Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder af fyrværkeri.....
Fra : Sparre

Dato : 16-12-03 14:57

Hejsa

Nu nærmer rakettiden sig jo og kunne egentlig godt tænke mig at tage lidt
billeder, dog uden at regne med at de bliver særligt gode...må være ret
svært at fange jo...

Men hvordan er teknikken, lukkehastighed, blænde osv..

Mit kamera er et Fuji FinePix S602Zoom

--
Sparre

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-12-03 15:24

"Sparre" <christian@etdomain.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svært at fange jo...
>
> Men hvordan er teknikken, lukkehastighed, blænde osv..
Hr Ebbesen havde nyligt en forklaring til billeder på hans site. Lav en
lille søgning: Google/grupper/avanceret/denne/ 1 måned - ebbesen skulle
kunne give det.
Stativ+1-2-3 sek. og så måler man lys forinden.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-03 16:29

Sparre wrote:

> Men hvordan er teknikken, lukkehastighed, blænde osv..
>
> Mit kamera er et Fuji FinePix S602Zoom

1). Placer dig på et højt punkt, hvor du horizonten rundt har
god udsigt over et større område med meget nytårsfyrværkeri.

2). Brug et kraftigt og stabilt stativ

3). Stil kameraet på manuel focus og lås fast på uendligt

4). ISO stilles på 100

6). Blænde 11

7). Tid 1 - 2 - 3 - 4 - 5 og 6 skunder

Og så er taktikken at rette kameraet mod et område på himlen,
hvor der fyres af, og starte eksponeringen, når den valgte tid
er gået, så ser man på skærmen og tjekker om man har fået ge-
vindst, hvis der ikke har været noget fyrværkeri, så slettes
billedet.

Man skal regne med noget efterfølgende beskæring, da man ikke
kan nå at beskære i optagelsen.

Det er dog sådan, at hvis man har udset sig et område på himlen,
hvor der løbende eksploderer raketter, så kan man trykke på
eksponeringsknappen i det øjeblik man ser raketten stige til
vejrs, så passer det meget godt.

Og man ser jo hele tiden preview'et inden man arkiverer, så
man kan løbende bedømme om tiden er lidt for kort/lang, og om
der evt. skal zoom'es mere ind, husk at stille focus efter
der er zoom'et.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-03 10:26

Niels Ebbesen wrote:

> 1). Placer dig på et højt punkt, hvor du horizonten rundt har
> god udsigt over et større område med meget nytårsfyrværkeri.

Jeg bør vist lige tilføje, at man skal placere sig med en passende
afstand til fyrværkeriet, for hvis man er for tæt på, så foregår
det lige over hovedet på en, og det er umuligt at fange.

En afstand på 300 - 500 meter eller derover er passende, for så
får man fyrværkeriet fra siden.

Jeg har selv måttet drage denne erfaring på den hårde måde, her i
Ølstkke hvor jeg bor, der har vi en stor fyrværkerifabrik, og de
stiller ofte op og fyrer det helt store skyts af, og første gang
placerede jeg mig ca. 50 meter fra dem, og ud af 50 billeder var
der kun et par stykker der var nogenlunde.

http://www.festfyrvaerkeri.dk/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Richard

Dato : 16-12-03 16:37

Sparre wrote:

> Nu nærmer rakettiden sig jo og kunne egentlig godt tænke mig at tage lidt
> billeder, dog uden at regne med at de bliver særligt gode...må være ret
> svært at fange jo...

En hurtig rå: sæt 2 blændes underbelysning mod en natsort himmel og
proriter evt. hastighed frem for blænde. Juster derfra Et stativ
eller en fast anlægsflade skal du også bruge.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-03 16:52

Richard wrote:

> En hurtig rå: sæt 2 blændes underbelysning mod en natsort himmel og
> proriter evt. hastighed frem for blænde. Juster derfra Et stativ
> eller en fast anlægsflade skal du også bruge.

