Jazz fusion
Fra : Andreas

Dato : 16-12-03 16:07

Hej ng.

Jeg leder efter sider hvor jeg kan læse om Jazz fusion. Definition,
historisk baggrung, tilblivelse osv.

Håber nogen kan hjælpe. Tak

Andreas

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 17-12-03 03:58

Andreas wrote:
> Hej ng.
>
> Jeg leder efter sider hvor jeg kan læse om Jazz fusion. Definition,
> historisk baggrung, tilblivelse osv.
>
> Håber nogen kan hjælpe. Tak
>
> Andreas

Tips:

Læs Miles Davis' autobiografi, samt en bog af redaktøren af det
legendariske musikmagasin MM, Jens Jørgen Gjedsted. Jeg har glemt hvad
bogen hedder, men den indeholder rigtig mange gode interviews med mange
af de musikere der var med til at definere fusionsmusikken fra
slutningen af 60'erne og op gennem 70'erne. Jeg lånte den vistnok på
hovedbiblioteket.

Legenden siger at fusions-jazzen (eller jazz-rocken som den også blev
kaldt) opstod da Miles Davis lavede sine første 'elektriske' plader
'Miles In The Sky', 'In A Silent Way' og ikke mindst 'Bitches Brew'. Der
er mange sjove sidehistorier og anekdoter i den forbindelse, men jeg vil
som sagt anbefale dig at gå i krig med Miles Davis' autobiografi, eller
hvad man nu skal kalde den, den er skrevet efter en serie interviews
forfatteren lavede med Miles Davis. Den kan også lånes på biblioteket,
men jeg vil anbefale dig at læse den på originalsproget hvis du kan
støve den op.

Næsten alle musikere der medvirkede på de føromtalte indspilninger
startede samtidigt deres egne elektriske bands og kørte solokarierrer op
gennem 70'erne (mange af dem lever endnu i beste velgående og spiller
stadig fusionsmusik), heriblandt Tony Williams Lifetime, Herbie
Hancock's sekstet (enkelte plader med samme besætning udkom også i visse
andre bandmedlemmers navne), John McLaughlin's Mahavishnu Orchestra, Joe
Zawinul og Wayne Shorter i Weather Report og Chick Corea's Return To
Forever. Der er helt sikkert nogen jeg har glemt.

Andre spændende navne fra den tid: Herbie Hancock, Billy Cobham, Larry
Coryell, Jeff Beck, Janne Schaffer, Björn Jason Lindh, Terje Rypdal,
John Abercrombie, Jack DeJohnette, Brecker Brothers, Headhunters, Al
DiMeola, Airto Moreira, Joe Farell, Crusaders, Secret Oyster, Entrance,
Buki Yamaz, Coronarias Dans, Jean-Luc Ponty, Frank Zappa, Kraan og
mange, mange flere.

Håber det var noget du kunne bruge.

-Sune

--