Domain
Fra : Teddy Bonde

Dato : 15-12-03 14:30

Jeg kender ikke forskellen på hvad man kan med et Domain i forhold til
alm. Lan

Hvad er fordelen ved Domain ??

Og for en grøn som mig..
Er det let at sætte op ??
Ved at man skal logge på via et script (mener jeg)
og hvordan laver man et sådan og hvor ??

TB

Fra : Jan Bachman

Dato : 15-12-03 14:59

>Jeg kender ikke forskellen på hvad man kan med et Domain i forhold til
>alm. Lan. Hvad er fordelen ved Domain ??

Der er i traditionel forstand to ting:

1. Domæne
2. Arbejdsgruppe

ad1) Dette bruges typisk i professionelt regi. Det kræver en server,
der holder styr på brugerne og de delte ressourcer i domænet. Alle
brugere skal logge på, for at få adgang til domænet og de delte
ressourcer.

ad2) En arbjedsgruppe er i praksis bare en navngivning af netværk, og
en samling af flere brugere/computere i en folder. Der er ikke nogen
server, og ingen adgangsbegrænsning, som i et domæne. Har man flere
arbejdsgrupper på et fysisk LAN, så kan alle stadig se hinandens delte
ressourcer, på tværs af arbejdsgrupperne.

/Jan

Fra : Teddy Bonde

Dato : 15-12-03 15:13

On Mon, 15 Dec 2003 14:59:18 +0100, Jan Bachman <ymerdyr@image.dk>
wrote:

> [...]
>arbejdsgrupper på et fysisk LAN, så kan alle stadig se hinandens delte
>ressourcer, på tværs af arbejdsgrupperne.

Takker for svaret :)
Så vil jeg være fræk at spørger dig,
Er det sådan nogenlunde let at sætte et Domain op (Har Server + 4
Clients) men som jeg skrev i et andte indlæg, vil jeg gerne undgår
Arbejdsgruppens Fil/Printer deilng (Sikkerheden)

TB

Fra : Jan Bachman

Dato : 15-12-03 15:44

>Er det sådan nogenlunde let at sætte et Domain op (Har Server + 4
>Clients) men som jeg skrev i et andte indlæg, vil jeg gerne undgår
>Arbejdsgruppens Fil/Printer deilng (Sikkerheden)

Det er et stykke tid siden jeg har rodet med server og domæner, men
som jeg husker det, var det enkelt. Man definerer fire brugerlogins og
samler dem evt. i en brugergruppe.

Når du derefter deler foldere og printere på serveren, så vælger du
hvilke brugere, eller grupper af samme, der har adgang til dem.

Hvis der skal deles foldere på klientsiden, så mener jeg at klienterne
kan vælge mellem flg:

1. Deling sker kun inden for domænet, på brugerniveau.
2. Deling sker for alle, også uden for domænet.

Det er så her man skal passe på, og vælge (1), så evt. andre på
lokalnettet, der ikke er med i domænet ikke kan kigge med.

/Jan

Fra : JSH [9800]

Dato : 15-12-03 19:47

Kan XP Pro sættes op til at virke som domain-server eller skal man op i en
"højere" udgave?

Fra : Jan Bachman

Dato : 15-12-03 20:21

>Kan XP Pro sættes op til at virke som domain-server eller skal man op i en
>"højere" udgave?

Jeg vil mene det kun er "server" versionerne af Windows, der kan
fungere som domain-controller. Men jeg er ikke sikker

/Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-12-03 21:57

On Mon, 15 Dec 2003 19:47:12 +0100, "JSH [9800]"
<jstenbakFJERNDETTE@e-box.dk> wrote:

> Kan XP Pro sættes op til at virke som domain-server

Nej.

> eller skal man op i en "højere" udgave?

I dag i praksis Windows 2000 Server eller Windows Server 2003.
(Begge dele findes i flere forskellige udgaver).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Teddy Bonde

Dato : 16-12-03 01:43

On Mon, 15 Dec 2003 21:57:03 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>I dag i praksis Windows 2000 Server eller Windows Server 2003.
>(Begge dele findes i flere forskellige udgaver).

Hvad er fordelen ved at ha Domain i forhold til Gruppe på en Server ??
Det er mest sikkerheden jeg er ude efter, da jeg har hørt at hvis man
slå fil/printer deling fra, har man en meget stor sikkerhed, men hvis
man har flere PC'er, så er det jo lidt svært at Downe/Uppe til disse
PC'er... Eller hvad

TB

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-12-03 23:26

On Tue, 16 Dec 2003 01:43:03 +0100, Teddy Bonde
<tbonde@bearwebs.[ADDDK]> wrote:

> Hvad er fordelen ved at ha Domain i forhold til Gruppe på en Server ??

Jeg synes, du skal diskutere detaljerne i brugeradministration og
kontrol med sikkerhed med folk i dk.edb.system.ms-windows.server.
De ved meget mere om det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/