Man skal ikke lysmåle efter himlen, det er fyværkeriet der skal
måles, men det kan man ikke, så man må bruge noget erfaring, og
den siger, at 100 ISO blænde 11 er passende, tiden ka' være fra
1 til 6 sekunder alt efter hvor meget fyrværkeri man vil ha' med
på det samme billede.

Hvis man bruger en for stor blændeåbning, så bliver fyrværkeriet
overbelyst, det bliver helt hvidt uden farver, og himlen bliver
grøn-grålig-grumset farve.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Richard

Dato : 16-12-03 17:13

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> den siger, at 100 ISO blænde 11 er passende, tiden ka' være fra
> 1 til 6 sekunder alt efter hvor meget fyrværkeri man vil ha' med

Jep erfaring er godt; min efter 25 år med OM2 siger som udangspunkt 2
blændes underbelysning for at få sort baggrund på natbilleder inkl.
fyrværkeri (mindre hvis er lyset er mere end punktvist). Automatikken i
sådan et OM2 er nu heller ikke så tosset, sikkert på linie med de fleste
af dagens digi-kameraer for alm. dødelige, derfor mener jeg, at tippet
er brugbart her

> Hvis man bruger en for stor blændeåbning, så bliver fyrværkeriet
> overbelyst, det bliver helt hvidt uden farver, og himlen bliver
> grøn-grålig-grumset farve.

Det er sikkert rigtigt, men ved ikke hvor detaljeret vor brave ven kan
stille sin Fuji-san

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-03 17:31

Richard wrote:

> Det er sikkert rigtigt, men ved ikke hvor detaljeret vor brave ven kan
> stille sin Fuji-san

Mine fyrværkeribilleder er lavet med et næsten identisk Fuji
digicam, så det bør ikke være noget problem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-12-03 19:17

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>den siger, at 100 ISO blænde 11 er passende, tiden ka' være fra
>1 til 6 sekunder alt efter hvor meget fyrværkeri man vil ha' med

Min beskedne erfaring med fyrværkeribilleder passer meget godt med Niels'

Jeg har et par billeder og lidt teknik her:
http:/hiker.dk/billeder/fireworks/default.htm

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-03 19:57

Ove Kjeldgaard wrote:

> Min beskedne erfaring med fyrværkeribilleder passer meget godt med Niels'
>
> Jeg har et par billeder og lidt teknik her:
> http://hiker.dk/billeder/fireworks/default.htm

Jeg har rettet dit link, der manglede en skråstreg...

Og så vil jeg sige, at flg. URL viser at blænde 11 ved 100 ISO
er det rette valg, for der får man farverne i fyrværkeriet med.
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_fyrvaerkeri-37.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 16-12-03 22:24

On Tue, 16 Dec 2003 19:57:24 +0100, Niels Ebbesen

Det er utroligt flot det billede
Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-12-03 10:51

On Tue, 16 Dec 2003 22:23:52 +0100, emj <emj@adresseløs.dk>
wrote:

>Det er utroligt flot det billede
>Hilsen emj

Og så er det ikke det eneste, gu ve om det stadig er held
mvh Ebbe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-03 11:18

Ebbe Hansen wrote:

> Og så er det ikke det eneste, gu ve om det stadig er held

Det at fotografere fyrværkeri, er et spørgsmål om at være godt
forberedt, så alt det praktiske er på plads, for når det først
kører, så er der ikke betænkningstid.

Men når det kører, ja så er held en del af spillet, og man skal
ikke spare på billederne det kun godt, at der bagefter er noget
at sortere i...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-12-03 22:44

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg har rettet dit link, der manglede en skråstreg...

Jeg skal vist have skiftet det tastatur ud...

Fra : Richard

Dato : 16-12-03 22:47

Ove Kjeldgaard wrote:

> Jeg skal vist have skiftet det tastatur ud...

