Opdele hastigheden på en internetforbindel~
Fra : enrico

Dato : 16-12-03 15:00

Min søn spørger, om det ikke er muligt at få et program, eller en
indstilling af routeren, så man fordeler båndbredden - eller hvad det
nu engang hedder.

Problemet opstår, når han spiller Counter Strike på nettet, og mor
samtidig vil hente mails eller gå ind på en billedtung side.

Så falder hans signal så meget, at han ikke kan spille - siger han.

En anden løsning kunne være, at lade den anden maskine hente
langsommere. Kan det gøres?

Er der en løsning på dette problem udover at købe en kanondyr
mbit forbindelse? Vi har 256/256 med router.

-enrico

Fra : Ivan G

Dato : 16-12-03 17:59

> Problemet opstår, når han spiller Counter Strike på nettet, og mor
> samtidig vil hente mails eller gå ind på en billedtung side.
>
> Så falder hans signal så meget, at han ikke kan spille - siger han.

Problemt er jo nok hans ping-tid stiger drastisk. Ping-tiden er den tid hans
data-pakke er om at komme fra hans maskine og til den server han spiller på,
sådan lidt populært sagt. Og da spillet er realtime (Alle sidder og spiller
samtidig) skal der ikke mangle mange datapakker, før personerne fryser på
hans maskine, selvom de for længst er løbet vidre. Det vil bevirker at hans
spil hakker og hopper som bare pokker. Han er i mellemtiden sikkert blevet
skudt, da han også selv bare "står og glor".

> En anden løsning kunne være, at lade den anden maskine hente
> langsommere. Kan det gøres?

Nogle enkelte programmer er indrettet sådan, at du kan nedsætte hastigheden
på internettet. Men kun til det de lige er beregnet til. (eks. et
postprogram, hvilket ikke hjælper på browser m.m.) Problemet er så bare at
det er båndbredden man begrænser, og det hjælper ikke på pingtiden. Den vil
stadig være for høj.

> Er der en løsning på dette problem udover at købe en kanondyr
> mbit forbindelse? Vi har 256/256 med router.

Det vil kun hjælpe en brøkdel (teoretisk)....ikke noget mærkbart. En deling
eller en kraftigere linie vil, efter min mening, ikke føre til den ønskede
effekt. Tror desværre at junior må bide i det sure æble. Det er jo bare et
spil. Alternativt hvis det er på "elite/clan-plan" kan man jo aftale
tidspunkter, hvorpå andre venligst ikke hentr deres mail. Eller surfer. Så
længe varer clan-kampe/træning trods alt ikke.

Kan ikke se anden løsning. Andre der er mere optimistiske?

Utopisk tankespin: Man kunne selvfølgelig vælge at installere en forbindelse
til Junior alene, men pengepungen vil så komme til at gløde svagt i mørket.

Fra : Connor

Dato : 16-12-03 18:06

Vi havde samme problem med en 256/128, så vi opgraderede til 512/128. Det
løste problemet... Hvis din internetudbyder er TDC løser problemet sig af
sig selv da 256 linierne udgår. Efter nytår vil din linie sandsynligvis
blive opgraderet: www.tdc.dk

Fra : enrico

Dato : 16-12-03 22:50

On Tue, 16 Dec 2003 18:06:23 +0100, "Connor" <connorNOSPAM@pc.dk>
wrote:

> [...]
>løste problemet... Hvis din internetudbyder er TDC løser problemet sig af
>sig selv da 256 linierne udgår. Efter nytår vil din linie sandsynligvis

Det glæder jeg mig da til.
Især hvis prisen ikke bliver opgraderet :)

Tak for begge svar. Jeg tænkte nok, der ingen løsning er.

-enrico