Mystic River
Fra : Thomas Lund

Dato : 16-12-03 14:57

En rigtig god film for voksne mennesker.
Ingen hæsblæsende special effects, men vægten lagt på historien og
persontegningen.
Stort spil af Sean Penn(!), Tim Robbins og Kevin Bacon.

Anbefales varmt.
Så den i Empire i går: Fede sæder, god benplads.

Thomas

Fra : Hektor

Dato : 16-12-03 15:18

"Thomas Lund" <thomaslund@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Stort spil af Sean Penn(!), Tim Robbins og Kevin Bacon.
>
> Anbefales varmt.
> Så den i Empire i går: Fede sæder, god benplads.

Har også lige set den for 30 min siden, enig den er rigtig fed !

Mvh
Hektor

Fra : Christian Muus

Dato : 16-12-03 15:53

> [...]
> Stort spil af Sean Penn(!), Tim Robbins og Kevin Bacon.
>
> Anbefales varmt.
> Så den i Empire i går: Fede sæder, god benplads.

Ja, jeg så den i fredags, og var underholdt i samtlige 2 timer den varede!

Er det mig, eller ligner Sean Penn ret meget Robert De Niro i den film?

Christian

Fra : Hey Hey

Dato : 16-12-03 18:21

"Thomas Lund" <thomaslund@mail.tele.dk> wrote in news:3fdf0f0c$0$95013
> [...]

> Stort spil af Sean Penn(!), Tim Robbins og Kevin Bacon.
>
> Anbefales varmt.
> Så den i Empire i går: Fede sæder, god benplads.

Enig det var en ganske god film. Er det bare mig eller er slutningen lidt
underlig? Jeg synes i hvert fald den slutter mærkeligt.

Lasse

Fra : Vild

Dato : 18-12-03 00:06

"Hey Hey" <not@real.de> skrev i en meddelelse

> Enig det var en ganske god film. Er det bare mig eller er slutningen lidt
> underlig? Jeg synes i hvert fald den slutter mærkeligt.
>
> Lasse

Det er ikke bare dig. Slutningen har flere ting der er mærkelige (hvis I
spørger mig):

1. Hvorfor er lillebroderens (Ray Jr.) ven (kan ikke huske navnet) pludselig
så skingrende sindsyg og absolut vil dræbe Brendan? Der er slet ikke
forklaret noget om at Brendan og Ray's ven skulle bære et-eller-andet
gammelt nag til hinanden eller andet, så det kommer sådan lidt pludseligt ud
af den blå luft, da Sean og Whitey står i døren og vennen med en pistol i
hånden.

2. Hvorfor slår Jimmy's kone over og bliver helt syg med at Jimmy skal være
kongen i kvarteret (og hun skal være hans dronning!)? Hun har ellers virket
ganske almindelig indtil da.

3. Hvad er det for noget med at Celeste ikke kan få kontakt med sin søn i
optoget og hendes søster (Jimmy's kone) sender mærkelige blikke til hende?
Er hun nu et udskud, der kun har levet på "kongen" jimmy's (og hans kones)
barmhjertighed og/eller kun fordi hun var gift med Dave?

4. Hvad er det for et "wink" Sean og Jimmy sender til hinanden til sidst? Er
det sådan at forstå at de er (tilbage) i deres rette "element". Jimmy som
gangster og Sean som politimand? I så fald falder det lidt ved siden af, da
de nu pludselig fremstår som modsætninger, der altid har haft et
professionelt forhold til hinanden hvor de respekterer hinanden, men i kraft
af deres "job" ikke kan være venner (lidt som i Heat mellem De Niro og
Pacino). Men var Jimmy ikke kun gangster mens han var ung (18-20 år) og
havde et kort ophold (2 år) i fængslet pga. dette? Nu har han da en kiosk og
man ser ikke at han ellers laver rav i den (bortset fra at han kender de to
slagsbrødre, Savage-brødrene)

5. Hvorfor foretager Sean sig ikke noget i forhold til Jimmy, da det går op
for ham at han har skudt Dave? Jimmy for bare lov til at gå og så sker der
ingenting i forhold til Dave's drab?!

Nå ja, og så en lille bi-ting, der ikke skal vælte filmen (men når alt det
andet kommer oveni...): er det ikke påfaldende at Daves (halve) navn står
_lige_ _midt_ under Jimmys og Seans i cementen. Forstået på den måde, at
alle tre navne er centreret om en vertikal akse der går lige ned i midten af
deres navne (altså mellem D og A i Dave). Ville det ikke være mere naturligt
at Dave havde påbegyndt sit navn helt ude til venstre (som de to andre) og
da han så bliver afbrudt ville navnet kun nå halvt ind under Jimmys og Seans
(således at aksen gik gennem A og V)?

Svar udbedes

- Vild

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 18-12-03 01:33

Vild wrote:
> 2. Hvorfor slår Jimmy's kone over og bliver helt syg med at Jimmy
> skal være kongen i kvarteret (og hun skal være hans dronning!)? Hun
> har ellers virket ganske almindelig indtil da.