Ikke nødvendigt, din link virkede fint i N 7.1
- pæne billeder iøvrigt - især den dybsorte baggrund; bliver den
overbelyst / rødbrun stjæler den opmærksomhed fra fyrværkeriet IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-12-03 23:48

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse
> Jeg har et par billeder og lidt teknik her:
> http:/hiker.dk/billeder/fireworks/default.htm

Og det kan næppe gøres bedre,

Fra : emj

Dato : 16-12-03 22:21

On Tue, 16 Dec 2003 16:51:32 +0100, Niels Ebbesen
> [...]

>den siger, at 100 ISO blænde 11 er passende, tiden ka' være fra
>1 til 6 sekunder alt efter hvor meget fyrværkeri man vil ha' med

Vil du oversætte "blænde 11" til et blændetal.
Jeg kan vælge fra F1.8 - F8.0.
Vil det være en fordel at vælge en ISO 64 frem for ISO 100?
Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Aksel

Dato : 16-12-03 22:28

"emj" <emj@adresseløs.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 16 Dec 2003 16:51:32 +0100, Niels Ebbesen
> <info@niels-ebbesen.net> wrote:
> Vil du oversætte "blænde 11" til et blændetal.
> Jeg kan vælge fra F1.8 - F8.0.

F11

Aksel

Fra : emj

Dato : 16-12-03 22:56

On Tue, 16 Dec 2003 22:27:41 +0100, "Aksel"
<aksel.koplev.REMOVE@mail.dk> wrote:

>F11

Blænde 11 er ikke det samme som blændetal 11
Hilsen emj

--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Michael Bothager

Dato : 16-12-03 23:24

emj wrote:
> Blænde 11 er ikke det samme som blændetal 11

Øh, hvad er det så???

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-03 23:31

emj wrote:

> Blænde 11 er ikke det samme som blændetal 11

Jow det er...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 16-12-03 23:32

On Tue, 16 Dec 2003 23:30:58 +0100, Niels Ebbesen

>Jow det er...!

Tak
Hilsen emj

--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Madsen

Dato : 17-12-03 00:00

> Blænde 11 er ikke det samme som blændetal 11
> Hilsen emj
>
> --
> http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Jo det er,hvorfor tror du ikke at det er det samme?
Hilsen Madsen

Fra : John Poulsen

Dato : 16-12-03 22:30

Og for at følge op på nedenstående: Jeg har en Canon G3, blænde F2.0 -
F8.0
ISO 50 - 100 - 200 - 400.

Hvad skal jeg vælge af blænde og ISO? Vil foretrække ISO 50 selv men ved
overhovedet ikke om det er godt i forbindelse med fyrværkeri.

Regner med at sekundantallene er de identiske med tidligere nævnt.

Mvh.

John

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-12-03 22:55

"John Poulsen" <john@nosp.am> wrote:

> [...]
>
>Hvad skal jeg vælge af blænde og ISO? Vil foretrække ISO 50 selv men ved
>overhovedet ikke om det er godt i forbindelse med fyrværkeri.

Hvis du skal have det samme forhold som F/11 og ISO 100, og kameraet ikke har
"mindre hul" end f/8 så er du nødt til at vælge ISO 50.

>Regner med at sekundantallene er de identiske med tidligere nævnt.

Ja - hold åben til man tror der er tilpas meget med.

Fra : John Poulsen

Dato : 17-12-03 00:08

Takker...

Så vil jeg prøve med ISO 50 og F8.0.

Hrm... Der er dømt "opgradering", når det ikke er muligt at bruge de
"rigtige" blænde/ISO tal.... Skal have sparet op og p.t. er Canon 10D
målet...

Mvh.

John

Fra : Niels

Dato : 17-12-03 02:40

John Poulsen skrev:
> [...]
>
> Hrm... Der er dømt "opgradering", når det ikke er muligt at bruge de
> "rigtige" blænde/ISO tal.... Skal have sparet op og p.t. er Canon 10D

Nu ved jeg ikke med Canon G3, men mit Canon G5 har et indbygget ND
filter som man kan slå til og fra, og som Niels Ebbesen skriver du kan
bruge.

