Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto: Storm comming
Fra : KNL DtP

Dato : 15-12-03 21:53

Hej!

Var lige ude og tage lidt billeder her i eftermiddags. Slog et smut forbi
Nørresundby havn, for at fotografere Aalborg-siden med stormvejrshimmel.

Placerede kameraet på selve havnekajen, og valgte en tilpas lang lukketid til at
både bølgerne og de mange måger kunne tævre ud. Ved at undereksponere cirka -1
EV i forhold til "normal", kom skyerne rigtigt frem.

Har valgt at beskære det færdige billede i 2,35:1 (som vi kender det fra biffen)
for at understrege panorama-effekten. Billedet kan ses her:

http://www.foto-basen.dk/default.asp?page=30&id=5799

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 15-12-03 22:23

> http://www.foto-basen.dk/default.asp?page=30&id=5799
>

> MVH
>
> Kristian
> www.knl-dtp.dk

Det er et flot billede. Hvis du lægger det på fotokritik får du sikkert
noget mere respons på det end på FB :)
Vh Matilde

Fra : KNL DtP

Dato : 15-12-03 22:21

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et flot billede.

Mange tak!

> Hvis du lægger det på fotokritik får du sikkert
> noget mere respons på det end på FB :)

Den har skam ligget der siden kl. 18, men der er kun 17 der har kigget forbi,
hvoraf ingen har kommenteret det...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 15-12-03 23:05

KNL DtP wrote:

> [...]
>
> Har valgt at beskære det færdige billede i 2,35:1 (som vi kender det fra biffen)
> for at understrege panorama-effekten. Billedet kan ses her:

Flot billede!

Jeg sad også i Aalborg og ærgrede mig over at jeg ikke havde mit kamera
med. Det var en vildt flot himmel der ved 15.30 tiden.
Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 15-12-03 23:07

Rasmus Hansen [9000] wrote:

Forresten er coming kun med et n.
Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Jakob

Dato : 15-12-03 23:26

"Rasmus Hansen [9000]" <bidsk@-fjern-yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Rasmus Hansen [9000] wrote:
>
> Forresten er coming kun med et n.

Hvilket han også skrev.

Fra : phk

Dato : 16-12-03 00:17

"Jakob" <jakob_2004@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket han også skrev.

Og et m ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-03 17:08

> Og et m ;)

He he - ups :) To dummeslag til mig...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-12-03 09:33

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in

> [...]
> til at både bølgerne og de mange måger kunne tævre ud. Ved at
> undereksponere cirka -1 EV i forhold til "normal", kom skyerne rigtigt

Fedt stemningsbillede! Jeg kan rigtig godt lide panoramaformatet, men synes
dog at mågerne er lidt for udtværede - de ligner nærmest myg eller store
stykker støv. Hvis du har et billede som er taget nøjagtig samme sted, men med
en anelse kortere lukketid, kunne du evt. bruge toppen af det og kombinere med
bunden af det allerede viste, hvor bølgerne er rigtig fine..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-03 17:35

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Fedt stemningsbillede! Jeg kan rigtig godt lide panoramaformatet,

Mange tak. Det var også et flot syn. Tror jeg vil ha' den forstørret op på to 30
x 45 cm og så sætte dem sammen. Det passer vist lige over skrivebordet.

> men synes
> dog at mågerne er lidt for udtværede - de ligner nærmest myg eller store
> stykker støv.

Jeg må tilstå, at jeg også kiggede extra engang da jeg så det store klatter -
men da jeg blev klar over hvad det var, syntes jeg det var en ret sjov effekt.
Jeg tog billedet ved flere forskellige lukketider, så det er jo lige hvad man
bedst kan li':

www.knl-dtp.dk/temp/CRW_9376_1-15_sek.jpg [1/15 sek. f/3,5 100 ISO]

www.knl-dtp.dk/temp/CRW_9377_1-30_sek.jpg [1/30 sek. f/3,5 100 ISO]

(hvor den første jeg viste var 1/4 sek. f/22 100 ISO)

> Hvis du har et billede som er taget nøjagtig samme sted, men med
> en anelse kortere lukketid, kunne du evt. bruge toppen af det og kombinere med
> bunden af det allerede viste, hvor bølgerne er rigtig fine..

www.knl-dtp.dk/temp/CRW_9377_merged.jpg

God idé. Tog toppen fra 1/30 sek. og bunden fra et med 1 sek. Nu er mågerne ret
tydeligt, og om de forstyrrer mere end de gavner er svært at sige. Jeg kan nu
bedst li' min originale :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole

Dato : 16-12-03 15:50

Hej Kristian

Jeg er helt vild med dit billede. Godt tænkt at lade lukketiden blive så
lang, det giver en enorm god stemning i det færdige billede.
Godt skuldret.

