.

Fra : max

Dato : 17-12-03 15:42

"Povl H. Pedersen"
> [...]
> hos dpreview, at autofokus problemet er generelt - og dermed
> en konstruktionsfejl. Kan muligvis løses ved softwareopdatering.

Godt initiativ og god anmeldelse, hehe - kan huske en stærkere
reaktion da jeg anmeldte min G5, det fik sku folk op a stolene.
-max-