Mvh. Niels

Fra : John Poulsen

Dato : 17-12-03 22:22

"Niels" <niels.jensen@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke med Canon G3, men mit Canon G5 har et indbygget ND
> filter som man kan slå til og fra, og som Niels Ebbesen skriver du kan
> bruge.
>

> Mvh. Niels

ND filteret har jeg (og alt andet - 1 MPixel i forhold til G5), hvad
gør det præcist og er det godt at bruge til fyrværkeri?

Mvh.

John

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-03 22:50

John Poulsen wrote:

> ND filteret har jeg (og alt andet - 1 MPixel i forhold til G5), hvad
> gør det præcist og er det godt at bruge til fyrværkeri?

Det handler om at lande på en optimal eksponering, og det er
med fyrværkeri som med blitzfotografering, det er blænden som
styrer eksponeringen, for så længe man holder sig indenfor
1 til 6 sekunders eksponering, så har tiden kun indflydelse
på hvor meget fyrværkeri man kan nå at få med.

Prøv at se flg. billede, det er lavet med et Canon PowerShot
der kun har automatik, og det er ikke optimalt, himmelen er
ikke sort, og fyrværkeriet er helt udbrændt.
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/nytaar_fyrvaerkeri/_nytaar_fyrvaerkeri-16.html

Hvorimod flg. billede har fået en tilpas eksponering, så man
ser fyrværkeriets farver på en helt sort baggrund...
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/nytaar_fyrvaerkeri/_fyrvaerkeri-32.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John Poulsen

Dato : 18-12-03 00:09

Takker for svarene..

Vil nu prøve følgende med baggrund i jeres hjælp her i NG'en:

Blænde 8.0, ISO 50, manuelt fokus til uendeligt og ND-filteret til.

Eksponeringstid 3 sekunder som udgangspunkt.

Mvh.

John

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-12-03 00:39

John Poulsen wrote:

> Takker for svarene..
>
> Vil nu prøve følgende med baggrund i jeres hjælp her i NG'en:
>
> Blænde 8.0, ISO 50, manuelt fokus til uendeligt og ND-filteret til.
>
> Eksponeringstid 3 sekunder som udgangspunkt.

Med blænde 8 ISO 50 er det nok ikke nødvendigt med ND-filter,
men prøv dog at lave en test, en pakke med 10 raketter til en
halvtresser, kan jo vise om du rammer en passende eksponering.

Du kan også vente til selve Nytårsaften, og så gå ud ved 21 -
22 tiden, på det tidspunkt er der unge som skyder lidt af, og
det kan du så lave testoptagelser på, som du kan nå at se på
skærmen inden det går rigtig løs.

Og så er du velforberedt til 24:00, hvor folk skyder de store
200 kroners raketter af, eller rettere ca. 00:10, for de fleste
skal jo først drikke chimpanse og så ha' overtøjet på.

PS: Husk at ha' ekstra batterier, koldt vejr ta'r en god bid
af kapasiteten.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John Poulsen

Dato : 18-12-03 01:16

Tak igen :).

Det bliver nok til prøveskud selve nytårsaften...

Vil sørge for at have 2 fuldt opladede batterier klar... Mon ikke det så
går? Jeg håber det satser på at det ikke nødvendigt at købe flere
batterier, selvom Canon har brugt dem BP-511 i et stykke tid nu - dog er
batteri nr. 2 fra batterier.dk og den virker udemærket.

Og jo... Først champagnen selvfølgelig... Og så er det tid til at tage
nogle fotos.

Mvh.

John

Fra : Will Bill

Dato : 18-12-03 12:44

> Med blænde 8 ISO 50 er det nok ikke nødvendigt med ND-filter,

Hej !