Den undrede jeg mig også meget over - er dog ikke kommet frem til noget...
hygge,
Nicolai

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 18-12-03 12:56

> Det er ikke bare dig. Slutningen har flere ting der er mærkelige (hvis I
> spørger mig):

Jeg undrede mig ikke så meget, men jeg har også læst bogen. Selvfølgeligt er
det er problem, hvis filmen ikke kan 'stå alene', men vil lige give et par
'svar' - sådan som det er forklaret i bogen. Det bliver vel så en form for
spoiler for bogen.

> [...]
ud
> af den blå luft, da Sean og Whitey står i døren og vennen med en pistol i

Tja. I bogen er John O'Shea (Rays ven) skingrende sindssyg, i det han ikke
magter at skille 'virkeligheden' fra hans virtuelle playstation-verden -
vold, pistoler og mord betragtes som 'sejt'. Det er også derfor, at de begår
mordet i første omgang, altså nærmest 'for sjovs skyld'. Da Brendan så slår
og ydmyger dem i slutningen, kammer det vel helt over for ham - 'hvis han
fucker med mig, så skal han fandeme dø'.

> [...]
være
> kongen i kvarteret (og hun skal være hans dronning!)? Hun har ellers

På trods af Sean Penns glimrende præstation så fremgår hans indre kamp imo
ikke helt så tydeligt, som jeg gerne havde set den. Manden har været meget
gangster-agtig tidligere i hans liv (var hjernen i en bande med
Savage-brødrene (og faren), og gik bl.a. i fængsel uden at afsløre dem).
Efter han kom ud blev han så 'lovlydig' for familiens skyld. I bogen fremgår
der en meget tydeligt kamp mellem hans 'lovlydige' jeg, og så hans ønske om
at hævne familien. Til sidst giver han efter for det sidste ønske, men til
hans overraskelse bliver han bakket 100 % op af sin kone, der vægter hans
styrke og status højere end om han gør 'det rigtige' (formentlig er
bevæggrundene til denne tilsyneladende ubegrænsede tillid stærkt
egoistiske - hun vil, som du nævner, gerne være kvarterets dronning, og han
er det bedste bud på kvarterets konge). Jeg synes faktisk Laura Linneys
monolog virkede ganske flot, men jeg kan godt se at den kan virke lidt
'mærkelig' i forhold til hendes hidtidige rolle i filmen.

> [...]
> Er hun nu et udskud, der kun har levet på "kongen" jimmy's (og hans kones)
> barmhjertighed og/eller kun fordi hun var gift med Dave?

Sønnen giver hende vel skylden for farens forsvinden (egentligt ikke helt
urimeligt), mens Jimmy og familie jo godt ved, at de uretfærdigt har slået
hendes mand ihjel - de viser bare, at de absolut ikke angrer det. Tværtimod
er de ved en fælles erkendelse kommet frem til, at 'de gjorde det rigtige i
situationen'.

Samtidigt så antyder Mrs. Markhams blikke vel også en nedladende foragt for,
at hun 'solgte sin mand' - hun viser tydeligvis selv, at hun står bag sin
mand, også når hans handlinger ikke længere er moralsk opbyggelige. Der er i
scenen ikke tvivl om, at Jimmys kone føler sig mere værd end Celeste (igen,
hun er kvarterets dronning).

> [...]
og
> man ser ikke at han ellers laver rav i den (bortset fra at han kender de

Se ovenfor. Jimmy har altid 'haft det i ham', men har for familiens skyld
arbejdet hårdt og lovlydigt. Alligevel har han jo trods alt boet sammen med
Savage-familien, som han jo er gift ind i. Nu _er_ han tilbage i sit rette
element, han er på vej mod en status som kvarterets ubestridte konge - en
position som i hvert fald konen hele tiden har haft tiltænkt ham. At han
føler sig godt tilfreds med sin nyvundne erkendelse om sig selv, ses vel
bedst i scenen med optoget - han virker som om, at han er ret meget ovenpå.
Hans tilbagevenden til de kriminelle rækker ser i hvert fald ikke ud til at
tynge ham...

I øvrigt virker det ikke som om, at de har været specielt tæt knyttet siden
bil-episoden. Men den fælles oplevelse har givet dem en respekt for
hinanden, de er ligesom i samme båd, men oplevelsen har alligevel gjort, at
de ikke kan være 'venner'. Det er altså ikke 'karriere-mæssige' grunde til
forholdet, men netop barndomsoplevelserne. Du sammenligner med Heat, men en
bedre sammenligning imo er slutningen på Y Tu Mama Tambien (forhåbentligt
spoiler jeg ikke den alt for meget).

> [...]
op
> for ham at han har skudt Dave? Jimmy for bare lov til at gå og så sker der

Hvad skulle han gøre? Skyde ham? Nu kan jeg ikke huske præcist, hvad der
sker i filmen, men i bogen gør Sean det meget klart, at han vil tage ham ned
pga. Daves mord. Jeg gik ud af biografen med en formodning om, at det samme
ville ske i filmen, men enten tolkede vi ikke Kevin Bacons blikke ens, eller
også overfortolkede jeg bare kraftigt, det der rent faktisk skete på
lærredet.

