Skærme
Fijala 3554
Computerbillede på TV?
Fra : Per Værum Mikkelsen

Dato : 18-04-01 21:00

Jeg arbejder på at få computerbilledet vist på mit TV (-og vil bl.a. se
DVD-film). Jeg har tilsluttet en ledning (10 meter) med phonestik til
"TV-out" på mit grafikkort (TNT2) og scartstik til TVét og kan godt få
billedet igennem, men det er et meget dårligt billede, det ruller, ser
forvrænget ud, skifter i lysstyrke m.m. Er ledningen for lang? Støj? For
svagt signal? Eller hvad?
m.v.h. Per

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 18-04-01 22:40

"Per Værum Mikkelsen" <prikke@mail.dk> wrote in message
> [...]
> "TV-out" på mit grafikkort (TNT2) og scartstik til TVét og kan godt få
> billedet igennem, men det er et meget dårligt billede, det ruller, ser

Jeg går ud fra at det forekommer når du vil se en DVD-film? Det skyldes
en kopisikring, som du også vil opleve, hvis du prøver at kopiere fra
DVD til en hvilken som helst optager.

Grunden til at billedet er dårligt er at grafikkortet/driveren skalerer
billedet ned, og hvis det skal køre "realtime" er det ikke muligt at
sætte kvaliteten af denne skalering i højsædet. Hvorfor det ruller kan
jeg ikke svare dig på.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Esben

Dato : 22-04-01 23:08

Jesper Kollerup Jensen <jesper@kollerup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bl1ij$d2h$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Jeg går ud fra at det forekommer når du vil se en DVD-film? Det skyldes
> en kopisikring, som du også vil opleve, hvis du prøver at kopiere fra

Er det ikke kun ved apparater med Macrovision-chippen installeret (de fleste
videomaskiner) at billedet bliver forvrænget?

--

Esben

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 23-04-01 09:25

"Esben" <esben@huleboer.dk> wrote in message

> [...]
fleste
> videomaskiner) at billedet bliver forvrænget?

Nej, det tror jeg ikke - eller ved ikke. Vores computer i Tv-stuen har
et Asus DVD-drev og et ATi All-In-Wonder med S-VHS udgang. Ved normal
brug vises skærmbilledet fint på fjernsynet, men ligeså snart vi starter
en DVD begynder lysstyrken at stige og falde. Selv ved direkte kopiering
til vores Betacam SP (Sony PVW-2800P), Mini-DV (JVC BR-DV600E) eller en
ældre Panasonic S-VHS-maskine (den er ikke er her i huset) er syndromet
det samme. Jeg ved ikke om de nævnte maskiner indeholder den chip, men
selv ved direkte indgang via Scart til et Tv, opfører den sig sådan, så
"fejlen" må ligge i Tv-udgangen fra computeren.

Med en almindelig DVD-afspiller vises signalet fint på fjernsynet
(naturligvis), men ligemeget hvilken maskine jeg prøver at optage på, er
resultatet denne hæve/sænke effetkt af lysstyrken. Den gamle S-VHS er
vist fra 1990 eller tidligere og såvidt jeg husker laver den også det
samme nummer.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 23-04-01 20:18

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote in message
> [...]
> selv ved direkte indgang via Scart til et Tv, opfører den sig sådan, så
> "fejlen" må ligge i Tv-udgangen fra computeren.

Der sidder ikke nogen "chip" i videoer der skal sørge for at macrovision
beskyttet materiale ikke kan beskyttes, der chippen kommer ind i billedet er
kun ved DVD.

Nej, der er ingen fejl i tv udgangen, fænomenet med macrovision beskyttet
materiale, er netop varierende kontrast (lysstyrke).

Når ens tv så kan vise billedet uden problemer, skyldes det at der er større
tolerance i visse kredsløb i tvet, end der er i ens video.

Der kan købes/bygges et lille elektronisk kredsløb der fjerner macrovision
beskyttelsen.

Macrovision virker ved at, der i de vertikale synk pulser ligger "fnidder",
dette medfører at AGCen i videoen ike har et brugbart reference punkt, og
dermed ikke kan holde kontrasten på det rigtige niveau.

Man er dog kun istand til at optage Pal materiale, da NTSC materiale kun kan
optages på rene NTSC maskiner og multistandard videomaskiner. (multistandard
maskiner koster fra ca. 10K kr og opefter og er ikke særlig udbredt)

Mange GFX.kort med tv out, (ikke mpeg kort,afaik) kan man vælge om det skal
være PAL eller NTSC out.

Det det omtalte stykke elektronik gør er at, indsætte nogle nye synk

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Esben

Dato : 23-04-01 22:43

Nicolai Boilesen <nicolai_boilesen@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9c24qr$ifp$3@sunsite.dk...

> [...]
skal
> være PAL eller NTSC out.
>
> Det det omtalte stykke elektronik gør er at, indsætte nogle nye synk

Men Macrovision eksisterede da længe før dvd'en blev opfundet. Eller husker
jeg forkert?

--

Esben

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 23-04-01 22:54

> Men Macrovision eksisterede da længe før dvd'en blev opfundet. Eller
husker
> jeg forkert?

Nej du husker skam rigtig nok, jeg har da heller ikke skrevet at det ikke
tilfældet?

Er der noget specifikt du tænker på?

--
MVH / Regards