Nogen der ved, hvordan man indstiller til blænde 8 på et Canon Ixus 400 ?

Jeg kan se der står -2 til 2 på kameraets indstilling, men det er jo ikke
"8".... ?

/ WB

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-12-03 22:32

"Will Bill" <worldofnews.fjerndette@hotmail.com> wrote:

>Jeg kan se der står -2 til 2 på kameraets indstilling, men det er jo ikke
>"8".... ?

Tallene -2 til 2 lyder som kompensation af kameraets automatik. Man
fortaeller kameraet, hvor meget det skal under- eller overeksponere
billedet i forhold til, hvad automatikken har fundet frem til.

Dvs. at du ikke direkte kan oversaette tallet til blaendeindstilling.

Hvis du ikke har andre indstillingsmuligheder, er dit bedste haab nok
at stille dit kamera paa -2, saa du faar billedet "underbelyst" mest
muligt. Men jeg gaetter paa, at du alligevel vil ende med alt for kort
lukkertid og lidt for stor blaendeaabning.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-12-03 23:10

Allan Olesen wrote:

> Tallene -2 til 2 lyder som kompensation af kameraets automatik. Man
> fortaeller kameraet, hvor meget det skal under- eller overeksponere
> billedet i forhold til, hvad automatikken har fundet frem til.

Det er korrekt, EV +/- er eneste måde hvorpå man kan korrigere
de kameraer, som kun har AE (auto eksponering), man kan ikke
selv indstille blænde og tid på kameraer, som ikke har mulighed
for at slå AE fra og køre på manuel eksponering.

Men folk kan gå ind på www.fotokritik.dk - på forsiden kan de
søge h.h.v. "Fyrværkeri" og "Nytår", disse to søgninger giver
pænt mange billeder, og fordelen er, at man ved de fleste bil-
leder kan se kameratype, ISO, blænde og tid, med lidt held kan
folk jo finde billeder taget med et kamera, der svarer til
deres eget...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Richard

Dato : 17-12-03 21:47

John Poulsen wrote:
> Hrm... Der er dømt "opgradering", når det ikke er muligt at bruge de
> "rigtige" blænde/ISO tal.... Skal have sparet op og p.t. er Canon 10D
> målet...

Spar blot pengene og prøv i første omgang, hvad du kan få ud af dit
eksisterende kamera - fotografering er ingen eksakt videnskab, der er
mange måder at få et godt billede på, sikkert også med dit kamera

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : John Poulsen

Dato : 17-12-03 22:17

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksisterende kamera - fotografering er ingen eksakt videnskab, der er
> mange måder at få et godt billede på, sikkert også med dit kamera

Det vil jeg også - i hvert fald indtil videre, men der er flere grunde
til at jeg vil opgradere (mere tele/vidvinkel vha. flere objektiver - og
selvfølgelig med bedre optik end G3'eren.

Og der er nu altså som sagt flere indstillingsmuligheder med 10D (evt.
dennes "efterfølger" når jeg køber) end der er med G3'eren.

Regner med at der går 12 - 24 måneder før jeg er finansielt klar til
opgradering - så det giver sig selv... Skal have sparet op til
objektiver også jo... Regner med at købe tingene løbende som jeg får råd
til og evt. super tilbud dukker op....

John, Aalborg Ø

Fra : Richard

Dato : 17-12-03 23:11

John Poulsen wrote:

> Det vil jeg også - i hvert fald indtil videre, men der er flere grunde
> til at jeg vil opgradere (mere tele/vidvinkel vha. flere objektiver - og
> selvfølgelig med bedre optik end G3'eren.