> Svar udbedes

Håber det gav lidt mening. Ellers må du jo spørge igen :)

[Om ikke andet fik det mig til at tænke filmen igennem igen, og det viste
den sig i min bevidsthed godt at kunne holde til.]

Mvh Mikkel

Fra : Vild

Dato : 19-12-03 17:28

"Mikkel Knudsen" <MS_Knudsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hej Mikkel. Mange tak for opklaringen. Jeg synes det er lidt ærgeligt at
filmen tilsyneladende ikke kan forstås medmindre man har læst bogen. I hvert
fald fremgår det af nedenstående at der mangeler lidt til at fylde
karakterne og deres bevæggrunde ud.

Til pkt. 1:
> Tja. I bogen er John O'Shea (Rays ven) skingrende sindssyg, i det han ikke
> magter at skille 'virkeligheden' fra hans virtuelle playstation-verden -
> vold, pistoler og mord betragtes som 'sejt'.

Tja, det femgår jo overhovedet ikke af filmes synes jeg, hvilket gør Johns
handling en kende absurd/underlig/overdrevet/"ude af sync".

>Det er også derfor, at de begår
> mordet i første omgang, altså nærmest 'for sjovs skyld'.

Sean siger ellers til Jimmy at mordet var et uheld, at drengene fortalte at
pistolen gik af ved et uheld?! Jeg ved godt at det selvfølgelig bare kan
være en historie drengene har fortalt til politiet for at slippe for straf,
men som tilskuer har man ikke andet at holde sig til end Seans udtalelse
vedrørende dette emne. Man ser f. eks. ikke noget af afhøringen, så man
måske selv kunne indfortolke noget andet i deres udtalelse (f. eks. pga.
kropssprog, blikke eller andet i deres forklaring).

Til pkt. 2:
> [...]
fremgår
> der en meget tydeligt kamp mellem hans 'lovlydige' jeg, og så hans ønske

Det her vil jeg give dig fuldstændig ret i. Jimmys indre kamp fremgår ikke
tydeligt. Og her mangler jeg, som ikke har læst bogen, en del til at udfylde
Jimmys person og hans motiver. Det synes jeg, som nævnt ovenfor, er en
mangel ved filmen (og film generelt) - at man skal have læst bogen for at
kunne forstå Jimmy.

Til pkt. 3:
> Sønnen giver hende vel skylden for farens forsvinden (egentligt ikke helt
> urimeligt)

Tjo, den er købt

> [...]
Tværtimod
> er de ved en fælles erkendelse kommet frem til, at 'de gjorde det rigtige

Ja, det sidste siger Mrs. Markham jo ret direkte i sin monolog i
soveværelset.

> [...]
> mand, også når hans handlinger ikke længere er moralsk opbyggelige. Der er
> scenen ikke tvivl om, at Jimmys kone føler sig mere værd end Celeste

Købt igen

Til pkt. 4:
> Se ovenfor. Jimmy har altid 'haft det i ham', men har for familiens skyld
> arbejdet hårdt og lovlydigt.

Her er det, som nævnt ovenfor, nok en forudsætning at man har læst bogen.

> [...]
ovenpå.
> Hans tilbagevenden til de kriminelle rækker ser i hvert fald ikke ud til

Igen. Det virker meget pludseligt, da man, hvis man ikke har læst bogen,
ikke forstår dybden af Jimmys splittelse.

> [...]
> de ikke kan være 'venner'. Det er altså ikke 'karriere-mæssige' grunde til
> forholdet, men netop barndomsoplevelserne.

Det giver jeg dig ret i.

> Du sammenligner med Heat, men en
> bedre sammenligning imo er slutningen på Y Tu Mama Tambien (forhåbentligt
> spoiler jeg ikke den alt for meget).

Formodentlig. Men min reference til Heat gik også mere på det der
"respektfulde-men-alligevel-distancerede"-forhold, som også er kendetegnende
for De Niros og Pacinos forhold i Heat.

Til pkt. 5:
> Hvad skulle han gøre? Skyde ham?

Arh, måske en kende i overkanten, men han kunne da have "taget ham ind"!

> Nu kan jeg ikke huske præcist, hvad der
> sker i filmen, men i bogen gør Sean det meget klart, at han vil tage ham
ned
> pga. Daves mord.

Tja, det sker ikke i filmen. Som jeg husker det står de ude midt på vejen og
har begge tydeligvis forstået at Jimmy har slået Dave ihjel...og så går de
hver til sit (eller der bliver klippet frem til optoget eller lign.)

> [...]
eller
> også overfortolkede jeg bare kraftigt, det der rent faktisk skete på

Det var faktisk også et mere reelt spørgsmål der implicit lå i mit femte
spørgsmål, nemlig om Seans blik skulle tolkes således at han ønskede at
"tage Jimmy ned"?

> Håber det gav lidt mening. Ellers må du jo spørge igen :)

Det gjorde det, og endnu engang mange tak for inputne. De var ganske
værdifulde. Desværre synes jeg ikke at det kan retfærdiggøre hullerne i
filmen, at de bliver udfyldt hvis man bare læser bogen.

> Mvh Mikkel

- Allan