Mvh

Ole
http://www.photos4u.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-03 17:37

"Ole" <ole@atomb.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er helt vild med dit billede. Godt tænkt at lade lukketiden blive så
> lang, det giver en enorm god stemning i det færdige billede.
> Godt skuldret.

Jeg siger mange tak for de pæne ord. Det varmer ekstra meget, når roserne kommer
fra en så dygtig fotograf som dig.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-12-03 17:53

On Mon, 15 Dec 2003 21:52:44 +0100, "KNL DtP"
<knl_dtp@hotmail.com> wrote:

>Hej!
>
>Var lige ude og tage lidt billeder her i eftermiddags. Slog et smut forbi
>Nørresundby havn, for at fotografere Aalborg-siden med stormvejrshimmel.
klip

>http://www.foto-basen.dk/default.asp?page=30&id=5799
>

>MVH
>
>Kristian
>www.knl-dtp.dk

Hej, er min skærm så dårlig, jeg kan næsten ikke se bølgerne så
mørkt er billedet.
Jeg hentede det ind, og gjorde det lidt lysere, og det er jo
flot, men jeg skulle jo ikke manipulere med dit billede, såå
er det min skærm der er dårlig ?
mvh Ebbe

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-03 18:08

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Hej, er min skærm så dårlig, jeg kan næsten ikke se bølgerne så
> mørkt er billedet.

Hmmm - jeg kan nu se rigtig mange detaljer i bølge delen. Prøv og hiv den ind i
Photoshop, klik bølgerne ud og vælg Image > Adjust > Levels. Her kan du se at
der er markering i histogrammet fra cirka 5 og så op til 90 - med top i cirka
35. Derfor burde du kunne se detaljerne.

> Jeg hentede det ind, og gjorde det lidt lysere, og det er jo
> flot, men jeg skulle jo ikke manipulere med dit billede, såå
> er det min skærm der er dårlig ?

Kører du ikke med Mac? Jeg testede lige billedet i dag på en eMac skærm, og her
virker de ofte lige lidt lysere end på min PC, så du burde jo kunne se billedet
korrekt. Det skal dog bemærkes, at jeg godt kan lide, at billederne er måske
lidt mørkere end gennemsnittet - men selvfølgelig skal detaljerne i skyggen
naturligvis være synlige.

Kunne du ikke lige smide din tilpassede udgave op, så jeg lige kan se den?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-12-03 19:03

klip
> [...]
>naturligvis være synlige.
>
>Kunne du ikke lige smide din tilpassede udgave op, så jeg lige kan se den?

Hej Kristian, jeg har kun en gammel PC, derfor mente jeg at
skærmen ikke er up to date, og det er den sikkert ikke.
Jeg er amatør med stort A, så du skal ikke tage dig af mine
krampetrækninger, jeg fik da set billedet (jeg bor selv i
Aalborg). Jeg tog det ind i Corel og gav det 20 % brightnes, så
var bølgerne tydelige nok. Så venligst glem alt dette. Det du
nævner om PS, aner jeg intet om
mvh Ebbe

Fra : KNL DtP

Dato : 16-12-03 19:13

> Hej Kristian, jeg har kun en gammel PC, derfor mente jeg at
> skærmen ikke er up to date, og det er den sikkert ikke.

Sorry - jeg så lige at der stod noget med Ebbe, og gik derfor ud fra at det var
Niels Ebbesen (som bruger Mac).

> [...]
> Aalborg). Jeg tog det ind i Corel og gav det 20 % brightnes, så
> var bølgerne tydelige nok. Så venligst glem alt dette. Det du

Ok - det jeg gjorde i Photoshop var, at isolere bølgerne og derefter analysere
dem vha. et såkaldt histogram. Her får man en graf over billedet skygge (venstre
side), mellemtoner (miden) og højlys (højre side). Jo større forekomst af en
tone, desto større bliver "bjerget".

www.knl-dtp.dk/temp/histogram.jpg

Man bruger histogrammet til at vurdere hvordan billedet er eksponeret. F.eks.
vil et undereksponeret billede have en masse skygge og mellemtone - men ikke
noget højlys.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk