Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt kamera
Fra : SB

Dato : 16-12-03 07:47

Overvejer at købe et digital kamera, og har i den forb. nogle spørgsmål

Hvis man nu ønsker at det skulle kunne lave billeder i 20 x 30 cm format på
en tilfredsstillende måde, min. samme kvalitet som alm. foto, hvor mange
pixel skal man så op i?
Hvilket kamera skal/bør man vælge, behøver ikke 100 funktioner som jeg
sikkert aldrig vil få brug for alligevel, og det bør ikke være ret stort,
problemet med det gamle er tit at det fylder som en arbejdsmands madkasse og
tror på det grundlag at man ikke gider slæbe det med, kunne man få et som
kunne ligge i en brystlomme ville det være perfekt.
Et andet krav, er at det skal kunne tage et 256 memorystick kort.
Og kan man få en vandtæt pose eller lig. til det. så man kan have det med i
regnvejr og div. sommerland uden det drukner af den grund, selvfølgelig skal
man kune tage billeder uden at skulle pakke det ud.

må også gerne kunne genoplades uden at batterierne skal tages ud af det

Nogen forslag til hvad man skal købe?

Søren

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 16-12-03 09:11

Hej

Du stiller nogle krav...

1) Du skal kunne printe i 20x30 cm i samme opløsning som et analogt kamera:
Man plejer at sige, hvis man skal have optimal resultat ud af sine billeder
skal man have en opløsning på sine prints på 300 DPI, hvis du skal regne
dette om til en Mpixels, skal dit kamera have en (20/2,54)*300*(30/2,54)*300
= 8 millioner pixels.

2) Det skal ikke være stort (brystlomme størrelse)

3) Det skal kunne tage et 256 MB Memorystick (det er vist kun Sony der kan
det...)

4) Vandtæt pose til det

Hvis man så smutter ind på www.dpreview.com, kigger under Sony digicams,
finder man de nuværende modeller:

Det eneste der kan klare opløsningskravet (1) er DSC-F828
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscf828.asp, som man ikke
lige kan sige opfylder krav (2).
En anden mulighed er den nyhed som Sony kommer med inden længe, DSC-T1,
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dsct1.asp, her er
opløsningen "kun" 5 Mpixels, men du får alligevel rimelig udskrifter i
20x30...

Med hensyn til krav (4) kan du kigge her:

http://www.ewa-marine.com/

Med venlig hilsen

René Ernst Nielsen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-12-03 10:40

SB skrev:

> Overvejer at købe et digital kamera, og har i den forb. nogle spørgsmål

Det kan anbefales at få uddybet de svar som kommer her i tråden med de
ca 2000 indlæg om samme emne som ligger tilbage i gruppen fra bare i år.
Jeg tror langt de fleste forhold, bivirkninger osv er grundigt afdækket
- søg med http://groups.google.com

> Hvis man nu ønsker at det skulle kunne lave billeder i 20 x 30 cm format på
> en tilfredsstillende måde, min. samme kvalitet som alm. foto, hvor mange
> pixel skal man så op i?

Jeg har udmærkede foto-kvalitet 20x30 fremkaldelser lavet på baggrund af
2.1 megapixel jpeg forlæg.
Hvordan eller hvorfor det afviger så kraftigt fra René's beregninger,
aner jeg ikke, men en grafiker som er kollega til min kone har lige haft
lånt et par testfremkaldelser i 20x30 fra mit Canon A40, og er enig i at
kvaliteten ikke fejler noget.

> [...]
> regnvejr og div. sommerland uden det drukner af den grund, selvfølgelig skal
> man kune tage billeder uden at skulle pakke det ud.

Du kan få undervandsboks til en del af kameraerne - det lyder for mig
som en gedigen løsning til dit brug.

> må også gerne kunne genoplades uden at batterierne skal tages ud af det

Det er efter min mening smartere at gå efter noget hvor batterierne
holder længe, og kan erstattes med standard-batterier så man billigere
kan have flere sæt, og så der findes en nødløsning når man står i
Kongernes Dal uden power.

> Nogen forslag til hvad man skal købe?

Canon A70 / A80 / G3 / ixus 400 / S45 afhængigt af hvilke af parametrene
i nedenstående du vægter højest.

Du skal se efter (prioriteret)

* at kameraet kan det du vil ha det til (automatik - 'presets' såsom
portræt/landskabs/makro-automatik - og endelig halvmanuelle og manuelle
muligheder). Hvis kameraet kan en masse som du aldrig kunne finde på at
bruge er der en risiko for at du vil synes at det er træls at arbejde
med fordi der er for mange forvirrende ting som du aldrig bruger.

* betjeningen er meget forskellig - om det meste ligger i menuer inde i
kameraer kontra i knapper udenpå. Folk har forskellige præferencer, så
jeg vil ikke anbefale dig noget. Hvis du har et analogt kamera (som du
er tilfreds med) i forvejen vil samme mærke digitalkamera være lettere
at gå til.

* linsekvalitet (reviews og billedeksempler på nettet),

* optisk zoom er værd at bemærke, hvorimod du roligt kan se bort fra
digital zoom.

* den lille preview-skærm bagpå skal gerne være af en kvalitet så man
kan se om billedet har værdi.

* hukommelsestype (der er meget forskel på hvad ekstra hukommelse
koster, CF er billigst)

* kameraet skal være en størrelse som passer dig godt, så du har det med
den dag hvor det rigtigt gode billede er der

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lars Månsson

Dato : 16-12-03 15:56

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Overvejer at købe et digital kamera, og har i den forb. nogle spørgsmål

Hvad med http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/sony_u60.html
eller http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/stylus400.html

Hilsen
-lars-

Fra : H.Kragelund

Dato : 16-12-03 21:10

Ixus 400! Er et bud!

Du har selvfølgelig læst nogle af de tidligere indlæg! Altså nogle af dem
som er ældre end 1 dag!?

mvh
henrik

Fra : SB

Dato : 16-12-03 22:24

"H.Kragelund" <hkragelund@xxc.dk> skrev i en meddelelse
> Ixus 400! Er et bud!
>
> Du har selvfølgelig læst nogle af de tidligere indlæg! Altså nogle af dem
> [...]
har læst dem alle, men der kommer jo både nye kameraer og nye priser hver
time

Tak til dem som trods alt gad svare mig

/Søren