Det kan jeg godt forstå, indstillingsmulighederne var en afgrundene til
at vi fornylig valgte Canon A70 til vores her-og-nu kamera. Et godt
kompromis hvad opløsning og betjening angår: Dækker et elementært behov
for peg-og-skyd billeder eller dedikeret indstilling, alt efter hvem der
bruger det. Til mere seriøs fotografering ville et større digi-kamera
være bedre; men der bruger jeg så hellere mit gamle OM2 hhv OM-PC

> [...]
> opgradering - så det giver sig selv... Skal have sparet op til
> objektiver også jo... Regner med at købe tingene løbende som jeg får råd

Det lyder fornuftigt - og du kan så trøste dig med, at tiden arbejder
for dig - priserne rasler ned...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-03 23:29

emj wrote:

> Vil du oversætte "blænde 11" til et blændetal.
> Jeg kan vælge fra F1.8 - F8.0.
> Vil det være en fordel at vælge en ISO 64 frem for ISO 100?

Du er forvirret fordi dit kamera slet ikke har en blænde 11,
din mindste blændeåbning er blænde 8, og derfor bør du vælge
en langsommere følsomhed f.eks. ISO 64.

En anden mulighed er at bruge et neutralt density filter som
svarer til en eller to blændetrin, et Kodak Wratten gelantine
filter No. 96, type N.D. 0.40 snupper ca. 1 blændetrin.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 16-12-03 23:39

On Tue, 16 Dec 2003 23:28:44 +0100, Niels Ebbesen

Tak.
Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Aksel

Dato : 16-12-03 19:21

> [...]
> svært at fange jo...
>
> Men hvordan er teknikken, lukkehastighed, blænde osv..

Nu har jeg ikke forstand på digtal fotografering; men for mange år siden
anvendte jeg følgende teknik med et manuelt spejlrefleks kamera:
Kameret stilles på stativ,
objektiv dækslet blivet på kameraet,
lukkeren stilles til at være permanent åben,
Blenden husker jeg ikke,
Ser man en flot raket udfolde sig fjernes dækslet, det sættes så på igen når
raketten er gået ud.
Dette gentages nogle gange, så man får en række dobbelt eksponeringer og
flot fyrværkeri.

m.v.h.

aksel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-12-03 20:01

Aksel wrote:

> [...]
> raketten er gået ud.
> Dette gentages nogle gange, så man får en række dobbelt eksponeringer og

Ja den løsning er ok med et analogt kamera, men man skal begrænse
sig, for meget fyrværkeri oven i hinanden ser ikke godt ud.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo YA

Dato : 17-12-03 06:03

> [...]
>
> Nu nærmer rakettiden sig jo og kunne egentlig godt tænke mig at tage lidt
> billeder, dog uden at regne med at de bliver særligt gode...må være ret

Flere forhandlere af fyrværkeri, bl.a. Jem & Fix og Silvan, holder
demonstration af deres varelager.

Der skulle det være til at få nogle billeder som man evnt. kunne lære af.

Det plejer at være imellem Jul og Nytår. Tjek Dagspressen.

Hilsen Bo YA
Der selv har taget fine Fyrværkeri billeder med fuld automatic, på Olympus
300 Zoom.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-03 10:05

Bo YA wrote:

> [...]
>
> Der skulle det være til at få nogle billeder som man evnt. kunne lære af.
>
> Det plejer at være imellem Jul og Nytår. Tjek Dagspressen.

Tjek også lige tidspunktet, for det er kropumuligt at fotografere
fyrværkeri i daglys....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Borgen

Dato : 17-12-03 12:13

> Men hvordan er teknikken, lukkehastighed, blænde osv..
Efter at have fulgt den diskussionen dit spørgsmål har afført blev jeg
ret pessimistisk mht. hvorvidt mine kamera'er (Olympus C-3040z samt
Canon Ixus 400) ville kunne fange ret meget fyrværkeri. Ixus'en er
næsten 100 procent automatisk styret og C-3040 kan godt nok sættes på
manuel, men ikke under ISO 100 eller over F10.

Efter lidt søgning fandt jeg
http://www.dcresource.com/specials/Fireworks2003/ hvor der under "View
Reader Photos" en del acceptable fotos (og nogle knap så vellykkede)
taget med point-and-shoot kamera'er (inkl. Ixus 400).

