Charset
Fra : Christian

Dato : 16-12-03 18:30

Hejsa NG,

Jeg har givet min side en doctype, og har rigtig mange
undersider. Og så opdager jeg at jeg mangler linket til w3c.org
for at doctypen skal virke ordentligt DOH! Og så skal jeg jo
skifte den igen, og tænkte på så at sætte et charset på, men
hvilket er det bedste?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-12-03 19:11

Christian wrote:

> [...]
> for at doctypen skal virke ordentligt DOH! Og så skal jeg jo
> skifte den igen, og tænkte på så at sætte et charset på, men

Til en dansk side ville jeg vælge iso-8859-1

det indeholder vest-europæiske tegnsæt.

.... og til en international side UTF-8

det indeholder alle tegnsæt, fylder også mere og så kræver det også at
din web-editor kan håndtere det.

Hintzmann c",)

Fra : Christian

Dato : 16-12-03 19:21

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>

> .... og til en international side UTF-8
>
> det indeholder alle tegnsæt, fylder også mere og så kræver det også at

Det ved jeg sku ikke om den kan

Men tak for dine råd. Jeg bruger notepad går den?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-12-03 19:35

Christian wrote:

> Det ved jeg sku ikke om den kan
>
> Men tak for dine råd. Jeg bruger notepad går den?

- Er du ved at lave en dansk hjemmeside eller en global hjemmeside ?

Hintzmann c",)

Fra : Christian

Dato : 16-12-03 19:57

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> - Er du ved at lave en dansk hjemmeside eller en global hjemmeside ?
>
> Hintzmann c",)

Min side er kun dansk i øjeblikket, men efter jul holder skolen
projektuge - og jeg har valgt websider. Så jeg får 30 timer der og
skifter så til engelsk, så jeg har en dansk del og en engelsk del. Men
er et charset en nødvendighed?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-12-03 20:03

Christian <SphinX@mail-online.dk> skrev :

>Så jeg får 30 timer der og
>skifter så til engelsk, så jeg har en dansk del og en engelsk del. Men
>er et charset en nødvendighed?

Ja, det er obligatorisk.

Til engelsk er iso 8859-1 fint.

Udover at htmlstandarden kræver det, så sikrer man sig at en
person i Langbortistan vil se siden med det rigtige tegnsæt.
--
Knud

Fra : Christian

Dato : 16-12-03 20:37

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Udover at htmlstandarden kræver det, så sikrer man sig at en
> person i Langbortistan vil se siden med det rigtige tegnsæt.

Okay. Som du nok kan høre har jeg ikke sat mig så meget ind i det, da jeg
indtil nu bare har forsøgt at lave en side, og skaffe besøgende - og det
går heldigvis godt. Jeg vil dog bruge juleferien på at få skidtet til at
validere helt.