Nitrat værdier??
Fra : Laust Kohsel

Dato : 16-12-03 18:09

Hej Igen folkens.
Vil lige spørge efter hvilke nitrat værdier der er acceptable for
cichlider??
Har købt et testsæt til nitrat og målingen viser at der er imellem 12.5 og
25 mg/l. og der blev skiftet vand i forgårs. Vores vandværk's vand viser
næsten 0 mg/l.
Håber at i kan hjælpe mig med et svar eller et sted hvor jeg kan læse det.
På forhånd Tak

Laust Kohsel

Fra : jnjonas

Dato : 17-12-03 00:03

Hej,
0 er selvfølgelig det bedste. Men det kan være svært at opnå i et akvarie
med cichlider. 25 mg/L er acceptabelt. Mange har værdier der ligger meget
højere uden at vide det.Hvis du kan holde det på det niveau du opgiver,
skulle det nok være OK. Dit vandværksvand skulle meget gerne vise nul. Du
kan fjerne nitrat ved vandskifte eller ved at have mange planter eller med
et nitratfilter.

Mvh
Jonas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-12-03 16:34

"jnjonas" <jnjonas@hotmail.com> wrote in message

> niveau du opgiver, skulle det nok være OK. Dit vandværksvand skulle
> meget gerne vise nul.

Gennemsnitligt drikkevand i DK indeholder så hudt jeg visker omkring en 6-8
ppm - og er pudsigt nok derfor ofte i den situation, at det ligger over
udledningsværdierne fra spildevandsrensingsanlæg.
( http://www.agsci.kvl.dk/~anb/vandvaerk.htm )

> Du kan fjerne nitrat ved vandskifte

Ja - effektivt.

> eller ved
> at have mange planter

Nope!

> eller med et nitratfilter.

Ja, dyrt og svært.

Så hold dig til vandskifte - men tag lige og mål dit drikkevand, for ikke at
starte en overdreven og nytteløs udskiftning af vand.

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : jnjonas

Dato : 18-12-03 14:37

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> wrote in message
> [...]
> ppm - og er pudsigt nok derfor ofte i den situation, at det ligger over
> udledningsværdierne fra spildevandsrensingsanlæg.

OK ! Rart at vide. Vores vand har ingen målbar nitrat. Tak for oplysningen
og linket.

> Ja - effektivt.

Selv med store vandskifte kan jeg ikke holde mine nitrat værdier helt nede
(cichlider), så hvis det skal være effektivt skal der da meget store
vandskifte til eller så skal det ske jævnt hele tiden. Eller ??

> Nope!

Du har ret i at du ikke kan fjerne nitrat helt med planter, men alt andet
lige vil de reducere mængden af nitrat og fosfat.

> Ja, dyrt og svært.

Ja, det er dyrt som bare.... Fuldstændig enig, men svært er det nu ikke
synes jeg.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-12-03 17:28

> Selv med store vandskifte kan jeg ikke holde mine nitrat værdier helt
> nede (cichlider), så hvis det skal være effektivt skal der da meget
> store vandskifte til eller så skal det ske jævnt hele tiden. Eller ??

Nu tror jeg ikke på de mange myter om 'modent' vand. Så hvis ellers dit vand
ikke indeholder clor, tror jeg ikke du kan skifte for meget, når det drejer
sig om cichlider fra de østafrikanske søer. Havde man råd til at lade
vandhanen løbe uafbrudt ville det formentligt være perfekt.
Jeg har det problem, at min omhu i pasningen er noget svingende. Når jeg har
travlt på mit job, går der længere mellem vandskifte, og så skifter jeg
gerne så meget vand at fiskene lige kan holde sig våde (stiller dog krav til
at man tempererer vande nogenlunde omhyggeligt). Ideelt set tilstræber jeg
25-50% om ugen i min store cichlidebalje og ca. det halve ved mine små
tanganyikaer.

> Ja, det er dyrt som bare.... Fuldstændig enig, men svært er det nu
> ikke synes jeg.

Jo, hvis det skal være rigtigt effektivt. I hvert fald med de metoder, jeg
kender, hvor der er tale om anaerob kvælstofreduktion. Her er kunsten at
tilføre kulhydrat lige præcist i en sådan mængde, at det under den anaerobe
nedbrydning bruger ilten fra NO2 og NO3. En god kulstofkilde er spiritus,
sukkervand o.l - men det skulle helst ikke slippe ud i selve akvariet. Jeg
har en gang leget med det, hvor filtret blev lavet af et langt 35 mm. PL-rør
(6-7 m), men det var nærmest umuligt at styre doseringen af den nævnte
kulstofkilde. Principielt burde man have en onlinemåler, der hele tiden
holdt øje med NO3-konc. og doserede kulstofkilde i henhold til dette - men
det er ligesom ikke realistisk under små forhold - og står slet ikke i
forhold til pris og effektivitet ved vandskifte.
Måske kunne man forestille sig at der kunne laves noget til saltvand, da
vandet her er dyrt at skifte.

vh
Jan

Fra : jnjonas

Dato : 18-12-03 23:22

Hej,
mit problem med vores vand er at der smækfyldt med ilt. Så hvis jeg skifter
for meget på engang dør fiskene simpelthen. Vandet er på de værste dage helt
mælkehvidt af iltbobler. Så det tager ukristelig lang tid at skifte bare 1/4
del af vandet.
Jeg ved godt at jeg kan hælde vandet i en stor beholder og lade det af ilte,
men jeg har rigtig mange akvarier, så den løsning er ikke praktisk mulig.
Derfor problemet med nitrat i mit vand.

Mvh
Jonas