Desværre kan jeg ikke se de indstillinger som er benyttet i hvert enkelt
tilfælde.

/Jan

--
(husk at fjerne tallene i min mailadresse)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-12-03 12:25

Jan Borgen wrote:

> ....cut... og C-3040 kan godt nok sættes på
> manuel, men ikke under ISO 100 eller over F10.

Løsningen er et neutralt desity filter, som snupper en halv
eller en hel blænde.

Kodak Wratten gelantine filtre er de billigste, men de kræver
normalt et kompendie, men hvis man er lidt fingernem, så kan
man sagtens selv bygge noget i sort karton.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Richard

Dato : 17-12-03 21:50

Jan Borgen wrote:
> [...]
> næsten 100 procent automatisk styret og C-3040 kan godt nok sættes på
> manuel, men ikke under ISO 100 eller over F10.

Kan du ikke styre over-/undebelysningen et par blænder eller på anden
måde gribe ind i automatikkens grundindstilling? - hvis du bare kan få
skruet ned for belysningen på en eller anden måde, skal du nok få nogle
seværdige blus i kassen

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Will Bill

Dato : 18-12-03 12:48

> [...]
> måde gribe ind i automatikkens grundindstilling? - hvis du bare kan få
> skruet ned for belysningen på en eller anden måde, skal du nok få nogle

Hej

Jeg har også et ixus 400. Der er mange manuelle indstillinger, så det er
mere at kende kameraet tror jeg....

Helt konkret, så ved jeg ikke hvordan jeg indstiller til det, som I foreslår
som blænde 8 og blænde 11.

På kameraet er det muligt at indstille blænde til tal mellem -2 og +2
Er 8 og 11 et sted i dette interval, som evt er omregnet ?

/ WB

Fra : Richard

Dato : 19-12-03 00:28

Will Bill wrote:

> Jeg har også et ixus 400. Der er mange manuelle indstillinger, så det er
> mere at kende kameraet tror jeg....

Ja det er jo en god ting at gøre, giver pote før eller siden

> Helt konkret, så ved jeg ikke hvordan jeg indstiller til det, som I foreslår
> som blænde 8 og blænde 11.
> På kameraet er det muligt at indstille blænde til tal mellem -2 og +2

Det er det, jeg kalder over-/underbelysningen i min besked ovenover.
"Eksponeringskompensation" kalder Canon det. To blænder ned hhv op
svarer til - hvad lysmængden angår - at du stiller blænde ned på blænde
16 hhv op blænde 4, hvis du står på blænde 16. Men dybdeskarpheden
ændres ikke. Det bruges alm.vis for at kompensere modlys eller holde
baggrunden mørk o-lign. på et kamera med automatisk eksponering.

Indstilling af blænde bruges derimod sammen med manuel fotografering og
ved blændeprioriteret automatisk eksponering, hvor man fx ønsker en
bestemt skarphedsdybde eller farvemætning, som det har været nævnt
andetsteds i tråden. Så har dit kamera denne indstillingsmulighed, må
den ligge i menuen for enten manuel eller blændeprioriteret automatisk
eksponering.

> Er 8 og 11 et sted i dette interval, som evt er omregnet ?

Nej, men hvis dit kamera ikke har større blænde end 8, kan du opnå en
virkning på belysningen, der svarer til blænde 11, ved at stille blænde
8 og -1 i eksponeringdkompensation jvf oven for.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-12-03 17:46

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

>Nej, men hvis dit kamera ikke har større blænde end 8, kan du opnå en
>virkning på belysningen, der svarer til blænde 11, ved at stille blænde
>8 og -1 i eksponeringdkompensation jvf oven for.

Kameraet halverer sikkert tiden og beholder blænde 8 i det tilfælde.

Og lidt mere teknisk - det hul blænde 8 giver, et det mindste som giver en jævn
belysning over hele billedet.